خواص عصاره استخوان برای بهبود هضم، درمان آرتریت و کاهش سلولیت

هزاران سال است که از غذاهای سنتی مانند سبزیجات تخمیر شده و لبنیات به جهت خاصیتی که دارند برای بهبود بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. اما یکی از غذاهایی که در حال حاضر به دلیل داشتن فواید  باور نکردنی استفاده فراوانی از آن می شود عصاره استخوان یا همان آب قلم خودمان است.

با توجه به این موضوع، اجازه دهید در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت چند راز باستانی در مورد این که چه چیزی باعث می شود عصاره استخوان مزایای قابل توجهی داشته باشد، را با شما به اشتراک بگذاریم.

خواص عصاره استخوان

در طب سنتی آمده است که عصاره استخوان می تواند فواید زیر را برای بدن داشته باشد:

  • سندرم روده تحریک پذیر را درمان می کند.
  • بر عدم تحمل و آلرژی غذایی غلبه می کند.
  • سلامت عمومی بدن را بهبود می بخشد.
  • سلولیت را کاهش می دهد.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 منظور ما از عصاره استخوان تنها عصاره مرغ نیست. بلکه استخوان متصل به گوشت گاو، ماهی و گوسفند نیز عصاره با ارزشی را به شما می دهد. در رژیم های سنتی هر فرهنگ و پایه ی همه غذاهای این ماده با ارزش جای دارد. این به این دلیل است که استخوان ها مواد مغذی و متراکم دارند، هضم شان آسان است و طعم دهنده خوبی به حساب می آیند.

استخوان ها و مغز استخوان، پوست، تاندون ها و رباط ها که شما نمی توانید به طور مستقیم آن ها بخورید، در تهیه این عصاره با جوشانده شدنشان نقش دارند. کافی است استخوان ها را بدون جدا کردن عضروف و هر عضو دیگری حدود ۲۴ ساعت بجوشانید. این فرایند باعث می شود که استخوان ها و رباط ها ترکیبات بهبود دهنده ای مانند کلاژن، پرولین، گلیسین و گلوتامین را که توانایی سالم نگه داشتن بدن را دارند، ایجاد کنند.

محققان تغذیه Sally Fallon و Kaayla Daniel توضیح می دهند که عصاره های استخوانی حاوی مواد معدنی در فرم هایی هستند که بدن شما به راحتی می تواند آن ها را جذب کند. کلسیم، منیزیم، فسفر، سیلیکون، گوگرد و دیگر مواد معدنی را می توانید در عصاره استخوان بیابید. آنها حاوی کندرویتین سولفات و گلوکوزامین هستند. این ترکیبات به عنوان مکمل های گران قیمت به منظور کاهش التهاب، آرتریت و درد مفاصل فروخته می شوند.

مطالعه بر روی سوپ مرغ (عصاره استخوان مرغ) که توسط مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا انجام شده است نشان می دهد که آن چیزی که در سوپ مرغ وجود دارد برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید است. محققان دریافتند که اسید آمینه هایی که هنگام تولید عصاره مرغ تولید می شوند التهاب را در سیستم تنفسی کاهش می دهند و هضم را بهبود می بخشند. همچنین تحقیقات ثابت می کند که این عصاره می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و اختلالاتی مانند آلرژی، آسم و آرتریت را درمان کند.

Sally Fallon معتقد است که اکثر عصاره هایی که در فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شوند حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG) هستند که به عنوان عطر و طعم دهنده استفاده می شوند. بنابراین بهتر است عصاره استخوان را در منزل تهیه کنید و از مزایای آن بیشتر بهره مند شوید.

عصاره استخوان محل خوبی برای پیدا کردن همه اسیدهای آمینه ارزشمند، کلاژن، ژلاتین و مواد معدنی است. در حقیقت، ده ها نمونه از مواد مغذی مختلف موجود در این عصاره را نمی توان به آسانی از طریق مصرف سایر غذاها به دست آورد. با مصرف منطم عصاره استخوان، سلامت روده ارتقاء پیدا کرده و التهاب نیر کاهش پیدا می کند. در ادامه به ۶ مزیت مهم عصاره استخوان اشاره خواهیم کرد.

چه چیزی عصاره استخوان را منحصر به فرد می کند؟

محافظت از مفاصل

عصاره استخوان یکی از بهترین منابع کلاژن طبیعی در جهان است. پروتئین موجود در استخوان ها، پوست، غضروف، رباط ها، تاندون ها و مغز استخوان باعث می شود مصرف این ماده از مفاصل ما بیشتر حمایت کند. همانطور که سن بالاتر می رود، مفاصل ما به طور طبیعی سایش و پارگی را تجربه می کنند و انعطاف پذیری بدنمان کمتر می شود.

با بالا رفتن سن، غضروف کاهش می یابد، زیرا آن ها توسط آنتی بادی ها مخرب غضروف مفصلی مورد حمله قرار می گیرند. کلاژن موجود در بخش های مختلف بدن حیوانات، به راحتی قابل جذب است و برای کمک به بازسازی غضروف استفاده می شود.

یکی از ارزشمند ترین اجزای استخوان، ژلاتین است که مانند کوسن نرمی بین استخوان ها عمل می کند و به آنها کمک می کند تا اصطلاکشان کم شود. ژلاتین بلوک های ساختمانی که جهت تشکیل و حفظ قوت استخوان ها ضروری است را فراهم می کند. این ماده فشار بر روی مفاصل که ناشی از پیری است را کم کرده و از تراکم مواد معدنی استخوان حمایت می کند.

تحقیقات انجام شده توسط گروه تغذیه و ورزش Penn State University نشان داد که وقتی ورزشکاران طی ۲۴ هفته از غذاهای حاوی کلاژن استفاده می کنند، اکثرا بهبود قابل توجهی در راحتی مفاصل و کاهش عوامل موثر بر عملکرد ورزشی خود را تجربه خواهند کرد.

بهبود عملکرد روده

مطالعات نشان می دهد که ژلاتین برای بهبود استحکام دیواره روده، مبارزه با حساسیت های غذایی مانند حساسیت به گلوتن یا لبنیات، کمک به رشد پروبیوتیک ها (باکتری های خوب) در روده و جلوگیری از التهاب در دستگاه گوارش مفید است. یک گزارش منتشر شده در مجله Journal of Clinical Gastroenterology نشان داد ژلاتین به طور موثری از سلامت روده پشتیبانی می کند.

بر خلاف باور عموم، عصاره استخوان به راحتی قابل هضم است و سیستم گوارش را بهبود می دهد. پس یک غذا واقعا مفید و یک راه بسیار عالی برای جذب مواد مغذی است.

مطالعات نشان داده اند که در بدن افرادی که اختلالات گوارشی دارند، غلظت سرمی کلاژن کاهش می یابد. از آنجا که اسیدهای آمینه در کلاژن ساختار کولون و دستگاه گوارش را در بر می گیرد، مکمل کلاژن می تواند عملکرد گوارشی را بهبود دهد.

سلامت پوست

کلاژن به تشکیل الاستین و سایر ترکیبات داخل پوست که مسئول حفظ رنگ، بافت و ظاهر پوست هستند کمک می کند. مصرف کلاژن با کمک به کاهش علائم قابل مشاهده مانند چین و چروک، کاهش پف و مبارزه با نشانه های دیگر پیری، باعث می شود جوان بمانید. بسیاری از افراد در هنگام مصرف مواد غذایی و مکمل های حاوی کلاژن، کاهش سلولیت را گزارش می دهند. زیرا سلولیت به علت کمبود بافت همبند شکل می گیرد.

مطالعات کنترل شده با دارونما که به بررسی خواص ضد پیری کلاژن پرداخته است نشان می دهد مصرف ۲٫۵ تا ۵ گرم کلاژن هیدرولیزات (CH) توسط زنان ۳۵ تا ۵۵ ساله یک بار در روز به مدت ۸ هفته، رطوبت پوست را بهبود داده و خشکی و زبری پوست را کمتر می کند. تنها در پایان هفته چهارم، کسانی که از کلاژن استفاده می کردند، نسبت به کسانی که از دارونما استفاده می کردند با افزایش رطوبت پوست، بهبود قابل توجهی داشتند و علائم پیری در آن ها بدون ایجاد عوارض کمتر شده بود.

پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی

یکی از موارد قابل توجه در مورد عصاره استخوان، مزایای تقویت کننده جامع آن بر روی بدن و سلامت عملکرد سیستم ایمنی است.

نشت روده زمانی اتفاق می افتد که ذرات بی خطر مواد غذایی از طریق سوراخ های کوچک در پوشش ضعیف شده روده بیرون زده و وارد جریان خون می شوند. جریان خون جایی که سیستم ایمنی آن ها را تشخیص داده و فعال می شود. این فرایند باعث افزایش التهاب شده و منجر به اختلال در تمام سیستم ها می شود. زیرا سیستم ایمنی سطح بالایی از آنتی بادی ها را تولید می کند که باعث واکنش های خود ایمنی مانند حمله به بافت های سالم می شوند.

عصاره استخوان یکی از مفید ترین غذاهایی است که سلامت روده را بهبود بخشیده و از این طریق از عملکرد سیستم ایمنی بدن و پاسخ التهاب پشتیبانی می کند. کلاژن یا ژلاتین و اسیدهای آمینه پرولین، گلوتامین و آرژنین، این سوراخ های روده را می پوشانند. اعتقاد بر این است که عصاره استخوان که به صورت سنتی تهیه می شود از واکنش التهابی سالم و عملکرد طبیعی سیستم ایمنی حمایت می کند. عصاره استخوان حتی می تواند موجب خواب بهتر، افزایش انرژی در طول روز و بهبود خلق و خو شود.

افزایش سم زدایی

امروزه بدن همه ما در معرض مجموعه ای از توکسین های زیست محیطی، آفت کش ها، مواد مصنوعی و مواد شیمیایی است. در حالی که بدن انسان به طور خاص می تواند خود را از فلزات سنگین و دیگر مواد سمی زدایی کند، اما وجود مقدار زیادی از سموم باعث می شود بدن برای انجام این فعالیت ناتوان شود. عصاره استخوان یک عامل سم زدایی قوی محسوب می شود. زیرا به سیستم گوارش کمک می کند که ضایعات بدن را خارج کرده و همراه با آن سموم نیز دفع شود. عصاره استخوان این کار را با بهبود استفاده بدن از آنتی اکسیدان ها انجام می دهد.

عصاره استخوان حاوی پتاسیم و گلیسین است که از سم زدایی سلول ها و کبد پشتیبانی می کند.

برخی از راه هایی که عصاره استخوان می تواند به کمک آن باعث سم زدایی شود، فراهم کردن گوگرد (به ویژه هنگامی که سبزی ها، سیر و گیاهان دیگر را به عصاره اضافه کنید) و گلوتاتیون، که یک عامل سم زدایی فاز II است و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، می باشد. مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های دانشگاه استنفورد اعلام کرده است که گلوتاتیون به حذف ترکیبات محلول در چربی، به ویژه فلزات سنگین مانند جیوه و سرب کمک می کند. همچنین با جذب مواد مغذی مختلف، استفاده از آنتی اکسیدان ها و عملکرد باکتری های کبدی را بهبود می بخشد. عصاره استخوان همچنین مصرف مواد معدنی ضروری را افزایش می دهد. مواد معدنی برای حذف سموم، اتصال فلزات سنگین به گیرنده های معدنی را متوقف می کنند.

کمک به متابولیسم و تحریک آنابولیسم

عصاره استخوان یک راه عالی برای به دست آوردن گلوتاتیون بیشتر است. نتایج مطالعات نشان می دهند این ماده نقش مهمی در دفاع آنتی اکسیدان، متابولیسم مواد مغذی و تنظیم رویدادهای سلولی دارد. مطالعه ای که در ۲۰۰۴ در Journal of Nutrition منتشر شده است نشان می دهد که نقش و مزایای گلوتاتیون شامل تنظیم ژن، سنتز DNA و پروتئین، تکثیر سلولی و آپوپتوز، انتقال سیگنال، تولید سیتوکین و پاسخ ایمنی می باشد.

اسیدهای آمینه موجود در عصاره استخوان نقش متابولیکی زیادی از جمله ساخت و تعمیر بافت ماهیچه، حمایت از تراکم معدنی استخوان، افزایش جذب و ترکیب مواد مغذی و حفظ سلامتی عضلات و بافت همبند دارند. گلیسین موجود در کلاژن کمک می کند تا با تبدیل گلوکز به انرژی قابل استفاده، بافت های عضلانی تشکیل شده به علاوه با استفاده از آنتی اکسیدان ها، غضروف، بافت و عضلات از تخریب ناشی از سن در امان باشند. مطالعات نشان داده اند که گلیسین از کاهش عضلات اسکلتی محافظت می کند و فعالیت ژن های مرتبط با تخریب پروتئین عضله مرتبط با سن را متوقف می کند.

گلوتامین اسید آمینه دیگری است که برای متابولیسم سالم مهم است، زیرا به ما کمک می کند که انرژی را از طریق ارسال مواد مغذی از جمله نیتروژن به سلول هایمان حفظ کنیم. آرژنین همچنین نقشی در تجزیه اکسید نیتریک که به بهبود گردش خون کمک می کند و خون و مواد مغذی را به سلول های بدن منتقل می کند، دارد. به این ترتیب عضله و بافت بهبود یافته و باعث می شود زخم ها سریع تر بهبود پیدا کنند.