خواص فلفل تند برای بدن

شاید شما هم از آن دست افرادی هستید که خوردن فلفل تند را دوست دارد اما با این سوال اطرافیان مواجه می شود که چرا فلفل تند مصرف می کنند؟ بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ که در مجله Molecules منتشر شده است، فلفل تند به لطف وجود کپسایسین که یک آلکالوئید است و موجب ایجاد عطر و طعم در این ماده غذایی می شود، مزایایی برای درمان برخی از بیماری ها دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را بیشتر با خواص فلفل تند برای بدن آشنا می کنیم.

کاین، سرانو، فلفل گیلاسی و حتی فلفل دلمه ای، از انواع فلفلی هستند که حاوی کپسایسین می باشند. مصرف طولانی مدت فلفل هایی که در خانواده کاپسیسین دارها جای می گیرند، می تواند نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش، سلامت قلب و عروق و پیشگیری از سرطان بازی کند.

خواص فلفل تند برای بدن

افزایش گردش خون

هنگامی که فلفل می خورید، کاپسیسین موجود در آن باعث تحریک اعصاب شده و موجب افزایش جریان خون به نفع بدن می شود. این اثر بر روی موش ها در مطالعه مجله American Journal of Physiology که در سال ۱۹۹۳ منتشر شده، مورد آزمایش قرار گرفت.

در این آزمایش محققان فشار خون در رگ های موش ها را با القای فشار خون بالا، افزایش دادند. به یک گروه از موش ها کپسایسین تزریق شد و به یک گروه دیگر دارونما داده شد. گروه کنترل نیز چیزی مصرف نکردند. هنگامی که سلامت قلب و عروق تمام موش ها مورد آزمایش قرار گرفتند، مشخص شد که خون موش هایی که کاپسیسین مصرف کرده بودند، به طور مشابه شبیه گروه کنترل شده بود. در حالی که جریان خون در گروهی که دارونما استفاده کرده بودند محدود شده بود. این نشان می دهد که یکی از خواص فلفل تند برای بدن افزایش گردش خون است و ممکن است افراد مبتلا به فشار خون بالا را درمان کند.

کاهش کلسترول

یکی دیگر از خواص فلفل تند برای بدن ، سلامت قلب به وسیله بهبود گردش خون و تنظیم سطح کلسترول است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله European Journal of Nutrition منتشر شد از دید محققان اعلام شده است که کپسایسین برای کاهش کلسترول خون و بهبود لیپوپروتئین در همسترهایی که  رژیم غذایی حاوی کلسترول بالا دارند، مفید بوده و مشخص شد که کاپسیسین اثر کاهنده در جذب کلسترول دارد و اجازه می دهد کلسترول اضافی از بدن حذف شود. این نشان می دهد فلفل تند ممکن است نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول و نگه داشتن آن در محدوده سالم بازی کند.

بهبود هضم

در طب سنتی، ادویه های گرم را به عنوان محرک گوارشی و برای درمان بیماری های گوارشی استفاده می کنند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله Applied Physiology, Nutrition and Metabolism منتشر شده نشان می دهد که کپسایسین بر روی فعالیت های آنزیم های آنتی اکسیدانی در معده و روده تاثیر گذار است. محققان دریافته اند که این ماده موجب بهبود عملکرد تمام این آنزیم های آنتی اکسیدان می شود و می تواند ضمن بهبود هضم از معده و روده محافظت کند.

پیشگیری از سرطان

همچنین مطالعات نشان داده اند که کپسایسین نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می کند. محققان ثابت کرده اند که کپسایسین مانع از رشد تومورهای پروستات می شود. این به این معنی است که فلفل تند به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطانی عمل کرده و می تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. در سال ۱۹۹۷ در مطالعه گزارش شده در  مجله Anticancer Research، دانشمندان دخانیات را به همسترها القاء کرده و تومورهای سرطانی ریه در آن ها تشکیل شده بود. سپس به یکی از گروه ها کپسایسین داده و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. رشد تورموها در ریه گروهی که کپسایسین استفاده کرده بودند، کمتر از گروهی بود که دارونما استفاده کرده بودند. بنابراین تجربه نشان می دهد که فلفل تند ممکن است از سرطان ریه در افرادی که سیگار می کشند یا در مناطق آلوده زندگی می کنند جلوگیری کند.