خشکی پوست اطراف دهان و روش های درمان آن

خشکی پوست اطراف دهان باعث می شود پوست حساس این نواحی تحریک شده و علاوه بر پوسته پوسته شدن، قرمز نیز شود. این وضعیت بسیار شایع است و می تواند اعتماد به نفس را از بین ببرد. گاهی اوقات، پوست تحریک شده این ناحیه حتی می تواند خارش داشته و قرمز و ملتهب شود. در موارد شدید، خونریزی نیز می کند. علل زیادی پشت خشکی پوست اطراف دهان وجود دارد. از بین همه این علل می توان به آب و هوای سرد، رطوبت، علل طبیعی و بیماری های زمینه ای، به عنوان عوامل اصلی یاد کرد. علاوه بر علل، روش های درمان زیادی نیز برای این عارضه وجود دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم شما را با همین علل و درمان ها آشنا کنیم.

علل خشکی پوست اطراف دهان

اگر چه همه افراد مستعد تجربه این نوع خشکی پوست هستند، اما شرایط آب و هوایی و پیری عامل مهمی در ایجاد این عارضه هستند. بزرگسالان بالای ۶۵ سال و افرادی که در مناطق سرد، خشک و مرطوب زندگی می کنند، بیشتر نسبت به خشکی پوست اطراف دهان آسیب پذیر هستند. اما علل اصلی این عارضه را می توان به شرح زیر اعلام کرد:

خشکی و ترک خوردگی لب ها

اکثر افراد عادت دارند که در طول روز با زبان لب های خود را خیس کنند. لیسیدن لب ها، خشکی پوست اطراف لب ها را به همراه خواهد داشت. بزاق به طور طبیعی مایعاتی را ترشح می کند که منجر به ترکیدن و خشک شدن لب ها می شود.

درماتیت سبورئیک

این بیماری در بین افرادی که دارای پوست چرب هستند، شایع می باشد. درماتیت سبورئیک می تواند به دلیل تغییرات ناگهانی در آب و هوایی، افزایش سطح استرس و خارش زیاد رخ دهد. ضایعات ناشی از این بیماری زمانی بروز پیدا می کنند که چربی و مخمر روی پوست ترکیب شده و منجر به عفونت می شود.

واکنش های آلرژیک

پوست به طور طبیعی حساس به آلرژن ها است و هر گونه تماس با آن ها منجر به واکنش می شود. پوست شما ممکن است به فلوراید درون خمیر دندان حساس باشد یا سایر عناصری که در محصولات مراقبت از پوست است باعث خشک شدن پوست این نواحی شود.

سالخوردگی

سن علت طبیعی خشکی پوست است. افراد سالمند پوست بسیار خشک دارند اما با استفاده منظم از مرطوب کننده می توانند به کنترل این وضعیت کمک کنند.

ترک گوشه دهان (انگولار چیلیتیس)

هنگامی که پوست خشک می شود، در گوشه های دهان ترک خوردگی ها افقی ایجاد می شود. به این عارضه انگولار چیلیتیس گفته می شود. پارگی و خونریزی زمانی اتفاق می افتد که شما دهانتان را برای صحبت کردن باز می کنید. بنابراین اگر مستعد ابتلا به انگولار چیلیتیس هستید، هرگز به صورت ناگهانی دهان خود را باز نکنید. زیرا این کار ممکن است منجر به ایجاد عفونت مخمر شود.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی سخت مانند هوایی که در زمستان حاکم است و هوای مرطوب و خشک باعث ترشح کمتر سبوم از غدد چربی می شود. هر چقدر چربی طبیعی پوست کمتر شود، احتمال خشک شدن آن نیز بیشتر می شود.

درماتیت پریورال (درماتیت اطراف دهان)

ظهور قرمزی یا تاول در اطراف دهان به عنوان درماتیت پریورال شناخته می شود. علت شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد، اما علت احتمالی آن می تواند استفاده از کرم های حاوی استروئید باشد.

روش های خانگی برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

خشکی پوست اطراف دهان و روش های درمان آن
خشکی پوست اطراف دهان و روش های درمان آن

نوشیدن مقدار زیادی آب

آب مایه حیات است. این ماده علاوه بر تمیز کردن سیستم بدن، سطح رطوبت روی پوست را نیز حفظ می کند و آن را سالم و نرم نگه می دارد. این ماده قابل اطمینان ترین روش درمان برای خشکی پوست است. برای جلوگیری از خشکی پوست، هر روز ۸ لیوان آب بنوشید. می توانید از مایعات طبیعی مانند آبمیوه ها یا چای های گیاهی فاقد کافئین نیز استفاده کنید.

خواب کافی

خواب برای بدن بسیار ضروری است متأسفانه اکثر افراد به خواب خود اهمیت نمی دهند. شما نیاز به حداقل ۷ ساعت خواب شبانه دارید. این کار باعث ایجاد تعادل مناسب در بدن می شود و سموم را از کل بدن و از روی پوست پاک می کند. خوابیدن مانند مصرف آب کافی برای سم زدایی از بدن مفید است.

مرطوب کردن لب ها

یک راه حل دیگر برای جلوگیری و درمان خشکی پوست این است که لب های خود را با مرطوب کننده های طبیعی یا مواد رطوبت زا مرطوب کنید. بر خلاف انواع کرم های مصنوعی، مواد طبیعی رطوبت زا مانند روغن نارگیل، یک راه حل موثر برای درمان خشکی اطراف لب ها هستند. مرطوب کردن پوست اطراف لب، خشکی را کم کم از بین می برد.

استفاده از کره کاکائو

کره کاکائو بیماری های پوستی که منجر به خشکی می شوند را تصحیح می کند و باعث نرم شدن سریع لب ها می شود. این ماده برای پوست همه جای بدن از جمله لب ها مفید است.

استفاده از کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پیامدی به جزء خشکی پوست ندارد. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به قسمت های حساس پوست آسیب برساند و باعث خشکی بیش از حد شود. از یک کرم ضد آفتاب حاوی مرطوب کننده به عنوان یک وسیله محافظت کننده از پوست در برابر اثرات نور خورشید استفاده کنید. بنابراین اگر روزها از خانه خارج می شوید، اطراف دهان را بیشتر به کمر ضد آفتاب آغشته کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

روش های خانگی درمان درماتیت اطراف دهان ؛ قرمز شدن دور دهان

روش های خانگی برای درمان خشکی دهان

درمان های خانگی ترک گوشه دهان (انگولار چیلیتیس Angular Cheilitis)

[/quote]

استفاده از خمیر موز

استفاده از خمیر موز روی پوست اطراف دهان به مدت ۱۵ دقیقه این مشکل را حل خواهد کرد. این میوه یک راه حل خانگی و آسان است که می توانید از آن برای درمان خشکی پوست اطراف دهان استفاده کنید. کافی است یک عدد موز را با چنگال له کرده و روی پوست بمالید. پس از ۱۵ دقیقه پوست را با آب گرم شستشو دهید.

ماساژ لب ها

ماساژ لب باعث بهبود گردش خون در منطقه و ایجاد نرمی در لب ها می شود. برای پاک کردن پوست و کم کردن خارش، روزانه لب های خود را با بادام یا روغن زیتون ماساژ دهید.

لایه برداری از پوست

لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده از سطح پوست، خشکی را از بین می برد. بعضی از اسکراب های خانگی مانند ترکیب بلغور جو دوسر و سبوس گندم با عسل می توانند به عنوان یک لایه بردار برای درمان خشکی پوست اطراف دهان استفاده شوند. مخلوط کردن این مواد با ماست یا شیر و ماساژ آن روی پوست نیز بسیار مفید است.

استفاده از ماست

ماست به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل کرده و خشکی را از بین می برد. کافی است کمی از آن را روی پوست بمالید و ماساژ دهید. شما می توانید کمی پوره توت فرنگی تازه را نیز به ماست اضافه کنید. میوه هایی مانند آووکادو و موز نیز رطوبت پوست اطراف دهان را افزایش می دهند.

استفاده از دارو

اگر نیاز به دارو دارید، استفاده از کرم موضعی می تواند مشکل شما را حل کند. کرم های کورتیکواستروئیدی خارج از نسخه، پوست خشک شده اطراف دهان را تسکین می دهند. برای درمان پوست خشک شده و قرمز، از آنتی هیستامین های خوراکی استفاده کنید.

متخصصان کلینیک مایو، کورتیکوستروئید های تجویزی را به عنوان یک جایگزین برای درمان خشکی پوستی که به داروهای خارج از نسخه پاسخ نمی دهند، توصیه می کنند. البته این داروها حتما باید با تجویز دکتر مصرف شوند. درمان هایی مانند فتوتراپی نیز می توانند خارش پوست را از بین ببرند.

اجتناب از مصرف محرک های خاص

خاراندن پوست اطراف دهان،  التهاب را تشدید می کند و می تواند به پوست آسیب برساند. اگر خشکی پوست باعث ایجاد خارش پایدار شده است، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک علت را دقیقا تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه می کند.

منبع:

  1. Dry Skin Around Mouth