خواص تخم مرغ برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سایر بیماری ها و ارزش غذایی این ماده

همه ما در مورد خواص تخم مرغ اطلاعاتی را شنیده ایم. اما آیا می دانستید که این ماده خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند، پوست و چشم را در برابر آسیب UV محافظت می کند و عملکرد کبد و مغز را بهبود می بخشد؟ این درست است، این موارد فقط برخی از خواص تخم مرغ هستند.

تخم مرغ غذای سالم بسیار رایجی است. هر چند گاهی اوقات به دلیل وجود کلسترول بالا در آن، مصرفش به افراد در معرض خطر توصیه نمی شود. با این حال، این انتقادات کمی غیر منصفانه است. زیرا کلسترول در تخم مرغ واقعا به تنظیم دو نوع مختلف کلسترول در بدن کمک می کند.

تخم مرغ به عنوان یک غذای پروتئینی عالی (دارای اسید آمینه های کامل)، به بدن شما کمک می کند تا بهتر عمل کند. تخم مرغ یک منبع با کیفیت از پروتئین است. سازمان بهداشت جهانی این ماده را به عنوان استانداردی برای ارزیابی کیفیت پروتئین در سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می دهد. تخم مرغ یکی از ارزانترین منابع پروتئینی با کیفیت بالا موجود در سراسر جهان است.

با توجه به این موضوع، در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به ۶ مورد از مهمترین خواص تخم مرغ و ارزش غذایی این ماده مغذی خواهیم پرداخت.

خواص تخم مرغ

خواص تخم مرغ برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

تخم مرغ می تواند به تنظیم ضربان قلب شما کمک کند. یکی از هیجان انگیزترین خواص تخم مرغ توانایی آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بهبود عملکرد قلبی عروقی است.

یک مطالعه جامع که در سال ۲۰۱۵ منتشر و مورد بحث قرار گرفت معتقد است که “بسیاری از افراد در سراسر جهان معتقدند که میزان چربی در تخم مرغ واقعا برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند و یا مبتلا به دیابت می باشند خطرناک است. با این حال، مصرف تخم مرغ، بدون در نظر گرفتن شرایط موجود، به نفع تمام اعضای بدن است.”

یکی از دلایل این که تخم مرغ برای قلب مفید است به وجود اسید های چرب امگا ۳ در این ماده غذایی باز می گردد. تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ های ماشینی دو برابر بیشتر امگا ۳ دارد. اسیدهای چرب امگا ۳، به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم، می توانند تری گلیسیرید را پایین آورده و به تنظیم و کاهش کلسترول کمک کند.

تری گلیسیرید بالا یکی از عوامل خطر جدی برای ایجاد بیماری قلبی عروقی است. البته عکس این قضیه نیز صادق است. کاهش سطح تری گلیسیرید خون خطر ابتلا به بیماری قلبی را پایین می آورد.

علاوه بر کاهش تری گلیسیرید خون، در آزمایشات بالینی مشخص شد که تخم مرغ برای تنظیم جذب کلسترول و التهاب در جریان خون و بهبود نسبت HDL به LDL مفید است.

خواص تخم مرغ برای جلوگیری از بیماری

بیماری قلبی تنها بیماری رایجی نیست که رژیم غنی از تخم مرغ می تواند از آن جلوگیری کند. آیا تا به حال چیزی از سندرم متابولیک شنیده اید؟

این بیماری خوشه ای از شرایطی است که همه آن ها احتمال ایجاد چند نوع بیماری را افزایش می دهند. برخی از شرایطی که شامل سندرم متابولیک می شوند عبارتند از:

  • افزایش قند خون
  • چربی بیش از حد بدن (به ویژه در دور کمر)
  • میزان کلسترول غیرطبیعی

هر یک از این شرایط باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت می شوند.

متاسفانه اطلاعات غلط و عوامل دیگر منجر به این شده اند که به افراد در معرض خطر این سندرم توصیه شود که تعداد تخم مرغ هایی که هر هفته باید مصرف کنند را محدود کنند. اما تحقیقات کنونی و افزایش آگاهی عموم افراد در مورد این ماده غذایی و نحوه استفاده از آنها، توانسته است برخی از قوانین این توصیه ها را اصلاح کند.

تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط خواص تخم مرغ و سندرم متابولیک

یک تحقیق که در اوایل سال ۲۰۱۶ منتشر شد، شرکت کنندگان بیش از ۴۰ سال خود را تقریبا ۳٫۵ سال تحت نظر گرفت و آن ها را از نظر میزان مصرف تخم مرغ با افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک بودند مقایسه کرد. این مطالعه نشان می دهد که مصرف بیش از اندازه تخم مرغ ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در تمام بزرگسالان بالای ۴۰ سال کاهش دهد و تاثیر مثبتی بر میزان قند خون و تری گلیسیرید در مردان داشته باشد.

تخم مرغ علاوه بر تأثیر بر روی سندرم متابولیک، حاوی کاروتنوئیدهای طبیعی است. افرادی که رژیم های دارای کاروتنوئید استفاده می کنند، طول عمر بیشتری دارند و نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن در آن ها پایین است.

در واقع، کاروتنوئید های در تخم مرغ در صورتی که با سبزیجات برگ دار مصرف شوند برای شما مفید هستند. زیرا خوردن تخم مرغ پخته شده در کنار سبزیجات خام واقعا جذب کاروتنوئید را از سبزیجات افزایش می دهد.

خواص تخم مرغ برای بهبود سلامت چشم

کاروتنوئید ها نه تنها برای پیشگیری از بیماری ها مفید هستند، بلکه به سلامت چشم شما نیز کمک می کنند. دو کاروتنوئیدی که برای چشم شما اهمیت ویژه ای دارند، لووتین و زاکسنتین هستند.

این دو ماده مغذی در مکان های مختلف بدن یافت می شوند، اما تنها این دو نوع کاروتنوئید از ۶۰۰ کاروتنوئید موجود در جهان در چشم یافت می شوند و غلظت آنها در این مکان بیشتر از هر جای دیگری در بدن است. این مواد با فیلتر کردن طیف های آبی خطرناک پر انرژی و انجام عملکرد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود، در حفظ سلامت چشم مفیدند.

فیلتر کردن نور آبی چشم شما را از ابتلا به بسیاری از بیماری های شایع چشم، مانند دژنراسیون ماکولا و گلوکوم محافظت می کند. همه آن چه که باید انجام دهید این است که غذاهایی  مانند تخم مرغ را بیشتر استفاده کنید.

خواص تخم مرغ برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سایر بیماری ها و ارزش غذایی این ماده
خواص تخم مرغ برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سایر بیماری ها و ارزش غذایی این ماده

خواص تخم مرغ برای کاهش وزن

بسیاری از افراد با نقش تخم مرغ در رژیم غذایی غنی از پروتئین، مخصوصا برای ورزشکاران و کسانی که به طور مرتب فعالبت دارند آشنا هستند. آیا می دانید یکی از دلایل اهمیت مصرف تخم مرغ برای این افراد، به جز وجود پروتئین زیاد، تاثیر این ماده بر روی کاهش وزن است؟

جالب است بدانید که این ویژگی به خاطر وجود لوتئین است! گرچه لوتئین در درجه اول به بهبود سلامت چشم و پوست کمک می کند اما اخیرا مشخص شده است که این ماده می تواند تاثیر مثبتی بر میزان فعالیت بدنی افراد داشته باشد.

به این ویژگی باید این واقعیت را افزود که پروتئین زیاد در تخم مرغ باعث می شود که شما احساس سیری کنید. تخم مرغ با کنترل احساس گرسنگی، می تواند به کاهش وزن کمک کند. بنابراین اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید بیشتر از تخم مرغ استفاده کنید. با توجه به رتبه بندی میزان سیر کنندگی مواد غذایی مختلف می توان گفت که تخم مرغ از خوردن کالری بیشتر در ۳۶ ساعت بعد از مصرف جلوگیری می کند.

خواص تخم مرغ برای حفظ عملکرد کبد و سلامت مغز

کولین یک ماده مغذی است که بدن ما در مقادیر بسیار کمی آن را تولید می کند. بیشتر نیاز ما به این ماده از طریق مصرف مواد غذایی تامین می شود. تخم مرغ یک انتخاب غنی از کولین است. این به این معنی است که موجب بهبود عملکرد کبد و رشد مغز می شود.

عملکرد کبد تا حدودی به کولین بستگی دارد. بنابراین ضعف در عملکرد این اندام یکی از نشانه های کمبود کولین در بدن است. همچنین کاهش میزان کولین در بدن با بیماری کبد چرب ارتباط دارد. تحقیقاتی نیز در حال انجام است که می خواهند ارتباط بین کمبود کولین و برخی از انواع سرطان ها را اثبات کنند.

مصرف مقدار متعادل کولین برای درمان برخی مشکلات عصبی مانند افسردگی و بهبود حافظه و عملکرد شناختی مفید است.

خواص تخم مرغ برای بهبود سلامت پوست

لوتئین و زاکسنتین در تخم مرغ فقط با فیلتر کردن طول موج های خاص نور، از چشم ها محافظت نمی کنند. آنها برای پوست نیز همین کار را می کنند. این مواد با فیلتر کردن پرتوهای طیف آبی رنگ مضر به ویژه اشعه های UV، اکسیداتیو نور آفتاب که می تواند بر روی پوست تاثیر بدی داشته باشد را کنترل می کند.

تخم مرغ شامل پنج نمونه از هشت ماده مغذی است که به شما کمک می کند تا خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. اگر خطر ابتلا به سرطان پوست در شما زیاد است، تخم مرغ می تواند یکی از سلاح هایی باشد که برای جلوگیری از وقوع این بیماری می توانید روی آن حساب کنید.

ارزش غذایی تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ آب پز شده ۵۰ گرمی حاوی مواد زیر است:

  • ۷۸ کالری
  • ۰٫۶ گرم کربوهیدرات
  • ۶٫۳ گرم پروتئین
  • ۵٫۳ گرم چربی
  • ۱۸۶ میلی گرم کلسترول (حدود ۶۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۵٫۴ میکروگرم سلنیوم (حدود ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۳ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۴۴ واحد بین المللی ویتامین D (حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۶ میکروگرم ویتامین B12 (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۸۶ میلی گرم فسفر (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۹۳ واحد بین المللی ویتامین A (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۲ میکروگرم فولات (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)

آیا خواص همه تخم مرغ ها با یکدیگر برابر است؟

بخش کوچکی که باید برای به دست آوردن حداکثر خواص تخم مرغ به آن توجه کنید، انتخاب نوع مناسب تخم مرغ است. گاهی اوقات اولین کارتن تخم مرغی که در قفسه فروشگاه می بینیم را انتخاب می کنیم. با این حال، شرایطی که مرغ ها برای تخم گذاری در آن نگهداری می شوند به شدت بر روی ارزش غذایی تخم مرغ و خطر ابتلا آن ها به باکتری های خطرناک مانند سالمونلا تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال مرغ های ماشینی نمی توانند دراز بکشند، بجنگند، خودشان را تمیز کنند یا بالشان را تکان دهند. آنها در محفظه های قفسه دار تقریبا ۶۷ اینچی نگهداری می شوند و معمولا چاله هایی که برای تخم گذاریشان تعبیه شده است مورد هجوم مگس ها و حشرات دیگر هستند.

تفاوت بین تخم مرغ ماشینی و تخم مرغ محلی را در ادامه به شما خواهیم گفت. هر تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ ماشینی حاوی ویژگی های زیر است:

  • ⅓ کلسترول کمتر
  • ¼ چربی اشباع کمتر
  • ۲/۳ ویتامین بیشتر
  • ۲ برابر امگا ۳ بیشتر
  • ۳ برابر ویتامین E بیشتر
  • ۷ برابر بتا کاروتن بیشتر

علاوه بر این احتمال حمل سالمونلا توسط تخم مرغ  محلی ۹۸٪ کمتر از تخم مرغ های ماشینی است.

واقعیت نفرت انگیز در مورد مرغ های ماشینی این است که مرغ های ناسالم، در معرض سالمونلا، با آنتی بیوتیک درمان می شوند. برخی از آن ها نیز در کشتارگاه ها جان خود را از دست می دهند. ضایعات بدن این حیوانات آلوده می توانند از گوشت به خون و مدفوع منتقل شوند.