هسته زردآلو حاوی ارزش غذایی مشابه دیگر آجیل هایی بوده و غنی از چربی های سالم می باشد. این ماده فیبر و آهن بدن را فراهم نیز می کند. این دانه در آسیا مرکزی و اطراف مدیترانه کاربرد زیادی دارد و گاهی حتی به دلیل طعم شیرینش به جای بادام از آن استفاده می شود. هسته زردآلو خواص بسیاری برای بدن دارد. برای آشنایی بیشتر با خواص هسته زردآلو و لاتریل یا ویتامین B17 در این دانه که برای مبارزه با سرطان مفید است تا پایان این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید.

افراد از هسته زردآلو به عنوان یک میان وعده استفاده می کنند. زیرا بسیار شبیه به بادام بوده و غنی از مواد مغذی می باشد. از سوی دیگر، هسته زردآلو، قطعا حاوی آمیگدالین می باشد که می تواند سطح سیانید را پس از مصرف افزایش دهد.

واضح است که صحبت کردن در مورد ایمنی این دانه ها و تاثیر آن ها بر روی تقویت ایمنی و مبارزه با عفونت های بدن، کمی دشوار است. اما در مورد ترکیب شیمیایی آمیگدالین ( لاتریل یا ویتامین B17) بحث های زیادی وجود دارد. برخی از تولید کنندگان دارویی از این ماده به عنوان درمان طبیعی سرطان استفاده می کنند.

خواص هسته زردآلو

ترکیبات ضد سرطان در هسته زردآلو

هسته زردآلو شامل یک ماده شیمیایی سمی به نام آمیگدالین است که به نام لاتریل نیز شناخته می شود. بعضی از شرکت ها تولید کننده مکمل و دارو لاتریل را با نام “ویتامین B17” نیز می شناسند و بر روی بسته بندی محصولات خود از واژه ویتامین B17 استفاده می کنند. این ماده شیمیایی در بدن به سیانید تبدیل می شود که سمی است و می تواند باعث آسیب جدی شود.

علاقه به استفاده از هسته زردآلو، که درون دانه این میوه قرار دارد، به خاصیت پیشگیری از سرطان در آن مربوط می شود. این ماده قبل از این که به سیانید تبدیل شود خاصیت مبارزه با سلول های سرطانی را دارد. بعضی از محققان معتقدند که این سیانید تنها به تومور سرطانی آسیب می رساند. اما مطالعات علمی نشان می دهد که رفتار این ماده شیمیایی همیشه به این صورت نیست.

لاتریل چیست؟

لاتریل نام دارویی ثبت شده است که برای توصیف یک فرم تصفیه شده از ماده شیمیایی آمیگدالین (ترکیب گیاهی حاوی قند و تولید سیانید) استفاده می شود. این ترکیب در هسته بسیاری از میوه ها (مانند هسته زردآلو)، که حاوی آجیل خام هستند و سایر گیاهان مانند لوبیا، شبدر و ذرت یافت می شود. قبل از سال ۱۹۵۰ از لاتریل در ایالات متحده برای درمان سرطان استفاده می شود. اما در دهه ۱۹۵۰ مصرف این دارو ممنوع شد، زیرا این ماده بیش از حد سمی بود.

پس از دهه های تحقیق، که عمدتا بر روی حیوانات و سلول های کشت شده انجام شد، کشف شد که سلول های سرطانی، نسبت به سلول های طبیعی بیشتر به اثرات سمی لاتریل حساس هستند.

تئوری دیگر نشان می دهد که سیانید آزاد شده توسط لاتریل دارای اثر سمی فراتر از دخالت در استفاده از اکسیژن توسط سلول است، به طوری که سیانید می تواند محتوای اسید تومور را افزایش داده و منجر به تخریب لیسوزوم ها که محفظه داخل سلول هایی هستند که حاوی آنزیم می باشند، شوند. این فرایند، لسیوزوم ها را نابود می کنند و سپس محتویات آنها را آزاد کرده و سلول های سرطانی را می کشند. به این ترتیب خواص هسته زردآلو باعث توقف رشد تومور می شود.

با توجه به گزارش National Cancer Institute، لاتریل را می توان به صورت خوراکی و به شکل قرص و یا به صورت تزریقی (داخل وریدی یا عضلانی) استفاده کرد. به طور معمول از تزریق این ماده به مدت کوتاه استفاده می شود. اما برای درمان نگهدارنده از نوع خوراکی آن استفاده می شود.

بزرگترین نگرانی در مورد درمان با لاتریل، میزان سیانید است که با مصرف این ماده در بدن افزایش پیدا می کند. تحقیقات نشان می دهد که میزان بروز مسمومیت با سیانید زمانی که از لاتریل به صورت خوراکی استفاده می شود بسیار بالاتر است. زیرا باکتری های روده و بعضی از گیاهان مصرفی ما حاوی آنزیم هایی هستند که آزاد شدن سیانید را فعال می کنند. از سوی دیگر، زمانی که لاتریل به صورت داخل وریدی مصرف می شود، سطح سیانید آزاد شده بسیار کم است.

مطالعات انجام شده بر روی لاتریل

نتایج تحقیق در مورد اثرات ضد سرطانی لاتریل، ضد و نقیض هستند. بعضی از این تحقیقات ثابت کرده اند که این ماده برای اجتناب از سرطان مفید است و گسترش سلول های سرطانی موجود را به حداقل می رساند. در حالی که برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف این ماده بر روی سلول های سرطانی تأثیری ندارند. در حالی که بسیاری از پزشکان ادعا می کنند که لاتریل یک درمان واجد شرایط برای سرطان است، اما اکثرا موافق نیستند که از آن به جای درمان های معمول استفاده شود. برخی از کارشناسان توصیه می کنند که باید از این ماده به عنوان درمان مکمل استفاده کنید.

یک مطالعه که در سال ۱۹۸۲ در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده، اثر بخشی لاتریل در ۱۷۸ بیمار مبتلا به سرطان را ارزیابی کرد. بیماران لاتریل را به صورت داخل وریدی دریافت کردند و یک برنامه متابولیک درمانی با متابولیسم لاتریل خوراکی را دنبال می کردند. رژیم خاصی که کافئین، شکر، گوشت، محصولات لبنی، تخم مرغ و الکل در آن محدود شده بود را نیز رعایت کرده و دوزهای بالایی از آنزیم ها و ویتامین ها را نیز مصرف کردند.

نتیجه این درمان ۲۱ روزه نشان داد که مصرف این ماده هیچ گونه مزیتی در زمینه درمان، بهبود یا تثبیت سرطان، بهبود علائم مربوط به سرطان یا گسترش طول عمر ندارد. علاوه بر این چندین بیمار علائم مسمومیت با سیانید را نشان دادند و یا بعد از تزریق داخل وریدی سطح سیانید در بدنشان به سطوح خطرناکی نزدیک شد. اما پس از درمان خوراکی با این ماده، سطح سیانید در بدنشان بالا نرفت.

در تحقیق سال ۲۰۰۶ که توسط گروه فیزیولوژی در دانشگاه Kyung Hee در کره جنوبی انجام شد، هنگامی که بیماران مبتلا به سرطان پروستات عصاره لاتریل مصرف کردند، این عصاره در بدنشان به طور قابل توجهی منجر به آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول ها) در سلول های سرطانی پروستات شد. محققان نتیجه می گیرند که آمیگدالین ممکن است یک گزینه ارزشمند و طبیعی برای درمان سرطان پروستات باشد.

مطالعات علمی متعددی بر روی حیوانات و سلول های کشت شده انجام شده و نتایج آن ها نیز ضد و نقیض است. بعضی از مطالعات نشان می دهند که درمان با لاتریل باعث جلوگیری از رشد تومورهای اولیه در موش می شود. در حالی که برخی گزارش دادند که هیچ کدام از تومورهای جامد یا لوسمی که با این ماده درمان شده و مورد بررسی قرار گرفته اند به درمان پاسخ ندادند. به دلیل این نتایج متفاوت، جامعه پزشکی هنوز در مورد اثربخشی لاتریل به عنوان یک درمان ضد سرطان به توافق نرسیده است.

خواص هسته زردآلو
خواص هسته زردآلو

خواص هسته زردآلو

گذشته از بحث های که در مورد توانایی خواص هسته زردآلو برای مبارزه با سرطان وجود دارد، مزایای دیگری نیز به دلیل وجود ترکیب آمیگدالین یا به اصطلاح “ویتامین B17” می توان برای این دانه برشمرد. خواص هسته زردآلود به شرح زیر است:

افزایش ایمنی

هسته های زردآلو حاوی خواص ویژه ای هستند که باعث کاهش سلول های مضر بیماری زا در سراسر بدن می شوند. اما روش دقیق تاثیر گذاری این ماده بر روی این نوع از سلول ها هنوز مشخص نشده است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله International Journal of Radiation and Biology دریافت که ترکیب آمیگدالین سیستم ایمنی را تحریک می کند و موجب افزایش قابل توجهی در توانایی سلول های سفید خون، برای حمله به سلول های مضر می شود. یک تئوری ارائه شده بر روی اثرات آمیگدالین نشان می دهد که این ماده می تواند توسط آنزیم های تولید شده در لوزالمعده از تبدیل سلول های طبیعی به سلول های خطرناک که می توانند بیماری به وجود آورند جلوگیری کند. بنابراین “ویتامین B17” ممکن است به افزایش تولید آنزیم های پانکراس کمک کند و خواص مضر موجود در بدن را از بین ببرد.

تسکین درد

اگر چه برخی از تحقیقات که بر روی خواص هسته زردآلو در درمان سرطان انجام شده است نتوانستند هیچ تغییری را در سلول های سرطانی اثبات کنند، اما برخی از آنها گزارش دادند که بیماران مبتلا بعد از استفاده از ترکیبات هسته زردآلو کاهش درد را گزارش کردند. در یک سری گزارش که در سال ۱۹۶۲ منتشر شد، ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان متاستاتیک با طیف وسیعی از دوزهای لاتریل وریدی درمان شدند. تسکین درد اصلی ترین مزیت گزارش شده بود. به علاوه کاهش تورم غدد لنفاوی و کاهش اندازه تومور نیز گزارش شده است.

در داروسازی چینی، خواص هسته زردآلو برای درمان درد آرتریت استفاده می شود. فیبر موجود در این دانه اسیدها و دیگر سموم در سیستم گوارش را از بدن خارج می کند. این دانه ها همچنین بدن را سم زدایی می کنند، به طوری که باعث می شوند التهاب در بدن کاهش یابد. به همین دلیل از این ماده به عنوان درمان طبیعی آرتروز استفاده می کنند. آرتریت یک بیماری شایع است که موجب تورم و درد در مفصل می شود.

کاهش فشار خون بالا

خواص هسته زردآلو ممکن است به علت تشکیل تیوسیانات که یک عامل قدرتمند کاهنده فشار خون است، بر روی این فاکتور تاثیر داشته باشد. در اوایل قرن بیستم، تیوسیانات برای درمان فشار خون بالا استفاده می شد. اما به علت گزارش مسمومیت، دیگر از آن استفاده نمی شود. با این حال، نیتروپروساید سدیم، که یک متابولیت تیوسیانات است، هنوز برای درمان بالا رفتن اورژانسی فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. فشار خون اورژانسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون در شریان ها به مدت طولانی افزایش پیدا می کند و می تواند منجر به بیماری هایی از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی، آنوریسم آئورت، بیماری شریان محیطی و بیماری مزمن کلیه شود.

تحقیقات نشان می دهد که اگر یک بار آمیگدالین متابولیزه شود می تواند باعث تولید آنزیم بتا گلوکوزیداز که با باکتری های روده ارتباط برقرار کرده و به طور طبیعی باعث کاهش فشار خون می شود، شود.

علل فشار خون بالا عبارتند از:

  • رژیم غذایی حاوی نمک زیاد
  • استرس عاطفی
  • مصرف الکل
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • عدم فعالیت
  • مصرف قرص های جلوگیری از بارداری
  • مسمومیت با فلزات سنگین

اگر چه اجزای شیمیایی موجود در هسته زردآلو ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کنند، اما تحقیقات نشان می دهد که این دانه ها کاملا بی خطر نیستند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص زردآلو – مِشمِش – Abricot

خواص هسته پاپایا برای بدن و روش استفاده از این ماده مفید

[/quote]

اثرات جانبی و اختلالات احتمالی ناشی از مصرف هسته زردآلو

در اغلب موارد، هسته زردآلو ممکن است علائم مسمومیت با سیانید که شامل موارد زیر می شوند را بروز دهد:

  • تهوع
  • تب
  • بثورات
  • سردرد
  • بی خوابی
  • افزایش تشنگی
  • ضعف
  • بی حالی
  • اختلال روانی
  • نگرانی
  • درد های مختلف در مفاصل و عضلات
  • افت خون فشار

در موارد شدید، مسمومیت با سیانید باعث آسیب عصبی، کما یا حتی مرگ می شود.

مطالعات نشان می دهد که هنگام استفاده از لاتریل به عنوان یک فرم درمان سرطان یا درمان درد، نوع خوراکی آن عوارض جانبی شدیدتری نسبت به نوع تزریقی اش دارد. این عوارض جانبی با مصرف مکرر هسته زردآلو و دیگر هسته ها که شبیه بادام خام و حاوی بتا گلوکوزیداز هستند افزایش پیدا می کنند. مصرف دوزهای بالا ویتامین C به صورت خوراکی، همراه با مصرف لاتریل، می تواند شانس بیمار را برای مسمومیت با سیانید افزایش دهد.

منابع:

  1. A clinical trial of amygdalin (Laetrile) in the treatment of human cancer
  2. Laetrile/Amygdalin
  3. Amygdalin induces apoptosis through regulation of Bax and Bcl-2 expressions in human DU145 and LNCaP prostate cancer cells