خواص تمبر هندی برای کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش التهاب و ارزش غذایی این میوه

میوه تمبر هندی از هر جهت منحصر به فرد است. از میوه غلاف مانند طعم و مزه دلپذیری داشته اما هیچ چیر معمولی در مورد آن وجود ندارد. تمبر هندی یک عنصر اساسی در آشپزی در سراسر جهان است. از این میوه در تهیه همه چیز، از سس گرفته تا مزه دار کردن غذاهای کبابی و سرخ شده استفاده می شود. این میوه را بیشتر می توانید در دستور پخت غذاهای آسیایی پیدا کنید. پیشنهاد ما این است که برای آشنایی با خواص تمبر هندی با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

تمبر هندی علاوه بر خواص دارویی بسیار، ممکن است به تقویت قلب کمک کند، باعث کاهش وزن شود، یبوست را از بین ببرد و با باکتری ها و ویروس های مضر مبارزه کند. این میوه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها است و این موضوع باعث می شود که بهره مندی از خواص تمبر هندی ، رژیم غذایی ما را متعادل کند.

میوه تمبر هندی چیست؟

درخت تاماریند که نام علمی آن، Tamarindus indica است، بومی آفریقا است اما در بسیاری از مناطق گرمسیری در سراسر جهان یافت می شود. این درخت، میوه تاماریند را تولید می کند. تاماریند یا همان تمبر هندی یک میوه گرمسیری با غلاف های لوبیا شکل حاوی دانه ها و پالپ خوراکی است که دارای طیف گسترده ای از کاربردهای بالقوه است.

طعم این میوه ترش و شیرین است. پالپ آن خمیر شده و به عنوان رب استفاده می شود. استفاده از این میوه در پخت و پز به غذاها طعم شیرین و ترش می دهد. خمیر تمبر هندی یکی از مواد اصلی در تهیه سس ها، نوشیدنی ها و حتی چاشنی ها است. تمبر هندی خام نیز به عنوان تنقلات مصرف می شود.

از لحاظ تاریخی، میوه تمبر هندی کاربردهای پزشکی داشته تا طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله یبوست، تب و زخم های گوارشی را درمان کند. پالپ آن نیز گاهی اوقات به دلیل وجود  اسید تارتاریک برای تمیز کردن ظروف و مجسمه های مسی و برنجی استفاده می شود. این اسید به حذف لکه ها کمک می کند.

با این حال علاوه بر عطر و طعم خوشمزه و قابلیت انعطاف پذیری، این میوه لیستی از مزایای بالقوه را دارد. مواد مغذی مهم در آن به کاهش التهاب و حفظ سلامت قلب کمک می کند.

خواص تمبر هندی

غنی از آنتی اکسیدان ها

میوه تمبر هندی با پلی فنل ها یا ترکیبات گیاهی که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند غنی شده است. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد ترکیبات مضری هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و باعث بیماری های مزمن می شوند.

میوه تمبر هندی انواع مختلف پلی فنل ها، از جمله آپی ژنین، کاتچین، پروتینین B2 و اپی کاتچین را به میزان زیادی در خود جای داده است. مقدار آنتی اکسیدان زیاد در این میوه می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند و منجر به کاهش شانس ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت شود.

تمبر هندی را با سایر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا تاثیر بیشتری بر روی آسیب و استرس اکسیداتیو ایجاد شده توسط رادیکال های آزاد، به وجود آورید.

کاهش التهاب

با توجه به محتوای زیاد آنتی اکسیدان و پلی فنول در میوه تمبر هندی، مصرف این میوه ممکن است قادر به جلوگیری از بروز التهاب مزمن باشد. التهاب بخشی طبیعی از پاسخ ایمنی است، اما التهاب مزمن ریشه بسیاری از بیماری ها، از جمله سرطان، بیماری آلزایمر و آسم است.

از لحاظ تاریخی، میوه تمبر هندی به طور گسترده ای به عنوان گیاه دارویی برای درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با التهاب استفاده می شود. برای مثال، در گذشته برگ و پوست آن برای بهبود زخم، برونشیت و التهاب چشم استفاده می شد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Scientific Reports منتشر شده نیز نشان می دهد که بذر تمبر هندی دارای خواص ضد آرتریت است و قادر به کاهش چند سندرم التهابی در بدن می باشد.

علاوه بر میوه تمبر هندی، دیگر مواد ضد التهابی عبارتند از:

  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • انواع توت ها
خواص تمبر هندی برای کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش التهاب و ارزش غذایی این میوه
خواص تمبر هندی برای کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش التهاب و ارزش غذایی این میوه

نبرد با باکتری ها و ویروس ها

تمبر هندی حاوی ترکیبات متعدد با خواص ضد میکروبی است که در تحقیقات مختلف ثابت شده است که برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها مفید می باشند. در گذشته، از خواص تمبر هندی برای درمان بیماری هایی مثل مالاریا، عفونت های انگلی، اسهال خونی و حتی مشکلات تنفسی استفاده می شد.

یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله Pharmacognosy منتشر شده است نشان داد که عصاره تمبر هندی در مقابل Bacillus subtilis که یک گونه باکتری است، موثر بوده است، در حالی که روغن اسانس تمبر هندی در برابر چندین گونه باکتری متفاوت موثر بوده. مطالعات دیگر منتشر شده در مجله International Journal of Molecular Sciences نشان داد که عصاره این میوه فعالیت ضد باکتری را در برابر انواع مختلف باکتری ها، از جمله E. coli و سالمونلا از خود بروز داده است. این دو نوع باکتری می توانند باعث عفونت شوند و در نتیجه نشانه هایی مانند اسهال، درد شکم و استفراغ ایجاد کنند.

غنی از منیزیم

میوه تمبر هندی غنی از منیزیم است. منیزیم ماده معدنی مهمی است که در بسیاری از جنبه های سلامت نقش مهمی ایفا می کند. منیزیم برای تشکیل استخوان، تنظیم ریتم قلب، انقباض عضلات و کنترل قند خون مهم است.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ از Center for Magnesium Education & Research در هاوایی ارائه شده است، مصرف منیزیم تقریبا نیمی از آمریکایی ها کمتر از میزان توصیه شده در روز است. با این وجود، استفاده از غذاهای غنی از منیزیم مانند تمبر هندی در رژیم غذایی شما می تواند نیازهای بدن به منیزیم را مرتفع کند. فقط یک فنجان خمیر تمبر هندی خام می تواند ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین کند.

علاوه بر تمبر هندی، سایر مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از:

  • اسفناج
  • تخمه کدو تنبل
  • ماست
  • جگر
  • بادام
  • لوبیا سیاه

بهبود سلامت قلب

بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بیماری های قلبی عروقی یکی از شش علت مرگ و میر در ایالات متحده است. به طوری که هر یک دقیقه یک مرگ به این دلیل اتفاق می افتد. بعضی از مطالعات نشان داده اند که خواص تمبر هندی می توانند با کاهش برخی عوامل خطر بیماری های قلبی، به سلامت قلب منجر شود.

یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه داکا در بنگلادش انجام شده و در مجله Journal of Pharmaceutical Sciences منتشر شده است نشان داد که خمیر خشک شده و پودر تمبر هندی به طور قابل توجهی موجب کاهش کلسترول کل و کلسترول LDL همراه با فشار خون دیاستولیک می شود.

مطالعه حیوانی که بر روی همسترها انجام شد نشان داد که کلسترول کل و LDL همراه با سطح تری گلیسیرید، با مصرف تمبر هندی کاهش پیدا می کند. استفاده از خواص تمبر هندی در کنار سایر غذاهای کاهش دهنده کلسترول مانند روغن ماهی و سیر باعث می شود که سلامت قلب حتی بیشتر شود.

کاهش وزن

برخی از تحقیقات نتایج مثبتی را بر مبنای این که تمبر هندی می تواند اثر ضد چاقی داشته باشد و ممکن است در کاهش وزن کمک کننده باشد، نشان داده اند. به طور خاص، دانه تمبر هندی حاوی ترکیباتی است که فعالیت تریپسین، آنزیمی که در تجزیه پروتئین دخیل است را متوقف می کند. برخی مطالعات حیوانی دریافته اند که مهار فعالیت تریپسین می تواند به کاهش مصرف غذا کمک کند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است ثابت شد که این ترکیب باعث کاهش وزن بدن موش ها با کاهش مصرف مواد غذایی می شود.

با این حال، در نظر داشته باشید که میوه تمبر هندی نسبتا پر کالری و پر از قند است. مصرف این میوه خوشمزه در حد اعتدال در ترکیب با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای کسب بهترین نتایج در دراز مدت و کاهش وزن مفید می باشد.

تسکین یبوست

قرن هاست که از میوه تمبر هندی به عنوان یک درمان طبیعی رایج برای ترویج حرکات روده ای منظم و جلوگیری از یبوست استفاده می شود. بخشی از این خاصیت ممکن است به دلیل فیبر زیاد در آن باشد. هر وعده تمبر هندی دارای مقدار مناسبی فیبر است. به طوری که در هر فنجان خمیر خام آن می توانید ۶٫۱ گرم فیبر پیدا کنید.

بررسی انجام شده از پنج مطالعه منتشر شده در World Journal of Gastroenterology نشان داد که افزایش مصرف فیبر می تواند تعاداد دفعات دفع مدفوع را برای افراد مبتلا به یبوست افزایش دهد.

دیگر مواد طبیعی که می توانند به منظم کردن حرکت روده کمک کنند عبارتند از:

  • بذر چیا
  • بذر کتان
  • میوه های غنی از فیبر
  • آب نارگیل

ارزش غذایی تمبر هندی

تمبر هندی مواد مغذی زیادی از جمله تیامین، منیزیم، پتاسیم و آهن دارد. این میوه همچنین حاوی درصد خوبی از فیبر و چندین عنصر دیگر نیز می باشد.

یک فنجان خمیر تمبر هندی تقریبا مواد مغذی زیر را دارد:

  • ۲۸۷ کالری
  • ۷۵ گرم کربوهیدرات
  • ۳٫۴ گرم پروتئین
  • ۰٫۷ گرم چربی
  • ۶٫۱ گرم فیبر رژیمی
  • ۰٫۵ میلی گرم تیامین (حدود ۳۴ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۱۱۰ میلی گرم منیزیم (حدود ۲۸ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۷۵۳ میلی گرم پتاسیم (حدود ۲۲ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۳٫۴ میلی گرم آهن (حدود ۱۹ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۱۳۶ میلی گرم فسفر (حدود ۱۴ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۲٫۳ میلی گرم نیاسین (حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۱۱ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۸۸٫۸ میلی گرم کلسیم (حدود ۹ درصد نیاز روزانه بدن)
  • ۴٫۲ میلی گرم ویتامین C (حدود ۷ درصد نیاز روزانه بدن)

علاوه بر مواد مغذی بالا، پالپ تمبر هندی همچنین حاوی مقادیر زیادی مس، ویتامین K، ویتامین B6 و فولات است.

خواص تمبر هندی برای کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش التهاب و ارزش غذایی این میوه
خواص تمبر هندی برای کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش التهاب و ارزش غذایی این میوه

تاریخچه میوه تمبر هندی

گرچه همه معتقدند که درخت این میوه بومی آفریقا است، اما در حال حاضر این درخت در مناطق گرمسیری در سراسر جهان یافت می شود. در حقیقت، این درخت مدت طولانی در هند کشت شده به طوری که بعضی از آن ها بومی هند شناخته می شوند.

این درخت بعدا به مناطق دیگر، از جمله جنوب آسیا، عربستان، استرالیا، تایوان و چین منتقل شد. در قرن شانزدهم، درخت تمبر هندی توسط مهاجران اسپانیایی و پرتغالی به مکزیک و همچنین مناطق دیگر آمریکای مرکزی و جنوبی معرفی شد.

امروزه هند بزرگترین تولید کننده تمبر هندی در جهان محسوب می شود. با این حال، این ماده غذایی، محبوب افراد مختلف در سراسر جهان است.

اقدامات احتیاطی در زمان استفاده از میوه تمبر هندی

تمبر هندی در بعضی افراد ممکن است واکنش حساسیتی ایجاد کند. اگر آلرژی به سایر حبوبات دارید، ممکن است به این میوه نیز حساسیت داشته باشید. اگر علائم آلرژی غذایی مانند موارد زیر را تجربه کردید بلافاصله از مصرف آن خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم
  • گرفتگی معده
  • خارش
  • تنگی نفس
  • دشواری تنفس

پالپ تمبر هندی همچنین دارای کربوهیدرات و قند زیادی است. به طوری که در هر فنجان آن حدود ۷۵ گرم کربوهیدرات وجود دارد. اگر دچار دیابت هستید، باید میزان قند خون خود را کنترل کنید.

آب نبات ساخته شده از تمبر هندی نیز یک منبع بالقوه مواجهه با سرب در نظر گرفته شده است. سرب یک نوع فلز سنگین سمی است که می تواند باعث بروز مشکلات جدی، به ویژه در کودکان شود. برای کسب بیشترین خواص تمبر هندی و به حداقل رساندن پتانسیل قرار گرفتن در معرض سرب و تحت کنترل نگه داشتن کربوهیدرات، قند و کالری مصرفی، این میوه را به صورت خام استفاده کنید.