۷ نمونه از بهترین خواص پنیر فتا و ارزش غذایی این پنیر

یک خبر خوب برای دوستدارن پنیر این است که همه پنیرها برای سلامتی مضر نیستند. بنابراین اگر عاشق پنیر هستید، برای حفظ سلامتی خود می توانید سالم ترین نوع آن یعنی پنیر فتا را برای مصرف انتخاب کنید. پنیر یک غذای خوش طعم و خوش مزه است که هم تنهایی و هم در دستور پخت غذاهای مختلف استفاده می شود، اما با افزایش محبوبیت لبنیات فرآوری شده، این ماده به یک ماده ناسالم برای برخی از گروه ها تبدیل شده است. همان طور که می دانید بسیاری از محصولات لبنی فرآوری شده حاوی نمک و مواد نگهدارنده هستند. اما پنیر فتا یکی از سالم ترین پنیرهای موجود است. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا بیشتر با خواص پنیر فتا آشنا شوید.

پنیر فتا ساخته شده از شیر گوسفند یا بز (اغلب ترکیبی) یک گزینه غنی از مواد مغذی است و عطر و طعم مورد نظر شما را بدون ایجاد عوارض جانبی ایجاد می کند. فتا هضم آسان تری داشته و احتمال آلرژی و التهاب پس از استفاده از آن کمتر از شیر گاو است. بنابراین این پنیر برای کسانی که به مواد لبنی حساس هستند مناسب است.

مانند بسیاری از محصولات غذایی، مهم است که به یاد داشته باشید که پنیر فتا، دارای چربی های اشباع و سدیم است. بنابراین باید به اندازه کافی مصرف شود نه هر روز.

ارزش غذایی پنیر فتا

کلمه “feta”، یک کلمه یونانی است و برای توصیف این پنیر بسیار محبوب استفاده می شود. اما کلمه fetta ایتالیایی است که به معنی “برش” می باشد. در حالی که اتحادیه اروپا در حال حاضر مشخصات خاصی را برای پنیر فتا تهیه شده از شیر گوسفند و بز به شرح زیر ارائه کرده است، اما ممکن است این پنیر در سایر نقاط جهان از شیر گاو یا بوفالو تهیه شده و ارزش غذاییش کمی متفاوت باشد.

فتا یک پنیر نرم محسوب می شود که دارای چندین سوراخ بوده و طعم تندی دارد. ارزش غذایی پنیر فتا به نام تجاری و نوع فتایی که مصرف می کنید بستگی دارد. فتا سنتی از شیر گوسفند خالص یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز (کمتر از ۳۰ درصد از شیر بز و ۷۰ درصد از شیر گوسفند) تهیه می شود.

یک وعده پنیر فتا (حدود ۲۸ گرم) شامل مواد مغذی زیر است:

  • ۷۴ کالری
  • ۶ گرم چربی
  • ۲۶۰ میلی گرم سدیم
  • ۱٫۲ گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۱ گرم قند
  • ۰٫۲ میلی گرم ریبوفلاوین / ویتامین B2 (حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۴۰ میلی گرم کلسیم (حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۱۲ میلی گرم سدیم (حدود ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۹۴ میلی گرم فسفر (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۵ میکروگرم ویتامین B12 (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۴٫۲ میکروگرم سلنیوم (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)

خواص پنیر فتا

خواص پنیر فتا از بدن در برابر سرطان محافظت می کند

شاید یکی از مزایای هیجان انگیز پنیر فتا خواص ضد سرطانی آن باشد. پنیر فتا به عنوان یک منبع غنی از کلسیم، به شما این امکان را می دهد تا از بدن خود در برابر سرطان محافظت کنید. تحقیقات مختلف نشان می دهد کلسیم (همراه با ویتامین D) به محافظت از بدن در برابر انواع مختلف سرطان کمک می کند.

فراموش نکنید که منیزیم برای جذب کلسیم حیاتی است. اگر کمبود منیزیم دارید، بدن شما به اندازه کافی کلسیم جذب نمی کند. این به این معنی است که شما خواص کامل این پنیر را دریافت نخواهید کرد. اما در کل خواص ضد سرطان پنیر فتا فقط به کلسیم مربوط نیست! پروتئین آلفا لاکتبالومین در آن نیز می تواند در صورت اتصال به یون های کلسیم و روی، خواص آنتی باکتریال و ضد تومور ایجاد کنند.

خواص پنیر فتا از سلامت استخوان پشتیبانی می کند

شما احتمالا از قبل می دانستید که کلسیم برای استخوان ها مفید است. با این حال، کشورهایی که دارای بالاترین نرخ مصرف لبنیات هستند نیز از میزان بالای پوکی استخوان رنج می برند. پس چه چیزی در این کشورها در حال رخ دادن است؟ فتا پاسخ این سوال شما را خواهد داد.

اول از همه این که کلسیم از استخوان های شما پشتیبانی می کند. این ماده موجب افزایش توده استخوانی، به ویژه در کودکان و نوجوانان و کسانی که در دهه دوم زندگی خود هستند، می شود. افزایش توده استخوان، ریسک ابتلا به استئوپروز و سایر بیماری ها که شامل کاهش توده استخوانی است، را کمتر می کند.

با این حال، شیر گاو می تواند به استخوان ها آسیب برساند، زیرا شیر گاو شیری پاستوریزه است و یکی از بدترین منابع برای دریافت کلسیم می باشد. این موضوع به این دلیل است که شیر گاو موجب ایجاد اسیدوز (سطح بالای اسید در بدن) می شود. در عوض، سایر مواد غذایی حاوی کلسیم بالا (مانند پنیر فتا) بیشتر قلیایی هستند و این مشکل را برای بدن شما ایجاد نمی کنند. جعفری، اسفناج و کدو سبز نیز چنین خواصی را دارند.

خواص پنیر فتا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

پروتئین دیگری که در پنیر فتا یافت می شود هیستیدین نامیده می شود. این پروتئین در ابتدا تنها در سلامتی نوزاد اهمیت داشت. اما بعدا مشخص شد که برای بزرگسالان نیز ضروری است.

هنگامی که هیستیدین همراه با ویتامین B6 (که آن هم در پنیر فتا یافت می شود) ترکیب می شود، تحت فرآیند مولکولی به هیستامین تبدیل خواهد شد. این ترکیب بخشی از روند التهابی است. اگر چه به طور کلی لازم است که غذاهایی که التهاب ایجاد می کنند را از رزیم غذایی خود حذف کنید، اما کمی التهاب به سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با بیماری ها کمک می کند.

خوردن غذاهایی مانند پنیر فتا، همراه با رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها برای محافظت از آسیب ناشی از التهاب بیش از حد، می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری ها سالم نگه دارد. ضمن این که پنیر فتا حاوی پروبیوتیک است که برای سیستم ایمنی بدن، جهت جلوگیری از عفونت و بیماری مفید است.

خواص پنیر فتا کمک می کند که دستگاه گوارش و روده سالم بماند

یکی دیگر از چیزهای خوبی که در مورد تغذیه با پنیر فتا وجود دارد این است که این ماده پروبیوتیک های مفید برای بدن را فراهم می کند! پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که در روده زندگی می کنند. هنگامی که تعادل آن ها به هم می خورد، بدن به یک زمین پرورش دهنده برای باکتری ها، مخمرها، قارچ ها، انگل ها و بسیاری دیگر از عوامل بیماری زا تبدیل می شود.

پروبیوتیک نه تنها موجب تقویت سیستم ایمنی می شود، بلکه به شما اجازه می دهد تا سلامت روده خود را حفظ کنید و از بسیاری از مشکلات گوارشی به خصوص در افرادی که به طور مرتب، غذاهای شیرین استفاده می کنند و استفاده کننده از آنتی بیوتیک ها و سایر مواد شیمیایی خطرناک هستند، جلوگیری کنید.

خواص پنیر فتا از سردرد، از جمله میگرن جلوگیری می کند

پنیر فتا یک منبع خوب از ویتامین B2 یا “ریبوفلاوین” است. ویتامین B2 به عنوان یک درمان طبیعی برای سردرد های میگرنی استفاده می شود. رژیم غذایی حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) می تواند به عنوان یک روش پیشگیری برای محدود کردن میگرن و سایر انواع سردرد مزمن باشد.

خواص پنیر فتا از چشم ها محافظت می کند و مانع از بیماری دژنراتیو چشم می شود

ریبوفلاوین به غیر از جلوگیری از سر درد برای چشم نیز مفید است. مطالعات نشان می دهند، افرادی که رژیم های غذایی غنی از ویتامین B2 دارند، شانس کمتری را برای ابتلا به بیماری های چشم دژنراتیو مانند آب مروارید، کراتوکونوس و گلوکوم (همه این بیماری ها با افزایش سن مرتبط هستند) دارند.

خواص پنیر فتا بخشی از درمان طبیعی کم خونی است

کم خونی مربوط به مشکلی که در سلول هموگلوبین که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند، می شود. هنگامی که بدن شما قادر به دریافت اکسیژن کافی برای سلول ها و بافت ها نیست، ضعف و خستگی ایجاد می شود.

همراه با سطح پایین آهن، اسید فولیک و یا ویتامین B12، کم خونی می تواند به طور طبیعی با مصرف غذاهای خاص و مکمل های مواد مغذی درمان شود. بنابراین، ویتامین B12 (و مقدار کمی آهن) موجود در پنیر فتا می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی مبارزه کننده با کم خونی استفاده شود.

اثرات جانبی بالقوه و احتیاط ها لازم در مورد مصرف پنیر فتا

در حالی که پنیر فتا نسبت به پنیر مشتق شده از شیر گاو کمتر موجب واکنش آلرژیک می شود، اما برخی از افراد حساسیت به شیر بز یا گوسفند دارند و این پنیر ممکن است در آن ها واکنش آلرژیک ایجاد کند. بدن حدود ۹۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی به شیر گاو، پروتئین های مشابه را در شیر بز می شناسد.

با این حال، اگر به شیر گاو حساسیت ندارید، احتمالا محصولاتی مانند فتا یک جایگزین عالی برای شیر گاو هستند.

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی مصرف پنیر فتا برای افرادی که به عدم تحمل هیستامین مبتلا هستند، رخ می دهد. هیستامین یک پروتئین حیاتی در دوزهای کوچک است که برای کمک به بدن جهت مبارزه با عفونت کاربرد دارد. اما وجود مقدار زیادی هیستامین در بدن باعث التهاب بیش از حد می شود. افرادی که از عدم تحمل هیستامین رنج می برند، بر خلاف اکثر افراد، هنگام مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین هیستامین، علائم آلرژی را تجربه می کنند.

اگر پس از مصرف پنیر فتا یا سایر محصولات تهیه شده با شیر ​​بز یا گوسفند علائمی مانند کهیر، تعریق یا تورم را شاهد بودید مصرف خود را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.