خواص شگفت انگیز زنجبیل خشک شده

زنجبیل ادویه شگفت انگیز با خواص درمانی زیادی است که می تواند به دستگاه گوارش شما کمک کرده، درد را تسکین دهد، و موجب کاهش التهاب شود. زنجبیل گیاهی خوشمزه است که در آشپزی آسیایی و هندی یک طعم دهنده قوی است. این ماده بیشتر در طبخ غذاهای شیرین استفاده می شود. در پخت و پز، می توانید زنجبیل خشک شده یا تازه استفاده کنید. اما سوال اصلی این است که آیا زنجبیل پخته و خشک شده خواص دارویی دارد؟ آیا زنجبیل پس از پخت، خواص خود را از دست می دهد؟

شکی نیست که زنجبیل، دارویی خانگی موثر برای بسیاری از بیماری ها است. به عنوان مثال، چای زنجبیل می تواند به طور طبیعی به از بین بردن سوء هاضمه، و متوقف کردن تهوع و استفراغ کمک کند. قرار دادن زنجبیل بر روی مفاصل منجر به تسکین درد می شود. همچنین می تواند به شما در تسکین طبیعی برخی از نشانه های مرتبط با آسم کمک کند. زنجبیل به همراه قدرت شفا بخش زردچوبه یک درمان طبیعی برای از بین بردن گاز و نفخ است. خواص ضد التهابی دارد به همین دلیل در تسکین درد موثر است.

در این مقاله، می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا زنجبیل تازه بهتر است یا زنجبیل خشک شده ؟

فواید سلامتی زنجبیل

زنجبیل (نام گیاه شناسی Zingiber officinale) از همان خانواده زردچوبه و هل است و عمدتا در هند، جنوب شرق آسیا، آفریقا و استرالیا رشد می کند. ریشه زنجبیل رنگ عاجی مایل به زرد دارد و طعم آن تند است. ترکیب اصلی زنجبیل زینجی برن است که شامل جینجرولها می باشد. به گفته دانشمندان، تندی این گیاه بیشتر از جینجرولها است. جینجرول به کپسایسین و پیپرین مربوط هست. ترکیبی است که در فلفل قرمز، سیاه و سفید نیز یافت می شود.

مطالعات انجام شده نشان می دهند که جینجرولها و دیگر ترکیبات زنجبیل، حاوی خواص دارویی است. به عنوان مثال، اطلاعات مندرج در مجله Physiology, Pathophysiology, and Pharmacology نشان داده است که زنجبیل می تواند به جلوگیری از بیماری های مختلف کمک کند. زنجبیل آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد میکروبی است، و حتی فعالیت های ضد سرطانی نیز دارد. این به این معنی است که برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های التهابی مانند زخم معده، ورم، ورم مفاصل، و درد مفاصل می توان از آن استفاده کرد. زنجبیل همچنین برای عفونت های مختلف قارچی و باکتریایی موثر است.

زنجبیل خشک شده ترکیبی به نام شوگاول ایجاد می کند که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی است. بیایید نگاهی عمیق تر به خواص زنجبیل خشک شده انداخته و تاثیر حرارت را بر ساختار شیمیایی آن بسنجیم.

خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل خشک شده

همانطور که می دانیم، پخت و پز در ترکیب شیمیایی مواد غذایی تغییر ایجاد می کند. در فرم اولیه و خام زنجبیل، جزء فعال زنجبیل جینجرول است. هنگامی که زنجبیل گرم شده تا خشک شود یا بخار پز می شود، در ترکیبات آن تغییر ایجاد می شود.

مطالعه ای که در مجله Ayurvedic and Herbal Medicine منتشر شده نشان می دهد که، عصاره آب زنجبیل خام جوشیده شده، تغییر قابل توجهی در سطح آنتی اکسیدان ها دارد. مطالعه دیگر نشان می دهد که اگر زنجبیل را ۲ الی ۶ دقیقه جوشانده با برشته کنید سطح آنتی اکسیدان جینجرول آن افزایش می یابد. اگر این میزان به ۸ دقیقه برسد سطح این آنتی اکسیدان کاهش می یابد. بنابراین زنجبیلی که ۶ دقیقه پخته شود سطح آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به زنجبیل تازه دارد.

زنجبیل تازه یا زنجبیل خشک شده

افزایش آنتی اکسیدان جینجرول تنها تغییر شیمیایی نیست که با گرم شدن و خشک کردن زنجبیل در آن ایجاد می شود. دانشمندان کشف کرده اند که در هنگام خشک کردن زنجبیل، ترکیبات جدیدی شکل می گیرد که در زنجبیل تازه نیست. این ترکیبات حتی قوی تر از جینجرول ها هستند. یکی از این ترکیبات شوگاول است که در زنجبیل خشک شده یافت می شود.

به تازگی مجله Phytochemistry اطلاعاتی از یک مطالعه را منتشر کرده است که نشان می دهد ترکیبات جینجرول، تحت حرارت شکسته و فرم شوگاول را منتشر می کند. این امر باعث می شود تا زنجبیل خشک شده طعم، مزه و بوی قوی تری داشته باشد. این مطالعه همچنین تایید کرد که هم شوگاول و هم جینجرول، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان و ضد میکروبی قوی هستند. مجله The journal Preventive Nutrition and Food Science اعلام کرده است که بالاترین غلظت ترکیب شوگاول وقتی حاصل می شود که زنجبیل در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد خشک شود.

مطالعات نشان داده اند که ترکیب شوگاول بسیار قوی تر و قدرتمند تر از تمام ترکیبات زنجبیل می باشد. محققان در مجله Ethnopharmacology اعلام کرده اند، پس از مقایسه خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل خشک شده با زنجبیل تازه به این نتیجه رسیده اند که استفاده از زنجبیل خشک شده از نظر پزشکی توجیح پذیر است. بنابراین نباید نگران باشید که خشک کردن زنجبیل از خواص آن می کاهد. زیرا که شواهد علمی نشان می دهد که استفاده از زنجبیل خشک شده در واقع خواص بسیار بیشتری دارد.

خواص شگفت انگیز زنجبیل خشک شده
خواص شگفت انگیز زنجبیل خشک شده

خواص ضد سرطانی شوگاول

تحقیقات اخیر نشان می دهد که ترکیب شوگاول خواص ضد سرطانی قوی دارد. همچنین برخی از تحقیقات امیدوار کننده نشان داده اند که این ترکیب پتانسیل لازم برای درمان سرطان را نیز دارد. به عنوان مثال، یک مقاله که توسط انجمن American Association for Cancer Research منتشر شده اعلام می کند که وجود شوگاول در زنجبیل خشک شده مانع از رشد سلول های سرطانی پروستات می شود. آنها اعلام کردند که شوگاول ترکیبی است که فعالیت سمی پایین، و خواص بیوشیمیایی زیادی دارد. این دو ویژگی زنجبیل خشک شده را به یک ابزار بالقوه طبیعی و یا عامل درمانی در سرطان پروستات تبدیل کرده است.

تحقیقات مختلفی بر روی تاثیر این ترکیب در درمان سرطان پستان انجام شده است. مجله the British Journal of Pharmacology اعلام کرده است که شوگاول می تواند گسترش تومورهای سرطانی را مهار کند. مطالعات دیگر در مورد انواع دیگر سرطان، نتایج مشابه نشان داده اند.

هدف از این مطالعات، نشان دادن فعالیت های قوی عصاره زنجبیل و ترکیبات آنتی اکسیدانی زنجبیل خشک شده است. به همین منظور تحقیقات همچنان برای پیدا کردن جایگزین های طبیعی برای درمان سرطان ادامه دارد.

چگونه از زنجیل خشک شده در پخت و پز استفاده کنیم؟

راه های بسیاری برای استفاده از زنجبیل خشک شده در پخت و پز و استفاده از خواص آنتی اکسیدانی آن وجود دارد. نکته مهم این است که زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل در وعده های غذایی و نوشیدنی ها موجب افزایش سلامت شما می شود. برای بهره مندی از این خواص می توانید از زنجبیل خشک شده یا زنجیل تازه به شیوه های زیر استفاده کنید:

  • یک اینچ ریشه زنجبیل تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید. اگر زنجیل تازه نداشتید از نصف قاشق چایخوری زنجبیل خشک شده استفاده کنید. در فنجان را به مدت ۲ الی ۶ دقیقه ببندید و سپس دم نوش را با مقداری عسل و لیمو، نوش جان کنید. خوردن هر روزه چای زنجبیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  • از مکمل زنجبیل خشک شده برای تسکین درد استفاده کنید. یک مطالعه در رابطه با اثرات مصرف مکمل زنجبیل نشان می دهد که درد عضلانی ناشی از ورزش، با مصرف زنجیل خشک شده تا ۲۵ درصد کاهش می یابد.
  • پودر زنجبیل را بر روی سیب زمینی سرخ کرده، سوپ، سس و هر غذای دیگری ریخته و سپس مصرف کنید. بهتر است برای کاهش میزان کمتری از جینجرول موجود در آن، زنجبیل خشک شده را در انتهای پخت به غذا اضافه کنید. در این بین برای انتشار میزان کافی از آنتی اکسیدان باید حرارت به میزان مناسب به زنجبیل برسد. ( حدود ۸۰ درجه سانتی گراد)