خواص جوانه یونجه برای بدن و فهرستی از ارزش غذایی این ماده

در طی جنگ جهانی دوم، دکتر کلایو مک کی، استاد تغذیه در دانشگاه کورنل، ایده استفاده از جوانه را به فرهنگ غذایی  غربی وارد کرد. در طی جنگ، مک کی و تیم تحقیقاتی او، جوانه های حبوبات را به عنوان یک منبع تغذیه ای راحت کشت کرده و به عنوان منبع غذایی به مردم معرفی کردند. جوانه ها غذاهایی هستند که در هر شرایطی رشد می کنند و ارزش غذایی زیادی دارند. ضمن این که همه جوانه ها برای رشد خود نیاز به خاک یا آفتاب ندارند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد یکی از این جوانه ها یعنی جوانه یونجه صحبت خواهیم کرد. برای اطلاع از خواص جوانه یونجه ما را تا انتها همراهی کنید.

استفاده از گیاه یونجه سابقه طولانی دارد. ما به طور معمول از یونجه به عنوان یک گیاه مورد استفاده برای خوراک حیوانات یاد می کنیم. اما این گیاه مزایای زیادی نیز برای بدن انسان دارد. یونجه دارای ویتامین های زیادی است و بعضی اوقات به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود.

ارزش غذایی جوانه یونجه

جوانه یونجه کالری بسیار کمی دارد. اما برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مهم بدن را در خود جای داده است. هر وعده از این ماده حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • ۲۳ کالری
  • ۲٫۱ قند کربوهیدرات
  • ۳٫۹۹ گرم پروتئین
  • ۰٫۶۹ گرم چربی
  • ۱٫۹ گرم فیبر
  • ۳۰٫۵ میکروگرم ویتامین K (حدود ۳۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۸٫۲ میلی گرم ویتامین C (حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۶ میکروگرم فولات (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم منگنز (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم مس (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۷۰ میلی گرم فسفر (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۷ میلی گرم منیزیم (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۹ میلی گرم روی (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱ میلی گرم آهن (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۵۵ ویتامین A (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)

خواص جوانه یونجه

خواص جوانه یونجه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

جوانه یونجه یک منبع عالی از ایزوفلاون ها و دیگر فیتواستروژن ها است. این مواد ترکیبات گیاهی هستند که از استروژن انسان تقلید می کنند. مطالعات نشان داده اند که مصرف مواد غذایی که دارای غلظت بالایی از ایزوفلاون ها هستند، نتایج مثبتی را در کاهش خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر در بیماران مبتلا به سرطان پستان دارند. مجله Nutrition جزئیات برخی از مواد غذایی که می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را محدود کنند را منتشر کرده و در این گزارش از جوانه یونجه نیز نام برده شده است.

خواص جوانه یونجه برای کاهش علائم یائسگی و قاعدگی های شدید

میزان زیاد ویتامین K و فیتواستروژن ها در جوانه یونجه می تواند به زنان کمک کند تا علائم مربوط به یائسگی یا قاعدگی را به حداقل برسانند. ویتامین K ویتامین ضروری برای لخته شدن خون است، بنابراین مصرف این ویتامین می تواند خونریزی بیش از حد را به حداقل برساند. ترکیب ویتامین K و فیتواستروژن ها بر روی تنظیم استروژن اثر می گذارد و می تواند به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و علائم یائسگی کمک کند.

خواص جوانه یونجه برای جلوگیری از پوکی استخوان

ویتامین K باعث ایجاد تراکم در استخوان ها می شود. به همین دلیل مصرف این ویتامین ضروری است و در پیشگیری و حتی درمان پوکی استخوان نقش دارد. بدن نیاز به ویتامین K دارد تا بتواند به میزان کافی کلسیم جذب کند. کلسیم هم یکی از مواد معدنی است که به تولید استخوان کمک می کند. با توجه به یافته های رو به رشدی که نشان دهنده فواید ویتامین K و تاثیر آن بر روی سلامت استخوان ها است، مطالعات مداومی در مورد یافتن ارتباط بین سلامت استخوان و افزایش ویتامین K انجام شده است. با مصرف ویتامین کا همراه با کلسیم، میزان کلسیم بدن حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد.

جوانه یونجه دارای مقدار قابل توجهی منگنز نیز می باشد. این ماده معدنی نیز جزء مواد مغذی ضروری برای جلوگیری از پوکی استخوان و التهاب می باشد.

خواص جوانه یونجه برای کاهش قند خون و درمان دیابت

درست است که هیچ درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد اما تغییر در رژیم غذایی می تواند این بیماری را تا حدود زیادی کنترل کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم دارویی پاکستان نشان داد که جوانه یونجه به دلیل توانایی اش در کاهش سطح قند خون، یک داروی ضد دیابت موفق است. تنظیم میزان قند خون در درمان دیابت ضروری است و استفاده از مواد غذایی مانند جوانه یونجه به کاهش وابستگی به انسولین کمک می کند.

خواص جوانه یونجه برای مبارزه با پیری

این ماده مالامال از آنتی اکسیدان ها و دیگر عوامل ضد پیری است. جوانه یونجه یک غذای غنی از آنتی اکسیدان ها است و به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی بسیار مفید هستند و می توانند از برخی از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری کنند.

مطالعه ای در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده که نشان می دهد سطح بالای ویتامین K در جوانه یونجه نه تنها با کمبود ویتامین K مبارزه می کند، بلکه در پیشگیری از بیماری های مرتبط با پیری (پوکی استخوان، سرطان، سفتی شریان ها و …) نقش دارد.

خواص جوانه یونجه برای مبارزه با کلسترول

جوانه یونجه یک ماده ضد هیپرگلییدیدمی موفق است. این به این معنی است که مصرف این ماده به کاهش سطح چربی  در خون کمک می کند. کاهش تعداد لیپید ها در خون می تواند بر کاهش علائم بیماری های قلبی عروقی ناشی از افزایش سطح کلسترول تاثیر بگذارد.

مطالعه ای که در سال ۱۹۷۸ بر روی میمون ها انجام شد نشان داد که افزودن یونجه به رژیم غذایی آنها اثرات منفی کلسترول بالا را کاهش داده و اثبات کرده است که یکی از بهترین غذاهای کاهش دهنده کلسترول است.

خواص جوانه یونجه برای تامین ویتامین C بدن

یونجه یکی از غذاهای غنی از ویتامین C است. یک وعده جوانه یونجه می تواند ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. از آنجا که ویتامین C محلول در آب است، ما باید هر روز از این ویتامین استفاده کنیم. زیرا مازاد نیاز روزانه این ماده از بدن دفع می شود. مصرف جوانه یونجه نیازهای بدن به ویتامین C را تامین می کند. این ویتامین برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است.

علیرغم نیاز به تحقیق بیشتر، جوامع پزشکی بسیاری معتقدند که جوانه یونجه می تواند باعث افزایش شیر در مادران شیرده، کمک به درمان مشکلات کلیوی و مثانه، و کمک به درمان مشکلات معده، آسم و آرتریت شود.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی در مورد مصرف جوانه  یونجه

در حالی که جوانه یونجه بسیار مغذی است و مزایای زیادی را برای بدن به ارمغان می آورند، اما باید برخی از اقدامات احتیاطی را در مورد استفاده از این بذر رعایت کنید.

جوانه ها با ایجاد بیماری های مرتبط با غذا ارتباط دارند. از آنجا که این مواد به صورت خام و یا نیم پز مصرف می شوند،خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را افزایش می دهند. جوانه ها نیاز به یک محیط گرم و مرطوب برای رشد دارند. این مکان  محیط زیست ایده آلی برای رشد باکتری ها است. جوانه ها آلوده به سالمونلا و E. coli از سال ۱۹۹۶ تا کنون حداقل عامل ایجاد ۳۰ بیماری مختلف بوده اند.

تکنیک هایی زیادی برای از بین بردن عناصر و باکتری های مضر در دانه های یونجه وجود دارد، اما این روش ها اثری مشابه ای بر روی تمام باکتری ها ندارد. متخصصان FDA توصیه کرده است که کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به ضعف در سیستم ایمنی باید از مصرف جوانه خام خودداری کنند.

همچنین، به دلیل بالا بودن سطح ویتامین K، افرادی که از رقیق کننده های خون استفاده می کنند باید از مصرف جوانه های یونجه اجتناب کنند. جوانه یونجه با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد. بنابراین قبل از مصرف جوانه یونجه باید با پزشک مشورت کنید.

سایر عوارض

نگرانی هایی در مورد چگونگی تاثیر سطح کانواوانین موجود در جوانه یونجه بر بدن انسان، به ویژه سیستم ایمنی بدن وجود دارد. متخصصان وبسایت WebMD در مورد مصرف جوانه یونجه توسط بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی نکته زیر را ارائه کرده اند:

یونجه ممکن است باعث افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن شود و این می تواند علائم بیماری های خود ایمنی بدن را بدتر کند. گزارش هایی در این زمینه از بیماران مبتلا به SLE منتشر شده است. این افراد پس از مصرف محصولات دارای یونجه به مدت طولانی در معرض علائم بیماری قرار می گرفتند. اگر ضعف در سیستم ایمنی بدن دارید، بهتر است از یونجه استفاده نکنید.

مطالعات بیشتر برای تعیین دقیق نحوه و علت تاثیر پذیری برخی از اختلالات خاصی از جوانه یونجه ضروری است، اما افراد زیر باید از مصرف جوانه یونجه خودداری کنند:

  • دیابتی هایی که با استفاده از مکمل های گیاهی قند خون خود را کاهش می دهند
  • افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که حساسیت به نور خورشید را افزایش می دهند
  • افرادی که از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده می کنند
  • افرادی که به بیماری های حساس به استروژن مبتلا هستند