خواص بلغور جو دوسر برای پوست

جو دوسر کلوئیدی چیست؟ این ماده یک شکل از جو است که قرن هاست برای افزایش سلامت پوست استفاده می شود. این ماده را می توان به صورت موضعی برای محافظ، مرطوب کردن، پاک کردن و جلوگیری از خارش پوست استفاده کرد. همچنین برای بهبود سطح سلامت بدن، به خصوص سلامت پوست، به دلیل توانایی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود بسیار شگفت آور است. بنابراین، با وجود خواص بلغور جو دوسر برای پوست ، جای تعجب نیست که بتوانید بلغور جو دوسر کلوئیدی را در انواع محصولات مراقبت از بدن، از صابون و شامپو گرفته تا ژل ها و لوسیون های اصلاح پیدا کنید.

حتی می توانید از بلغور جو دوسر کلوئیدی در خانه برای استحمام، ماسک صورت و پاک کننده استفاده کنید. به طور علمی ثابت شده است که این ماده برای بهبود انواع بیماری های رایج پوستی، از جمله:

  • اگزما
  • پسوریازیس
  • آفتاب سوختگی
  • نیش حشرات
  • کهیر
  • و بثورات

مفید است. علاوه بر این، برای بچه ها و حیوانات خانگی نیز ماده ای ایمن است!

بلغور جو دوسر کلوئیدی چیست؟

بلغور جو دوسر کلوئیدی یک محصول طبیعی است که توسط پودر شدن دانه های جو دوسر (Avena sativa) تولید می شود. با پودر شدن جو، دانه های این ماده قادر به پخش شدن به طور مساوی در آب یا محصولات مختلف مراقبت از پوست می باشند. بلغور جو دو سر کلوئیدی به طور علمی یک ترکیب شیمیایی پیچیده از مواد مختلف از جمله پروتئین ها، چربی ها، پلی ساکارید ها، فلاونوئیدها، ویتامین ها و مواد معدنی است. این فرم مخصوص بلغور جو دوسر به علت خواص پاک کننده، مرطوب کننده، ضد عفونی کننده و ضد التهابی خود برای مراقبت از پوست عالی است.

متخصصان معتقدند که مزایای کلینیکی بلغور جو دوسر کلوئیدی ناشی از وجود پلی مورفیسم شیمیایی در آن ها است. توانایی این ماده در حفظ رطوبت پوست و بهبود التهاب به غلظت زیاد بتا گلوکان و نشاسته در آن باز می گردد. در حالی که توانایی پاکسازی اش به محتوای ساپونین در آن مربوط می شود. در مورد خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن باید بگوییم که این خاصیت به لطف این واقعیت به وجود آمده است که بلغور جو دوسر حاوی انواع فنول هایی است که ترکیبی مفید بوده و به طور طبیعی در گیاهان یافت می شود. این فنل ها در بلغور جو دوس به طور قابل ملاحظه ای جذب کننده های اشعه ماورای بنفش هستند.

خواص بلغور جو دوسر برای پوست

کاهش علائم درماتیت آتوپیک (اگزما)

در مطالعات متعدد نشان داده شده است که درماتیت آتوپیک، که به عنوان اگزما نیز شناخته می شود، با استفاده موضعی از خواص بلغور جو دوسر برای پوست بهبود می یابد. نتایج دو مطالعه بالینی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ در مجله Drugs in Dermatology نشان می دهد که استفاده از کرم حاوی ۱ درصد بلغور کلوئیدی به تنهایی به طور موثر علائم درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط ​​را کاهش می دهد.

یکی دیگر از مطالعات بالینی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، دریافت که عصاره بلغور جو دوسر کلوئیدی برای ایجاد ژن های مربوط به تمایز اپیدرمی، اتصالات محکم و تنظیم چربی در پوست و ایجاد ظرفیت بافر pH مفید است. این مطالعه به بررسی تأثیر کاربرد لوسیون حاوی این ماده بر روی ۵۰ زن سالم که دارای خشکی پوست متوسط ​​تا شدید بودند پرداخت. محققان دریافتند که این افراد بهبودی چشمگیری را در خشکی، رطوبت و سلامت پوست شاهد بودند. به طور کلی، بلغور جو دوسر کلوئیدی نه تنها به منظور بهبود خشکی، بلکه برای تقویت توانایی پوست جهت ایجاد یک لایه محافظتی مفید است.

در تحقیقاتی که از مدل های حیوانی استفاده شده و نتایج آن نیز در مجله Drugs in Dermatology منتشر شده مشخص گردید که آونتانترید ها، یعنی آنتی اکسیدان های پلی فنولی اصلی در جو می توانند التهاب و خارش را کاهش دهند.

درمان پسوریازیس

پسوریازیس پلاک، شایع ترین نوع پسوریازیس است که موجب ایجاد پوسته پوسته های قرمز می شود و می تواند خارش داشته و دردناک باشد. آیا جودوسر برای پسوریازیس مفید است؟ بر طبق تحقیقات انجام شده در بخش علوم اعصاب دانشگاه لوئیزویل، درست مانند اگزما، بلغور جو دو سر کلوئیدی به علت خواص ضد التهابی و مرطوب کنندگی خود به عنوان یک فرم مفید برای درمان پسوریازیس کاربرد دارد.

از بین بردن آفتاب سوختگی

همیشه بهترین راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، استفاده از یک کرم ضد آفتاب طبیعی است، اما گاهی اوقات بدون توجه به این که چه چیزی روی پوست مالیده ایم، پوست ما پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دچار آفتاب سوختگی می شود. خواص بلغور جو دوسر برای پوست می تواند به درمان قرمزی، التهاب، خارش و درد که اغلب همراه با آفتاب سوختگی ایجاد می شود کمک کند.

شما می توانید پودر بلغور جو دوسر کلوئیدی را با آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود سپس آن را روی پوست بمالید. اگر بخش اعظمی از بدنتان دچار آفتاب سوختگی شده است می توانید یک وان را از آب پر کرده و این پودر را در آن حل کنید. استحمام با این آب برای بهبود پوست عالی است.

درمان بثورات و جای گزیدگی حشرات

بلغور جو دوسر کلوئیدی می تواند خارش و التهاب را به سرعت بهبود دهد. وقتی پوست دچار خارش و تحریک شده است، سطح PH آن ممکن است بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین باشد. بلغور جو دوسر کلوئیدی به عنوان یک عامل خنثی کننده عمل می کند و می تواند pH پوست را به سطح نرمال بازگرداند، به ویژه اگر این عدد بالا باشد. استفاده از خواص بلغور جو دوسر برای پوست می تواند باعث کاهش خارش ناشی از گزش حشرات نیز شود.

بهبود خشکی پوست

با خواندن این مقاله تا به این جا حتما متوجه شده اید که یکی از خواص بلغور جو دوسر برای پوست بهبود خشکی پوست و کاهش تحریک شدگی این عضو بدن است. در تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در مجله Drugs in Dermatology، بیست و نه فرد سالم که دچار خارش خفیف تا متوسط همراه ​​با خشکی پوست متوسط ​​و شدید در لایه های پایینی پوست خود شده بودند، با لوسیون های حاوی این ماده مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان چهار عصاره جو دوسر کلوئیدی را با استفاده از حلال های مختلف تولید کرده و بر روی این افراد آزمایش کردند.

آنها دریافتند که این عصاره ها به طور موفقیت آمیزی سبب کاهش سیتوکین های پروتئین التهابی در محیط آزمایشگاهی می شوند. همچنین متوجه شدند که درمان با لوسیون دوجوسر کلوئیدی منجر به بهبود چشمگیری در خشکی پوست، پوسته پوسته شدن، زبری و شدت خارش در شرکت کنندگان می شود.

خواص بلغور جو دوسر برای پوست
خواص بلغور جو دوسر برای پوست

درمان طبیعی کهیر

کهیر یک ضایعه پوستی ناخوشایند است که اغلب بخشی از یک واکنش آلرژیک بوده که به دلیل انتشار هیستامین در بدن ایجاد شده و سبب ایجاد قرمزی و برآمدگی های خارش دار در سطح پوست می شود. بلغور جو دوسر کلوئیدی یک انتخاب عالی برای درمان کهیر است.

تحقیقات نشان داده اند که جو از قابلیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ذاتی برخوردار است. این قابلیت ها در تحقیقات Royal London Hospital’s Department of Dermatology, Barts & The London NHS تایید شده است. آونانترامید در این ماده در واقع می تواند باعث مهار سیتوکین های التهابی و هیستامین شود، به همین دلیل است که جو دوسر کلوئیدی می تواند در درمان کهیر مفید باشد. علاوه بر این، استفاده از فرمولاسیون موضعی بلغور جو دوسر کلوئیدی می تواند نیاز و استفاده از کورتیکواستروئیدهای مضر را کاهش دهد.

بهبود سلامت پوست حیوانات خانگی

آیا حیوان خانگی شما با خشکی و خارش پوست مبارزه می کند؟ اگر این چنین است بلغور جو دوسر می تواند به او نیز کمک کند! برای درمان این عارضه در حیوان خانگی تان از محصولات مراقبت از پوست طبیعی که حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی هستند استفاده کنید. البته می توانید به حمام شیوه استحمام کردن که در بالا گفته شد نیز این عوارض را درمان کنید.

چگونه می توان از بلغور جو دو سر کلوئیدی استفاده کرد

بهترنی شیوه برای استفاده از این ماده جهت درمان مشکلات مختلفی پوستی حمام کردن با آن است. برای حمام کردن با بلغور جو دوسر کولیدی جهت درمان اگزما یا سایر مشکلات پوستی، کافی است یک فنجان بلغور را در وان پر از آب گرم حل کنید. سپس پوسن خود را در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این آب گرم خیس کنید. سپس پوست خود را با آب خالی بشویید. اگر زیاد احساس چسبندگی روی پوست ندارید نیازی نیست پوست را بشویید. فقط کافی است که آن را خشک کنید. پس از خشک کردن بدن، می توانید لوسیون حاوی بلغور جو دوسر یا کرم بلغور بلغور جو دوسر را روی پوست بمالید.

به یاد داشته باشید که پس از استحمام به این شیوه باید به آرامی پوست خود را پاک کنید و آب را مالش ندهید. این کار باعث نشدید مشکلات پوستی می شود.

ضمن استفاده از این روش می توانید برای بهره مندی از خواص بلغور جو دوسر برای پوست از ماسک آن نیز استفاده کنید. این ماده را با آب کافی مخلوط کنید تا خمیر شود. این ماسک را ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست تمیز و خشک بمالید. اگر پوست مبتلا به آکنه دارید، می توانید مواد دیگری مانند یک قاشق چای خوری عسل خام و چند تکه دارچین را به منظور افزایش توانایی های ضد باکتری ماسک، به آن اضافه کنید.

عوارض جانبی احتمالی

بلغور جو دوسر کلوئیدی برای اکثر افراد عوارضی ایجاد نمی کند. اما گاهی ممکن است بثور پوستی ناشی از آن تجربه شود. اگر بثورات روی پوستتان رخ داد، از مصرف این ماده خودداری کنید. اگر عدم تحمل یا حساسیت به گلوتن دارید، از جو دوسر فاقد گلوتن برای درمان خانگی استفاده کنید.

به غیر از این مواد، بلغور جو دو سر هیچ عارضه جانبی دیگری ندارد. یک سری مطالعات، ایمنی محصولات مراقبت از پوست که حاوی بلغور جو دوسر (از جمله پاک کننده ها، کرم ها و لوسیون ها) بودند را بر روی پوست های حساس تست کردند. محققان دریافتند که محصولات مراقبت از پوست که حاوی بلغور جو دوسر هستند دارای پتانسیل تحریک پذیری و آلرژی زا بسیار کمی هستند. در مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۲ هیچ حساسیتی در بین ۴۴۵۸۲۰ مصرف کننده از این ماده طی یک دوره سه ساله مشاهده نشد. به طور کلی، این ماده یک ماده ایمن و موثر برای تهیه محصولات موضعی در نظر گرفته می شود.