تابستان فصل میوه های رنگارنگ و پر از خاصیت است. یکی از این میوه های آبدار و پر از خاصیت هندوانه می باشد. ما بیشتر این میوه را به عنوان میان وعده استفاده کرده و اکثرا تخمه آن را در می اندازیم. قافل از این که این تخمه خواص زیادی برای بدن دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص تخمه هندوانه صحبت خواهیم کرد.

تخمه هندوانه هنگامی که خشک می شود، خوراکی است و ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. مهمترین موادی که می توانید در این دانه ها پیدا کنید عبارتند از:

  • پروتئین
  • چندین ویتامین
  • منیزیم
  • فسفر
  • آهن
  • پتاسیم
  • مس
  • منگنز
  • روی

شگفت آور ترین چیز در مورد تخمه هندوانه این است که این تخمه برعکس تخمه های دیکر کالری کمی دارد. این دانه ها وقتی خشک و بو داده می شوند، یک میان وعده سالم را در اختیارمان قرار می دهند.

روش آماده سازی تخمه هنداونه

اکثر افراد طعم یا بافت تخمه خام هندوانه را دوست ندارند، اما بسیاری از آن ها تخمه بو داده هندوانه را به عنوان یک میان وعده می پذیرند. برای آماده سازی تخمه هندوانه و بو دادن آن در منزل از دستور زیر استفاده کنید:

  • دانه ها را کاملا شسته و خشک کنید.
  • آن ها را چند روز در آب بخیسانید تا جوانه بزنند.
  • سپس پوسته بیرونی سخت آن ها را از دانه جدا کنید، سپس دانه ها را در فر یا زیر نور خورشید خشک کنید.
  • برای خشک کردنشان در فر آن ها را روی سینی فر پهن کنید و کمی روغن آفتابگردان و یا روغن زیتون و نمک دریایی روی آن ها بپاشید.
  • ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سینی را در فری با دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت بگذارید.
  • می توانید کمی پودر دارچین و یا ترکیبی از آب لیمو و پودر چیلی را نیز به دانه ها اضافه کنید.

این تخمه نه تنها برای مصرف به عنوان میان وعده مفید است، بلکه برای غنی کردن سالادها نیز می توانید از آن ها استفاده کنید.

مهمترین خواص تخمه هندوانه

خواص تخمه هندوانه برای کمک به مدیریت دیابت

تخمه هندوانه برای مدیریت دیابت و جلوگیری از عوارض مرتبط به آن مفید هستند. این تخمه حاوی اسید آمینه است که موجب شل شدن و انعطاف پذیری رگ های خونی می شود. بنابراین استرس اکسیداتیو کاهش می یابد. همچنین منیزیم در این تخمه به تنظیم سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات ها کمک می کند و به این ترتیب به طور مستقیم سطح قند خون را کنترل می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Applied Sciences and Environmental Management منتشر شده نشان داد که عصاره تخمه هندوانه ممکن است درمان حمایتی برای مبارزه با عوارض دیابت باشد.

برای به دست آوردن این مزایا، می توانید تخمه هندوانه را به شکل زیر آماده کنید:

  • مقدار کمی تخمه هندوانه را در ۴ فنجان آب قرار دهید.
  • آن را به مدت ۴۵ دقیقه بجوشانید و سپس ترکیب را صاف کنید.
  • اجازه دهید چای خنک شود.
  • هر روز این نوشیدنی را مثل چای بنوشید.

خواص تخمه هندوانه برای مبارزه با خستگی

خوردن تخمه هندوانه باعث افزایش سطح انرژی و بهبود خستگی می شود. این دانه ها غنی از آهن هستند. آهن جزء مهمی از هموگلوبین است که اکسیژن را در تمام بدن حمل می کند و باعث می شود انرژی بدن حفظ شود. آهن همچنین به بدن شما کمک می کند کالری را به انرژی تبدیل کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

علاوه بر این، تخمه هندوانه حاوی اسید آمینه ای به نام L-citrulline است که به کاهش احساس خستگی کمک می کند.

خواص تخمه هندوانه برای بهبود سلامت قلب

مصرف تخمه هندوانه می تواند قلب شما را در شرایط خوبی قرار دهد.

اول از همه، این تخمه غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که به محافظت از قلب در برابر حمله قلبی و سکته مغزی کمک می کنند. این چربی های سالم سطح کلسترول بد را در خون کاهش می دهند. علاوه بر این، تخمه هندوانه حاوی مقدار خوبی پتاسیم است که به مبارزه با بیماری های قلبی کمک می کند و قلب شما را سالم نگه می دارد.

از طرفی اسید آمینه citrulline و آرژنین ارائه شده توسط تخمه هندوانه کمک می کند تا شریان ها سال بمانند و جریان خون و عملکرد کلی قلب و عروق بهبود پیدا کند.

خواص تخمه هندوانه برای کنترل فشار خون

تخمه هندوانه دارای پروتئین بسیار زیادی است که از چندین اسید آمینه تشکیل شده است. یکی از این اسیدهای آمینه، آرژنین است. البته بدن مقداری آرژنین تولید می کند، اما مصرف آرژنین اضافی از طریق رژیم غذایی موجب تنظیم فشار خون و حتی درمان بیماری های قلبی عروقی می شود.

منیزیم در این تخمه نیز به تنظیم فشار خون کمک می کند. در واقع، کاهش سطح منیزیم در بدن یکی از علل ایجاد فشار خون بالا است. کمبود منیزیم همچنین می تواند باعث کاهش سطح پتاسیم شود. پتاسیم ماده معدنی مهمی برای حفظ فشار خون است.

خواص تخمه هندوانه برای بدن
خواص تخمه هندوانه برای بدن

خواص تخمه هندوانه برای سلامت عضلات

دانه های هندوانه برای بهبود سلامت عضلانی و جلوگیری از درد عضلانی پس از ورزش بسیار مفید هستند. اول از همه، این دانه ها یکی از منابع غذایی تامین موادی مانند L-citrulline هستند که ماده مغذی مهمی برای ترمیم بافت و حفظ توده عضلانی می باشد. L-citrulline به آرامش عضلات، افزایش عملکرد بی هوازی آن ها و کاهش درد عضلات کمک می کند.

همچنین منیزیم در این دانه های کوچک برای سلامت عضلات بسیار مفید است. منیزیم باعث جذب دوباره کلسیم می شود و می تواند به حفظ قدرت عضلات و جلوگیری از گرفتگی آن ها کمک کند.

خواص تخمه هندوانه برای کاهش چربی بدن

تخمه هندوانه غنی از ترکیبی به نام سیترولین هستند که در بدن به اسید آمینه اسید آرژینین متابولیزه می شود. آرژنین به کاهش میزان چربی در بدن کمک می کند. این دانه ها همچنین دارای کالری کمی هستند و به این ترتیب باعث کاهش وزن می شوند. چربی تخمه هندوانه نیز کم است، اما اسیدهای چرب غیرمستقیم و غیر اشباع زیادی دارد.

برای کمک به کنترل چربی بدن می توانید از این تخمه به عنوان میان وعده استفاده کنید. اگر چه ۱ اونس از تخمه هندوانه شامل حدود ۱۵۸ کالری است، اما نباید در مورد مصرف آن نگران باشید. یک اونس از این تخمه خوشمزه حاوی حدود ۴۰۰ دانه است.

خواص تخمه هندوانه برای بهبود عملکرد مغز

دانه های هندوانه منبع خوبی از فولات هستند که به عنوان اسید فولیک یا ویتامین B9 نیز شناخته می شود. فولات برای عملکرد مناسب مغز نیز مفید است. در حقیقت، زنان باردار باید از فولات کافی در این دوران استفاده کنند. زیرا کمبود این ویتامین در بدن با برخی از نقایص مادرزادی ناشی از لوله های عصبی مرتبط است.

اسیدهای چرب سالم در این تخمه باعث افزایش عملکرد نوروترانسمیترها می شوند و به این ترتیب حافظه و مهارت های شناختی را بهبود می بخشد.

همچنین پتاسیم موجود در تخمه هندوانه باعث بهبود تفکر و ظرفیت یادآوری می شود. علاوه بر این، این دانه با داشتن آنتی اکسیدان ها، از سلول های مغزی در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند.

خواص تخمه هندوانه برای جلوگیری از مشکلات چشم

این دانه های کوچک برای بینایی شما نیز خواص زیادی دارند و می توانند خطر ابتلا زودرس به دژنراسیون چشم و سایر بیماری های چشم را کاهش دهند. ویتامین A در این تخمه برای چشم های شما مفید است. در واقع، کمبود ویتامین A با ایجاد دژنراسیون ماکولا مرتبط است.

همچنین، ویتامین C در این تخمه برای حفظ قدرت بینایی مفید است. این ویتامین آنتی اکسیدانی به محافظت از چشم ها در برابر مشکلات مرتبط به افزایش سن، مانند خشکی چشم ها و بهبود اعصاب بینایی و همچنین گلوکوم کمک می کند.

خواص تخمه هندوانه برای بهبود سلامت مو

مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده و هر چیزی که حاوی پروتئین است برای موهایتان مفید می باشد. از آن جا که تخمه هندوانه حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین است، خوردن آن می تواند به افزایش سلامت مو کمک کند.

همچنین، میزان زیاد آهن در این دانه ها، باعث تقویت موها شده و رشد مو را افزایش می دهد. این ماده معدنی مانع از ریزش، خشک شدن و شکنندگی موهای شما می شود. به غیر از این، تخمه هندوانه حاوی مس است که به تولید ملانین کمک می کند. ملانین رنگدانه ای است که به موهای شما رنگ می دهد.

به غیر از خوردن دانه های هندوانه، می توانید از روغن تخمه هندوانه نیز برای بهبود سلامت مو استفاده کنید. این روغن به راحتی توسط پوست س جذب می شود و می تواند به درمان زخم شدگی پوست سر کمک کرده و از رشد موهای سالم حمایت کند.

خواص تخمه هندوانه برای افزایش درخشش مو

دانه های ریز داخل هندوانه می توانند سال ها پوست شما را درخشان نگه دارند.

ویتامین C در این دانه ها به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و از پوست در برابر آسیب های رادیکالی آزاد محافظت می کند. این آسیب ها می توانند منجر به تسریع روند پیری شوند. ویتامین C باعث تولید کلاژن در بدن می شود. برای داشتن پوستی صاف و سالم، استفاده از این ویتامین به صورت روزانه مفید است.

علاوه بر این، دانه های کوچک داخل هندوانه غنی از اسیدهای چربی مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک هستند که به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند. روغن تخمه هندوانه برای انواع پوست مناسب است و در درمان عفونت های پوستی نقش مهمی دارد. به علاوه، می تواند از خشکی پوست جلوگیری کند.

تمام چیزی که باید انجام دهید، ماساژ پوست با روغن تخمه هندوانه به صورت روزانه قبل از دوش گرفتن است.