آبمیوه ها یکی از خوراکی هایی هستند که در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوبیت پیدا کرده اند. صنعت تهیه آمیوه در حال حاضر صنعت چند میلیون دلاری در آمریکا است. تهیه آبمیوه در خانه، علاوه بر این که مقرون به صرفه است، مواد مغذی بیشتری را وارد بدن می کند. هویج یکی از میوه هایی است که کاربرد زیادی در آبمیوه های ترکیبی تجاری دارد. زیرا طعم خوبی به بسیاری از میوه ها و سبزیجات می دهد. علاوه بر طعم و مزه، آب هویج ممکن است مزایای فراوانی نیز برای بدن داشته باشد. اگر می خواهید بدانید خواص آب هویج چیست و مصرف یک لیوان از این آبمیوه چه مواد مغذی را وارد بدن می کند؟ ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

آبمیوه های ترکیبی مرسوم

با توجه به گزارش Stanford Health Care، مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی در یک فنجان آب هویج تقریبا معادل ۵ فنجان هویج خرد شده است. در حالی که آبمیوه ها و سبزیجات تازه مقدار زیادی از مواد مغذی را وارد بدن می کنند، اما متاسفانه دارای فیبر زیادی نیستند. همچنین، آبمیوه نسبت به خود میوه در هر فنجان قند بیشتری را جای می دهد.

به عنوان مثال، ۱ فنجان آب هویج حاوی ۲ گرم فیبر و ۹ گرم قند است. در حالی که ۱ فنجان هویج خام حرد شده شامل ۳٫۵ گرم فیبر و ۶ گرم قند است.

همان طور که در بالا نیز ذکر شد، آب هویج یکی از موادی است که می توان آن را با دیگر آبمیوه ها ترکیب کرد و طعم آن ها را به این صورت تغییر داد. به عنوان مثال پیشنهاد می کنید از ترکیبات زیر استفاده کنید تا علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، بتوانید آب سبزیجاتی که زیاد علاقه به مصرف آن ها ندارید را بهبود دهید:

  • آب هویج و سیب
  • آب هویج و پرتقال
  • آب هویج و کلم بروکلی
  • آب هویچ و آب زنجبیل به همراه دارچین

ارزش غذایی آب هویج

طبق آمار United States Department of Agriculture National Nutrient Database در هر ۱ فنجان آب هویج کنسرو شده می توانید مواد مغذی زیر را پیدا کنید:

  • ۹۴ کیلو کالری
  • ۲٫۲۴ گرم پروتئین
  • ۰٫۳۵ گرم چربی
  • ۲۱٫۹۰ گرم کربوهیدرات
  • ۱٫۹۰ گرم فیبر

همان مقدار آب هویچ انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله موارد زیر را شامل می شود:

  • ۶۸۹ میلی گرم پتاسیم
  • ۲۰٫۱ میلی گرم ویتامین C
  • ۰٫۲۱۷ میلی گرم تیامین
  • ۰٫۵۱۲ میلی گرم ویتامین B-6
  • ۲۵۵ میکروگرم ویتامین A
  • ۳۶٫۶ میکروگرم ویتامین K

خواص آب هویج برای بدن

آب هویج ماده مغذی است و ممکن است برای طیف وسیعی از بیماری ها مفید باشد. برخی از مهمترین خواص آب هویج را می توان به شرح زیر اعلام کرد:

خواص آب هویج برای سرطان معده

هویج حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است نقشی در پیشگیری از سرطان داشته باشند. در طی مطالعات مختلف، محققان تاثیر هویج را بر روی خطر ابتلا به سرطان معده بررسی کردند.

آنها نتیجه گرفتند که خوردن هویج خطر ابتلا به سرطان معده را حدود ۲۶ درصد کاهش می دهد. با این حال، در این مطالعات مشخص نشده است که چه مقدار آب هویج باید به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان معده مصرف کرد. مطالعات بیشتر کنترل شده برای تأیید این ارتباط مورد نیاز است.

خواص آب هویج برای بدن
خواص آب هویج برای بدن

خواص آب هویج برای لوسمی

تحقیقات بیشتری نیاز است، اما برخی از تحقیقات فعلی نشان می دهند آب هویج ممکن است نقش مهمی در درمان لوسمی داشته باشد.

در یک مطالعه، محققان اثر عصاره آب هویج را بر روی سلول های لوسمی بررسی کردند. در این تحقیق، عصاره آب هویج سبب خود تخریبی سلول های لوسمی شد و چرخه سلولی آن ها را متوقف کرد.

خواص آب هویج برای سرطان پستان

در مطالعه ای، تاثیر آب هویج بر روی سطح کاروتنوئید ها، نشانگرهای استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهابی در خون بررسی شد. محققان این مطالعه گزارش دادند که سطح بالاتری از کاروتنوئیدها در خون با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.

در طول مطالعه، شرکت کنندگان ۸ اونس آب هویج در روز به مدت ۳ هفته استفاده کردند. در پایان مطالعه، زنان دارای سطوحی بالاتری از کاروتنوئیدها و سطوح پایین تری از نشانگرهای مرتبط با استرس اکسیداتیو در بدن بودند.

خواص آب هویج برای بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)

آب هویج دارای ویتامین C زیادی است. محققان ارتباط مصرف ویتامین C و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را در بزرگسالان کره ای بالای ۴۰ سال بررسی کردند. آن ها دریافتند که افرادی که مبتلا به COPD هستند، میزان مواد مغذی موجود در آب هویج در بدنشان، از جمله کاروتن، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C، نسبت به افراد بدون COPD به میزان قابل توجهی کمتر است.

با این حال، افراد مبتلا به COPD به طور کلی حجم غذای دریافتیشان نسبت به افراد بدون COPD کمتر بود.

برای افرادی که به شدت سیگار می کشند، خطر ابتلا به COPD با مصرف بیشتر ویتامین C، نسبت به سیگاری هایی که از این ویتامین استفاده نمی کنند، پایین تر است.

خطرات و ملاحظات احتمالی

افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، مانند افرادی که از درمان های سرطان استفاده می کنند، زنان باردار، کودکان جوان و افراد مسن ممکن است نیاز داشته باشند که از مصرف برخی از مواد غذایی خاص اجتناب کنند. در صورتی که خطر ابتلا به این بیماری ها را دارید، آب میوه ها و سبزیجات تازه و یا پاستوریزه نشده اند ممکن است خطر انتقال باکتری ها را به بدن افزایش دهند

بنابراین به این افراد توصیه می شود که تنها در شرایطی از آبمیوه های تازه استفاده کنند که خودشان آن را در خانه تهیه کرده اند. خرید آبمیوه های غیر پاستوریزه از دکه های کنار خیابان ممکن است باکتری های خطرناکی را وارد بدن کند. طبق گزارش اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، زنان باردار باید آبمیوه هایی پاستوریزه شده استفاده کنند.

هویج حاوی یک نوع کاروتنوئید به نام بتا کاروتن است که بدن می تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند. معمولا یک شخص عادی نمی تواند به کمک مواد غذایی، حجمی خطرناکی از این کاروتنوئیدها را دریافت کند. با این وجود، اگر بدن به مدت طولانی در معرض بتا کاروتن باشد، پوست زرد یا نارنجی می شود. این اثر، کاروتنودرما نامیده می شود.

نکته آخر

آب هویج به علت سطوح متمرکزی از مواد مغذی که دارد، مزایای فراوانی برای بدن خواهد داشت. با این حال، آب هویج دارای فیبر کمتر و قند بیشتری نسبت به هویج است. مصرف فیبر برای مدیریت وزن و کاهش سطح کلسترول مفید است.

آب هویج برای همه افراد، به خصوص زنان باردار، کودکان جوان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های خاص، بسته به اینکه چگونه آماده می شود، مناسب نیست. آب هویج تازه تهیه شده در خانه را می توان به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف کرد. با این حال، نوشیدن آن نمی تواند جایگزین مناسبی برای هویج باشد.