آیا ویتامین D خطر ابتلا به کروناویروس (COVID-19) را کاهش می دهد؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که نقش های مهمی در بدن شما ایفا می کند. این ماده مغذی برای سلامت سیستم ایمنی بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا مصرف مکمل ویتامین D ممکن است به کاهش خطر ابتلا به کروناویروس جدیدی که باعث بیماری کووید ۱۹ می شود کمک کند؟ اگر می خواهید به جواب این سوال پی ببرید؛ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد و فقط اقدامات پیشگیرانه ای مانند رعایت فاصله اجتماعی خود با دیگران، به خصوص افراد بیمار می تواند از ابتلا به این بیماری ناشناخته جلوگیری کند.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که وجود مقدار کافی ویتامین D در بدن و همچنین مصرف مکمل ویتامین D می تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و به طور کلی از بدن در برابر بیماری های تنفسی محافظت می کند.

در این مقاله، چگونگی تأثیر ویتامین D بر روی سلامت سیستم ایمنی و چگونگی تأثیر این ماده مغذی در محافظت از بدن در برابر بیماری های تنفسی توضیح داده شده است.

ارتباط مکمل ویتامین D با خطر ابتلا به کروناویروس

ویتامین D چگونه بر روی سلامت سیستم ایمنی تأثیر می گذارد؟

ویتامین D برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن، که اولین خط دفاعی در برابر عفونت و بیماری هاست، ضروری است. این ویتامین در تقویت پاسخ ایمنی نقش اساسی دارد. ویتامین دی هم خاصیت ضد التهابی دارد و هم نوعی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین برای فعال شدن جنبه دفاعی سیستم ایمنی بدن بسیار مهم می باشد.

ویتامین D با تقویت عملکرد سلول های ایمنی از جمله سلول های T و ماکروفاژها، از بدن شما در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند. در حقیقت این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی آنقدر مهم است که سطح پایین آن در بدن با افزایش حساسیت به عفونت، بیماری ها و اختلالات مرتبط با سیستم ایمنی ارتباط دارد.

به عنوان مثال کمبود ویتامین D در بدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله سل، آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) و همچنین عفونت های تنفسی ویروسی و باکتریایی مرتبط است. علاوه بر این، کمبود ویتامین D با کاهش عملکرد ریه نیز ارتباط دارد. این کاهش عملکرد ممکن است توانایی بدن در مقابله با عفونت های تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا ویتامین D خطر ابتلا به کروناویروس (COVID-19) را کاهش می دهد؟
آیا ویتامین D خطر ابتلا به کروناویروس (COVID-19) را کاهش می دهد؟

آیا مصرف مکمل ویتامین D می تواند در برابر ابتلا به کووید ۱۹ از بدن محافظت کند؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری کووید ۱۹ یا همان COVID-19 وجود ندارد. هیچ مطالعه ای نیز در مورد تأثیر مصرف مکمل ویتامین D یا کمبود ویتامین D بر روی خطر ابتلا به کروناویروس جدیدی که باعث COVID-19 می شود انجام نشده است.

اما مطالعات متعددی نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش دهد. علاوه بر این برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل های ویتامین D می توانند پاسخ ایمنی را تقویت کرده و به طور کلی در برابر عفونت های تنفسی از بدن محافظت کنند.

یک تحقیق جدید و بزرگ که شامل ۱۱۳۲۱ شرکت کننده از ۱۴ کشور جهان بود نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D خطر ابتلا به عفونت های حاد تنفسی (ARI) را هم در افرادی که از نظر ویتامین D کمبود دارند و هم در افرادی که سطح کافی این ویتامین در بدنشان یافت می شود کاهش می دهد. به طور کلی این مطالعه نشان داد که مکمل ویتامین D خطر ابتلا به حداقل یکی از عفونت های حاد تنفسی (ARI) را ۱۲ درصد کاهش می دهد. اثر محافظت کننده این مکمل بر روی بدن افرادی که کمبود ویتامین D داشتند قوی تر بود.

علاوه بر این، این بررسی نشان داد که مصرف روزانه و هفتگی مکمل ویتامین D در دوزهای بیشتر نسبت به دوزهای کمتر، در محافظت از بدن در برابر ARIها مؤثرتر هستند. همچنین نتایج نشان داد که مکمل ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر در بین افراد مسن می شود که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های تنفسی مانند کووید ۱۹ هستند.

نکته مهم

به خاطر داشته باشید که هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل ویتامین D می تواند شما را از ابتلا به کرونا ویروس محافظت کند. با این وجود، کمبود این ویتامین ممکن است با آسیب رساندن به عملکرد سیستم ایمنی، حساسیت شما به عفونت های کلی و بیماری ها را افزایش دهد.

این عامل خصوصاً بسیار نگران کننده است. چرا که افراد زیادی در ایران و سراسر جهان از نظر ویتامین D کمبود دارند. به خصوص افراد مسن که بیشتر در معرض ابتلا به عوارض جدی تر مربوط به بیماری کروناویروس هستند.

به همین دلایل اگر نگران ابتلا به این بیماری هستید؛ مهمترین کاری که می توانید انجام دهید درخواست از پزشک عمومی برای بررسی میزان ویتامین D خونتان است. با اندازه گیری میزان این ویتامین در بدن پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا شما کمبود این ماده مغذی مهم را دارید یا خیر؟

بسته به میزان ویتامین D موجود در خونتان، باید دوز مناسبی از مکمل این ماده مغذی را تحت نظر پزشک استفاده کنید. با این حال افرادی که سطح این ویتامین در خونشان بسیار پایین است؛ اغلب به دوزهای بالا نیاز دارند تا سطح این ماده را به حد مطلوب برسانند.

اگرچه توصیه پزشکان مختلف برای مصرف مکمل ویتامین D و بهینه سازی این ماده در بدن متفاوت است؛ اما اکثر متخصصان موافق هستند که میزان ویتامین D بهینه در بدن بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم در میلی لیتر (۷۵ الی ۱۵۰ نانومول در لیتر) است.

نکته آخر

ویتامین D نقش مهمی در بدن شما دارد. ارتقاء سلامت سیستم ایمنی بدن فقط یکی از وظایف این ویتامین است. تحقیقات علمی نشان داده اند که مصرف مکمل ویتامین D ممکن است در برابر عفونت های تنفسی، به ویژه در بین افرادی که کمبود این ویتامین را تجربه می کنند، از بدن محافظت کند.

با این حال این نکته را به خاطر داشته باشید که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مصرف هر گونه مکملی از جمله ویتامین D برای کاهش خطر ابتلا به کروناویروس وجود ندارد و مصرف این مکمل ها نمی تواند از ابتلا جلوگیری کند.

اگر علاقه مند به مصرف مکمل ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستید، برای کسب اطلاعات مناسب در مورد دوز مصرف حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

  1. Vitamin D
  2. Vitamin D Deficiency
  3. Vitamin D deficiency in elderly: Risk factors and drugs impact on vitamin D status
  4. Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory infections: individual participant data meta-analysis
  5. Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data
  6. Self-Care for Common Colds: The Pivotal Role of Vitamin D, Vitamin C, Zinc, and Echinacea in Three Main Immune Interactive Clusters (Physical Barriers, Innate and Adaptive Immunity) Involved during an Episode of Common Colds—Practical Advice on Dosages and on the Time to Take These Nutrients/Botanicals in order to Prevent or Treat Common Colds
  7. A Review on the Role of Vitamin D in Asthma
  8. A review of Vitamin D effects on common respiratory diseases: Asthma, chronic obstructive pulmonary disease, and tuberculosis
  9. Vitamin D3: a helpful immuno-modulator
  10. The immunological implication of the new vitamin D metabolism