خواص هویج وحشی برای چشم، قلب و دستگاه گوارش به همراه ارزش غذایی این گیاه

سبزیجات ریشه ای شاداب و خوشمزه هستند، به علاوه آنها با مواد مغذی زیادی غنی شده اند. یکی از سبزیجات ریشه ای که بسیار محبوب است، هویج وحشی است. هویج وحشی بسیار شبیه به هویج است اما پوستش کرم رنگ و در واقع متفاوت از هویج است. هویج وحشی (Pastinaca sativa) یک گیاه اوراسیایی با ریشه خوراکی است. با این حال، برگ، ساقه و گل آن حاوی شیره سمی است که می تواند باعث سوختگی شدید شود. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا ضمن آشنایی با ارزش غذایی این گیاه با خواص هویج وحشی برای چشم، قلب و دستگاه گوارش نیز آشنا شوید.

هویج وحشی دارای ریشه خوراکی است. اما همان طور که گفتیم برگ و ساقه آن بسیار سمی است. به همین دلیل است که به آن هویج وحشی نیز می گویند. این ماده نمکی تولید می کند که حاوی مواد شیمیایی است که می تواند پوست انسان را به واکنش در برابر نور خورشید وادار کرده و در نتیجه سوختگی های شدید، بثورات و تاول (فیتوفو تودرمایت) ایجاد کند.

هویج وحشی اغلب در مناطق باز مانند کنار جاده ها، مراتع و چراگاه ها یافت می شود. آنها گل های زرد و سبز دارند که در ماه های ژوئن و ژوئیه به صورت خوشه ای رشد می کنند. به شدت توصیه می شود که از مصرف ریشه هویج وحشی برای دام اجتناب شود. زیرا این بخش گیاه برای دام مضر است. وقتی که حیوانات ریشه هویج وحشی مصرف می کنند، بر روی باروری و افزایش وزن آنها تاثیر می گذارد.

در ضمن ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشد. بنابراین اگر بعد از مصرف آن علائم آلرژی غذایی را بروز دادید، مصرف آن را قطع کنید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید. اگر از غذاهای غنی از فیبر استفاده نمی کنید، اضافه کردن هویج وحشی به رژیم غذاییتان ممکن است در ابتدا به علت وجود فیبر زیاد، گاز، التهاب، گرفتگی و درد شکم ایجاد کند.

خواص هویج وحشی

سلامت چشم را افزایش می دهد

هویج وحشی با محتوای قابل ملاحظه ای ویتامین C در خود، جزء سبزیجات ریشه ای است که می تواند به بهبود سلامت چشم کمک کند. به ویژه برای درمان مشکل رایجی به نام دژنراسیون ماکولا که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه هستند. افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند اغلب این مشکل دژنراتیو چشم را تجربه می کنند. اما این بدان معنا نیست که شما باید برای محافظت از چشم ها تا پایان ۶۰ سالگی صبر کنید. شما می توانید با خواص هویج وحشی از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که افرادی که دژنراتیو ماکولار مرتبط با سن دارند، میزان مصرف ویتامین C و دیگر مواد مغذی مهم مانند اسیدهای چرب امگا ۳، بتا کاروتن، ویتامین E، روی و ویتامین D شان به طور طبیعی پایین است. کمبود ویتامین C در مطالعات علمی مختلف یکی از علل دژنراسیون ماکولا و یکی از راه های پیشگیری از این بیماری معرفی شده است. بهره مندی از خواص هویج وحشی یک راه عالی برای افزایش سطح ویتامین C در بدن است. زیرا این گیاه مقدار زیاد ویتامین C دارد و همین موضوع این گیاه را به یک ماده غذایی ماندگار تبدیل کرده است.

عملکرد گوارش را بهبود بخشیده و از یبوست جلوگیری می کند

هویج وحشی به عنوان یک سبزی، و به طور خاص به عنوان یک سبزی ریشه ای، دارای دوز قابل توجهی فیبر است. احتمالا می دانید که یکی از راه های کلیدی برای حفظ سلامت سیستم گوارش، دفع منظم مدفوع  است. مصرف زیاد فیبر یکی از راه های اصلی برای جلوگیری یا کاهش یبوست است.

در ایالات متحده، ناکافی بودن فیبر در رژیم غذایی در بین عموم جامعه بسیار رایج است. برای جلوگیری از کمبود فیبر، می توانید میزان مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند هویج وحشی را افزایش دهید. این سبزی احتمالا به بهبود کلی عملکرد گوارش نیز کمک می کند.

خواص هویج وحشی برای چشم، قلب و دستگاه گوارش به همراه ارزش غذایی این گیاه
خواص هویج وحشی برای چشم، قلب و دستگاه گوارش به همراه ارزش غذایی این گیاه

خواص هویج وحشی می تواند از نقص های مادرزادی جلوگیری کند

کمبود فولات، که به اسید فولیک یا ویتامین B9 نیز معروف است، معمول نیست. فولات ماده ای است که شما به طور طبیعی می توانید آن را از غذاهای مختلف دریافت کنید. در حالی که اسید فولیک از نظر فنی یک نسخه ساختگی از این ماده مغذی کلیدی است. خبر خوب این است که فقط نیم فنجان هویج وحشی حدود ۱۱ درصد از نیازهای روزانه اکثر افراد را به فولات تامین می کند.

فولات برای سلامتی بدن انسان بسیار مهم است. این ماده مخصوصا برای مادران باردار و نوزادان در حال رشد آنها بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که زنان باردار نیاز به مصرف بیشتر فولات دارند تا احتمال ابتلای کودکانشان را به نقص های عصبی مادرزادی، از جمله شکاف کاف، اسپینا بیفیدا و آسیب مغزی کاهش دهند. به همین دلیل است که به زنان بارداری توصیه می شود که یک ماه قبل از بارداری و در طول حاملگی، به خصوص در ۳ ماهه اول، مکمل اسید فولیک مصرف کنند. اما مصرف هویج وحشی شیوه ای طبیعی برای افزایش مصرف فولات می باشد.

فولات فقط برای زنان یا زنان باردار ضروری نسیت. بلکه کمبود فولات و اسید فولیک می تواند باعث ایجاد مشکلات زیر شود:

  • التهاب لثه (بیماری لثه)
  • رشد ضعیف
  • التهاب زبان
  • تنگی نفس
  • اسهال
  • کاهش اشتها
  • فراموشی
  • کندی ذهنی
  • تحریک پذیری

خواص هویج وحشی به سلامت قلب کمک می کند

هویج وحشی نه تنها غنی از فیبر است بلکه برای سلامت قلب نیز مفید می باشد. این سبزی ریشه ای حاوی مواد مغذی دیگری همچون ویتامین C و فولات است که به طور مثبت روی سلامت قلب شما تأثیر می گذارد و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

به گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا، راه اول برای تامین تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، رژیم غذایی است. به همین دلیل باید رژیم غذایی رنگین کمان را انتخاب کنید. منظور از رژیم غذایی رنگین کمان این است که شما باید به طور مرتب از میوه ها و سبزیجاتی که از پنج گروه رنگ مختلف، قرمز و صورتی، آبی و بنفش، زرد و نارنجی، سبز و سفید و قهوه ای تشکیل شده است، استفاده کنید.

جای تعجب نیست، هویج وحشی جزء لیست گیاهان سفید و قهوه ای است. بنابراین به خاطر قلبتان و سلامت کلی بدنتان از این گیاه که حاوی تمام ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است بیشتر استفاده کنید.

از تولید آنزیم و سلامت استخوان پشتیبانی می کند

منگنز یکی از اجزای کلیدی بسیاری از آنزیم های بدن است. چه نوع آنزیم هایی حاوی منگنز است؟ آنزیم هایی که سلامت سیستم گوارش، عملکرد آنتی اکسیدانی و بهبود زخم را تحت تأثیر قرار می دهند، فقط چند مورد از این آنزیم ها است.

ارتقاء سطح سلامت استخوان نیز جزء خواص هویج وحشی می باشد. زیرا منگنز عامل شایعی در گلیکوسیت ترانسفرازها است. این مواد آنزیم هایی هستند که برای تولید غضروف و استخوان های سالم ضروری می باشند. بدون منگنز کافی، استخوان های ضعیف شده و سایر مشکلات اسکلتی، می توانند موجب ایجاد نگرانی شوند. به طوری که زنان مبتلا به پوکی استخوان سطح منگنز پایینی در بدن خود دارند.

خوشبختانه، میزان منگنز در هویج وحشی به حدی است که می تواند از سلامت استخوان ها پشتیبانی کند و در کنار آن به تولید آنزیم ها نیز کمک کند.

ارزش غذایی هویج وحشی

مطمئنا شما هم با خواندن ارزش غذایی این ریشه مغذی، آن را جزء خریدهای همیشگی خود قرار خواهید داد. این سبزی ریشه ای مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است. نصف فنجان تکه های خرد شده و پخته شده هویج وحشی تقریبا حاوی موارد زیر است:

  • ۵۵ کالری
  • ۱۳٫۳ گرم کربوهیدرات
  • ۱ گرم پروتئین
  • ۲٫۸ گرم فیبر
  • ۱۰٫۱ میلی گرم ویتامین C (حدود ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۴۵٫۲ میکروگرم فولات (حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم منگنز (حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۸۶ میلی گرم پتاسیم (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۲٫۶ میلی گرم منیزیم (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۵ میلی گرم اسید پانتوتنیک (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۳٫۸ میلی گرم فسفر (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم مس (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۸ میلی گرم ویتامین E (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۶ میلی گرم نیاسین (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۸٫۹ میلی گرم کلسیم (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۵ میلی گرم آهن (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱٫۳ میکروگرم سلنیوم (حدود ۲ درصد از نیاز روزانه بدن)