۱۰ نمونه از مهمترین خواص درمانی نور خورشید برای بدن

همه ما می دانیم که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید می تواند منجر به آفتاب سوختگی، پیری پوست و حتی سرطان پوست شود. به همین دلیل برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند که مانع از ورود نور خورشید به خانه شوند. اما باید بدانید که نباید خورشید را کاملا از زندگی خود حذف کنید. این افراد حتما از خواص درمانی نور خورشید اطلاع زیادی ندارند.

نور خورشید ساده ترین و سالم ترین راه برای دریافت ویتامین D است. به همین دلیل به ویتامین D گاهی اواقات “ویتامین آفتاب” گفته می شود. این ویتامین تقریبا مانند اکسیژن برای بدن حیاتی است. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، بدن ویتامین D را تولید می کند. اما این به این معنی نیست که باید پوست خود را بسوزانید تا این ویتامین را جذب کنید. قرار گرفتن در معرض تابشی که پوست را قرمز می کند، معادل ۱۰،۰۰۰ تا ۲۵،۰۰۰ IU ویتامین D در بدن تولید می کند.

ویتامین D در بدن بیشتر شبیه هورمون است تا یک نوع ویتامین. این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم الکترولیت، سنتز پروتئین، سیستم ایمنی، عملکرد عصب و عضلات و فرآیندهای فیزیولوژیک دیگر دارد. نور خورشید مزایای بسیار دیگری نیز دارد. اما برای بهره مندی از خواص درمانی نور خورشید باید به این نکات توجه کنید.

  • ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی (بدون استفاده از کرم ضد آفتاب) گزینه خوبی است.
  • از نور مستقیم خورشید در اوج ساعت های تابش اشعه یعنی بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از طهر اجتناب کنید.
  • در صورت نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، لباس های مناسب بپوشید و از کلاه یا چتر استفاده کنید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ۱۰ نمونه از بهترین و مهمترین خواص درمانی نور خورشید صحبت خواهیم کرد.

خواص درمانی نور خورشید

افزایش قدرت سیستم ایمنی

نور خورشید سیستم ایمنی را قوی می کند. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن ویتامین D را برای حمایت از عملکرد مناسب سلول های T که به دفاع از ایمنی کمک می کند، تولید خواهد کرد. سیستم ایمنی قوی، از بدن در برابر موجودات خارجی و مهاجم محافظت می کند.

یافته ها نشان می دهد ویتامین D برای کمک به تغییر واکنش های ایمنی بدن و انعطاف پذیری ضروری است. علاوه بر این، به نظر می رسد کمبود ویتامین D با افزایش حساسیت به عفونت و بسیاری از بیماری های خود ایمنی دیگر مرتبط است.

پشتیبانی از استخوان ها

برای داشتن استخوان های سالم و قوی، نور خورشید ضروری است. این اشعه ها کمک می کنند که بدن ویتامین D را تولید کند. ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم در استخوان ها داشته و این فرایند را تحریک می کند. جذب کلسیم باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های استخوانی، شکستگی ها و پوکی استخوان می شود.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ در مجله American Society for Clinical Nutrition منتشر شده است، کمبود ویتامین D سبب نرمی استخوان در کودکان می شود، استئوپروز را در میان بزرگسالان تشدید می کند و سبب پوکی استخوان دردناک می شود.

علاوه بر این، سطح بالایی از ویتامین D در بدن با شانس کم تقریبا تمام انواع شکستگی های استخوان همراه است.

جلوگیری از پیری چشم

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Neurobiology of Aging منتشر شده است، ویتامین D3 نقش مهمی در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا مربوط به سن دارد. این بیماری شایع ترین علت نابینایی در سالمندان است. از دیگر خواص درمانی نور خورشید می توان به کاهش التهاب، پاکسازی بتا آمیلوئید و بهبود عملکرد بینایی اشاره کرد.

برای سلامت چشم، نیازی نیست که به طور مستقیم به نور خورشید نگاه کنید. فقط کافی است که صبح ها چند دقیقه بدون عینک آفتابی در مکانی آفتاب قرار بگیرید. سپس چشمانتان را بسته و اجازه دهید که نور خورشید روی پلک بیفتد. زمانی که گرمای نور خورشید را روی پلک احساس کردید، چشم ها را حرکت داده و به سمت بالا، پایین، چپ و راست بچرخانید. این کار را روزانه ۵ دقیقه انجام دهید.

نکته: از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب اجتناب کنید. زیرا ممکن است به ایجاد آب مروارید کمک کند.

بهبود متابولیسم

نور خورشید می تواند به شما کمک کند که با سرعت بخشیدن به میزان متابولیسم، وزنتان را متعادل نگه دارید. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در نشریه Diabetes منتشر شد نشان داد که تابش اشعه ماوراء بنفش (UV)، چاقی و نشانه های سندرم متابولیک را مستقل از ویتامین D سرکوب می کند.

تحقیقات بیشتر نشان داد که اکسید نیتریک (ترکیباتی که پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب آزاد می کند) دارای اثرات مشابهی بر روی چاقی و کاهش دیابت دارد. محققان معتقدند که اکسید نیتریک می تواند اثرات مفیدی بر نحوه تنظیم متابولیسم بدن داشته باشد. از سوی دیگر، کمبود ویتامین D ممکن است به تجمع چربی کمک کند.

بهبود کیفیت خواب

یکی از خواص درمانی نور خورشید بهبود چرخه خواب است. با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، عصب بینایی پیامی را به مغز می فرستد که منجر به تولید ملاتونین می شود. ملاتونین هورمونی است همراه با شروع خواب منتشر می شود.

مغز در طول روز کمتر ملاتونین را ترشح می کند. اما به محض این که هوا تاریک می شود، شروع به افزایش تولید این هورمون می کند. سطح پایین تولید ملاتونین با کیفیت خواب ضعیف ارتباط دارد. علاوه بر این، نور خورشید ریتم شبانه روزی را برای خواب شبانه بهتر می کند. ریتم  یک چرخه ۲۴ ساعته است که پروسه های بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی و رفتاری را کنترل کرده و چرخه خواب را تنظیم می کند.

درمان افسردگی خفیف

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور طبیعی باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می شود تا به کاهش استرس و مبارزه با افسردگی خفیف کمک کند. سروتونین انتقال دهنده عصبی است که اشتها، خواب، حافظه و خلق و خو را تنظیم می کند. علاوه بر این، سروتونین نقش مهمی در حساسیت بدن به افسردگی و خودکشی دارد.

محرومیت از نور خورشید اغلب با افسردگی و اختلال عاطفی فصلی (SAD) که نوعی از افسردگی است و اغلب در ماه های زمستان اتفاق می افتد، همراه است. بنابراین، خواص درمانی نور خورشید می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه که در سال ۲۰۰۲ در مجله Lancet منتشر شده نشان می دهد که نور خورشید و فصل تاثیر مثبتی بر گردش سروتونین در مغز دارند.

افزایش قد

شاید باورتان نشود اما خواص درمانی نور خورشید می توان قد را نیز بلند تر کند. در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه ۱۸ ساله توسط محققان دانشگاه بریستول در بریتانیا نشان داد که زنانی که در طول تابستان باردار هستند، دارای نوزادان قد بلندتر و قوی تری می باشند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث تولید ویتامین D در بدن می شود که تاثیر مستقیمی روی رشد و توسعه کودکان، به خصوص کودکانی که تازه شروع به راه رفتن کرده اند دارد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب تاثیر زیادی بر توده استخوانی و در درجه اول افزایش عرض استخوان دارد.

بر طبق اعلام محققان مؤسسه ملی بهداشت و بالینی دانشگاه بریتانیا، دریافت میزان کافی از ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی برای رشد کلی کودک بسیار ضروری است.

خواص درمانی نور خورشید برای بدن
خواص درمانی نور خورشید برای بدن

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مقدار کافی ویتامین D در بدن می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون، کلیه و پستان را کاهش دهد. کمبود نور خورشید باعث کمبود ویتامین D می شود. کمبود این ویتامین نیز خود باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها خواهد شد.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در مجله American Society for Clinical Nutrition منتشر شده است، می توان گفت که بهبود وضعیت کلسترول و ویتامین D در کاهش خطر ابتلا به سرطان در زنان یائسه بسیار موثر است.

علاوه بر این، کسب ویتامین D همراه با سایر درمان های سرطان، معمولا نتیجه درمان را بهتر می کند.

کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله Lancet Neurology منتشر شده مشخص شد که تغذیه مناسب حاوی ویتامین D می تواند برای پیشگیری از مولتیپل اسکلروزیس (MS)، که یک بیماری خودایمنی است و بر روی سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) تأثیر می گذارد، مفید باشد.

با این حال، در مورد اینکه آیا ویتامین D می تواند در روند پیشرفت MS تاثیر گذار باشد یا خیر، هنوز اطمینانی وجود ندارد.

علاوه بر این، کمبود ویتامین D در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلای نوزادان به MS را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. همچنین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوران نوزادی تا سن ۲۰ ساله خطر ابتلا به MS را کاهش می دهد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مسمومیت با خورشید ؛ نشانه ها، علل و درمان

آشنایی با داروهایی که سبب حساسیت به نور می شوند

مواد غذایی برای جلوگیری از آسیب های پوستی خورشید

[/quote]

کمک به سلامت قلب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، بسیار مفید است. گرما متساعد شده از خورشید گردش خون و سطح ویتامین D را افزایش می دهد. این عوامل باعث می شوند قلب ما سالم تر بماند.

یک مطالعه کوچک که در سال ۲۰۱۲  در جلسه انجمن اروپایی فشارخون در لندن ارائه شده است نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D در زمستان می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

هنگامی که در معرض اشعه UV قرار دارید، بدن اکسید نیتریک آزاد می کند. این اسید فشار خون را کاهش می دهد. فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات  است. علاوه بر این، نور خورشید باعث کاهش کلسترول و کاهش خطر سکته مغزی می شود.

منابع:

  1. Benefits of Sunlight: A Bright Spot for Human Health
  2. Vitamin D and calcium supplementation reduces cancer risk: results of a randomized trial
  3. Effect of sunlight and season on serotonin turnover in the brain
  4. Low levels of vitamin D linked to muscle fat, decreased strength in young people
  5. Ultraviolet Radiation Suppresses Obesity and Symptoms of Metabolic Syndrome Independently of Vitamin D in Mice Fed a High-Fat Diet
  6. Vitamin D and the Immune System