۵ نمونه از مهمترین خواص جوانه حبوبات برای بدن به همراه ارزش غذایی این ماده

جوانه حبوبات که به نام جوانه لوبیا نیز شناخته می شود دقیقا همان چیزی نیست که از بوته لوبیا خارج می شود. این جوانه می تواند با هر نوع حبوباتی مانند ماش، سویا و … نیز درست شود. این ماده غنی از فیبر است و تقریبا چربی ندارد. این ماده در سراسر جهان استفاده می شود. اما در آسیای شرقی طرفداران زیادی دارد و در بسیاری از غذاها از خواص جوانه حبوبات استفاده می شود. مهمترین خواص جوانه حبوبات عبارتند از:

  • افزایش سلامت چشم
  • بهبود سلامت استخوان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص جوانه حبوبات

خواص جوانه حبوبات می تواند اضطراب ناشی از استرس را کاهش دهد

چهارده مطالعه بر روی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلف که می توانند به کاهش استرس، اضطراب و حتی افسردگی در زنان کمک کنند انجام شد. بر طبق نتایج این مطالعات مشخص شد که یکی از این مواد، ویتامین C است. تحقیقات انجام شده توسط موسسه جوهان بریگز در دانشگاه آدلاید استرالیا نشان می دهد که ویتامین C در کاهش اضطرابی که در پاسخ به استرس در زنان ایجاد می شود، موثر است.

حدود ۶۰ درصد زنان در بازه ای از زندگی خود در معرض اضطراب هستند. البته مردان نیز به این اختلال روانی مبتلا می شوند. کمبود ویتامین C ممکن است باعث تولید پروتئین های مهم عصبی در مغز شود که تاثیر مستقیمی روی خلق و خوی و خواب دارند. اطمینان از این که به اندازه کافی ویتامین C مصرف می کنید، نه تنها می تواند سرماخوردگی را از بین ببرد، بلکه ممکن است به افزایش آرامش روحی شما نیز کمک کند. به همین دلیل است که باید غذاهای غنی از ویتامین C مانند نخود و لوبیا را بیشتر استفاده کنید.

شواهد بیشتر نشان می دهد که پتانسیل کاهش استرس بیشتر در جوانه ماش موجود است. بیوفلاونوئید ها در محافظت از بدن در مقابل استرس کمک کننده هستند. در حالی که تحقیقات منتشر شده در Food & Function بیان کرده است که مصرف جوانه لوبیا، باعث افزایش سطح ملاتونین در موش ها می شود. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند.

خواص جوانه لوبیا برای محافظت از سلامت چشم مفید است

از آنجایی که در جوانه لوبیا فولات یافت می شود، این ماده ممکن است برای سلامت چشم مفید باشد. یک آزمایش بالینی با هدف گزارش اطلاعات مربوط به دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن و نحوه کاهش آن با افزودن اسید فولیک، ویتامین B6 و ویتامین B12 در رژیم غذایی در Archives of Internal Medicine منتشر شده است.

AMD یک بیماری شایع چشم است که معمولا در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود و باعث می شود که بینایی این گروه سنی دچار تغییراتی شود. آسیب به ماکولا که یک نقطه کوچک در نزدیکی مرکز شبکیه چشم رخ می دهد باعث می شود که اشیایی که در مرکز چشم قرار می گیرند به وضوح دیده نشوند. این مطالعه نشان داد که از طریق مصرف روزانه مکمل اسید فولیک، B6 و B12، دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

خواص جوانه حبوبات از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند

در حالی که همه ما می دانیم که ویتامین C نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی دارد، نباید از تاثیر آهن نیز بر روی تقویت این سیستم به سادگی گذر کنیم. یک فنجان جوانه حبوبات مقدار بسیار کمی از نیاز بدن مردان و زنان را به آهن تامین می کند. آهن کمک می کند که سلول هایمان قوی و عاری از عفونت شوند. مطالعات انجام شده نشان دهنده اهمیت آهن برای کمک به کشتن پاتوژن های مضر می باشد.

خواص جوانه حبوبات خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

طبق گزارش منتشر شده توسط American Society for Nutrition، ویتامین K ممکن است به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. ویتامین K برای روند لخته شدن خون مورد نیاز است، و مانع از ایجاد رسوبات کلسیم در عروق خونی می شود. این فرایند ممکن است خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

این مطالعه نشان می دهد که کلسیفیکسیون عروق کرونر (CAC) یکی از علائم بیماری های قلبی عروقی است و ویتامین K ممکن است به کاهش پیشرفت آن کمک کند. کاهش ۶ درصدی CAC در افرادی که در طول دوره درمان از این جوانه استفاده کرده بودند، گزارش شد.

خواص جوانه حبوبات برای ساختن و تقویت استخوان ها مفید است

مطالعات نشان می دهد که تا ۵۰ درصد از زنان و ۲۵ درصد از مردان بالای ۵۰ سال به علت پوکی استخوان در برهه ای از زندگی خود، دچار شکستگی استخوان می شوند. منگنز، که در جوانه لوبیا یافت می شود، در تقویت استخوان ها بسیار مفید است. ثابت شده است که منگنز هنگام ترکیب با کلسیم، ویتامین D، منیزیم، روی، مس و بور، توده استخوانی را در زنان افزایش می دهد. بنابراین خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

ارزش غذایی جوانه حبوبات

در هر فنجان (۱۰۴ گرم) جوانه حبوبات می توانید مواد مغذی زیر را پیدا کنید:

  • ۳۱ کالری
  • ۶٫۲ گرم کربوهیدرات
  • ۳٫۲ گرم پروتئین
  • ۰٫۲ گرم چربی
  • ۱٫۹ گرم فیبر
  • ۳۴٫۳ میکروگرم ویتامین K (حدود ۴۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۳٫۷ میلی گرم ویتامین C (حدود ۲۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۶۳٫۴ میکروگرم فولات (حدود ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم منگنز (حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم مس (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۶٫۲ میلی گرم فسفر (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۹ میلی گرم آهن (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۱٫۸ میلی گرم منیزیم (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۸ میلی گرم نیاسین (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۵۵ میلی گرم پتاسیم (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)

روش تهیه جوانه حبوبات در خانه

⅓ فنجان لوبیا را برای هر قوطی جوانه، حدود هشت ساعت در آب خیس کنید. حتما ظرف را در مکان تاریک نگهداری کنید. ماش بهتر از هر حبوبات دیگری جوانه می زند. اما شما می توانید از هر حبوبات دیگری مانند عدس و لوبیا نیز استفاده کنید. بهترین مکان برای خیس کردن حبوبات یک شیشه در دار است. اما باید در شیشه را برای ورود و خروج هوا سوراخ کنید.

پس از ۸ ساعت که حبوبات خوب خیس خورد، شیشه را سر و ته کرده تا آب آن کاملا خالی شود. سپس، شیشه را بچرخانید و دانه ها را تکان دهید تا به طور مساوی کف شیشه پخش شوند. سپس شیشه را در یک مکان تاریک مانند کابینت بگذارید. در روز دوم، جوانه ها شروع به رشد می کنند. این روند را تا پنج روز ادامه دهید. البته جوانه ها در روز چهارم آماده برای استفاده هستند. در روز چهارم جوانه ها حدود یک اینچ طول دارند.

هنگامی که جوانه ها به نقطه بلوغ رسیده اید، آنها را در آب سرد قرار دهید تا پوشش های بذر، ریشه و هر گونه ضایعات دیگر از آن ها جدا شود. بهتر است آنها را سریع مصرف کنید. زیرا خیلی سریع خراب می شوند. اما می توانید ۲ الی ۳ روز آن ها را در یخچال نگهداری کنید. جوانه حبوبات را در ساندویچ ها، سالادها و یا در کنار سبزیجات تفت داده استفاده کنید.

هشدارهای لازم در مورد مصرف جوانه حبوبات

جوانه حبوبات به طور بالقوه دارای آلودگی است. قرار دادن آن ها در محیط گرم و مرطوب زمینه لازم برای آلودگی را فراهم می کند. این محیط باعث رشد باکتری ها می شود.

طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان و خدمات انسانی ایالات متحده از سال ۱۹۹۶ تا کنون حدود ۳۰ مورد آلودگی با سالمونلا و E. coli مربوط به جوانه ها در ایالات متحده  رخ داده است. البته این آلودگی ها تنها در جوانه حبوبات وجود ندارد. به همین دلیل استفاده از این ماده برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مناسب نیست. اگر در مورد آلودگی جوانه حبوبات نگرانی دارید می توانید آن ها را حرارت داده تا باکتری هایش از بین برود.