خواص چای بابونه برای بدن بر اساس شواهد علمی

قرن هاست که از چای بابونه به دلیل عطر و طعم و خواص آرامش بخشش، در سراسر جهان استفاده می شود. در واقع، این چای بهترین نوشیدنی برای مصرف قبل از خواب است. طبق آمارها، بیش از ۱ میلیون فنجان چای بابونه در روز در جهان مصرف می شود! با این حال، مطالعات نشان داده اند که چای بابونه خواصی بیشتر از یک نوشیدنی لذت بخش دارد. اگر کنجکاو شده اید تا در مورد خواص چای بابونه اطلاعاتتان را بیشتر کنید، ما را در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

خواص چای بابونه

بابونه یکی از معتبر ترین گیاهان دارویی در جهان است و مطالعات مختلف نشان داده اند که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. بنابراین، قرن هاست که به صورت موضعی و خوراکی برای درمان انواع مختلفی از مشکلات مورد استفاده قرار گرفته است.

به عنوان مثال، بابونه به طور موضعی برای درمان زخم، اگزما، سوختگی و عفونت های مختلف پوست مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این ماده به صورت خوراکی، برای کمک به کاهش اضطراب، بهبود الگوهای خواب و تسکین ناراحتی روده استفاده می شود.

خواص چای بابونه برای خواب

یکی از رایج ترین خواص چای بابونه به عنوان یک روش کمک درمانی، استفاده از این ماده برای درمان بی خوابی است.

یک مطالعه منتشر شده توسط Biological & Pharmaceutical Bulletin نشان داد که بابونه اثر مشابه ای با داروهای بنزودیازپین دارد. این داروها معمولا برای درمان اختلالات اضطرابی و بی خوابی تجویز می شوند. این چای می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید. مطالعات دیگری که بر روی انسان ها انجام شده اند نشان می دهند که عصاره بابونه به برخی از افراد کمک می کند تا بهتر بخوابند.

بنابراین، نوشیدن یک فنجان چای بابونه حدود ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب، می تواند به شما کمک کند سریعتر به خواب بروید.

خواص چای بابونه برای اضطراب

از آنجایی که چای بابونه تاثیری آرام بخش بر روی مغز دارد و می تواند به سرعت شما را بخوابند، جای تعجب نیست که بتواند اضطراب را نیز کم کند. بابونه حاوی مقادیر بالایی از آپیگنین فلاونوئید است که برای کاهش اضطراب مفید است.

تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر بابونه در درمان اختلال اضطراب عمومی نشان داده اند که عصاره بابونه اثر مشابه ای با داروهای ضد اضطراب دارد، اما عوارض جانبی این داروها را ندارد. برای لذت بردن از اثرات آرام بخش بابونه، می توانید ۲ قاشق مرباخوری گل بابونه خشک را در یک فنجان آب گرم به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه دم کرده و میل کنید.

خواص چای بابونه برای بهبود زخم

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بابونه آن را به یک درمان عالی برای بریدگی ها و زخم ها تبدیل کرده است. در یک آزمایش عصاره بابونه با روغن زیتون مخلوط شده و برای درمان زخم دو بار در روز استفاده شد. زخم هایی که بابونه به آن ها زده شده سریعتر بهبود پیدا کردند.

برای تمیز کردن زخم ها و کمک به آنها جهت بهبود سریع تر، محل زخم را با چای بابونه سرد شده بشویید. می توانید یک تکه پنبه را در این چای خیس کرده و به آرامی آن را به زخم بمالید. یا مقداری از این چای را با آلوئه ورا مخلوط کنید و روی زخم بریزید.

خواص چای بابونه برای درمان مشکلات گوارشی

چای بابونه می تواند برای سیستم گوارش نیز مفید باشد. این خاصیت یکی از کاربردهای سنتی چای بابونه است. در مطالعات مختلف اثبات شده است که عصاره چای بابونه می تواند به تحریک فرآیندهای بدن کمک کرده و آنزیم هایی را که موجب التهاب می شوند مهار کند. خواص چای بابونه همچنین باعث تحریک بدن برای تولید آنزیم های گوارشی بیشتری می شود.

چای بابونه حاوی بیسابولول است که می تواند به پیشگیری و درمان زخم های داخلی کمک کند.

خواص چای بابونه برای تقویت سیستم ایمنی

مصرف منظم چای بابونه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر انواع عفونت پیشگیری کند. یک مطالعه جالب نشان داد که نوشیدن چای بابونه ۵ بار در روز، میزان فعالیت ضد باکتری در بدن افراد را افزایش می دهد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، به خصوص اگر می دانید که دوستان و یا یکی از اعضای خانواده سرماخوردگی دارند، در طول روز چای بابونه بخورید.

خواص چای بابونه برای بهبود سلامت پوست

چای بابونه می تواند از اکسید شدن سلول های پوستی جلوگیری کند. خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و رطوبت زای آن می تواند تاثیر شگفت انگیزی روی پوست داشته باشد.

شما می توانید از چای بابونه به وسیله قرار دادن ۲ کیسه چای بابونه در یک فنجان آب جوش و پوشاندن روی فنجان به مدت ۱۰ دقیقه، به عنوان تونر استفاده کنید. اضافه کردن ۱۰ قطره آب لیمو نیز قدرت این تونر را افزایش می دهد.

روش دیگر استفاده از این گیاه روش بخور است. برای این کار ۲ فنجان آب را با ۲ کیسه چای بابونه بجوشانید. سپس حوله ای را روی سر خود قرار دهید و صورت را روی بخار بگیرید. این بخار می تواند پوست شما را تسکین دهد و روشن کند. این کار یک روش خوب برای پیشگیری از بروز آکنه است.

خواص چای بابونه برای کاهش وزن

نوشیدن چای بابونه به صورت منظم می تواند در کاهش وزن نیز نقش داشته باشد. همانگونه که قبلا نیز اشاره کردیم، چای بابونه می تواند در بهبود سیستم گوارش بدن تاثیر گذار باشد. این تاثیر به بدن کمک می کند که چربی و کلسترول را دفع کند.

برای استفاده از چای بابونه جهت کاهش وزن، یک فنجان چای بابونه را قبل از هر وعده غذا مصرف کنید.

یکی از اثرات جانبی مفید ناشی از مصرف چای بابونه به طور منظم که مربوط به کاهش وزن است، بهبود کیفیت زندگی می باشد. زیرا وزن به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. از طرفی از آنجا که استفاده منظم از چای بابونه می تواند به شما در بهبود خواب کمک کند، یکی دیگر از عوامل ایجاد بی خوابی یعنی چاقی را نیز از این می برد.

خواص چای بابونه برای بدن بر اساس شواهد علمی
خواص چای بابونه برای بدن بر اساس شواهد علمی

خواص چای بابونه برای ADHD

در برخی موارد، اثر آرام بخش چای بابونه می تواند بر روی افرادی که دچار اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) هستند، تاثیر مثبتی داشته باشد. یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف عصاره بابونه توسط بیماران مبتلا به ADHD، تاثیر زیادی بر روی علائم بیماری آن ها دارد.

خواص چای بابونه برای بیماران دیابتی

یکی از مشکلات افراد مبتلا به دیابت، کنترل میزان قند، به ویژه پس از مصرف غذا است. یک مطالعه منتشر شده در Journal of Agricultural and Food Chemistry نشان می دهد که مصرف چای بابونه با وعده های غذایی می تواند به جلوگیری از افزایش سطح قند خون و سایر عوارض دیابت کمک کند.

خواص چای بابونه برای خستگی چشم ها

برای از بین بردن خشکی و خستگی چشم ها، خواص ضد التهابی بابونه می تواند مفید باشد. چای کیسه ای بابونه خیس و خنک شده یک کمپرس سرد عالی برای رفع خستگی چشم است.

خواص چای بابونه و سرطان

انواع مختلفی از چای وجود دارد که برای بدن مفید هستند. اما چای بابونه برایپیشگیری و مبارزه با سرطان بسیار مفید است. عامل فعال در چای بابونه که آپیگنین نامیده می شود می تواند به جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی کمک کند.

سلول های سرطانی عمر طولانی تری نسبت به سلول های طبیعی دارند. این یکی از عواملی است که باعث می شود سلول های سرطانی گسترش پیدا کرده و بیشتر تکثیر شوند. بسیاری از داروهای سرطان در پی این هستند که کاری کنند تا سلول های سرطانی مانند سلول های طبیعی بمیرند.

مطالعه ۱

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نشان دادند که آپیگنین سلول های سرطانی را به میزان معادل با سلول های طبیعی می میراند. آنها دریافتند که آپیگنین به جلوگیری از گسترش سرطان سینه کمک کرد. بابونه نه تنها بر روی سرطان سینه موثر است، بلکه تحقیقات نشان داده اند که در برابر بسیاری از انواع دیگر سرطان نیز موثر می باشد.

مطالعه ۲

دانشمندان در مطالعه دیگری که در مجله Health of Europe منتشر شده است، دریافتند که مصرف چای بابونه از بدن افراد در برابر ابتلا به سرطان تیروئید محافظت می کند.

چرا چای بابونه با سرطان مبارزه می کند

دانشمندان در تلاش برای پیدا کردن چگونگی تاثیر چای بابونه بر روی سرطان هستند. به همین دلیل ترکیبات شیمیایی در چای بابونه و نحوه عملکرد آن ها را بررسی کردند. محققان دریافتند که مواد تشکیل دهنده در چای بابونه، سلول های سرطانی را کشته و سلول های سالم را سالم نگه می دارند.

کاهش التهاب کلید حیاتی برای پیشگیری و مبارزه با سرطان است. التهاب یک فرآیند طبیعی است اما التهاب بیش از حد می تواند به بدن و DNA سلولی آسیب برساند و شروع کننده سرطان باشد.

با تنظیم التهاب، یکی از عوامل اصلی شناخته شده برای ایجاد سرطان را کنترل کنید. استرس یکی دیگر از عوامل مهم مرتبط با سرطان است. چای بابونه با استرس و التهاب مبارزه می کند.

در یک مطالعه منتشر شده در مجله Life Sciences، دانشمندان ثابت کردند که بابونه ترکیبات ایجاد کننده التهاب را تنظیم می کند. بنابراین چای بابونه در برابر سرطان و بسیاری از بیماری های مدرن مانند بیماری های قلبی عروقی، آسم و آرتریت از بدن محافظت می کند.

خواص چای بابونه برای درمان گرفتگی های قاعدگی

چای بابونه حاوی اسید آمینه گلیسین است و می تواند به کاهش اسپاسم های عضلانی، از جمله گرفتگی رحم در طول قاعدگی کمک کند. برای کاهش دردهای قاعدگی در طول دوره، باید ۴ تا ۵ فنجان چای بابونه در روز بخورند.

چای بابونه و بارداری

به گفته متخصصان American Pregnancy Association، چای بابونه می تواند به زنان باردار کمک کند، زیرا حاوی مقدار زیادی کلسیم و منیزیم است. این ماده همچنین یک روش طبیعی برای بهبود الگوهای خواب و همچنین کاهش التهاب است. اگر رعایت تعادل در نوشیدن این چای به شدت توصیه می شود.