خواص آب انار

آیا می دانید کدام نوشیدنی است که از دانه های میوه استخراج شده و نوشیدن تنها مقدار کمی از آن اثرات فوق العاده مثبتی بر سلامت بدن انسان دارد؟ بله ما در مورد خواص آب انار صحبت می کنیم که مایع ای قرمز، طبیعی و شیرین است.

انار می تواند از:

جلوگیری کرده و به طور طبیعی این امراض را درمان کند. آب انار یک نیروگاه از آنتی اکسیدان هایی است که گفته می شود حتی بهتر از شراب قرمز و چای سبز هستند. با داشتن توانایی های مبارزه با سرطان و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، جای تعجب نیست که این آب میوه چنین شهرت خوبی داشته باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص آب انار و ارزش غذایی این ماده صحبت خواهیم کرد. ضمن این که در انتها نیز تداخلات دارویی آن را با دیگر داروها مطرح می کنیم.

خواص آب انار

خواص آب انار برای مبارزه با سرطان

عصاره میوه انار حاوی پلی فنول ها و سایر ترکیبات است که در مطالعات علمی نشان داده اند که اثرات ضد پرولیفراتیو، تشویق کننده آپوپتوز و ضد التهابی در سرطان پروستات، ریه، پستان و سایر سرطان ها دارند.

به معنی ساده تر، این بدان معنی است که انار مانع از گسترش سلول های سرطانی، تشویق مرگ سلول های سرطانی و جلوگیری از التهاب می شود. این موارد سه جنبه عمده و حیاتی برای موفقیت در مبارزه با هر گونه سرطان در بدن است. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ توسط محققان دانشگاه آلبانی انجام شد نشان داد عصاره انار می تواند به طور خاص مانع گسترش سلول های MCF-7 در سرطان پستان شود.

سایر خواص آب انار برای پیشگیری از سرطان

آب انار نیز به خصوص برای سرطان پروستات مفید است. نتایج اولین آزمایش بالینی در مورد آب انار در بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مجله Clinical Cancer Research در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. افراد مورد مطالعه مردان مبتلا به سرطان پروستات بودند که برای درمان سرطان پروستات در معرض جراحی یا پرتودرمانی قرار گرفته بودند. این افراد هر روز هشت اونس (یک فنجان) آب انار را تا زمانی که پیشرفت سرطان وجود داشت، مصرف کردند. محققان دریافتند که زمان دو برابر شدن آنتی ژن پروستات اختصاصی (PSA) در این افراد به طور قابل ملاحظه ای طولانی تر شد.

این مهم است زیرا PSA یک نشانگر در خون برای نشان داده پیشرفت سرطان پروستات است و مدت زمان دو برابر شدن PSA برای تعیین امید به زندگی در بیمار مبتلا به سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین هر چقدر زمان دو برابر شدن PSA پایین تر باشد، چشم انداز بیمار بهتر است. در سال ۲۰۱۲، یک مطالعه دیگر نشان داد که عصاره انار، تکثیر سلولی پروستات انسانی را در شرایط آزمایشگاهی تضعیف می کند. در مجموع، این تحقیق تمام توانایی های انار را به عنوان غذای ضد سرطانی تایید کرد.

خواص آب انار برای کاهش فشار خون بالا

آب انار دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی است و تحقیقات علمی نشان داده اند که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک متاآنالیز منتشر شده در سال ۲۰۱۶، مطالعات متعدد درباره آب انار و تأثیر آن بر فشار خون را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی، این متاآنالیز نتیجه گیری می کند که:

“مزایای سازگاری در فشار خون با مصرف آب انار ایجاد می شود”. محققان همچنین اضافه می کنند که: “این شواهد نشان می دهد گنجاندن این آب میوه در رژیم غذایی ممکن است قلب را سالم نگه دارد.”

خواص آب انار برای تقویت سلامت قلب

از آنجایی که آب انار برای فشار خون بسیار مناسب است، تعجبی ندارد که این نوشیدنی خوشمزه برای سلامت قلب بسیار عالی باشد. این ماده حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که از بسیاری از آب میوه های دیگر بیشتر است و خواص بسیاری نیز برای قلب دارد.

تحقیقات انجام شده در Clinical Nutrition، مصرف آب انار توسط بیماران مبتلا به تنگی شرایین کاروتید را مورد بررسی قرار داد. شرایین کاروتید دو سرخرگ اصلی در کنار گردن هستند که خون را از قلب به مغز می رسانند.

شرکت کنندگان که آب انار مصرف کردند، فشار خونشان بیش از ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد و پلاک آترواسکلروز نیز در بدنشان ۳۰ درصد کاهش یافت. شرکت کنندگان که آب نوشیدند، فقط شاهد کاهش ۹ درصدی پلاک آترواسکلروز بودند. در مجموع، این مطالعه نشان داد مصرف آب انار موجب کاهش پلاک در شریان کاروتید، کاهش فشار خون و اکسیداسیون LDL می شود.

خواص آب انار برای از بین بردن استئوآرتریت

استئوآرتریت یکی از شایع ترین انواع اختلالات اسکلتی عضلانی است که منجر به انحطاط مفصلی می شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف آب انار با کاهش التهاب غضروف، نقش محافظتی در این بیماری ایفا می کند. این توانایی حفاظتی به میزان آنتی اکسیدان ها در این آبمیوه باز می گردد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شد اثرات آب انار در ۳۸ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو را بررسی کرد. بعضی از بیماران ۶ ماه آب انار مصرف کردند در حالی که دیگر بیماران یک ماده کنترل شده نوشیدند. محققان دریافتند مصرف آب انار نه تنها موجب بهبود عملکرد و سفتی فیزیکی مفاصل می شود، بلکه باعث افزایش سطح آنتی اکسیدانی ها در بدن شده و به این ترتیب آنزیمی که غضروف ها را تجزیه می کند را کاهش می دهد.

خواص آب انار برای بهبود حافظه

مطالعات نشان داده اند که آب انار در بهبود حافظه مفید است. پلی فنول های موجود در این نوشیدنی می توانند از عصب محافظت کنند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ انجام شد به طور تصادفی افراد مورد مطالعه را به دو دسته تقسیم کرده و این دو دسته به مدت چهار هفته، هشت اونس آب انار یا یک نوشیدنی حاوی پودر طعم دار استفاده کردند. این افراد با مشکلات مربوط به حافظه ناشی از بالا رفتن سن مواجه بودند. محققان دریافتند که ۲۸ فرد مبتلا به مشکلات حافظه که هشت اونس (یک فنجان) آب انار در روز نوشیده بودند، با بهبود نشانگرهای حافظه کلامی و بصری مواجه بودند. محققان نتیجه گرفتند که به نظر می رسد آب انار عملکرد حافظه را از طریق افزایش کارکرد مغز بهبود می دهد.

برخی از شواهد علمی برگرفته شده از مطالعات حیوانی نیز نشان می دهد که انار می تواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند.

خواص آب انار برای تامین بسیاری از آنتی اکسیدان های بدن

آب انار با آنتی اکسیدان های مقاوم کننده بدن در برابر بیماری غنی شده است. انار جزء غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می باشد. آب انار حاوی تاننی به نام پانیالالژین و همچنین پلی فنل ها، آنتوسیانین ها، مشتقات اسید الاژیک و تانن های هیدرولیز شده می باشد. این مواد همگی از آنتی اکسیدان های قوی می باشند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Agricultural and Food Chemistry نشان داد که آب انار بسته بندی شده اما طبیعی سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی تجاری حتی بیشتر از خود انار و آب گرفته شده از دانه هایش بود. این به احتمال زیاد به این واقعیت باز می گردد که در تهیه آب انارهای تجاری از پوست انار، که آنتی اکسیدان های اضافی، به ویژه تانن دارد نیز استفاده می شود.

خواص آب انار
خواص آب انار

خواص آب انار برای مبارزه با التهاب

التهاب با ایجاد بسیاری از بیماری ها ارتباط دارد. انار و آب انار دارای توانایی ضد التهابی قوی هستند. در سال ۲۰۱۳ مطالعه ای در Evidence-based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده که فعالیت ضد التهابی قابل انعطاف انار را در روده تایید کرد.

تحقیقات دیگری که با افراد مبتلا به دیابت نوع II انجام شد، خواص آب انار برای کاهش التهاب را تایید کرد. محققان دریافتند که مصرف ۲۵۰ میلی گرم آب انار در روز به مدت ۱۲ هفته، نشانگرهای التهابی را در افراد دیابتی کاهش می دهد. به طور خاص، مصرف آب باعث کاهش hs-CRP به میزان ۳۲ درصد و اینترلوکین -۶ با میزان ۳۰ درصد می شود.

آیا آب انار بهترین آب میوه است؟

درخت انار بومی جنوب شرقی اروپا و آسیا است. اعتقاد بر این است که انار پس از کشت در اسپانیا، در قرن شانزدهم توسط مسیحیان به مکزیک و کالیفرنیا نیز آورده شده است. یک انار بزرگ معمولا بین یک چهارم تا نیم فنجان آب می دهد.

فقط یک فنجان (۲۴۹ گرم) آب انار حاوی مواد زیر است:

  • ۱۳۴ کالری
  • ۳۲٫۷ گرم کربوهیدرات
  • ۰٫۴ گرم پروتئین
  • ۰٫۷ گرم چربی
  • ۰٫۲ گرم فیبر
  • ۲۵٫۹ میکروگرم ویتامین K (حدود ۳۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۹٫۸ میکروگرم فولات (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۳۳ میلی گرم پتاسیم (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلیگرم منگنز (حدود ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۹ میلی گرم ویتامین E (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۷٫۴ میلی گرم منیزیم (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۶ میلی گرم نیاسین (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۷٫۴ میلی گرم کلسیم (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۷٫۴ میلی گرم فسفر (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم مس (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)

خواص آب انار در مقابل سایر آبمیوه ها

مطالعه UCLA به تازگی ده نمونه از ساده ترین و سالم ترین آب ها و سایر نوشیدنی ها را رتبه بندی کرده است. در این پژوهش تمام آبمیوه های مورد مطالعه غنی از پلی فنل بودند، اما انار بالاترین رتبه را کسب کرد. محققان میزان آنتی اکسیدانی آب انار و سایر نوشیدنی ها را بر اساس معیارهای زیر محاسبه کردند:

  • قدرت آنتی اکسیدانی
  • توانایی مهار اکسیداسیون LDL
  • میزان پلی فنل کل

این آبمیوه ها به ترتیب زیر رتبه بندی شدند:

  • آب انار
  • آب انگور
  • آب بلوبری
  • آب آلبالو
  • آب میوه Açaí
  • آب کران بری
  • آب پرتقال
  • آب سیب

علاوه بر این، ظرفیت آنتی اکسیدانی آب انار حداقل ۲۰ درصد بیشتر از سایر نوشیدنی های مورد آزمایش بود.

هشدارها و اختلالات برخی از داروها با آب انار

اکثر افراد عوارض جانبی منفی را در هنگام مصرف آب انار تجربه نمی کنند. با این حال، ممکن است آلرژی به انار داشته باشند. اگر دیابت دارید، قبل از اینکه آب انار را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید، با دکتر صحبت کنید.

اگر فشار خون پایین دارید، مهم است بدانید که مصرف آب انار سبب کاهش فشار خون می شود. از آنجا که انار می تواند فشار خون را تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است حداقل ۲ هقته قبل از عمل جراحی، از مصرف آن اجتناب کنید.

آب انار ممکن است مشابه با آب گریپ فروت بر روی کارکرد بعضی از داروها تاثیر بگذارد. اگر از داروهای زیر استفاده می کنید قبل از مصرف آب انار با پزشک مشورت کنید:

  • مهارکننده های ACE از جمله:
  1. بنازپریل (لوتنسین)
  2. کاپتوپریل (Capoten)
  3. انالاپریل (Vasotec)
  4. فوزونوپریل (مونوپریل)
  5. لیسینوپریل (زتریل)
  6. رامیفیل (آلتایی)
  • داروهای فشار خون
  • استاتین هایی که برای کاهش کلسترول تجویز می شوند از جمله:
  1. آتورواستاتین (Lipitor)
  2. فلووستاتین (Lescol)
  3. لووستاتین (Mevacor)
  4. پراواستاتین (پراواکول)
  5. روزوواستاتین (Crestor)
  6. سیمواستاتین (Zocor)
  • رقیق کننده های خون (داروهای ضد انعقادی) مانند وارفارین (کومادین)