خواص چای سبز

چای سبز، همراه با چای سیاه و اولانگ، از چای های بومی چین است. این چای ها روزانه توسط افراد زیادی در جهان استفاده می شوند. انار نیز میوه بومی عراق، ایران و پاکستان است اما امروزه در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان کشت می شود. امروز می خواهیم در مورد خواص درمانی و مزایای چای سبز و انار با شما صحبت کنیم.

خواص چای سبز و انار

چای سبز و سلامت قلب

بر اساس گزارش منتشر شده از یک مطالعه که در شماره فوریه ۲۰۱۳ مجله Current Pharmaceutical Design، مشخص شد افرادی که پنج فنجان یا بیشتر، چای سبز در روز می خورند کمتر به تمامی اشکال بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند. در این تحقیق آمده است که این چای به طور خاص، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. چای سبز همچنین قند خون ناشتا و سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL، “کلسترول بد” را کاهش می دهد. با این حال محققان در این مطالعه ارتباطی نیز بین چای سبز و افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL، (کلسترول خوب) پیدا کردند. در روش مشابه، هموگلوبین گلیکوزیله، که به عنوان HbA1c نیز شناخته می شود توسط چای سبز تحت تاثیر قرار نگرفته است. هموگلوبین A1C یک نشانگر خون است که نشان دهنده سطح قند خون در طول سه ماه گذشته می باشد.

چای سبز و پیشگیری از سرطان

مزایای ضد سرطان چای سبز در مطالعه منتشر شده در شماره ژانویه ۲۰۱۳ مجله Molecular Nutrition and Food Research ثابت شده است. در این مطالعه مشخص شد که اپیگالوکتشین گالات یا EGCG که یک ترکیب فعال در چای سبز است، در برابر برخی از انواع سرطان سینه با تنظیم گیرنده های استروژن در سلول های سینه و مهار رشد و تکثیر سلول های سرطانی در بافت پستان که وابسته به استروژن است، از بدن محافظت می کند.

انار و سلامت قلب

مطالعه منتشر شده در شماره جولای ۲۰۱۲ مجله Free Radical Biology and Medicine ثابت کرد که آب انار در تشکیل پلاک های شریانی و بهبود سلامت قلب موثر است. شرکت کنندگان در این تحقیق برای تصفیه خون تحت درمان دیالیز بودند. برخی از این بیماران همراه با درمان دیالیز، به مدت یک سال و سه بار در هفته ۱۰۰ میلی لیتر آب انار مصرف کردند. مولکول هایی که توسط سموم انباشته شده به عنوان ضایعات از بدن آن ها دفع می شد، نتیجه کاهش قابل توجهی در پروتئین و چربی اکسیده را نشان می داد. مصرف آب انار همچنین باعث کاهش التهاب می شود. در این پژوهش ۲۵ درصد از افراد گروهی که از مکمل انار استفاده می کردند، بهبود قابل اندازه گیری را نشان دادند. در مقایسه، در این میان، بیمارهای قلبی و عروقی گروهی که از آب انار استفاده نمی کردند، حدود ۵۰ درصد پیشرفت کرد. علاوه بر این هیچ شرکت کننده ای در گروه دوم بهبود نیافت.

آنتی اکسیدان های چای سبز و انار

آنتی اکسیدان مشترک چای سبز و انار پلی فنل است. بر اساس گزارش منتشر شده در مجله Biochimica et Biophysica Acta، این آنتی اکسیدان خواص ضد پیری قوی دارد. در این تحقیق محققان موفقیت مصرف چای سبز و انار را در مقایسه با روزه سنجیده اند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که روزه که یک شکل از محدودیت کالری است، موجب طول عمر در برخی از حیوانات می شود اما استرس را افزایش می دهد. در این مطالعه، دو گروه حیوان مورد سنجش قرار گرفتند. گروه اول رژیم غذایی روزه داری را در کنار مصرف چای سبز و انار داشت و گروه دوم همین شرایط را بدون استفاده از نوشیدنی چای سبز و انار پی گرفت. محققان به این نتیجه رسیدند که گروه اول نسبت به گروه دوم التهاب کمتر و طول عمر طولانی تر را داشتند.