خواص روغن کرچک

روغن کرچک از دانه های گیاه Ricinus communis مشتق می شود. این گیاه در مناطق دور افتاده گرمسیری رشد می کند. سوابق نشان می دهد که مدت ها پیش این گیاه با نام “پالما کریست” نامیده می شده. در شرایط آب و هوایی معتدل، این گیاه اغلب به عنوان گیاهی زینتی رشد می کند. اما در حال حاضر برای تولید بیودیزل در مقیاس وسیعی کشت می شود. سال هاست که در سرزمین های مادری این گیاه مانند قاره آفریقا، شبه قاره هند و حوزه دریای مدیترانه از خواص روغن کرچک استفاده می شود.

مصری های باستانی آن را به عنوان یک ماده قوی و طبیعی برای تحریک پوست و چشم مورد استفاده قرار می دادند. روغن کرچک توسط هندی ها نیز به خاطر درمان مشکلات پوستی و خواص ضد باکتری و پتانسیل تسکین دهنده سیستم گوارشی استفاده می شود.

روغن کرچک به علت داشتن ویسکوزیته بالا و خواص روانکاری، یکی از اولین روغن های گیاهی است که برای اهداف صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص روغن کرچک با شما صحبت خواهیم کرد.

خواص روغن کرچک

روغن کرچک به دلیل دارا بودن ظرفیت بهبود دهنده یبوست، درمان عفونت های پوستی و بهبود سلامت و ظاهر مو، کاربردهای متنوعی دارد. با این حال، طبق تحقیقات، روغن کرچک برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی نیز مفید می باشد.

روغن کرچک ممکن است تعداد گلبول های سفید و سلول های T-11 را در بدن افزایش دهد. این سلول ها نوعی از گلبول های سفید هستند که به عنوان آنتی بادی ها در بدن عمل می کنند و در لنفوسیت های بدن تولید می شوند. در نتیجه از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، و سلول های سرطانی محافظت می کند.

خواص روغن کرچک تا حد زیادی بستگی به ترکیب شیمیایی موجود در آن دارد. تقریبا ۹۰ درصد از اسید چرب اشباع موجود در روغن کرچک دارای یک ترکیب نادر و خاص است که اسید ریسینولئیک نامیده می شود. اسید ریسینولیک که در روغن کرچک یافت می شود، یک اسید چرب اشباع نشده است که مزایای زیر را دارد:

  • از سیستم لنفاوی پشتیبانی می کند
  • گردش خون را افزایش می دهد
  • یبوست را کاهش می دهد
  • با مشکلات پوستی و عفونت مبارزه می کند
  • التهاب پوست، کرم سلولی، کراتوز و عفونت های قارچی را درمان می کند.
  • آکنه را درمان می کند
  • خارش و تورم روی پوست را کاهش می دهد
  • درد آفتاب سوختگی را کاهش می دهد
  • مانع از رشد ویروس ها، باکتری ها، مخمر ها و قارچ ها می شود
  • به رشد مو کمک می کند

روغن کرچک از سیستم لنفاوی بدن حمایت می کند. سیستم لنفاوی در سراسر بدن گسترده شده و مواد زائد، مایعات و پروتئین های اضافی را از سلول های ما جذب و حذف می کند. غدد لنفاوی درون این سیستم میز به عنوان فیلتر های طبیعی سم زدا عمل می کنند.

خواص روغن کرچک برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی

گزارش شده است که روغن کرچک برای بهبود جریان خون، سلامت تیروئید، تخلیه سیستم لنفاوی و سایر سیستم های ایمنی بدن مفید است.

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰، بیماران، با استفاده از کمپرس روغن کرچک روی شکم می توانند تولید لنفوسیت ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. “سلول مبارزه کننده با بیماری ها” نام دیگری است که برای لنفوسیت ها انتخاب شده است. عملکرد اصلی این سلول هت حفاظت از سیستم ایمنی بدن در برابر مهاجمانی مانند باکتری ها، سموم و دیگر خطرات درک شده است.

روغن کرچک در تولید لنفوسیت ها که به بافت لنفاوی منتقل شده و ذخیره می شوند نیز مفید است.

سیستم لنفاوی مسئول عملکرد مناسب گردش خون و سیستم گوارشی است و از آن جا که روغن کرچک قادر به سم زدایی این سبستم ها است، در نتیجه باعث تقویت سلامت قلب و درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست می شود.

آنزیم های پانکراس روغن کرچک را در روده کوچک هیدرولیز می کنند و منجر به آزاد شدن گلیسرول اسید ریکینولئیک همراه با سایر ترکیبات مفید می شوند.

خواص روغن کرچک برای افزایش گردش خون

سیستم گردش خون و سیستم ایمنی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. این بدان معنی است که به احتمال زیاد، زمانی که سیستم لنفاوی ناکام می شود، فرد مبتلا به بیماری مزمن شده و دچار ادم می شود.

عملکرد سیستم گردش خون این است که خون را از قلب، یعنی جایی که اکسیژن را دریافت کرده است، از طریق عروق کوچک و شریان های کوچک به سایر نقاط بدن برساند. این فرایند بسیار ضروری است زیرا ما را زنده نگه می دارد، اکسیژن را به سلول هایمان منتقل می کند و بدن را سم زدایی می کند.

وقتی که روغن کرچک از طریق پوست جذب می شود، باعث تحریک سیستم لنفاوی و گردش خون می شود.

خواص روغن کرچک برای هضم

در طب سنتی، روغن کرچک به عنوان یک مسهل قوی شناخته می شود. این ماده حتی اگر از طریق پوست جذب شود، باز هم ممکن است همان خواص درمانی را داشته باشد.

اگر کمپرس روغن کرچک را روی منطقه شکم بگذارید، حرکت روده منظم می شود و عمل دفع مواد زائد بهتر انجام می گیرد.

دانشمندان همبستگی مثبتی بین این اثر ملین و کاهش افسردگی پیدا کردند. طبق نظر آن ها حذف مواد زائد و عفونت از روی پوشش روده موجب کاهش علائم افسردگی می شود.

طبق یافته های تجربی دیگر، روغن کرچک می تواند علائم یبوست را از بین ببرد. برای همین هم استفاده از کمپرس روغن کرچک برای مراقبت های درمانی به بیماران سالمند توصیه می شود.

خواص روغن کرچک برای تعادل هورمون ها و بهبود میل جنسی

تولید هورمون ها به میزان زیادی به جذب مولکول های چربی در دستگاه گوارش بستگی دارد. روغن کرچک این عملکرد را تقویت می کند و باعث می شود که به طور طبیعی هورمون ها متعادل شوند.

علاوه بر این، جریان هورمونی بهتر، همراه با کاهش سموم شناور موجود در داخل و اطراف سلول ها، باعث می شود که ارگان های جنسی موثرتر عمل کنند. این روند علائم سندرم پیش از قاعدگی، تغییرات خلقی، خستگی و افسردگی را کاهش می دهد.

خواص روغن کرچک
خواص روغن کرچک

خواص روغن کرچک برای کاهش علائم آرتریت

روغن کرچک اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای التهاب، تورم مفصلی و درد آرتریت استفاده می شود. با توجه به ویژگی های ضد التهابی طبیعی این ماده، می توان از آن به عنوان یک روغن ماساژ ایده آل برای تسکین درد عضلات، مفاصل و بافت های بدن استفاده کرد.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ انجام شده اند نشان می دهند که روغن کرچک یک ماده موثر برای درمان استئوآرتریت زانو می باشد. در این تحقیقات از روغن کرچک با روش های معمول و آزمایشگاهی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده اثربخشی قابل توجه این ماده در درمان استئوآرتریت زانو است و هیچ عوارض جانبی نیز ندارد.

برای افزایش جذب، بهتر است که روغن کرچک را همراه با کمپرس آب گرم استفاده کنید. یعنی بعد از ماساژ، روی پوست کمپرس آب گرم بگذارید. اگر این روند را دو بار در هفته انجام دهید، مطمئنا دردتان کاهش پیدا می کند.

فواید روغن کرچک برای پوست

روغن کرچک مانند روغن نارگیل برای پوست مفید است. زیرا به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی عمل می کند. این ماده همچنین یک مرطوب کننده خوب است، با توجه به خواص ضد التهابی، لکه های پوستی را درمان می کند و می تواند علائم پیری مانند چین و چروک را به دلیل افزایش تولید کلاژن و الاستین کاهش دهد.

درمان التهاب پوست

روغن کرچک واقعا برای التیام زخم های پوستی که به علت آکنه، آفتاب سوختگی و خشکی پوست اتفاق افتاده اند مفید است روغن کرچک دارای خواص شفابخش است، یعنی حاوی اسید ریسینولئیک است که به کاهش التهابی کمک می کند.

بر اساس یک مطالعه که توسط Mediators of Alzheimerie منتشر شده است، اسید ریسینولئیک باعث ایجاد اثرات ضد التهابی قابل توجهی می شود.

مبارزه با علائم پیری

هنگامی که این روغن به صورت موضعی استفاده می شود، عمیقا به پوست نفوذ می کند و باعث تولید کلاژن و الاستین می شود. این روند باعث می شود پوست نرم و لطیف بماند. این ماده نه تنها چین و چروک و خطوط را به تاخیر می اندازد، بلکه پوست شما را نرم تر و جوان تر نشان می دهد.

علاوه بر این، با استفاده از روغن کرچک، می توانید چروک های اطراف چشم را درمان کنید.

کاهش آکنه

اکثر افراد مبتلا به آکنه، از مصرف روغن های گیاه اجتناب می کنند، زیرا تصور می کنند که منافذ پوستشان مسدود شده و مشکلشان تشدید می شود. با این حال، شما می توانید روغن کرچک را با خیال راحت برای درمان آکنه استفاده کنید.

اسید ریسینولئیک، که به وفور در روغن کرچک یافت می شود، با باکتری های آکنه مبارزه می کند و با نفوذ عمیقش، برای درمان آکنه مناسب است.

مرطوب کردن پوست

روغن کرچک پوست را نرم، صاف و احیا می کند. به همین دلیل، روغن کرچک به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و ارزان قیمت برای پوست عمل می کند. روغن کرچک یک مرطوب کننده عالی است زیرا حاوی اسیدهای چرب است که به راحتی به پوست نفوذ می کنند و به این ترتیب خشکی را از بین می برند.

جلوگیری از ترک های پوستی

ترک های پوستی معمولا پس از بارداری یعنی زمانی که پوست شکم به مدت طولانی در معرض کشیدگی شدید قرار می گیرد، رخ می دهند. روغن کرچک در اینجا نقش مهمی ایفا می کند، زیرا باعث می شود که پوست بیشتر الاستیسیته شود که از ایجاد این ترک ها جلوگیری شود.

اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک می توانند در طول دو ماه انتهایی بارداری از ایجاد این ترک ها پیشگیری کنند.

کاهش رنگدانه

روغن کرچک در از بین بردن لکه ها بسیار مفید است. با توجه به توانایی این ماده در کاهش رنگدانه، بسیاری از متخصصین پوست توصیه می کنند که برای درمان لکه های قهوه ای پوست از روغن کرچک استفاده کنید.

روغن کرچک با اسیدهای چرب، به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ غنی شده است. این اسید ها پوست را تغذیه می کنند.

فواید روغن کرچک برای مو

رشد مو

با ماساژ پوست سر با روغن کرچک می توانید رشد مو را ترغیب کرده و موهای بلند تر و ضخیم تری داشته باشید. روغن کرچک این کار را با تحریک گردش خون در فولیکول ها انجام می دهد.

روغن حاوی اسید چرب ضروری امگا -۹ است که موها را سالم نگه می دارد. علاوه بر این، به کاهش موخوره و افزایش رطوبت مو نیز کمک می کند.

درمان عفونت پوست سر

بیشتر مشکلات موثر بر روی مو مانند شوره سر و خارش پوست ناشی از عفونت پوستی است. در صورتی که استفاده از روغن کرچک می تواند از ایجاد این مسائل جلوگیری کند. روغن کرچک ضد باکتری و ضد قارچی است و می تواند با میکروارگانیسم ها و پاتوژن هایی که باعث عفونت می شوند مبارزه کند.

منابع:

  1. Immune system stimulation in rats by Lactobacillus sp. isolates from Raffia wine
  2. Castor oil, bath and/or enema for cervical priming and induction of labour
  3. An examination of the effect of castor oil packs on constipation in the elderly
  4. Pharmacokinetics and pharmacodynamics of injectable testosterone undecanoate in castrated cynomolgus monkeys (Macaca fascicularis) are independent of different oil vehicles
  5. Castor oil for induction of labour: not harmful, not helpful
  6. Comparative clinical trial of castor oil and diclofenac sodium in patients with osteoarthritis
  7. Using a castor oil-balsam of Peru-trypsin ointment to assist in healing skin graft donor sites
  8. Effect of ricinoleic acid in acute and subchronic experimental models of inflammation