خواص انار برای آلزایمر و پارکینسون

تحقیقات جدید که در دانشگاه هادرزفیلد انگلستان انجام شد به بررسی خواص درمانی انار پرداخت. تحقیقات نشان داد کهی دانه های رنگی این میوه برای بسیاری از بیماری های مختلف مفید هستند. جدیدترین داده ها نیز نشان دادند که انار با کاهش التهاب که موجب تخریب سلول های مغزی در بیماری آلزایمر می شود، همراه است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد خواص انار برای آلزایمر و پارکینسون و بیماری آرتریت روماتوئید صحبت می کنیم.

خواص انار برای آلزایمر و پارکینسون و بیماری آرتریت روماتوئید

آنتی اکسیدان موجود در انار

پونیکالاجین یک ترکیب شیمیایی است که در انار یافت می شود. این ماده یک پلیفنول است که یک آنتی اکسیدان می باشد و مانع تکثیر و تهاجم سلولی می شود. این ماده باعث مرگ سلول ها در برخی از انواع سرطان ها می شود.

گروه تحقیقاتی انگلیسی، به رهبری دکتر Olumayokun Olajide، به پونیکالاجین برای جلوگیری از التهاب در سلول های مغزی و سایر سلول های بدن نگاهی کردند. در طی آزمایش، این تیم سلول های مغزی را جدا کرده و اثرات شیمیایی روی سلول ها را بررسی کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که پلی فنول انار می تواند باعث کاهش التهاب در سلول های تخصصی مغز به نام میکروگلایا شود.

خواص انار برای آلزایمر و پارکینسون
خواص انار برای آلزایمر و پارکینسون

نقش التهاب

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که التهاب سلول های مغز، آلزایمر و دیگر انواع دمانس و بیماری های عصبی (مانند پارکینسون) را به طور مداوم بدتر می کند، زیرا سلول های بیشتری از بین می روند.

بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که از التهاب مفاصل رنج می برند نیز می توانند از آخرین یافته ها این تحقیق بهره مند شوند. پونیکالاجین نمی تواند این بیماری را درمان کند، اما می تواند از آن جلوگیری کند یا توسعه آن را کند کند.

میوه انار و پوست بیرونی آن

دکتر Olajide متوجه شد که بیشتر ترکیبات آنتی اکسیدانی در پوست بیرون انار یافت می شود نه در قسمت نرم میوه. بنابراین پوست این میوه ممکن است منبع تولید دارو در آینده باشد.

از طرفی یک لیوان آب انار دارای آنتی اکسیدان بیشتری از شراب قرمز، چای سبز و زغال اخته است. مصرف آن به طور منظم دارای مزایای زیادی است. نوشیدن این آبمیوه موجب پیشگیری از بیماری های قلبی می شود، کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد و احتمالا حتی باعث کاهش رشد سرطان پروستات می شود. فعالیت آنتی اکسیدانی این آبیموه، نقش مهمی در ترمیم DNA و پیشگیری از آسیب دارد. موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، گنجاندن انار را در رژیم غذایی روزانه پیشنهاد می کند.

دکتر Olajide در حال حاضر در پی یافتن مقادیر مورد نیاز از این ماده است که می تواند در پیشگیری از بیماری ها، مخصوصا در جلوگیری از التهاب عصبی مرتبط با زوال عقل، موثر باشد.

او توصیه می کند که نوشیدنی ۱۰۰٪ طبیعی مصرف کرده تا از خواص انار برای آلزایمر و پارکینسون و تاثیر آن بر روی آرتریت روماتوئید بهره مند شوید. این تیم تحقیقاتی در پی یافتن مشتقاتی از انار است که بتوان از آن به عنوان پایه ای برای تولید یک داروی ضد التهابی عصبی استفاده کرد.