خطرات زایمان طبیعی در آب برای نوزادان چیست؟

هر روزه زنان زیادی زایمان در آب را بدون عارضه و با موفقیت پشت سر می گذارند. با این حال، حتی با وجود شرایط مناسب، باز هم مادران باید از خطرات زایمان طبیعی در آب برای خود و نوزادشان اطلاع داشته باشند. در مطالعات اخیر، که در سال ۱۹۹۹ در مجله British Medical Journal منتشر شده، بیان شده است که ۹۵ درصد ار زایمان ها در آب بدون خطر و ایمن انجام می شود اما اگر این روش در خانه و بدون هیچ فوریت پزشکی انجام شود می تواند خطرات بالقوه زیادی برای نوزاد به همراه داشته باشد. در سال ۲۰۱۱، کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان اعلام کرد که “اگر چه خطرات زایمان طبیعی در آب به طور مطلق کم است اما اگر این نوع زایمان بدون برنامه ریزی قبلی انجام شود، خطرات آن برای نوزادان و احتمال مرگ و میر آن ها به دو الی سه برابر خواهد رسید.

دکتر شارون ها میکول متخصص زنان و زایمان معتقد است که خطرات زایمان طبیعی در آب برای مادرانی که بارداری طبیعی را تجربه کرده اند به حداقل خود می رسد. در این تعریف منظور از بارداری بدون عارضه، بارداری است که عوارضی مانند فشار خون بالا و دیابت بارداری در آن مشاهده نشده باشد و سن بارداری بیش از ۳۷ هفته بوده و سر نوزاد به سمت پایین و آماده زایمان طبیعی باشد. این عوامل برای استفاده از روش زایمان در آب ضروری است. در غیر این صورت زایمان در آب می تواند برای نوزاد خطراتی را به همراه داشته باشد.

خطرات زایمان طبیعی در آب برای نوزاد

عفونت

تولد نوزاد در آب به معنی آن است که مادر درون وان آب نشسته و عمل فشار بر روی لگن را در آب انجام دهد. در این حالت ممکن است مادر مدفوع نیز کند. تولد نوزاد در چنین محیطی و بلع آب آلوده به مدفوع مادر توسط نوزاد، خطر عفونت را برای نوزاد به همراه دارد. احتمال عفونت متفاوت است زیرا داده های ما محدود هستند. در سال ۲۰۰۵ در مجله Journal of Maternal-Fetal and Neonatal Medicine مقاله ای منتشر شد که داده های ۱۶۰۰ زایمان در آب در آن جمع آوری شده بود. این داده ها نشان می داد که خطر ابتلا به عفونت در کودکانی که به این شیوه به دنیا آمده بودند افزایش یافته است. پزشکان معتقدند حتی اگر وان را کاملا ضد عفونی کنید و مدفوع مادر نیز وارد آب نشود ترشحات واژن می تواند آب را آلوده کند.

آسپیراسیون مکونیوم

این اصطلاح پزشکی است و زمانی استفاده می شود که کودک قبل از تولد مدفوع خود را وارد مایع آمنیوتیک کرده و آن را آلوده کند. این موضوع می تواند مشکلات تنفسی برای نوزاد ایجاد کند. اگر کودک در این شرایط به دنیا بیاید ماما باید سریعا راه های هوای او را از مایع آمنیوتیک خالی کند. در این حالت بینی، دهان و گلو نوزاد باید توسط مکش کاملا تخلیه شود. شدت آسپیراسیون مکونیوم بستگی دارد که کودک چقدر مکونیوم خود را استنشاق کرده است. تحقیقات نشان داده است که زایمان در آب می تواند خطر آسپیراسیون مکونیوم را نیز افزایش دهد.

خطرات زایمان طبیعی در آب برای نوزادان چیست؟
خطرات زایمان طبیعی در آب برای نوزادان چیست؟

ذات الریه ( پنومونی )

اگر چه مطالعات قابل توجهی در این مورد وجود ندارد اما همین تحقیقات اندک نشان می دهد که درصد بالایی از موارد سینه پهلو در هنگام تولد در آب ایجاد می شود. پس ذات الریه نیز یکی از خطرات زایمان طبیعی در آب است. برای جلوگیری از ذات الریه، آب باید بین ۹۵ الی ۱۰۰ درجه فارنهایت باشد و کودک بلافاصله پس از به دنیا آمدن به دور ملحفه پیچیده شود. پنومونی معمولا در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از تولد مشاهده می شود. این بیماری نیز توسط آسپیراسیون مکونیوم، آلودگی مدفوعی و باکتری ها آب وان تشدید می شود. همچنین چند مورد مرگ نوزادان بر اثر پنومونی گزارش شده است که حاصل خوردن مستقیم آب آلوده با مدفوع بوده است.

غرق شدن

یکی از خطرات زایمان طبیعی در آب غرق شدن نوزاد در آب است. در سال ۲۰۰۴ مطالعه در مجله Journal of Pediatrics lists از غرق شدن و خفگی به عنوان یکی از خطراتی نام برده شده است که جان جنین را تهدید می کند. در این پژوهش آمده است که ماندن بیش از حد نوزاد در زیر آب موجب می شود ریه هایش پر از آب شده و منجر به خفگی شود. اگر زایمان تحت نظر پزشک متخصص انجام شود معمولا سر نوزاد را در حال تولد، در موقعیتی قرار می دهند که اکسیژن کافی به بدن برسد.

پاره شدن بند ناف

دکتر متخصص زنان و زایمان پاتریک وکس معتقد است که بند ناف کوتاه ممکن است در هنگام زایمان در آب پاره شده و موجب قطع جریان خون به جنین شود یا حتی ممکن است موجب خونریزی شدید در مادران شود. خبر خوب این است که پارگی بند ناف به دلیل کوتاهی بسیار نادر است. گاهی نیز بند ناف پاره شده به دور گردن نوزاد پیچیده و موجب خفگی او می شود اما معمولا در زمان زایمان در آب، نوزاد سریعا به سطح آب آورده می شود. این حرکت سریع او را قادر خواهد ساخت در اسرع وقت تنفس کند. اما گاهی نیز ضربان وارده توسط بند ناف پاره شده به نوزاد شدید است و زندگی او را تهدید می کند.

با وجود تمامی این موراد باز هم ممکن است زایمان در آب را گزینه مناسب برای خود بدانید اما قبل از هر تصمیمی قطعا باید با پزشک خود مشورت کنید.