خواص روغن کریل برای بدن و عوارض ناشی از مصرف آن

روغن کریل یک مکمل استخراج شده از یک گونه کریل ساکن در قطب جنوب است. کریل یک نوع خرچنگ کوچک مانند میگو است که در اقیانوس جنوبی زندگی می کند. این حیوان در پایین ترین زنجیره غذایی واقع شده و از فیتوپلانکتون ها یا جلبک های دریایی میکروسکوپی تغذیه می کند.

روغن کریل شامل مقدار بسیار متمرکزی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسید چرب خواص بسیاری برای بدن دارد. از کاهش التهاب گرفته تا کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن همگی از خواص این ماده برای بدن هستند. علاوه بر اسیدهای چرب امگا ۳، روغن کریل حاوی اسید های چرب مشتق شده از فسفولیپید و همچنین آساتکسانتین است. آساتکسانتین یک کاروتنوئید قوی است که خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد.

از تقویت استخوان ها و مفاصل گرفته تا افزایش سلامت مغز و … همگی از خواص روغن کریل برای بدن هستند که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به آن ها اشاره می کنیم.

خواص روغن کریل

مهمترین خواص این ماده را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  • مبارزه با التهاب
  • بهبود سلامت قلب
  • درخشش پوست
  • بهبود سلامت مغز
  • پشتیبانی از استخوان ها و مفاصل
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • کمک در کاهش وزن

مبارزه با التهاب

التهاب حاد یک پاسخ ایمنی طبیعی در بدن است که می تواند از بدن در برابر مهاجمان خارجی محافظت کند. از سوی دیگر، التهاب مزمن با برخی از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و حتی سرطان ارتباط دارد و به ایجاد آن ها کمک می کند.

روغن کریل دارای اسیدهای چرب امگا ۳ مانند داکوساگزائوئونیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است که خواص ضد التهابی دارند. بر اساس نتایج یک مطالعه که در دانشگاه تهران در ایران انجام شد، مصرف تنها ۸ هفته اسیدهای چرب امگا -۳ به طور قابل توجه و معنی داری شاخص های التهابی را در خون کاهش می دهد. روغن کریل حاوی آساکسانتین نیز می باشد. این ماده یک رنگدانه طبیعی است که می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد که موجب التهاب مزمن می شوند، کمک کند.

علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، خواص ضد التهابی روغن کریل می تواند مزایای گسترده ای برای سایر قسمت های بدن داشته باشد. از کند شدن روند پیری تا محافظت از بدن در برابر برخی از بیماری های خودایمنی، همگی از خواص این ماده برای بدن هستند.

بهبود سلامت قلب

اگر به دنبال کاهش سطح کلسترول خود هستید، خواص این روغن ممکن است بتواند به شما کمک کند. روغن کریل غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که با کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بهبود عملکرد قلب ارتباط دارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در بیمارستان دانبری در زمینه اندازه گیری اثرات روغن کریل بر سلامت قلب افراد مبتلا به دیابت انجام شد، محققان دریافتند که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم روغن کریل برخی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و حتی موجب افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) می شود.

در همین حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که اسید های چرب امگا ۳ در روغن کریل می توانند میزان ضربان قلب، فشار خون، تری گلیسیرید و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.

درخشش پوست

التهاب از آکنه گرفته تا درماتیت، ریشه بسیاری از بیماری های شایع پوستی است. یکی از مزایای اصلی روغن کریل برای سلامت پوست، در اسیدهای چرب امگا ۳ که توانایی کاهش التهاب و درخشش پوست را دارند، نهفته است.

در یک مطالعه که در کره جنوبی انجام شد مشخص شده است که مصرف مکمل اسید چرب امگا ۳ موجب کاهش ۴۲ درصدی آکنه التهابی می شود. مطالعه حیوانی دیگری که در مجله Journal of Medical Investigation منتشر شده نیز نشان داده است که DHA و EPA دو نوع اسید چرب امگا ۳ موجود در روغن کریل هستند که قادر به تولید مولکول های خاصی بوده و در درمان بیماری هایی مانند درماتیت آتوپیک موثرند.

روغن کریل حاوی آساتکسانتین است که ممکن است به بهبود سلامت پوست کمک کند. طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده، مکمل خوراکی همراه با مصرف موضعی آساکسانتیین سبب کاهش لکه های ناشی از سن، چین و چروک و بهبود بافت و رطوبت پوست می شود.

سلامت مغز

خواص اسیدهای چرب امگا ۳ در تقویت مغز کاملا مستند شده است. اعتقاد بر این است که اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش علائم افسردگی و اضطراب و حتی کاهش مشکلات شناختی کمک می کند. بعضی شواهد نیز نشان داده اند که اسید های چرب امگا ۳ ممکن است در درمان اختلالاتی نظیر ADHD، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنیا مفید باشند.

تحقیقات کمتری در مورد اثرات و خواص شناختی روغن کریل انجام شده است، اما مطالعات متعدد در این زمینه، نتایج بسیار مثبتی را ارائه کرده اند. برای مثال یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن کریل قدرت شناختی را افزایش داده و خواص ضد افسردگی در موش های آزمایشگاهی ایجاد می کند. علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که مصرف ۱۲ هفته مکمل روغن کریل به فعال کردن عملکرد شناختی در مردان سالمند کمک می کند.

پشتیبانی از استخوان ها و مفاصل

پیری می تواند عوارض زیادی بر روی بدن به خصوص روی استخوان ها و مفاصل ایجاد کند. بیماری هایی مانند پوکی استخوان و آرتریت به طور فزاینده ای با افزایش سن، ایجاد می شوند. با افزایش سن تراکم استخوانی و غضروف کاهش می یابد و این کمبود موجب علائمی مانند درد، سفتی مفاصل و افزایش خطر شکستگی استخوان ها می شود.

بعضی از شواهد نشان می دهند که اسید های چرب امگا ۳ موجود در روغن کریل می توانند به افزایش قدرت استخوان ها و مفاصل کمک کنند. مطالعات نشان می دهد که اسید چرب امگا ۳ موجب افزایش تراکم استخوان و کاهش التهاب می شود و درد مفاصل را کمتر می کند. به تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات روغن کریل به ویژه در سلامت استخوان ها و مفاصل نیاز می باشد. اما امگا ۳ در این روغن قطعا برای سلامت استخوان ها مفید است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

برخی از تحقیقات نشان داده اند که اسید های چرب امگا ۳ ممکن است با کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ارتباط داشته باشند.

به طور خاص، مطالعات دریافتند که مصرف زیاد اسید چرب امگا ۳ از طریق استفاده از مکمل یا مصرف ماهی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و پستان را کاهش دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله European Journal of Cancer Prevention دریافت که مصرف بیش از حد اسیدهای چرب امگا ۳، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهند.

با این حال، این مطالعات عوامل دیگری را که می توانند نقش مهمی در ایجاد سرطان داشته باشند را در نظر نمی گیرند. به تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چطور اسید چرب امگا ۳ به طور مستقیم بر رشد سرطان تاثیر می گذارد، نیاز است.

کمک به کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهند که روغن کریل به دلیل وجود میزان زیادی از اسید چرب امگا ۳، به کاهش وزن کمک می کند. در واقع، مطالعات نشان داده اند که اسید های چرب امگا ۳ می توانند به کاهش اشتها کمک کنند، سوخت و ساز بدن را افزایش دهند و موجب چربی سوزی شوند.

یک مطالعه منتشر شده در Appetite نشان داد که مصرف حداقل ۱٫۳ گرم اسید چرب امگا ۳ به صورت روزانه باعث افزایش احساس سیری تا دو ساعت پس از مصرف غذا می شود. مطالعات دیگر نشان داده اند که اسید های چرب امگا ۳ می توانند سوخت و ساز بدن را از ۴ درصد به ۱۴ درصد و میزان چربی سوزی در طی ورزش را تا ۲۷ درصد افزایش دهند.

عوارض ناشی از مصرف روغن کریل

اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن کریل می توانند باعث لخته شدن خون شوند. اگر از رقیق کننده های خون مانند وارفارین استفاده می کنید، قبل از مصرف روغن کریل با پزشک مشورت کنید. زیرا این ماده ممکن است اثر بخشی داروهای شما را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، باید مصرف روغن کریل را حداقل دو هفته قبل از انجام عمل جراحی، جهت جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته متوقف کنید.

اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید، از این ماده استفاده نکنید. اگر حساسیت پوستی دارید، باید قبل از مصرف روغن کریل با دکتر مشورت کنید. در صورت بروز علائم آلرژی غذایی مانند موارد زیر مصرف این روغن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکم
  • تورم
  • خارش
  • کهیر

عوارض جانبی شایع ناشی از مصرف این روغن عبارتند از:

  • سوزش سر دل
  • تهوع
  • بوی بد دهان
  • سوء هاضمه
  • ناراحتی معده
  • آروغ زدن
  • احساس طعم ماهی در دهان

مقایسه روغن کریل و روغن ماهی

هم روغن کریل و هم روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله EPA و DHA هستند. بنابراین، مزایای این روغن برای کاهش کلسترول، بهبود آرتریت، ارتقاء سلامت پوست و سایر بیماری ها، با روغن ماهی بسیار قابل مقایسه است.

مزیت اصلی روغن کریل نسبت به روغن ماهی جذب بیشتر آن است. مطالعات بسیاری پیوند پذیری روغن ماهی و روغن کریل را در طول سال ها مقایسه کرده اند. به عنوان مثال، یک بررسی بزرگ در نروژ، نتایج ۱۴ مطالعه را گردآوری کرد و نشان داد که DHA و EPA موجود در روغن کریل بیشتر از  DHA و EPA موجود در روغن ماهی جذب می شوند.

علاوه بر این، روغن کریل دارای آساکسانتین است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد. این ماده به عنوان “پادشاه کاروتنوئید” شناخته می شود و توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد آن ۶۰۰۰ برابر بیشتر از ویتامین C،  حدود ۵۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و حدود ۴۰ برابر بیشتر از بتا کاروتن است.

همچنین اعتقاد بر این است که روغن کریل خالص تر از روغن ماهی است و سطح جیوه و فلزات سنگین آن نیز کمتر است. از آنجا که کریل از جلبک ها برای تغذیه استفاده می کند، آلایندگی اش در مقایسه با آبزیان دیگر کمتر است.

از طرفی روغن کریل یک منبع پایدار از اسیدهای چرب امگا ۳ نسبت به روغن ماهی است. این به این دلیل است که کریل قطب جنوب یکی از فراوان ترین گونه های حیوانی در زمین است.

مقدار مصرف روغن کریل

اگر به دنبال حداکثر مزایای این روغن هستید، باید به مقدار مناسبی از آن استفاده کنید. اکثر مطالعات دوز مناسب استفاده از روغن کریل را بین ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ میلی گرم در روز می دانند، اگر چه این مقدار می تواند به طور گسترده ای بر اساس مقدار EPA و DHA موجود در مکمل مصرفی، متفاوت باشد.

به طور کلی،  اکثر سازمان های بهداشتی مصرف دوزهای پایین تر از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از ترکیب EPA و DHA را ایمن تر می دانند.