خواص اسفناج - سبانخ - Spinach

اسفناج گیاهی بومی ایران است و از خانواده سبزی ها می باشد. این سبزی پر خاصیت دارای ویتامین های بسیاری نظیر E ، C ، B ، A می باشد. اسفناج همچنین دارای املاح معدنی سدیم، پتاسیم، آهن، آهک، منیزیم، فسفر و ید است. در این مطلب می خواهیم به برخی از خواص این گیاه اشاره کرده تا شاید ترغیب شوید و از این سبزی ایرانی بیشتر استفاده کنید.

خواص اسفناج

به دلیل وجود آهن بسیار در اسفناج، این ماده غذایی برای استخوان ها و کارکرد عضلات بسیار مفید است. میزان آهن موجود در این سبزی را نمی توانید در هیچ سبزی دیگری پیدا کنید. به خاطر وجود همین میزان آهن، اسفناج در ساخت و تولید گلبول های قرمز خون نقش مهمی دارد. به دلیل همی خاصیت است که اسفناج را داروی کم خونی می نامند.

فسفر موجود در این گیاه برای کسانی که در طول روز مشغول به کارهای فکری هستند بسیار مفید است زیرا همانطور که می دانید فسفر نقش بسیار مهمی در کارکرد مغز دارد و می توانید در بهبود فرآیند تصمیم گیری و انجام کارهای فکری کمک کننده باشد.

این ماده غذایی را می توانید به عنوان مسکن اعصاب استفاده کنید. اسفناج ملین است و به دلیل وجود مواد صغمی در خود برای نرم کردن غشاء معده و روده بسیار مناسب است و ترشحات معده را آسان می کند.

این گیاه موجب می شود سلول های بدن زنده بمانند، برای قلب، ریه، کبد و مثانه بسیار مفید است، ترشی خون را کاهش می دهد، اشتها آور است، بوی بدن دهان را برطرف می کند و به دلیل وجود آهن و آهنک فراوان در خود از دندان ها محافظت کرده و لثه ها را تقویت می کند.

خواص اسفناج - سبانخ - Spinach
خواص اسفناج

توصیه می شود اسفناج را به همراه مواد غذایی که دارای ویتامین C است مصرف کنید زیرا تاثیر آن بر روی بدن بیشتر می شود.

بورانی تهیه شده از این گیاه بهترین پیش غذایی است که می توانید در کنار سایر غذاها از آن استفاده کنید مشروط به آن که وقتی اسفناج را می پذید آب آن را دور نریزید زیار تمام خواص آن در آب سبزی نهفته است.

زیاده روی در خوردن اسفناج برای افرادی که ورم مفاصل دارند و یا از ناراحتی های مثانه رنج می برند زیاد توصیه نمی شود. و کسانی که مزاج سرد دارند نیز بهتر است از اسفناج در کنار ادویه های گرم مثل زنجبیل استفاده کنند.