خوابگردی و اقدامات لازم برای کنترل آن

خوابگردی موضوع این مطلب مجله پیام سلامت است. اگر شما نیز در خود و یا خانواده تان سابقه برخورد با مشکل خوابگردی را دارید، آشنایی بهتر با این پدیده در کنترل آن به شما کمک می کند. به طور کلی خوابگردی چه در کودکان و چه در بزرگسالان امری نسبتا طبیعی است هر چند این مورد در کودکان بیشتر اتفاق می افتد. بهترین و البته تنها کاری که برای فرد خوابگرد می شود انجام داد، مراقبت از اوست. شما باید شرایط محل خواب فرد را طوری تدارک ببینید که امکان آسیب رساندن به خود، کمتر شود.

قفل کردن درها، بستن پنجره ها، حفاظ داشتن راه پله ها و غیره مواردی است که امنیت فرد خواب گرد را تامین می کند. به طور معمول خوابگردی در کودکی رواج دارد و به تدریج و با بزرگ شدن فرد، این عادت نیز محو می شود. هر چند دیده شده که گاهی خواب گردی به دلایلی مثل سابقه خانوادگی، مصرف الکل و بی خوابی شدید، در بزرگسالانی نیز ایجاد شده است.

اما زمانی که خوابگردی باعث رفتار خطرناک فرد برای خود و دیگران می شود و همچنین اگر خوابگردی، با انقباضات ماهیچه های صورت و دست و به صورت جهشی و مکرر رخ می دهد، نیاز است که موضوع با پزشک متخصص اعصاب و روان در میان گذاشته شود.

خوابگردی را چگونه می توان درمان و کنترل کرد؟

متاسفانه در گذشته این عقیده وجود داشت که اگر خوابگردی کودکان در بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند، نشان دهنده وجود اختلالی روانی است. اما خوشبختانه محققان امروزی این نظریه را قویا رد می کنند. به هر طریق اگر خوابگردی در خانه شما زندگی می کند، پیگیری موارد زیر می تواند به بهبود او کمک کند.

خوابگردی و اقدامات لازم برای کنترل آن
خوابگردی و اقدامات لازم برای کنترل آن

فرد را بیدار نکنید

فرد خوابگرد گرچه راه می رود اما خواب است. پس با بیدار کردنش تنها او را شوکه و هراسان می کنید. چرا که نمی داند به چه دلیل در رختخوابش نیست و نمی تواند شرایطش را به درستی تجزیه و تحلیل کند. در نتیجه بهترین پیشنهاد این است که او را به آرامی و بدون آن که از خواب بیدار شود به سمت رختخوابش هدایت کنید. در قدیم می گفتند که اگر فرد خوابگرد را بیدار کنید ممکن است دندان هایش قفل شود و یا دیوانه شود. و حتی گاهی می گفتند ممکن است روحش در بیرون از بدن باقی بماند و فرد بمیرد. این موارد با اطمینان کامل غلط است اما به هر روی بیدار کردن فرد خوابگرد نیز کاری نادرست است.

هیپنوتیزم کنید

هیپنوتیزم روشی است که می تواند ضمیر نیمه هشیار فرد را در هنگام خواب مجبور و راضی به استراحت کامل کند. نوعی از هیپنوتیزم که به ایجاد خواب مصنوعی در فرد منجر می شود می تواند درمان موثری برای خوابگردی باشد.

به او آرامش و آسودگی خیال دهید

متاسفانه هنوز هم به دلیل اعتقادات خرافی در میان مردم، خوابگردان احساس بدی نسبت به عمل خود دارند. شما باید تا جای ممکن به او اطمینان دهید که چنین اعتقادات و تصوراتی کاملا نادرست است. شک نکنید که این کار مهمترین بخش درمان یک خوابگرد است.

مصرف دارو

به طور کلی دارو تنها در مورد خوابگردی های مکرر و خطرناک پیشنهاد می شود. داروهای زیادی برای کنترل این وضعیت وجود دارد اما معمولا به دلیل آن که مبتلایان به خوابگردی کودکان هستند پزشکان مایل به تجویز دارو نیستند و پیشنهاد موثر تر و بی خطر تر را درمان های رفتاری فرد می دانند.