خواص اسانس و روغن کندر

اسانس کندر عطری با رایحه های خاک، چوب و عطر تند میوه ای دارد. روغن کندر کاربرد های بسیاری دارد. کاربرد های این ماده متفاوت است. می توان از آن به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی استفاده کرد و یا برای حل مشکلات بهداشتی خانه و تمیزی آن از روغن کندر بهره برد. اسانس کندر از رزین درختان کندر، که در سومالی، یمن، عمان و اتیوپی رشد می کند استخراج می شود. کندر با کیفیت بالا، نقره ای و روشن با ته رنگ سبز است. انواع با کیفیت پایین تر این ماده به رنگ قهوه ای و زرد تمایل دارد.

یهودیان، مسیحیان، یونانیان، رومیان، و مردم شبه جزیره عربستان و شمال آفریقا قرن ها پیش از این ماده برای خواص بسیاری که داشت استفاده های متفاوتی می کردند. امروزه از کندر و اسانس و روغن آن برای کاهش استرس و اضطراب، درد و التهاب، ارتقای سیستم ایمنی و حتی مبارزه با سرطان استفاده می کنند. بسیاری از خواص درمانی دیگر برای روغن کندر وجود دارد که در این مقاله آن ها را بررسی کرده و دنیایی جدید از خواص بی نظیر آن را به شما نشان می دهیم.

خواص روغن کندر

تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان مثانه

روغن کندر ممکن است قادر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان مثانه باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ در BMC منتشر شده که محققان در آن به این نتیجه رسیدند که کندر توانایی تشخیص سلول های سرطانی از سلول های طبیعی مثانه را دارد. علاوه بر این، کندر ممکن است قادر به سرکوب کردن سلول های سرطانی شود. در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد مشخص گردید که روغن کندر حاوی مکانیزم های مختلفی است که منجر به مرگ سلول های سرطان مثانه می شوند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۲ نشان داد، کندر دارای خواص ضد التهابی بوده، سیستم ایمنی را تقویت کرده و فعالیت های ضد لکوترین، که ممکن است در درمان اختلالات خود ایمنی مفید باشد را بیشتر می کند.

با توجه به مطالعه ای که در مجله بین المللی تغذیه، فارماکولوژی و بیماری های عصبی منتشر شده، کندر ضد عفونی کننده، خلط آور و ضد احتقان است که همگی منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در هند، کندر به عنوان یک دارو جوان کننده استفاده می شود زیرا کمک می کند تا ریه ها پاک شده و سایر مشکلات مربوط به مخاط که باعث بیماری می شوند برطرف شوند.

افزایش بهداشت دهان و دندان

کندر دارای کیفیت ضد عفونی کنندگی است و از التهاب لثه ها جلوگیری می کند. بوی بد دهان، زخم دهان، دندان درد و سایر عفونت های دهان و دندان را نیز برطرف می سازد. در سال ۲۰۱۱ مطالعه ای که در یک مجله علوم دارویی منتشر شده نشان می دهد که کندر یک داروی گیاهی ایمن و ارزان است که می تواند برای درمان التهاب مخصوصا التهاب لثه که بر اثر پلاک ها ایجاد شده است مورد استفاده قرار گیرد.

حمایت از دستگاه گوارش

کندر می توان بدن را سم زدایی کند، گرفتگی عضلات معده را درمان کرده و در رفع تهوع، نفخ و کاهش درد پیش از قاعدگی موثر است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مجله طب سنتی و مکمل منتشر شده که نشان می دهد که کندر ضد زخم معده و ضد اسهال است و در درمان کولیت اولسراتیو، که یک شکل از التهاب روده است و باعث خونریزی و زخم معده می شود موثر است. کندر یک داروی ضد التهاب نیز می باشد و کمک می کند التهاب و علائم IBS و سایر اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و آسم کاهش یابد. به همین دلیل است که روغن کندر است یکی از ۱۶ روغن ضروری برای تسکین درد و التهاب می باشد.

تسکین استرس

استنشاق اسانس کندر می تواند برای کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. پاسخ بدن برای کاهش اضطراب علائمی مانند کاهش ضربان قلب و فشار خون را به همراه دارد. بر خلاف بسیاری از داروهای تجویزی، روغن کندر امن است و هیچ خواب آلودگی ناخواسته و عوارض جانبی دیگر تولید نمی کند.

خواص اسانس و روغن کندر
خواص اسانس و روغن کندر

خواص ضد پیری

با استفاده از روغن کندر می توانید خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشید. از طرفی خاصیت ضد عفونی کنندگی این ماده به محافظت در برابر باکتری ها و آکنه کمک می کند. تمام این عوامل دست به دست هم داده و ظاهر شدن مقدمات پیری پوست را به تاخیر می اندازد. روغن کندر علائم زخم ایجاد شده توسط آکنه، بارداری و خشکی پوست را بهبود می بخشد. روغن کندر یکی از بهترین روغن های برای درمان اگزما و مبارزه با چین و چروک پوست است.

کمک به داشتن خواب طبیعی

کندر به عنوان یک روش طبیعی برای درمان کم خوابی معرفی شده است. بسیاری از داروهای درمانی برای اختلالات خواب حاوی مواد شیمیایی مضر و دارای عوارض جانبی ناخواسته مانند خواب آلودگی شدید است. کندر به کاهش اضطراب و استرس کمک کرده و همین امر باعث می شود خوابی مفید و آرام را تجربه کنید. عطر و بوی آرام بخش و تسکین دهنده خاکی آن به طور طبیعی به خواب رفتن شما کمک می کند.

استفاده های عجیب از روغن کندر

از آنجا که از خواص ضد عفونی کنندگی آن طبیعی است شما می توانید از روغن کندر به عنوان یک پاک کننده بی خطر استفاده کنید. اضافه کردن چند قطره از اسانس کندر به یک بطری آب و اسپری کردن آن به دیوارهای آشپزخانه موجب کشتن باکتری ها و میکروب می شود.