خواص سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک سرکه ای قهوه رنگ است که از آب انگور تخمیر نشده ساخته می شود. این سرکه دارای طعم متمایزی از دیگر سرکه ها مانند سرکه ساده انگور است. این سرکه برای این که به اصطلاح جا بیفتد باید بین ۳ تا ۱۲ سال درون بشکه بماند. بنابراین سرکه بالزامیک واقعی می تواند بسیار گران باشد. جدیدا این سرکه تبدیل به یک ماده غذایی محبوب برای تهیه انواع غذاها به ویژه سالادها و سس ها شده است. امروزi مردم از آن به عنوان یک افزودنی کم چرب و بخشی از یک رژیم غذایی سالم استفاده می کنند. بعضی از افراد نیز معتقدند که سرکه بالزمیک برای همه مفید و مناسب است. در تحقیقات علمی پیشنهاد شده است که از خواص سرکه بالزامیک می توان برای کاهش وزن، کاهش کلسترول و حتی درخشان کردن پوست استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم که شما را با مهمترین خواص سرکه بالزامیک که با مطالعات علمی مختلف پشتیبانی می شوند آشنا کنیم.

خواص سرکه بالزامیک

بهبود سلامت پوست

سرکه بالزامیک شامل ترکیبات ضد میکروبی، اسید استیک و آنتی اکسیدان های فراوان است. این اجزا ممکن است به مرور زمان به بهبود ظاهر پوست کمک کنند. دیگر سرکه هایی که رنگ روشنی دارند می توانند به پاک کردن آکنه کمک کنند. اما استفاده از سرکه بالزامیک به صورت مستقیم روی پوست می تواند باعث ایجاد لکه شود، بنابراین نباید مستقیما آن را روی پوست مالید.

کاهش قند خون

یکی از خواص سرکه بالزامیک پایین آوردن قند خون است. این ماده قند خون را هنگامی که به عنوان بخشی از وعده های غذایی مصرف شود، تنظیم می کند. یک بررسی که اثرات علمی این سرکه را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که سرکه بالزمیک اثر ضدگلسیمی دارد. این جمله به این معنی است که مصرف این سرکه همراه با غذا باعث می شود قند خون پس از وعده  غذایی با شدت کمتری افزایش پیدا کند.

این بررسی نشان داد که سرکه می تواند به مدت ۵ ساعت پس از مصرف غذا قند خون را متعادل نگه دارد.

بهبود سلامت هضم

اسید استیک ترکیب فعال در سرکه بالزامیک است. این اسید حاوی پروبیوتیک هایی است که به روند هضم کمک می کنند. پروبیوتیک هایی که در اسید استیک یافت می شوند، می توانند در حین حمایت از عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن، باعث بهبود سلامت روده و بهبود روند هضم در بدن شوند.

کاهش کلسترول

سرکه بالزامیک ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک به مسدود کردن سلول های سمی در بدن کمک می کنند. این سموم می توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که شامل خرگوش های دارای کلسترول بالا بود، ممکن است که مصرف سرکه بالزامیک بتواند به کاهش یا حفظ سطح کلسترول کمک کند.

کاهش وزن

پروبیوتیک ها موجود در این سرکه می توانند باعث شوند که یک فرد بیشتر احساس سیری کند و از پر خوری دست بکشد. بعضی تحقیقات نشان داده اند که افراد با مصرف این سرکه ممکن است در طول روز مصرف کالری کمتری داشته باشند. البته این تحقیق اشاره کرده است که برای کسب نتایج مطلوب یاد سرکه را به وعده صبحانه اضافه کرد.

خواص سرکه بالزامیک
خواص سرکه بالزامیک

درمان زخم

سرکه بالزامیک سال هاست که برای درمان زخم ها استفاده می شود. این سرکه دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتری است. با این حال این خواص هنوز به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

کاهش فشار خون بالا

در یک مطالعه که بر روی موش ها آزمایشگاهی انجام شد مشخص گردید که سرکه بالزامیک ممکن است به کاهش فشار خون نیز کمک کند. این تحقیق نشان می دهد که مصرف منظم سرکه بالزامیک و اضافه کردن آن به مواد غذایی می تواند به مرور زمان به کاهش فشار خون بالا کمک کند. این جمله زمانی واقعا صحت پیدا می کند که سرکه سیب با سایر مواد غذایی چرب مانند کره و روغنی که روی سالادها ریخته می شود جایگزین شود. به این ترتیب کل میزان چربی مصرفی کم می شود.

رفع احتقان

برخی از افراد از خواص سرکه بالزامیک برای درمان احتقان استفاده می کنند. برای انجام این کار، کافی است که چند قطره سرکه سیب را به یک کاسه آب جوش اضافه کرده و با استفاده از آن دستگاه تنفسی را بخور داد.

کاهش ریفلاکس اسید

اگر زیاد دچار برگشت اسید معده می شوید می توانید از سرکه بالزامیک برای کاهش ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل استفاده کنید. این روش ممکن است برای همه موثر نباشد. بنابراین ابتدا این ماده را در وعده موچک امتحان کنید و چند ساعت صبر کنید تا ببینید آیا علائم تان بهتر می شود یا بدتر؟

بهبود گردش خون

سرکه بالزامیک از انگور مشتق شده است. مطالعات نشان داده اند که انگور می تواند از ایجاد پلاکت در رگ های خونی جلوگیری کند. این نوع سرکه همچنین حاوی پلی فنل است. محققان در حال تحقیق درباره چگونگی استفاده از پلی فنول ها برای بهبود گردش خون هستند، اما شواهد تا کنون غیرقابل استنباط بوده است.

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد این سرکه

عوارض ناشی از مصرف این سرکه بسیار کم است. زیرا به طور کلی مصرف سرکه بالزامیک می تواند برای بدن مفید باشد مگر این که فرد به این ماده آلرژی داشته باشد. خطرات احتمالی ناشی از مصرف بیش از حد این ماده عبارتند از:

  • ناراحتی معده ناشی از مصرف بیش از حد
  • التهاب گلو
  • آسیب دیدگی مری به دلیل نوشیدن بیش از حد سرکه

برای جلوگیری از ایجاد این عوارض باید میزان مصرف خود را به حدود ۲ قاشق غذا خوری یا کمتر محدود کنید، زیرا نوشیدن بیش از حد این سرکه می تواند باعث ناراحتی معده و سایر مشکلات گوارشی شود. هنگام خرید این محصول دقت کافی را داشته باشید و نوع خالص آن را انتخاب کنید. همان طور که گفته شد این سرکه برای جا افتادن نیاز به ۳ الی ۱۲ سال زمان دارد. بنابراین سرکه بالزامیک خالص ممکن است گران باشد. مارک های ارزان این محصول ممکن است حاوی قند باشند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مزایای مصرف سرکه سیب و عسل برای بدن بر اساس تحقیقات علمی

۵ فایده استفاده از سرکه سیب برای موها

کاربرد سرکه سفید برای درمان بیماری ها و رفع مشکلات دیگر در خانه

[/quote]

خلاصه

سرکه بالزامیک معمولا برای طعم دادن به مواد غذایی و تهیه سس ها استفاده می شود. این شیوه استفاده معمولا ضرری برای بدن ندارد. از طرفی سرکه بالزامیک شامل کالری بسیار کمی است، قند کمی دارد و بدون چربی است.

علاوه بر این، همان طور که گفتیم خواص زیادی نیز دارد. اگر چه تحقیقات بیشتری برای درک این خواص لازم است، اما همه افراد می توانند روی مصرف روزانه ۲ قاشق غذا خوری سرکه بالزامیک به عنوان یک رژیم غذایی سالم تکیه کنند.

منابع:

  1. Evidence for a protective effect of polyphenols-containing foods on cardiovascular health: an update for clinicians
  2. Vinegar: Medicinal Uses and Antiglycemic Effect
  3. Antihypertensive Effects of Acetic Acid and Vinegar on Spontaneously Hypertensive Rats
  4. Acute effects of vinegar intake on some biochemical risk factors of atherosclerosis in hypercholesterolemic rabbits