خواص هندوانه بر اساس مطالعات علمی

هندوانه یک میوه تابستانی آبدار و خوشمزه است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی می باشد. مصرف هندوانه یک راه عالی برای کاهش وزن است زیرا این میوه حاوی قند کم و فیبر زیادی است. حدود ۹۰ درصد هندوانه آب است. این میوه دارای خواص ضد التهابی بوده و به حفظ سلامت قلب کمک می کند، فشار خون را پایین می آورد و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. خواص هندوانه به گوشت این میوه محدود نمی شود. بلکه تخمه هندوانه نیز دارای خاصیت است.

این تخمه منبع غنی از مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و اسیدهای چرب سالم می باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پوست هندوانه نیز پر از خاصیت است. هندوانه حاوی اسید آمینه ای است که با بهبود سلامت جنسی در مردان ارتباط دارد.

ارزش غذایی هندوانه

هندوانه یک میوه سالم است که ارزش غذایی غنی دارد. یکی از مهمترین خواص هندوانه این است که این میوه کالری کمی دارد و با مواد مغذی غنی شده است. هندوانه چاق کننده نیست. اما باید در حد اعتدال از آن استفاده کرد. ۱۰۰ گرم هندوانه حاوی ۳۰ کالری است. حتی ۲۸۰ گرم از این میوه که حجم زیادی دارد، تنها حاوی ۸۴ کالری است.

مانند سایر میوه ها، هندوانه نیز حاوی قند است. برخی از افراد که مایل به کاهش وزن هستند نگران میزان قند هندوانه هستند. یک فنجان هندوانه (۱۵۲ گرم) حاوی ۹٫۴ گرم قند است که بیشتر آنها فروکتوز است. با این حال، در مقایسه با سایر میوه ها، هندوانه حاوی قند کمی است. به عنوان مثال، ۱۰۰ گرم هندوانه نسبت به ۱۰۰ گرم سیب ۶ گرم قند کمتری دارد.

یک وعده هندوانه (۲۸۶ گرم) حاوی ۲۱ گرم کربوهیدرات است. با این حال، دارای بار گلیسمی پایینی است. ۱۰۰ گرم هندوانه حاوی ۰٫۴ گرم فیبر، ۰٫۶۱ گرم پروتئین، ۱ میلی گرم سدیم و ۸٫۱ میلی گرم ویتامین C است.

مصرف هندوانه در تابستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ارتقاء سطح سلامت پوست و تقویت استخوان ها مفید است. به عنوان مثال، یک قاچ هندوانه حاوی ۳۲ میلی گرم ویتامین C است که ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. همین مقدار هندوانه شامل ۱۶۲۷ واحد ویتامین A است که ۳۳٪ از نیاز روزانه بدن است.

این میوه حاوی مقدار کمی ویتامین B و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، مس، کلسیم و آهن است. در واقع یک هندوانه حاوی ۲۸٫۶ میلی گرم منیزیم (۷٪ از نیاز روزانه) و ۳۱٫۵ میلی گرم پتاسیم (۹٪ نیاز روزانه) است. بنابراین، علاوه بر تامین انرژی، برای سلامت قلب و عروق و استخوان ها نیز مفید می باشد. هندوانه اسیدی نیست و pH آن بالا می باشد.

خواص هندوانه

خواص هندوانه جهت تامین لیکوپن مورد نیاز بدن

تحقیقاتی که در مورد خواص هندوانه انجام شده اند نشان می دهند که این میوه شامل یک فیتوشیمیایی قدرتمند به نام لیکوپن است. آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در هندوانه باعث شده که این میوه خواص فراوانی داشته باشد. ۱۰۰ گرم هندوانه حاوی ۴۵۳۲ میکروگرم لیکوپن است که ۴۰ درصد بیشتر از لیکوپن موجود در گوجه فرنگی است.

برخی از خواص لیکوپن عبارتند از:

مصرف هندوانه همچنین خواص زیادی برای مردان دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد لیکوپن از سلامت جنسی آقایان حمایت کرده، خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. حقیقت این است که هندوانه یک منبع غنی از لیکوپن و بتا کاروتن است.

خواص هندوانه برای تامین اسید آمینه سیترولین

سیترولین یک نوع اسید آمینه است که به تولید اسید آمینه ضروری الی آرژنین کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که سیترولین همراه با ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها، در پوست هندوانه یافت می شود.

این اسید آمینه، به افزایش مقدار اکسید نیتریک در خون کمک کرده، شریان ها را شل و جریان خون را افزایش می دهد. بعضی شواهد نشان داده اند که سیترولین موجود در هندوانه می تواند به کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون کمک کند.

با توجه به سیترولین موجود در هندوانه، این میوه به عنوان یک ویاگرا طبیعی عمل می کند. گاهی اوقات برای حل موارد خفیف اختلا نعوظ در مردان از مکلمل های حاوی سیترولین استفاده می شود.

خواص هندوانه برای تامین آنتی اکسیدان های بدن

مصرف هندوانه می تواند باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن شود. تحقیقات علمی نشان داده اند که مواد مغذی موجود در هندوانه مانند ویتامین A، ویتامین C، لیکوپن و الی سیترولین برای کاهش اثرات استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

خواص هندوانه برای کاهش وزن

هندوانه یک میوه شیرین است که کالری کمی داشته و تقریبا بدون چربی است. بنابراین برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند مفید می باشد. دلیل اینکه هندوانه برای کاهش وزن مناسب است این است که آب زیاد آن باعث می شود شما احساس سیری کنید. هندوانه حاوی حدود ۹۰٪ آب است اما غنی از ویتامین ها و مواد مغذی است.

افزایش آبرسانی به بدن با مصرف هندوانه می تواند یک روش خوشمزه برای کاهش وزن باشد. مجله Frontiers in Nutrition گزارش داد که افزایش مصرف مایعات به کاهش وزن کمک می کند. دانشمندان متوجه شدند که هیدراتاسیون بدن، متابولیسم را افزایش می دهد و به کاهش سریع وزن کمک می کند.

مصرف ۲ قاچ هندوانه معادل نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر (۱۶ فنجان) آب است. این مقدار هندوانه تنها ۱۷۰ کالری دارد و به شما کمک می کند تقریبا ۸۰٪ از نیازهای روزانه بدنتان را به ویتامین C تامین کنید. البته بهتر است حواستان به میزان قند این میوه نیز باشد. یک فنجان هندوانه حاوی بیش از ۹ گرم قند است، اما فقط ۴۵ کالری دارد. این مقدار هندوانه تنها دارای ۰٫۲ گرم چربی، بدون کلسترول و مقدار کمی فیبر است.

خواص هندوانه برای آبرسانی به بدن

همانطور که قبلا نیز در این مقاله ذکر شد، هندوانه حدود ۹۰ درصد از آب تشکیل شده است و می تواند نیاز روزانه بدن به آب را به ویژه در تابستان های گرم، پاسخ دهد.

با این حال، این تنها میزان آب موجود در این میوه نیست که باعث می شود هندوانه برای هیدراتاسیون عالی باشد. هندوانه شامل الکترولیت هایی است که برای متابولیسم بدن ضروری هستند. هندوانه شامل الکترولیت هایی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفات می باشد.

خواص هندوانه برای افراد مبتلا به دیابت

شاخص گلیسمی پایین و مواد مغذی زیاد در هندوانه به این معناست که مصرف این میوه در حد متعادل برای افراد مبتلا به دیابت، مفید است. محققان دریافته اند که آب هندوانه منبع خوبی برای ال سیترولین است و می تواند اسید آمینه ضروری آرژنین را در بدن افزایش دهد. در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شده است که افزایش آرژنین باعث بهتر شدن میزان قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بیماران دیابتی می شود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آب هندوانه به جلوگیری از برخی علائم دیابت کمک می کند.

خواص هندوانه بر اساس مطالعات علمی
خواص هندوانه بر اساس مطالعات علمی

خواص هندوانه برای ارتقاء سلامت قلب

مصرف منظم هندوانه یا نوشیدن آب هندوانه به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

نشریه Nutrition گزارش داد که ال سیترولین در آب هندوانه باعث افزایش آرژنین در بدن می شود. به همین دلیل برای سلامت سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی مفید است. در یک مطالعه، بزرگسالان به دود دسته تقسیم شدند. یک دسته روزانه ۷۸۰ میلی لیتر و یک دسته روزانه ۱٫۵ لیتر آب هندوانه مصرف کردند. پس از ۳ هفته، دانشمندان افزایش قابل توجهی را در آرژنین موجود در بدنشان شاهد بودند.

مطالعه دیگری که بر روی زنان یائسه انجام شد نشان داد که مصرف مکمل هندوانه به کاهش سفتی شریان ها کمک می کند. سفت شدن شریان اغلب با تجمع پلاک در شریان ها همراه بوده و می تواند منجر به انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) شود.

یک آزمایش بالینی که بر روی ۸۰ مرد انجام شد نشان داد که مصرف آب هندوانه باعث افزایش سطح اکسید نیتریک و بهبود اکسیژن رسانی به عضلات در طی ورزش کردن می شود. اکسید نیتریک یک مولکول مهم در بدن است که جریان خون را افزایش می دهد و فشار خون را پایین می آورد.

خواص هندوانه برای کاهش فشار خون

از آنجایی که مصرف هندوانه برای قلب بسیار مفید است، مصرف این میوه بر روی فشار خون بالا تاثیر مثبتی دارد. دلیل این خاصیت نیز به ال سیترولین موجود در این میوه باز می گردد. محققان دریافتند که مصرف مکمل های حاوی ال سیترولین می تواند به بهبود عملکرد عروق کمک کرده و ممکن است به کاهش فشار خون منجر شود.

مطالعات دیگر نیز تایید کرده اند که مواد مغذی موجود در هندوانه برای کاهش فشار خون مفید هستند. یک مطالعه کوچک که شامل بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا بود نشان داد که مصرف عصاره هندوانه باعث کاهش فشار خون و بهبود وضعیت شریان ها می شود.

خواص هندوانه برای ریکاوری بدن پس از ورزش کردن

مصرف آب هندوانه قبل از ورزش کردن می تواند از سفت شدن عضله جلوگیری کند.

مطالعه ای که اثرات مفید آب هندوانه را بر روی بدن بررسی کرد نشان داد که اسید آمینه موجود در این میوه برای بهبود عملکرد عضلات پس از ورزش کردن مفید است. ۵۰۰ میلی لیتر آب هندوانه حاوی حدود ۱٫۷ گرم الی سیترولین است. ورزشکارانی که قبل از فعالیت بدنی آب هندوانه مصرف می کنند، در طی ۲۴ ساعت بعد از تمرین، درد عضلانی کمتری دارند.

برخی از مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف منظم پوره هندوانه، انرژی بدن برای ورزش را بهبود بخشیده و از استرس اکسیداتیو پس از ورزش کردن جلوگیری می کند.

خواص هندوانه به عنوان یک ماده غذایی ضد التهابی

۲ عنصر اصلی موجود در هندوانه که دارای اثر ضد التهابی هستند عبارتند از:

  • لیکوپن
  • ویتامین C

همانطور که قبلا در این مقاله ذکر شد، هندوانه حاوی ۴۰٪ لیکوپن بیشتری نسبت به گوجه فرنگی است. هندوانه همچنین دارای ویتامین C زیادی است. یک مطالعه نشان داد که مواد غذایی حاوی لیکوپن و ویتامین C زیاد در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن التهابی موثرند.

مطالعات دیگر حاکی از آن است که خواص ضد التهابی هندوانه در برابر بیماری های قلبی عروقی از بدن محافظت می کنند و اثرات التهاب را بر بدن کاهش می دهند.

خواص هندوانه برای جلوگیری از اختلال نعوظ

یکی از خواص هندوانه برای مردان این است که ترکیبات موجود در این میوه به بهبود سلامت جنسی در مردان کمک می کند.

بعضی ها هندوانه را به عنوان یک وایاگرا طبیعی قلمداد می کنند. زیرا اسید آمینه الی سیترولین در آن می تواند به درمان مشکلات باروری در مردان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های ال سیترولین می تواند به نفع مردان مبتلا به اختلال نعوظ خفیف باشد. اگر چه این ماده مانند ویاگرا موثر نیست، اما عوارض جانبی ندارد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

قند خون و هندوانه ؛ این میوه چگونه بر روی قند خون تاثیر می گذارد؟

خواص تخمه هندوانه برای بدن

[/quote]

خواص هندوانه برای جلوگیری از مشکلات موثر بر روی چشم

نوشیدن منظم آب هندوانه و یا مصرف هندوانه به شما کمک می کند تا از قدرت بینایی خود محافظت کنید. رنگ سرخ هندوانه به کاروتنوئیدها موجود در آن باز می گردد. این آنتی اکسیدان به بهبود عملکرد سیستم بصری کمک می کند. محققان دریافته اند که لیکوپن موجود در هندوانه نیز از چشم ها در برابر ابتلا به دژنراسیون ماکولا محافظت خواهد کرد.

خواص ضد سرطان هندوانه

تحقیقات علمی توانسته اند به تازگی نفش ترکیبات موجود هندوانه در پیشگیری از سرطان را کشف کنند. محققان دریافته اند که مواد غذایی مانند هندوانه حاوی لیکوپن، ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها می باشند که اثر محافظتی در برابر انواع مختلف سرطان، به خصوص سرطان های موثر بر روی دستگاه گوارش دارند.

استفاده از غذاهای غنی از لیکوپن مانند هندوانه برای مردان بیشتر مفید است، زیرا اثر محافظتی روی سرطان پروستات دارد.

منابع:

  1. Watermelon lycopene and allied health claims
  2. Bioactive compounds from flesh and by-product of fresh-cut watermelon cultivars
  3. Supplemental Citrulline Is More Efficient Than Arginine in Increasing Systemic Arginine Availability in Mice
  4. Comparison of Watermelon and Carbohydrate Beverage on Exercise-Induced Alterations in Systemic Inflammation, Immune Dysfunction, and Plasma Antioxidant Capacity
  5. Water, electrolytes, vitamins and trace elements
  6. Nitric oxide in the cardiovascular system: a simple molecule with complex actions
  7. Effects of watermelon supplementation on arterial stiffness and wave reflection amplitude in postmenopausal women
  8. Oral L-citrulline supplementation improves erection hardness in men with mild erectile dysfunction
  9. Dietary Carotenoid Intakes and Prostate Cancer Risk: A Case-Control Study from Vietnam