کاربردها و خواص سرکه سیب برای بدن به همراه عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف آن

به دلیل کشف خواص سرکه سیب این ماده اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما جالب است بدانید که بشر قرن هاست که از خواص سرکه سیب برای حل مشکلات خود استفاده می کرده. این ماده قند خون را کنترل می کند، باعث کاهش وزن می شود و حتی آکنه و جای زخم را نیز بهبود می دهد.

سرکه سیب از تخمیر پروبیوتکی سیب درست شده است. اما به میزان قابل توجهی قند و کالری کمتری از سیب یا آب سیب دارد. در واقع، مصرف تنها یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به صورت روزانه می تواند تمام خواص این ماده را وارد بدن کند. این در حالی است که هر یک قاشق غذاخوری از این ماده ۳-۵ کالری داشته و حاوی قند بسیار کمی است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ضمن معرفی خواص سرکه سیب به ۲۰ نمونه از کاربردهای این ماده در زندگی بشر اشاره می کنیم و در انتها نیز عوارض جانبی ناشی از مصرف آن را ذکر خواهیم کرد.

خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای تنظیم مقدار قند خون

توانایی سرکه سیب در جهت حفظ قند خون در محدوده طبیعی یکی از بهترین خواص سرکه سیب است.

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف این سرکه باعث کاهش قند خون به میزان ۳۱ درصد پس از خوردن نان سفید می شود. به طور مشابه، مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که موش های دیابتی که ۴ هفته از سرکه سیب استفاده می کردند به طور قابل توجهی شاهد کاهش قند خون خود بودند.

سرکه سیب ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش دهد. انسولین هورمونی است که مسئول حمل و نقل قند از خون به بافت های بدن است. در این بافت ها قند به عنوان سوخت استفاده می شود. بالا بودن مداوم انسولین در بدن می تواند باعث مقاومت به انسولین شود که اثر این هورمون را کاهش دهد. این حالت منجر به افزایش قند خون و دیابت می شود.

مطالعه ای در Diabetes Care نشان داد که مصرف سرکه سیب حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا مبتلا به مقاومت به انسولین به میزان ۳۴ درصد کاهش می دهد.

برای پایدار نگه داشتن سطح قند خون سعی کنید یک تا دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب را در ۸ اونس آب حل کرده و قبل از غذا مصرف کنید. علاوه بر این، مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید، میزان مصرف فیبر و پروتئین را افزایش دهید و فعالیت های بدنی منظم داشته باشید.

خواص سرکه سیب برای کاهش وزن

تعداد زیادی از تحقیقات انجام شده بر روی خواص سرکه سیب نشان می دهند که این ماده برای کاهش وزن مفید است. در یک مطالعه مشخص شد که تنها مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز به مدت ۱۲ هفته باعث تقریبا کاهش ۴ پوند وزن می شود. این در حالی است که نیاز به تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی ندارد.

مطالعات نشان می دهند که سرکه سیب می تواند احساس سیری را افزایش دهد و باعث کاهش مصرف غذا و جلوگیری از افزایش وزن شود. به طور اختصاصی یک مطالعه نشان داد که نوشیدن این سرکه عموما مصرف کل کالری را تا ۲۷۵ کالری در طول روز کاهش می دهد.

با این حال، این به این معنی نیست که تنها با سرکه سیب می توانید وزن زیادی را از دست بدهید. برای کسب نتایج واقعی باید مصرف سرکه سیب را با رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی ترکیب کنید.

خواص سرکه سیب برای کاهش کلسترول

کلسترول یک ماده چربی مانند است که در شریان ها تجمع یافته و موجب باریک و سفت شدن رگ ها می شود. کلسترول بالا قلب شما را تحت فشار قرار می دهد و باعث می شود که فشار خون در بدن افزایش یابد.

سرکه سیب می تواند با کمک به کاهش سطح کلسترول، سلامت قلب را ارتقا دهد. مطالعه حیوانی که در ایران انجام شده است نشان داد که خوراندن سرکه سیب به موش ها باعث کاهش LDL یا همان کلسترول بد و همچنین افزایش کلسترول مفید یا همان HDL می شود.

علاوه بر مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به صورت روزانه، راه های دیگری برای کاهش سریع کلسترول وجود دارند. این راه ها عبارتند از:

  • کم کردن میزان مصرف قند و کربوهیدرات های تصفیه شده
  • مصرف چربی های سالم
  • خوردن چند وعده ماهی در هفته

خواص سرکه سیب برای بهبود سلامت پوست

سرکه سیب تنها بر سلامت اندام های داخلی شما تاثیر نمی گذارد؛ تحقیقات نشان داده اند که این ماده برای درمان آکنه و بهبود زخم نیز مفید است. گونه های مختلفی از باکتری وجود دارند که باعث ایجاد آکنه می شوند. سرکه به خاطر خواص ضد باکتری که دارد برای از بین بردن بسیاری از باکتری های مضر مفید است.

سرکه سیب حاوی اجزای خاصی مانند اسید استیک، اسید لاکتیک، اسید بنچنیک و اسید سیتریک است که همه آنها مانع رشد Propionibacterium acnes، (گونه ای خاص از باکتری هایی هستند که باعث ایجاد آکنه می شوند) خواهند شد.

یک مطالعه که در نشریه Cosmetic Dermatology منتشر شده نشان داد که درمان زخم آکنه با اسید لاکتیک به مدت سه ماه منجر به بهبود بافت، رنگدانه و ظاهر پوست درمان شده و همچنین روشن شدن جای زخم ها می شود.

اضافه کردن برخی از غذاهای پروبیوتیک به رژیم غذایی تان، استفاده از ماسک های بهبود دهنده و حفظ رطوبت پوست، بعضی دیگر از روش های موثر برای درمان آکنه هستند.

خواص سرکه سیب برای کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماری های قلبی است. این عامل باعث می شود حجم کار قلب بیشتر شود. با بالا بودن فشار خون عضله قلب به مرور زمان ضعیف شده و وضعیت بیمار بدتر می شود.

سیب سرکه میزان فشار خون را پایین آورده و موجب بهبود سلامت قلب می شود. یک مطالعه حیوانی در ژاپن نشان داد که دادن اسید استیک به موش های آزمایشگاهی منجر به کاهش سطح فشار خون آن ها می شود. مطالعه مشابه دیگری نیز نشان داد که سرکه به طور موثر فعالیت های آنزیمی خاصی که باعث افزایش قند خون می شود را مسدود می کند.

سایر روش های طبیعی برای کاهش فشار خون شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش مصرف منیزیم و پتاسیم
  • افزایش مصرف فیبر
  • کاهش مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده

خواص سرکه سیب برای رفع علائم ریفلاکس اسید

بیماری ریفلاکس معده، که به نام GERD یا ریفلاکس اسید نیز شناخته می شود، وضعیتی است که توسط بازگشت اسید از معده به مری به وجود می آید و باعث ایجاد سوزش سر دل، آروغ زدن و تهوع می شود.

ریفلاکس اسید اغلب نتیجه کم بودن اسید معده است. اگر علت بیماری شما این باشد،، نوشیدن سرکه سیب، با افزایش اسید معده ممکن است به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند.

برای کسب بهترین نتایج، یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب رقیق کنید و درست قبل از خوردن غذا آن را بنوشید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که رعایت رژیم غذایی غنی از سبزیجات، چربی های سالم و غذاهای تخمیر شده برای کاهش علائم این بیماری مفید است.

کاربردهای سرکه سیب

افزایش سلامت روده

با انتخاب سرکه سیب ارگانیک، می توانید باکتری های مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این باکتری ها می توانند سلامت سیستم گوارش شما را افزایش دهند و باعث شوند که روده از مزایای وجود باکتری های سالم مانند افزایش ایمنی و بهبود توانایی هضم و جذب مواد مغذی بهره مند شود. ترکیب ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب با کامبوچا یا کفیر برای کسب بهترین نتایج مفید است.

تسکین آفتاب سوختگی

اگر آفتاب سوخته شده اید، سرکه سیب یک درمان طبیعی عالی برای درمان آن است. یک فنجان سرکه سیب را به همراه یک چهار فنجان روغن نارگیل و مقداری اسانس اسطوخودوس به یک وان آب گرم اضافه کنید و بدنتان را چند دقیقه در آن خیس کنید.

تنظیم قند خون

سرکه سیب میزان قند خون را متعادل کرده و حتی می تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد. یک تا دو قاشق غذا خوری از این سرکه را در یک فنجان آب حل کرده و قبل از وعده های غذایی آن را بنوشید تا سطح قند خونتان تثبیت شود.

مبارزه قارچ

عفونت های قارچی مانند عفونت پای ورزشکار، قارچ ناخن، خارش ژاک یا عفونت های مخمر به آسانی با کمک سرکه سیب درمان می شوند. تهیه اسپری ضد قارچ به کمک سرکه سیب یکی از کارآمد ترین روش های درمان عفونت های قارچی است.

بهبود سلامت پوست

خواص سرکه سیب برای پوست عبارتند از درمان آکنه و کاهش زخم. سرکه سیب به علت دارا بودن خواص ضد باکتری و از طریق کشتن گونه های باکتری که باعث آکنه می شوند، به بهبود وضعیت پوست کمک می کند.

افزایش گردش خون

برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده از سرکه سیب به کمک افزایش گردش خون به درمان واریس کمک می کند. برای بهبود گردش خون و کاهش علائم واریس، با یک حرکت دایره ای ترکیبی از عنبر سائل و سرکه سیب را روی رگ های واریسی بمالید.

درمان زگیل

اگر می خواهید از شر زگیل خلاص شوید، به مدت چند روز مقداری سرکه سیب را روی پوست بمالید و با باند ببندید.

بهبود مسمومیت با پیچک

سرکه سیب یک درمان طبیعی است که می تواند باعث برطرف شدن بثورات عفونی خارش دار شود. این به این دلیل است که این ماده حاوی پتاسیم است و باعث کاهش تورم مرتبط با سمومیت با سم می شود. چند بار در روز تا زمانی که بهبود پیدا کنید، یک قاشق چای خوری از این ماده را به طور مستقیم روی پوست بمالید.

کشتن حشره ها و کک

اگر سگ یا گربه ای در خانه دارید که خارش پوست دارد، برای از بین بردن کک بدن این حیوانات از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه سیب را داخل یک بطری اسپری بریزید و یک بار در روز آن را روی بدن حیوان اسپری کنید.

از بین بردن آلرژی فصلی

بسیاری از افراد از سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای آلرژی فصلی استفاده می کنند. باکتری های سالمی که در سرکه سیب وجود دارند ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کنند و تولید هیستامین را محدود کند. در صورت لزوم، دو قاشق غذاخوری از این ماده را در آب حل کرده و مصرف کنید.

استفاده به عنوان دئودورانت طبیعی

زیر بغل یک منطقه عالی برای پرورش باکتری ها است و می تواند منجر به ایجاد بوی بد شود. سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری قوی و به صورت یک دئودورانت طبیعی عمل می کند.

درخشش مو

برای درمان خشکی و افزایش درخشش مو، سرکه سیب را امتحان کنید. شستشوی موی با این ماده باعث جلوگیری از خشکی مو می شود و موها را براق می کند.

کاهش وزن

سرکه سیب وزن را کاهش می دهد. سعی کنید هر روز یک الی دو قاشق غذاخوری از این ماده را درون یک لیوان آب حل کنید و قبل از غذا مصرف کنید.

کاهش ریفلاکس اسید و سوزش سر دل

بسیاری از افراد در معرض کمبود اسید معده بوده و رفلکس اسید را تجربه می کنند. سرکه سیب می تواند به افزایش سطح اسید معده کمک کرده و از برگشت جریان اسید به مری و نشانه های سوزش سر دل جلوگیری کند. بهترین کار این است که سرکه سیب را درست قبل از غذا بخورید. یک قاشق غذا خوری از آن را در یک فنجان آب ریخته و برای رفع ریفلاکس اسید بنوشید.

تعادل PH بدن

اگر چه اسید استیک، یکی از اجزاء اصلی سرکه سیب، اسیدی است، اما اثر آن بر روی بدن قلیایی می باشد. مصرف چند قاشق غذاخوری سرکه سیب می تواند سطح pH بدن را متعادل کند.

استفاده به عنوان تمیز کننده خانگی

ترکیب سرکه سیب با آب، یکی از ساده ترین و موثر ترین کاربردهای سرکه سیب است. این ماده با توجه به خواص ضد باکتری اش، برای کشتن میکروب ها بسیار مفید است.

سفید کردن دندان ها

سرکه سیب حتی می تواند لبخند شما را نیز زیبا کند. کمی سرکه سیب را روی مسواک ریخته و با آن دندان های خود را تمیز کنید.

کاهش علائم سرماخوردگی

مصرف چند قاشق غذا خوری سرکه سیب برای از بین بردن علائم سرماخوردگی مفید است. سرکه سیب حاوی باکتری های مفید است و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

کاهش فشار خون

اسید استیک در این ماده موجب کاهش فشار خون شده و به بهبود سلامت قلب کمک می کند. کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب رقیق کنید و سه بار در روز برای کاهش فشار خون آن را مصرف کنید.

سم زدایی

سرکه سیب می تواند به شما کمک کند pH خود را متعادل کنید، غدد لنفاوی را تحریک کنید و گردش خون را افزایش دهید. بنابراین این ماده یک ابزار عالی برای سم زدایی از بدن است. یک تا دو قاشق غذاخوری از این ماده را با با آب رقیق کنید و چند بار در روز آن را بنوشید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف سرکه سیب

اگر چه سرکه سیب برای اکثر افراد ایمن است، اما مصرف زیاد آن می تواند اثرات منفی داشته باشد. عوارض جانبی ناشی از مصرف زیاد این ماده عبارتند از:

  • فرسایش مینای دندان
  • سوزش گلو یا پوست
  • کاهش سطح پتاسیم در بدن

برای کاهش عوارض جانبی همیشه سرکه سیب را با آب رقیق کرده و سپس استفاده کنید. اگر از داروهای قند خون استفاده می کنید، قبل از استفاده از سرکه سیب، با پزشک خود مشورت کنید. از آنجا که سرکه سیب ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند، ممکن است نیازمند تغییر دوز داروهای دیابت برای جلوگیری از علائم هیپوگلیسمی باشید.