خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن بر طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است

مدیتیشن یک ورزش قدیمی است که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. این روش ساده می تواند در هر کجا و در هر زمان انجام شود. با این حال، برای رسیدن به حداکثر مزایا، انجام منظم آن مورد نیاز است. کارشناسان مدیتیشن را به عنوان نوعی مکمل بدن و ذهن می دانند که حالت عمیق آرامش ذهنی ایجاد می کند. این ورزش باعث افزایش رفاه جسمی و عاطفی می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

مدیتیشن به عنوان یک ابزار قابل توجه برای ایجاد خودآگاهی عمیق تر عمل می کند و افکار منفی ناخودآگاه را آزاد می کند. انواع مختلف مراقبه وجود دارد و همه آن ها اهداف مشابهی برای دستیابی به آرامش درونی، بدون توجه به آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد، دارند.

برخی از انواع محبوب مدیتیشن عبارتند از:

  • مدیتیشن سرود
  • مدیتیشن با تمرکز حواس
  • چی گونگ
  • تای چی
  • مدیتیشن متعالی
  • یوگا

این ورزش هنوز در حال پیشرفت است و مطالعات فراوانی برای فهم بیشتر خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن انجام شده است. برای کسب بهترین نتایج، از یک متخصص یا مربی این ورزش را یاد بگیرید و آن را در مکان ساکت و آرام به مدت حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز انجام دهید.

خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن

کاهش استرس و اضطراب

بسیاری از افراد مراقبه و تمرکز ذهنی را برای کنترل استرس و کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس انجام می دهند. طبق بررسی مطالعات محققان دانشگاه جان هاپکینز در سال ۲۰۱۴ که نتایج آن در مجله  JAMA Internal Medicine منتشر شده است، مدیتیشن با تمرکز حواس ممکن است منافع متعددی داشته و تنش منفی روانی را بهبود بخشد.

با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه مراقبه چگونه به بهبود ابعاد مثبت سلامت روان و رفتارهای استرس کمک می کند؟ مورد نیاز است.

درمان بی خوابی

اگر از اختلالات خواب رنج می برید، مدیتیشن را برای حل این مشکل امتحان کنید. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در نشست سالیانه Associated Professional Sleep Societies ارائه شده بود، پیشنهاد کرده است که مراقبه ممکن است یک مداخله مؤثر رفتاری در درمان بی خوابی باشد. مدیتیشن به بهبود کیفیت خواب و پارامترهای ذهنی کمک می کند.

همچنین، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در JAMA Internal Medicine چاپ شده است که نشان می دهد، مدیتیشن با تمرکز حواس در بهبود کیفیت خواب و اختلالات خواب در روز در میان افراد سالمند مبتلا به اختلالات خواب موثر است.

افزایش عملکرد شناختی

انجام مدیتیشن به طور منظم نقش مهمی در تقویت توان مغزی شما ایفا می کند. این کار کمک می کند تا افراد سه برابر سریعتر از کسانی که تجربه مدیتیشن را ندارند یا تجربه کمتری دارند، مطالب را یاد بگیرند. تحقیق سال ۲۰۱۳ که در نشریه Psychological Science مجله Association for Psychological Science منتشر شده، نشان داد که آموزش تمرکز حواس ممکن است به افزایش نمرات آزمون استاندارد شده و بهبود عملکرد حافظه کمک کند.

علاوه بر این، مدیتیشن می تواند قدرت یادگیری و آگاهی را بهبود بخشد. افرادی که به طور منظم تمرکز می کنند، کنترل بیشتری بر روی احساسات خود دارند. این کار حتی مانع کاهش عملکرد شناختی در طول زندگی می شود.

کاهش فشار خون

شما همچنین می توانید برای کاهش فشار خون بالا از خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن استفاده کنید. این خاصیت را هم اکنون بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند. فشار خون بالا، به عنوان “قاتل خاموش” نیز شناخته می شود. زیرا در اکثر موارد علائم و نشانه های قابل توجهی ندارد. اما در عین حال باعث آسیب جدی به قلب و شریان ها می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ توسط محققان دانشگاه کنتاکی انجام شد و نتایج آن در مجله American Journal of Hypertension منتشر شده است نشان می دهد که مدیتیشن متعالی یک درمان موثر برای کنترل فشار خون بالا است. این نوع مدیتیشن می تواند حتی عوارض جانبی و خطرات داروهای ضد فشار خون را کاهش دهد.

مراقبه در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مفید است.

بهبود سلامت قلب

یکی دیگر از خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن بهبود سلامت قلب و عروق است. این تمرین خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes منتشر شده حاکی از آن است که مراقبه می تواند حملات قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ زود هنگام ناشی از بیماری های قلبی را حداقل در میان آفریقایی آمریکایی تبارها کاهش دهد. حتی به بیماران کمک می کند تا فشار خون بالا، استرس و خشم خود را کاهش دهند. کاهش این فاکتورها می تواند منجر به کاهش مشکلات قلبی شود.

برای مبارزه با مشکلات قلبی عروقی، که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، مدیتیشن را با چشم های بسته به مدت ۲۰ دقیقه در روز انجام دهید.

خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن
خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن

تاخیر در پیری مغز

مدیتیشن برای تاخیر در پیری مغز و پیشگیری از بیماری های عصبی مانند بیماری های شناختی خفیف، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون بسیار عالی است.

با بالا رفتن سن، بخش های مختلفی از مغز شروع به زوال می کنند. انجام مدیتیشن به صورت منظم، می تواند با افزایش ماده خاکستری مغز، نورون های فاقد میلین و دیگر سلول های سیستم عصبی مرکزی، با اثرات افزایش سن بر روی مغز مبارزه کند.

تحقیقات سال ۲۰۱۵ که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد نیز از این فرضیه حمایت کرده و تایید می کند که مدیتیشن مزایای محافظتی از مغز دارد. محققان دریافتند که در میان کسانی که مدیتیشن کرده اند، حجم ماده خاکستری تا حد زیادی کمتر کاهش یافته است.

تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان می دهد که یکی از خواص مدیتیشن برای ذهن و بدن تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. این موضوع را فراموش نکنید که سیستم ایمنی برای عملکرد مناسب بدن ضروری است. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در مجله Psychosomatic Medicines منتشر شده نشان داده است که تمرکز ذهنی باعث تغییرات مثبت در عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن می شود.

افرادی که به طور مداوم مدیتیشن می کنند، در مقایسه با افرادی که زیاد اهل تمرکز نیستند، آنتی بادی های ضدویروسی بیشتری در بدنشان تولید می شود. داشتن سیستم ایمنی قوی مانع از بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی و سایر عفونت ها می شود.

کاهش امواج منفی

تفکر منظم حتی می تواند به شما در مبارزه با خلق و خوی منفی نیز کمک کند. تمرکز منجر به افزایش سطح امواج مغزی آلفا می شود که می تواند باعث کاهش خلق و خوی منفی و احساساتی مانند خشم، تنش و غم شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله Therapeutics Alternative در مجله Medicine journal منتشر شده بود، ثابت کرده که تمرین مدیتیشن می تواند استرس ادراک شده و خلق منفی را بهبود بخشد. این کار حتی تاثیر مثبت در کاهش استرس های منفی مانند اضطراب و افسردگی دارد. کاهش امواج منفی می تواند منافع درازمدتی را به همراه داشته باشد.

مبارزه با تنهایی

تنهایی، حداقل در میان افراد مسن، می تواند آغاز گر بسیاری از مشکلات جسمی باشد. تنها یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری و مرگ و میر در میان افراد پیر است. شما می توانید تنهایی را با مدیتیشن کاهش دهید. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Brain, Behavior and Immunity منتشر شده است، یک برنامه درمانی شامل مراقبه ذهنی آگاهانه با کاهش ادراک تنهایی در افراد مسن همراه بود.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی بدن با کمک چند روش ساده

۹ نکته مهم برای بهبود قدرت شناختی مغز و قوی کردن حافظه

[/quote]

جلوگیری از آسیب ژنتیکی

تمرکز، به خصوص مراقبه ذهنی، می تواند بیان ژن ها را تغییر داده و باعث کاهش سطح ژن های التهابی شود. این خواص به نوبه خود باعث بهبود سریع تر بیماری های فیزیکی ناشی از شرایط استرس زا می شود. علاوه بر این، می تواند فرآیندهای عصبی، رفتاری و بیوشیمیایی را تغییر داده و از بیماری های التهابی جلوگیری کند.

بر طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله Psychoneuroendocrinology منتشر شده، مدیتیشن ذهنی می تواند باعث تغییرات سریع در هیستون داستیلاز و بیان ژن التهابی شود. این تغییرات در ژن ها همان تغییراتی هستند که اهداف داروهای ضد التهابی و ضد درد فعلی می باشند.

منابع:

  1. Mindfulness-Based Stress Reduction Training Reduces Loneliness and Pro-Inflammatory Gene Expression in Older Adults: A Small Randomized Controlled Trial
  2. Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation
  3. Rapid changes in histone deacetylases and inflammatory gene expression in expert meditators
  4. Meditation Programs for Psychological Stress and Well-being
  5. Forever Young(er): potential age-defying effects of long-term meditation on gray matter atrophy
  6. Meditation may reduce death, heart attack and stroke in heart patients
  7. Meditation Can Lower Blood Pressure, Study Shows
  8. The Unique Brain Anatomy of Meditation Practitioners: Alterations in Cortical Gyrification
  9. Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density
  10. Brief meditation training can improve perceived stress and negative mood