ارزش غذایی و خواص سیب زمینی شیرین برای بدن

یکی از سبزیجات ریشه ای که امروزه طرفداران زیادی را در سراسر جهان پیدا کرده است، سیب زمینی شیرین است. اما به نظر شما چه چیزی موجب شده که این ماده محبوبیت پیدا کند؟ آیا نکته ای در خواص سیب زمینی شیرین وجود دارد که آن را متمایز از سیب زمینی معمولی کرده است؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید.

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است. این مواد حاوی مقدار زیادی فیبر و همچنین ویتامین A، ویتامین C، منگنز و چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر هستند.

یک سیب زمینی شیرین پخته شده شامل مواد زیر می باشد:

  • ۱۰۳ کالری
  • ۲۳٫۶ گرم کربوهیدرات
  • ۲٫۳ گرم پروتئین
  • ۰٫۲ گرم چربی
  • ۳٫۸ گرم فیبر
  • ۲۱۹۰۷ واحد بین المللی ویتامین A (حدود ۴۳۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۲٫۳ میلی گرم ویتامین C (حدود ۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۶ میلی گرم منگنز (حدود ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۳ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۴۱ میلی گرم پتاسیم (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱ میلی گرم اسید پانتوتنیک (حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم مس (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱٫۷ میلی گرم نیاسین (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۰٫۸ میلی گرم منیزیم (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)

خواص سیب زمینی شیرین

خواص سیب زمینی شیرین برای تثبیت قند خون

سیب زمینی شیرین علاوه بر مناسب بودن برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به کاهش و تنظیم قند خون نیز کمک می کند. در حقیقت، مطالعات متعددی بر روی درک بیشتر ارتباط بین سیب زمینی شیرین و دیابت متمرکز شده اند. به ویژه Caiapo، که یک نوع سیب زمینی شیرین سفید است که به طور گسترده ای به دلیل خواص ضد دیابتی خود مورد مطالعه قرار گرفته است.

در یک مطالعه که در دانشگاه وین اتریش انجام شد، ۶۱ نفر از بیماران مبتلا به دیابت به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول به مدت ۳ ماه هر روز ۴ گرم عصاره Caiapo داده شد و به گروه دوم همین مقدار دارونما. در پایان مطالعه، گروهی که از سیب زمینی شیرین Caiapo استفاده کرده بودند میزان قند خونشان به طور قابل توجهی پایین تر از گروه شاهد بود.

یکی دیگر از مطالعات منتشر شده در مجله Metabolism نشان داد که درمان بیماران دیابتی با Caiapo به مدت شش هفته به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند. انسولین هورمون مسئول انتقال دهنده قند از خون به بافت هایی است که می توانند به عنوان انرژی از این ماده استفاده کنند. ارتقاء حساسیت به انسولین باعث می شود که بدن به طور موثر بتواند قند خون خود را تنظیم کند.

علاوه بر این، سیب زمینی شیرین غنی از فیبر است. هر یک عدد سیب زمینی شیرین، ۱۵ درصد از نیاز بدن به فیبر را تامین می کند. فیبر جذب قند را تضعیف کرده و به جلوگیری از افزایش و افت سطح قند خون کمک می کند.

خواص سیب زمینی شیرین برای تامین آنتی اکسیدان های بدن

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن و آسیب سلولی را کاهش می دهند. آنتی اکسیدان ها می توانند از بدن در برابر دیابت، بیماری قلبی و حتی سرطان محافظت کنند. علاوه بر غنی بودن از فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم دیگر، سیب زمینی شیرین با این آنتی اکسیدان های مفید غنی شده است.

سیب زمینی شیرین نارنجی، مخصوصا حاوی بتا کاروتن زیادی است. این ماده رنگدانه ای است که گوشت نارنجی سیب زمینی شیرین را تشکیل می دهد. بتا کاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به بهبود بینایی، بهبود سلامت تنفسی و حتی محافظت از پوست کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که سیب زمینی شیرین، نسبت به سیب زمینی ساده فعالیت شدیدتری نسبت به رادیکال های آزاد دارد و به طور خاص، حاوی بالاترین مقدار آنتی اکسیدان ها است.

ارزش غذایی و خواص سیب زمینی شیرین برای بدن
ارزش غذایی و خواص سیب زمینی شیرین برای بدن

خواص سیب زمینی شیرین برای افزایش عملکرد مغز

بعضی از تحقیقات نشان داده اند که خوردن سیب زمینی شیرین باعث افزایش عملکرد مغز و بهبود حافظه می شود. این خاصیت به دلیل فراوانی مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها محقق خواهد شد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه حیوانی که توسط محققان دانشکده داروسازی دانشگاه چانگنج در کره انجام شد، موش های آزمایشگاهی را با عصاره سیب زمینی شیرین بنفش درمان کردند. محققان متوجه شدند که این ماده از آسیب های اکسیداتیو در مغز، زوال عملکرد شناختی و کاهش حافظه جلوگیری می کند.

تحقیقات حیوانی دیگری که در سال ۲۰۱۰ در چین انجام شد نشان داد که عصاره سیب زمینی شیرین برای جلوگیری از پیری مغز و بهبود یادگیری مکانی و حافظه در موش های آزمایشگاهی موثر است.

آووکادو، چغندر، کلم بروکلی و سبزیجات دارای برگ سبز دیگر غذاهایی هستند که می توانند تمرکز و حافظه را تقویت کنند.

خواص سیب زمینی شیرین برای تقویت سیستم ایمنی

سیب زمینی شیرین با ویتامین A غنی شده است. به طوری که هر عدد سیب زمینی شیرین متوسط حدود ۴۳۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند. این ویتامین در بسیاری از جنبه های سلامت بدن نقش دارد، اما از نظر ایمنی حضور این ویتامین در بدن بسیار مهم است.

ویتامین A باعث تحریک تولید سلول های ایمنی در بدن می شود. همچنین می تواند به کشتن سلول های مضر کمک کند و خواص ضد توموری خود را در برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است. بسیاری از مطالعات حتی گزارش دادند که مصرف مکمل های ویتامین A می تواند در کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی در مناطق خاصی از جهان که کمبود ویتامین A وجود دارد، نقش داشته باشد.

به دست آوردن ویتامین A کافی از غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است. سایر مواد غذایی حاوی ویتامین A شامل هویج، کلم، اسفناج و زردآلو هستند.

خواص سیب زمینی شیرین برای ارتقای سلامت چشم

علاوه بر تقویت ایمنی، ویتامین A برای قدرت بینایی نیز مفید است. کمبود ویتامین A می تواند نشانه هایی از قبیل خشکی چشم ها، شب کوری، ایجاد کراتین روی ملتحمه و حتی در موارد شدید کاهش بینایی را به همراه داشته باشد. یک وعده سیب زمینی شیرین می تواند بخش زیادی از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند.

سیب زمینی شیرین حاوی آنتی اکسیدان های مهمی است که می توانند به سلامت بینایی کمک کنند. به عنوان مثال، بتا کاروتن، پیشرفت تخریب ماکولا مربوط به سن را کاهش می دهد. این تخریب می تواند موجب کوری شود.

سایر ویتامین های مفید برای چشم که باید آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید عبارتند از:

  • ویتامین C
  • روی
  • اسیدهای چرب امگا ۳

خواص سیب زمینی شیرین برای کمک به کاهش وزن

سیب زمینی شیرین سبب کاهش وزن می شود. زیرا این ماده فوق العاده حاوی مواد مغذی است و با فیبر که برای افزایش احساس سیری مفید است غنی می باشد.

فیبر به آرامی در دستگاه گوارش حرکت می کند. بنابراین با مصرف آن بیشتر احساس سیری خواهید کرد. فقط یک فنجان سیب زمینی شیرین دارای ۶٫۶ گرم فیبر و یا ۲۶ درصد از آنچه شما برای تمام روز نیاز دارید می باشد.

یک مطالعه جدید حیوانی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است نیز نشان داد که سیب زمینی شیرین بنفش، ممکن است مزایای اضافی در کاهش وزن داشته باشد. موش هایی که با رژیم غذایی غنی از فیبر و سیب زمینی شیرین بنفش تغذیه شدند، در طی ۱۲ هفته شاهد کاهش وزن بدن و تجمع چربی بودند. البته، مصرف سیب زمینی شیرین باید با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ترکیب شود تا به کاهش وزن کمک کند.

خواص سیب زمینی شیرین در مقابل خواص یام

سیب زمینی شیرین اغلب به نام یاما نیز شناخته می شود. با این حال، این دو گیاه کاملا از هم متفاوت هستند.

اول از همه، سیب زمینی شیرین متعلق به خانواده نیلوفر پیچ است، در حالی که یام مربوط به زنبق ها و علف ها است. علاوه بر این، سیب زمینی شیرین بومی آمریکای مرکزی و جنوبی  است در حالی که یام بومی آفریقا و آسیا است.

همچنین تفاوت های قابل توجهی در ظاهر یام و سیب زمینی شیرین وجود دارد. سیب زمینی شیرین پوست نرمی دارد و رنگ آن می تواند از سفید تا پرتقالی و بنفش متغییر باشد. از طرف دیگر، یام دارای پوست سفتی است و به طور معمول سفید و استوانه ای می باشد.

کالری، کربوهیدرات و فیبر یام بیشتر، اما پروتئینش نسبت به سیب زمینی شیرین کمتر است. یام حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز است. اما مقدار این مواد در یام کمتر از مقدار آن ها در سیب زمینی شیرین است.

آیا سیب زمینی شیرین سالم تر از سیب زمینی معمولی است؟

در مورد تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی باید گفت که این دو ماده از نظر ارزش غذایی کمی با هم متفاوت هستند. برای مثال، برخی از مواد مغذی مانند موارد زیر در سیب زمینی سفید بیشتر از سیب زمینی سفید است. اما ویتامین A سیب زمینی شیرین بیشتر است:

  • ویتامین C
  • فولات
  • ویتامین B6
  • پتاسیم
  • منگنز

در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی شیرین ۲۰٫۷ گرم کربوهیدرات وجود دارد. اما در همان مقدار سیب زمینی شیرین ۲۱٫۵ گرم کربوهیدرات یافت می شود. در همین حال، مقدار سیب زمینی شیرین کالری کمتری نسبت به سیب زمینی سفید وجود دارد. در ۱۰۰ گرم سیب زمینی معمولی ۹۴، کالری اما در همان مقدار سیب زمینی شیرین ۹۰ کالری وجود دارد. سیب زمینی شیرین  فیبر بیشتر و شاخص گلیسمی پایین تری دارد. این به این معنی است که قند خون را مانند سیب زمینی معمولی افزایش نمی دهند.