بهترین خواص دانه کتان برای بدن

دانه کتان یکی از قدیمی ترین غذاهای مصرف شده توسط انسان است. بسیاری از افراد این ماده را یکی از شگفت انگیزترین مواد کشت شده در جهان می دانند! امروزه، کتان بو داده در انواع غذاها، از کراکر ها گرفته تا کیک ها و کوکی ها استفاده می شود. طعم و مزه آن نیز مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این ماده، ارزش تغذیه ای آن است که خواص زیادی را برای بدن به ارمغان می آورد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با خواص دانه کتان بیشتر آشنا شوید.

سه عنصر مهم غذایی در دانه کتان، اسیدهای چرب امگا ۳، لیگناها و موسیلاژ می باشد. علاوه بر این، کتان حاوی فیبر محلول و غیرمحلول همراه با ویتامین B1، پروتئین، مس، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

دانه کتان بدون گلوتن است، بنابراین اگر آلرژی به گندم یا بیماری سلیاک دارید، جایگزین ارزشمندی برای گندم می باشد.

دانه کتان دو نوع اصلی قهوه ای، زرد یا طلایی دارد. این محصول به طور کامل در بازار موجود است و علاوه بر آن می توانید به شکل عصاره و روغن نیز آن را بیابید. البته حتما قبل از مصرف مکمل این ماده با دکتر خود مشورت کنید.

خواص دانه کتان

محافظت در برابر بیماری های قلبی

دانه کتان حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید برای قلب است که می تواند از بسیاری از بیماری های قلبی جلوگیری کند. این ماده غنی از چربی های اشباع نشده، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای حفظ ضربان قلب مفید می باشند.

شواهد نشان می دهد که افرادی که رژیم غذایی حاوی اسید آلفا لینولنیک (اسید چرب امگا ۳) دارند، شانس ابتلا به حمله قلبی در آن ها کمتر است. علاوه بر این، دانه کتان می تواند با کاهش پلاک در شریان ها و التهاب که موجب افزایش سفتی سرخرگ ها می شود، به کاهش بیماری قلبی و سکته مغزی کمک کند.

کاهش علائم یائسگی

تحقیقات سال ۲۰۱۳ نشان داد که دانه کتان می تواند در زنان یائسه برای مبارزه با علائم یائسگی بسیار موثر باشد. لیگناها در دانه کتان دارای خواص استروژنیک هستند که می توانند باعث کاهش گرگرفتگی، اختلالات خلقی و خشکی واژن شوند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند پیشنهاد می کنند که زنان برای جلوگیری از علائم یائسگی، ۲ الی ۳ بار در روز و هر بار ۱ قاشق غذاخوری کتان خرد شده مصرف کنند. این ماده حتی می تواند به زنانی که در سن قاعدگی هستند کمک کند تا چرخه منظم داشته و قدرت باروری بیشتری پیدا کنند.

کاهش کلسترول بد

مصرف منظم دانه کتان می تواند باعث کاهش کلسترول بد در بدن شود. تحقیقات سال ۲۰۱۰ که نتایج آن در Nutrition Research منتشر شده نشان داد مصرف روزانه ۱۰۰ میلی گرم دانه کتان در کاهش میزان کلسترول خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد در مردانی که کلسترولشان بسیار بالا است، موثر می باشد.

چند فلاونوئیدها در دانه کتان وجود دارد که باعث کاهش سطح LDL یا کلسترول بد می شود و همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. دان کتان همچنین حاوی فیبر محلول است که به جلوگیری از جذب کلسترول در بدن کمک می کند.

مصرف ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری کتان خرد شده در روز برای کمک به کاهش LDL مفید است.

کاهش وزن

سه جزء اصلی در دانه کتان، که به کاهش وزن کمک می کنند عبارتند از، اسید چرب ضروری امگا ۳، فیبر و لیگناها. چربی و فیبر باعث می شود اشتهای شما  خنثی شده و به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید. علاوه بر این، دانه کتان دارای ویتامین B، پتاسیم، منیزیم و روی است که برای کاهش وزن ضروری هستند.

همچنین، خواص دانه کتان باعث کاهش التهاب می شود. کاهش التهاب برای کاهش وزن مهم است. یافته ها نشان می دهد که وقتی بدن التهاب دارد، تمایل به افزایش وزن بیشتر می شود. بنابراین وقتی می خواهید وزنتان را کم کنید از خواص دانه کتان استفاده کنید. پودر این ماده را بر روی سالاد، سوپ، ماست، آبمیوه یا هر نوع سبزیجات یا میوه ای که می خواهید مصرف کنید بریزید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعاتی که توسط موسسه تحقیقات سرطان آمریکا تایید شده است نشان می دهد که بین مصرف دانه کتان بو داده و کاهش خطر ابتلا به سرطان رابطه ای وجود دارد. در ابتدا مشخص شد که خواص دانه کتان در برابر سرطان سینه موثر است. اما اکنون مطالعات نشان داده اند که این ماده در مبارزه با سرطان پروستات، تخمدان و کولون نیز مفید است.

حجم زیاد لیگناهای موجود در دانه کتان، با مسدود کردن آنزیم های متابولیسم هورمون که مسئول رشد و گسترش سلول های تومور هستند، از بدن در برابر سرطان پستان محافظت می کند. علاوه بر این، روغن و بذر کتان دارای اسید آلفا لینولنیک که نوعی اسید چرب امگا ۳ است، می باشد. این ماده برای سرطان مفید است.

شما می توانید دانه کتان را به ماست اضافه کنید یا در کیک های خانگی بریزید. همچنین از روغن کتان برای تهیه سس ها و بر روی سبزیجات پخته شده استفاده کنید.

بهترین خواص دانه کتان برای بدن
بهترین خواص دانه کتان برای بدن

تثبیت قند خون

مصرف روزانه دانه کتان می تواند میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در Public Library of Science One منتشر شد، دریافت که افرادی که از مکمل لیگنس مشتق شده از کتان استفاده کرده بودند، طی ۱۲ هفته شاهد کاهش سطح قند خون خود بودند.

علاوه بر این، دانه کتان دارای اسید آلفا لینولنیک، و همچنین پروتئین و فیبر است که برای کنترل قند خون اهمیت زیادی دارند. حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی می تواند از عوارضی مانند نارسایی کلیه جلوگیری کند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

شما می توانید با پزشک خود مشورت کنید و در کنار داروهایی که برای کنترل دیابت مصرف می کنید، دانه کتان نیز بخورید. در این دروه نظارت بر سطح قند خون برای جلوگیری از احتمال ابتلا به هیپوگلیسمی یا افت قند خون بسیار مهم است.

بهبود سلامت گوارش

دانه کتان دارای فیبر زیادی می باشد که برای سلامت سیستم گوارش ضروری است. این ماده می تواند علاوه بر سهولت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش جذب مواد مغذی را نیز بهبود دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ در دانه کتان نیز از پوشش دستگاه گوارش محافظت کرده و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند.

علاوه بر این، دانه و روغن کتان می تواند به عنوان ماده معدنی طبیعی عمل کرده و یبوست را کاهش دهد. با این حال، هنگام مصرف دانه کتان، باید مقدار زیادی آب بنوشید چون مصرف این ماده به تنهایی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

توجه: افرادی که مبتلا به اسهال و اختلالات گوارشی مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون یا دیورتیکولیت می باشند باید به دلیل اثر ملین، از مصرف دانه کتان اجتناب کنند.

سم زدایی

هدف اصلی از سم زدایی بدن این است که مطمئن شوید که سموم مضر، کلسترول و سایر مواد زائد که توسط کبد پردازش می شوند، به درستی از بدن خارج می شوند. بذر کتان حاوی فیبر محلول و غیر محلول است که در سم زدن سموم از دستگاه روده بسیار موثر است.

علاوه بر این، دانه کتان حاوی اسیدهای چرب ضروری، مخصوصا اسید های چرب امگا ۳ است که برای عملکرد سم زدایی بدن و حفاظت از سیستم ایمنی ضروری می باشد. وقتی بدن از سموم آزاد می شود، احتمال ابتلا به خستگی مزمن، ضعف، التهاب و احتقان کم می شود.

  • ۱ قاشق غذا خوری دانه کتان را در یک فنجان آب یک شب خیس کنید.
  • صبح روز بعد، هم دانه ها هم ژل ایجاد شده را بخورید.
  • این کار را به صورت روزانه و به مدت ۲ هفته تکرار کنید.

درمان مشکلات مو

دانه کتان غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که فولیکول های مو را تغذیه می کند تا آنها قوی و سالم شوند. ویتامین E در دانه کتان سبب تغذیه ریشه و پوست سر می شود و به درمان ریزش مو و جلوگیری از طاسی کمک می کند. خواص دانه کتان حتی می تواند به افرادی که از ریزش مو ناشی از پسوریازیس رنج می برند، کمک کنند.

بنابراین، در رژیم غذایی خود به طور منظم از روغن تازه دانه کتان یا خود دانه کتان استفاده کنید. کسانی که دارای موهای زبر و خشک هستند نیز می توانند از ژل موی که توسط جوشاندن دانه های کتان در آب تهیه شده است استفاده کنند.

سلامت پوست

چربی های سالم و ویتامین های گروه B در روغن و دانه کتان برای پوست مفید است. دانه کتان می تواند به کاهش خشکی و انعطاف پذیری مو کمک کند و علائم آکنه، روزاسه، اگزما، آلرژی های پوستی و آفتاب سوختگی را بهبود بخشد.

همانطور که می دانید دانه کتان دارای خواص ضد التهابی است و می تواند تحریک پوست، بثورات، التهاب بافت و قرمزی را به حداقل برساند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ در دانه کتان کمک می کند پوست هیدراته و صاف بماند. خواص دانه کتان می تواند روند بهبود زخم های پوستی را تسریع ببخشد.

چند قطره روغن دانه کتان را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید و آن را به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید. ضمن این که برای داشتن پوست صاف و جوان می توانید به صورت روزانه دانه کتان بخورید.

هشدارها

  • مادران باردار و شیرده نباید از مکمل کتان و دانه کتان استفاده کنند.
  • افراد استفاده کننده از رقیق کننده های خون، قبل از مصرف دانه کتان باید با پزشک خود مشورت کنند. زیرا این ماده ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. افرادی که از سرطان پروستات، تری گلیسیرید بالا، کم کاری تیروئید و بیماری حساس به هورمون رنج می برند، باید با احتیاط از کتان استفاده کنند.
  • هنگام استفاده از دانه کتان همراه با داروهای دیابت که برای تثبیت سطح قند خون تجویز می شوند، باید به صورت منظم میزان قند خونتان را کنترل کنید.
  • هنگام استفاده از دانه کتان، حتما مقدار زیادی آب بنوشید. در غیر این صورت ممکن است عوارض جانبی گوارشی ایجاد شود.
  • زیاد دانه کتان مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث انسداد روده شود.