خواص زغال چوب فعال برای سلامتی

هنگامی که افراد در مورد زغال چوب فعال صحبت می کنند، ممکن است آن را با زغالی که به عنوان سوخت در باربکیو استفاده می کنند یکی بدانند. اما زغال چوب فعال از نوع مشابه زغال معمولی نمی باشد. زغال چوب فعال مصارف بسیار و مزایای زیادی برای سلامتی دارد به عنوان مثال می توانیم از آن برای سفید کردن دندان ها و یا به عنوان ماسک صورت، برای سم زدایی و بسیاری از کارهای دیگر استفاده کرد. لازم به تاکید است که این مقاله درباره خواص زغال چوب فعال برای سلامتی صحبت می کند نه درباره زغالی که برای پخت و پز از آن استفاده می شود.  شما نبایستی هرگز زغالی را که از نوع زغال چوب فعال نیست مصرف کنید.

زغال چوب فعال چیست؟

زغال از مواد متنوعی مانند چوب، زغال سنگ نارس، چوب خیزران و نارگیل ساخته می شود. اکثر زغال های چوب فعال که برای مصرف فروخته می شوند از نارگیل تهیه می شوند. زغال از طریق حرات دیدن تا دمای بسیار بالا در حدود ۱٫۴۰۰ درجه فارنهایت و مجاورت آن با اکسیژن به شکل فعال در می آید. این فرایند سوراخ هایی را در زغال شکل می دهد که باعث ایجاد منطقه سطحی بزرگی می گردد. این سطح متخلخل است که آن را تبدیل به یک ماده قدرتمند برای خلاصی بدن از سموم خاص می کند. زغال چوب فعال سموم و مواد شیمیایی را جذب سطحی می کند. جذب سطحی فرآیندی است که به موجب آن عناصر به سطح متصل می شوند و سپس دور ریخته می شوند. زغال چوب فعال قرن هاست که برای درمان مسمومیت مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز هم برای درمان مسمومیت در اورژانسی شماری از بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.  متخصص سم شناسی کن اولسون ام.دی می گوید مدارک کافی از مطالعات و موارد گزارش شده وجود دارد که در موارد خاصی، از زغال چوب فعال برای درمان استفاده می شود. با این وجود، چنانچه فردی مواد خورنده مانند مواد قلیایی، اسیدهای قوی و یا مشتقات نفتی را بلعیده باشد استفاده از زغال چوب فعال موثر نمی باشد. راه های زیادی برای استفاده از زغال چوب فعال برای بهبود سلامتی و تندرستی وجود دارد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

موارد استفاده و خواص زغال چوب فعال

استفاده از زغال چوب فعال برای سفید کردن دندان ها

ممکن است به نظر عجیب و غریب برسد اما زغال چوب فعال یک محصول شگفت انگیز برای سفید کردن دندان هاست. البته در ابتدا دهان و دندان هایتان سیاه خواهند شد اما به آسانی با شستشو از بین می رود. زغال چوب فعال پلاک، تانن و دیگر سمومی که باعث ایجاد لکه بر روی دندان شما می شود را جذب می کند. همچنین سلامت دهانی فرد بالا می رود زیرا زغال چوب فعال سطح ph دهان را متعادل می کند و این امر کمک می کند از پیشرفت پوسیدگی، بوی بد دهان و کاهش ریسک بیماری های لثه جلوگیری شود. هشدار: پودر و مخلوط مایع زغال چوب فعال سطوح متخلخل را لکه دار می کنند بنابراین بسیار مراقب باشید که چیزی از مخلوط، در تزریق پاشیده نشود. همچنین مراقب لباس ها، حوله ها و پارچه ها باشید.ف

چگونه دندان های خود را با زغال چوب فعال تمیز کنیم؟

چنانچه شما قرص زغال چوب فعال را دارید یکی از آن را با له کردن به حالت پودری در بیاورید. چنانچه از کپسول های زغال چوب فعال استفاده می کنید با دقت کپسول ها را باز کنید و پودر داخل آن را خارج کنید. و سپس یک مسواک تمیز مرطوب را داخل پودر کرده و دندان های خود را به مدت ۲ دقیقه مسواک کنید. با دقت مخلوط را تف کنید و دهان را به خوبی شستشو دهید. ممکن است نیاز باشد که برای اینکه زغال چوب فعال به خوبی از روی دندان هایتان پاک شود چندین بار عمل شستشو را تکرار کنید. برای گرفتن نتیجه مطلوب تر، بهتر است هفته ای دو تا سه بار دندان هایتان را با زغال چوب فعال تمیز کنید . راه دیگر برای استفاده از زغال چوب فعال زمانیست که دوش می گیرید. مقداری زغال چوب فعال را بر روی مسواک خود قرار دهید و به آرامی پودر را بر روی دندان های خود بمالید و سپس مسواک را با استفاده از شیر آب وان حمام بشورید. در طی مدتی که در حال دوش گرفتن هستید زغال چوب فعال را در دهان خود نگه دارید و بعد از اتمام دوش مخلوط زغال چوب فعال را دور بریزید.  و هر چند بار که حس می کنید لازم است دهانتان را بشویید تا سیاهی های باقیمانده از بین بروند.

خواص زغال چوب فعال برای سلامتی پوست

آیا می دانستید که زغال چوب فعال برای سلامت پوست شما مفید است؟ حتی در زمانی که زغال چوب فعال را به صورت موضعی مصرف می کنیم قدرت برطرف کردن مواد سمی را داراست. زغال چوب فعال به داخل بدن جذب نمی شود اما خودش باکتری ها، مواد شیمیایی، سموم و آلودگی را از پوست شما جذب می کند. این به این معنی است که پودر زغال چوب فعال می تواند کمک کند تا پوست احیا شده و جوان تر به نظر برسد و همین طور می تواند در درمان آکنه و تسکین خارش بعد از نیش حشرات و عنکبوت کمک کند.

خواص زغال چوب فعال برای نیش حشرات

آیا می دانستید که یکی از مصارف زغال چوب فعال برای درمان نیش حشرات می باشد؟ چنانچه یک حشره شما را نیش زده است، یک کپسول زغال چوب فعال را با نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و مقدار کمی از آن را بر روی منطقه آسیب دیده بمالید. سپس آن قسمت را با یک بانداژ بپوشانید تا مخلوط زغال چوب فعال چیزی را لکه دار نکند. همچنین می توانید از مخلوط زغال چوب فعال و روغن نارگیل در زمانی که توسط یک عنکبوت سمی گزیده شدید به عنوان یک وسیله کمک اولیه استفاده کنید. مقداری از مخلوط را بر روی تکه ای از پارچه که به قدر کافی بزرگ است، منطقه گزیده شده را بپوشانید. سپس اطراف را باند پیچی کنید و هر ۲ تا ۳ ساعت پارچه آغشته به زغال را تعویض کنید. اما در هر صورت ممکن است شما علاوه بر استفاده از این روش مایل باشید با پزشک خود نیز مشورت کنید.

استفاده از زغال فعال چوب به عنوان ماسک صورت

با استفاده از زغال چوب فعال قادرید ماسک صورت احیا کننده فوق العاده بسازید. این ماسک ترکیبی از زغال چوب فعال با دیگر مواد بهبود بخش می باشد. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خاک رس ( که برای سم زدایی بدن و داشتن پوست سالم از آن استفاده می شود)
  • پودر چای سبز ماچا
  • آلوئه ورا
  • روغن نارگیل
  • روغن های ضروری مانند درخت چای و یا اسطوخودوس (یا دیگر روغن های ضروری مانند روغن های ضروری برای آکنه)

شما مجبور نیستید تا از تمامی ترکیبات بالا استفاده کنید می توانید تنها از تعدادی از آنها برای درست کردن ماسک زغال چوب فعال استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، ابتدا ترکیبات خشکی را که برای ماسک انتخاب کردید درون یک کاسه قرار می دهید و آنها را با ترکیبات غیر خشک مانند ژل الوئه ورا و روغن نارگیل مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری شکل به دست بیاید. سپس چند قطره از روغن های ضروری را اضافه می کنیم و دوباره مخلوط می کنیم. سپس مخلوط را بر روی پوستتان قرار می دهید مراقب باشید که مخلوط با چشم ها، بینی و لب تماسی نداشته باشد. ۲۰ دقیقه منتظر بمانید و سپس آن را بشویید. مراقب باشید که با دقت عمل پاک کردن و شستشو را انجام دهید تا جایی لکه دار نشود.

خواص زغال چوب فعال برای سلامتی
خواص زغال چوب فعال برای سلامتی

خواص زغال چوب فعال برای بهبود زخم

مشخص شده است که مخلوطی از زغال چوب فعال آغشته به نقره در درمان زخم های پوستی موثر است. در مطالعاتی که صورت گرفته نشان داده شده است که نقره به طور موثری باکتری هایی که توسط زغال چوب فعال جذب شده اند را می کشد. این کار کمک می کند تا زخم های پوستی سریعتر و بهتر درمان شوند.

استفاده از زغال چوب فعال در درمان نفخ

مصرف زغال چوب فعال می تواند باعث از بین بردن ناراحتی های معده که ناشی از نفخ هستند، شود. زغال چوب فعال مواد سمی در روده را جذب می کند. ژورنال آمریکایی مطالعه معده و روده و بیماریهای آن گزارشی را منتشر کرد که دریافته بود، زغال چوب فعال، نفخ و گرفتگی عضلات شکم  بوجود آمده توسط گاز روده یا معده را کاهش می دهد. برای گرفتن نتیجه بهتر یک کپسول ۵۰۰ میلی گرمی را با مقدار زیادی از آب یک ساعت قبل از وعده غذایی استفاده کنید.

زغال چوب فعال به عنوان یک ضد سم

یکی از رایج ترین مصارف زغال چوب فعال برای درمان موارد خاصی نظیر اوردوز دارو (مصرف بیشتر از حد مجاز دارو) می باشد. برخی از داروهایی که زغال چوب فعال بر روی آن ها موثرند عبارتند از: آسپرین، پاراستامول، داروهای ضد افسردگی سه حلقه و باربیتورات ها می باشند. یک مطالغه منتشر شده در ژورنال توکسی کلوژی (سم شناسی) نشان داد که میزان استاندارد ۵۰ گرم از زغال چوب فعال برای جذب موثر پاراستامول در بیمارانی که با این دارو اوردوز کرده بودند کافی بود. ژورنال پزشکی انگلیسی گزارشی را  درباره زغال چوب فعال منتشر کرد که نشان می دهد بهترین نتیجه درمانی زمانی حاصل می شود که کمتر از یک ساعت از مصرف دارو با دوز بالا گذشته باشد. زغال چوب فعال همچنین به سم زدایی بدن کمک می کند. شما می توانید با مصرف آن به عنوان مکمل، به عنوان قسمتی از رژیم سم زدایی خود استفاده کنید. برای این کار ۱۰ گرم از زغال چوب فعال را در حدود ۹۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید. این کار را ۲ روز انجام دهید. زغال چوب فعال همچنین مواد سمی مضر را از آب نوشیدنی برطرف می کند و یکی از اجزای اصلی در فیلتر آب می باشد. همچنین  می توان برای درمان مسمومیت غذایی و مسمومیت الکلی از آن استفاده کرد.

خواص زغال چوب فعال برای کاهش کلسترول

مصرف زغال چوب فعال تاثیر مناسبی بر روی سطح کلسترول دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله “لانست”  نشان داد که مصرف ۸ گرم زغال چوب فعال به صورت روزانه باعث کاهش کلسترول کلی به میزان ۲۵ درصد و  کلسترول LDL (کلسترول مضر) به میزان ۴۱ درصد گردید در حالیکه کلسترول HDL (کلسترول مفید) ۸ درصد افزایش می باید. این در حالی است اثرات جانبی جزیی در بیماران مشاهده شده است.

خواص زغال چوب فعال برای کاهش مشکلات جریان صفرا در زنان باردار

بسیاری از زنان باردار در طی دوران بارداری خود کلستاز را تجربه می کنند. این امر به دلیل کاهش جریان صفرا است که باعث می شود پوست زرد رنگ به نظر برسد.  مطالعات منتشر شده در ژورنال اسکاندیناوی گستروئن ترولوژی نشان داد که ۵۰ گرم زعال چوب فعال که به مدت ۸ روز روزی ۳ بار  مصرف گردد  کلستاز حاملگی را درمان می کند.

مقدار مصرف زغال چوب فعال

استفاده عمومی از زغال چوب فعال تنها در صورتی که در کوتاه مدت باشد مشکلی بوجود نمی آورد. این موضوع به این دلیل است که زغال چوب فعال می تواند ویتامین ها و مواد معدنی را از بدن جذب کند و به همین دلیل است که اگر از آن برای طولانی مدت استفاده شود تاثیر منفی بر سلامتی می گذارد. بنابر گزارش webMD، در مواردی از اوردوز دارو و یا مسمومیت برای بزرگسالان توصیه می شود تا در ابتدا، ۵۰ تا ۱۰۰ گرم زغال چوب فعال مصرف کنند و متعاقب آن، هر ۲ تا ۴ ساعت معادل ۱۲٫۵ گرم در هر ساعت مصرف گردد. هر دوز بایستی با آب مخلوط شود. برای کودکان از دوزهای پایین تر استفاده می شود (۱۰ تا ۲۵ گرم). نشان داده شده است که محصولات لبنی مانند شیر می تواند بر روی میزان موثر بودن زغال چوب فعال تاثیر بگذارد به همین دلیل بایستی از خوردن کپسول ها با شیر جلوگیری شود.

اثرات جانبی زغال چوب فعال

همانطور که قبلا گفته شد عموما مصرف زغال چوب فعال بدون خطر است. با این وجود برخی اثرات جانبی وجود دارند که بهتر است شما با آن ها آشنایی داشته باشید. یکی از قابل توجه ترین اثرات جانبی یبوست و مدفوع سیاه رنگ می باشد. بنابراین افرادی که دچار انسداد دستگاه گوارش هستند بایستی از دوزهای بالای زغال چوب فعال اجتناب کنند. زغال چوب فعال می تواند منجر به کم شدن آب بدن شود بنابراین برای خنثی کردن آن بایستی  در هنگام استفاده از زغال چوب فعال مقادیر بالایی آب بنوشیم. این امر به سلامت بدن هم کمک می کند چرا که باعث می شود سموم بیشتری از بدن دفع گردد. زغال چوب فعال همچنین می تواند بر روی چگونگی واکنش سایر داروها با بدن تاثیر بگذارد. بنابراین چنانچه شما داروی دیگری مصرف می کنید بهتر است مصرف این دو به طور همزمان نباشد.

زغال چوب فعال را از کجا خریداری کنیم؟

می توانیم از فروشگاه های عرضه کننده این محصول به صورت آنلاین آن را خریداری کنیم. بهترین نوع زغال چوب فعال نوعی است که از پوسته نارگیل تهیه می شود. یک سری دیگر از انواع خوب آن از چوب تهیه می شود. بنابراین بهتر است بروشور محصول را به دقت بخوانیم تا مطمئن شویم که بهترین نوع زغال چوب فعال را خریداری می کنیم. به برخی از کپسول های زغال چوب فعال شکر مصنوعی اضافه می شود و بایستی از مصرف آن ها اجتناب کرد.