خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز

بسیاری از ما برای طبخ غذاهایی مانند لازانیا از فویل آلومینیوم استفاده می کنیم. اما بعید است از خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز به طور دقیق آگاه باشیم. تحقیقات جدید در مورد خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز نشان می دهند که استفاده از این روکش اصلا امن نیست. با استفاده از این پوشش، مقداری فلز سمی به مواد غذایی وارد شده و آن را آلوده می کند. این موضوع به خصوص در مورد طبخ غذاهای اسیدی و تند بیشتر صدق می کند. افزایش سطح آلومینیوم در بدن با پوکی استخوان و بیماری آلزایمر مرتبط است.

علاوه بر پخت و پز این روکش در بسته بندی مرغ و ماهی و مواد غذایی دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. آلومینیوم همچنین در تولید داروهای خاص، آنتی اسیدها، برخی از لوازم آرایشی و دئودورانت ها استفاده می شود. پس ما در طول روز زیاد با این ماده سر و کار داریم. به همین دلیل در این مقاله به خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز اشاره کرده و به شما خواهیم گفت چرا نباید زیاد از این روکش برای طبخ غذا استفاده کنید.

خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز

خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز بیشتر زمانی رخ می دهد که غذا در مجاورت حرارت قرار می گیرد. روند گرمایش باعث تجزیه شدن آلومینیومی شده و غذا را آلوده می کند. البته عوامل دیگری نیز در تجزیه این ماده و ورود آن به مواد غذایی نقش دارند.

مطالعه ای که در مجله بین المللی علوم الکتروشیمیایی (International Journal of Electrochemical) منتشر شده نشان می دهد که نفوذ فویل آلومینیوم می تواند منجر به ایجاد سطح بالا و غیر قابل قبولی از آلودگی آلومینیوم در مواد غذایی شود. این مطالعه نشان داد که غلظت آلومینیوم با نوع گوشت، میوه و سبزیجات، نوع پخت و درجه حرارت ارتباط دارد.

به عنوان مثال، گوشت قرمزی که داخل فویل و برای مدت ۴۰ دقیقه در درجه حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۵ درجه سانتی گراد) پخته شود؛ میزان آلومینیوم موجود در آن نسبت به زمان قبل از پخت؛ حدود ۳۸۰ درصد بیشتر می شود. مرغ، به خصوص گوشت سینه آن، بعد از پختن با فویل؛ سطح آلومینیومش بیش از ۲۰۰ درصد  نسبت به قبل از پخت بیشتر خواهد شد.

پژوهشگران همچنین دریافتند که خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز غذاهای اسیدی، بیش از سایر مواد غذایی است. این مواد غذایی در تجزیه بیشتر آلومینیوم نقش دارند. غذاهای حاوی آب لیمو، آب گوجه فرنگی، آب نمک، سرکه، شراب و ادویه های تند و خاص از جمله این غذاها می باشند.

Ghada Bassioni نویسنده این مطالعه و رئیس بخش شیمی در دانشگاه Ain Shams University گفت که فویل آلومینیوم مورد استفاده در پخت و پز اجازه می دهد تا فلز وارد بدن شود. او اعلام کرد که “ما به این نتیجه رسیده ایم که فویل آلومینیوم برای پخت و پز، به خصوص پختن غذاهای اسیدی مناسب نیست.”

در تحقیق دیگری که توسط دو محقق دیگر انجام شد آمده است که پخت و پز در قابلمه و تابه های آلومینیومی نیز می تواند این سم را وارد بدن کند. آنها گزارش دادند که نمک و اسید سیتریک غذا با استفاده از ظروف آلومینیومی افزایش پیدا می کند.

خطرات ناشی از ورود آلومینیوم به بدن

آلومینیوم فلزی است که به طور طبیعی در زمین و به مقدار کمی از آن در هوا، غذا، آب و خاک وجود دارد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دوز قابل قبول از آلومینیوم در هر روز نباید از ۱ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تجاوز کند. این در حالی است که بسیاری از منابع نشان می دهند که به طور متوسط ما در حدود ۹ میلی گرم آلومینیوم به ازای هر کیلو گرم از وزنمان در هر روز در مواد غذایی مصرف خود؛ مصرف می کنیم.

به گزارش آژانس مواد سمی و ثبت بیماری (ATSDR) سمی بودن آلومینیوم می تواند سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. قرار گرفتن در معرض آلومینیوم با کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی، بیماری آلزایمر و بیماری های استخوان مرتبط است.

بیایید نگاهی به آنچه که مطالعات علمی در مورد اثرات سمی آلومینیوم در بدن و ذهن به اثبات رسانده اند، بیاندازیم.

آلومینیوم و اثرات منفی آن بر عملکرد مغز

بسیاری از دانشمندان دریافته اند که افزایش سطح آلومینیوم می تواند عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد. آن ها گفته اند که قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی آلومینیوم می تواند منجر به اختلال در حافظه، مشکلات یادگیری، اختلالات سیستم عصبی مرکزی، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر شود.

محققان در مجله بین المللی بیماری آلزایمر (The International Journal of Alzheimer’s Disease) مطالعه ای بر روی پیوند آلومینیوم با بیماری آلزایمر انجام داده اند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در سلول های مغز خود سطح آلومینیوم بالایی دارند. این مجله گزارش می دهد که آلومینیوم می تواند جریان خون را در دستگاه گوارش و مغز افزایش دهد. این عملکرد موجب می شود افراد، به خصوص کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های کلیوی با مشکلات زیادی رو به رو شوند.

مطالعه دیگری در مجله Neurotoxicology منتشر شده که نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلومینیوم عملکرد مغز را کند می کند و باعث تغییرات رفتاری، تغییرات نوروپاتولوژی و تغییرات مواد شیمیایی عصبی می شود. به همین دلیل توصیه می کنند از قرار گرفتن در معرض این ماده خودداری کنید.

ارتباط آلومینیوم با پوکی استخوان

افزایش سطح آلومینیوم همچنین با شکنندگی استخوان ها و پوکی استخوان مرتبط است. برای داشتن استخوان های قوی؛ کلسیم مورد نیاز است به خصوص زمانی که فرد مسن تر می شود. با این وجود ثابت شده است که آلومینیوم می تواند جذب کلسیم را در بدن با اختلال مواجه کند. به این ترتیب در شیوع پوکی استخوان نقش دارد.

مجله American College of Nutrition یافته هایی را منتشر کرده است که نشان داده؛ آلومینیوم آنتی اسیدهایی را در بدن پخش می کند که در متابولیسم کلسیم و فلوراید مصرفی تداخل ایجاد می کند. کلیسم و فلوراید برای جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارند. این تداخل نهایت موجب کمبود کلسیم می شود. محققان دریافتند که آلومینیوم باعث از دست دادن کلسیم و جلوگیری از جذب فلوراید شده و به کاهش تراکم استخوان کمک می کند.

مطالعه دیگری از نروژ نشان داد که مردمی که در مناطقی زندگی می کنند که در آب آشامیدنیشان سطح بالایی از آلومینیوم، سرب و کادمیوم وجود دارد، بیشتر مستعد شکستگی لگن به دلیل شکننده شدن استخوان ها هستند.

جایگزین های دیگر برای فویل آلومینیوم در پخت و پز

اگر به اندازه کافی در مورد خطرات استفاده از فویل آلومینیوم در پخت و پز شنیده اید پس باید آن را با پوشش های دیگر عوض کنید. فویل به دلیل آنکه ارزان بوده و زمان پخت به خوبی مواد غذایی را می پوشاند، از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما هنوز هم می توان از جایگزین های سالم تری برای آن استفاده کرد.

  • یکی از جایگزین های سالم آلومینیوم، ظزوف شیشیه ای مقاوم مانند پریکس است.
  • از مواد غذایی آماده که در فویل قرار دارند استفاده نکنید. به جای آن مواد غذایی که در ظروف یونولیتی هستند را انتخاب کنید.
  • از ظروف آلومینیومی فقط زمانی استفاده کنید که غذا سرد است و قصد دارید زمان کمی آن را ذخیره کنید.