خواص چای سبز

چای سبز سالمترین نوشیدنی روی کره زمین است. این ماده با آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی زیادی که اثرات قدرتمندی در بدن دارند غنی شده است. بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بسیاری از مزایای چشمگیر دیگر از جمله خواص چای سبز هستند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مهمترین خواص چای سبز که توسط مطالعات علمی مختلف پشتیبانی شده اند اشاره می کنیم.

مهمترین خواص چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی است که باعث بهبود سلامت کلی بدن می شود

چای سبز چیزی فراتر از یک نوشیدنی است. بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در برگ های چای، آن را به نوشیدنی بسیار مفید تبدیل می کنند که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مهم است. چای سرشار از پلی فنول است که تأثیراتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان دارد.

حدود ۳۰ درصد از وزن این نوشیدنی از پلی فنولی به نام کاتچین و به خصوص EGCG تشکیل شده است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند و خواص مهمی برای بدن دارند.

این مواد می توانند تشکیل رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و از سلول ها و مولکول ها در برابر آسیب محافظت کنند. این رادیکال های آزاد در ایجاد پیری و انواع بیماری ها نقش دارند. EGCG (اپی‌گالوستاچین گالت) یکی از ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز است که برای درمان بیماری های مختلف خاصیت دارویی قدرتمندی دارد.

چای سبز حاوی مقدار کمی ماده معدنی نیز می باشد که برای سلامت بدن بسیار مهم هستند. سعی کنید از یک برند با کیفیت چای سبز بخرید. زیرا محصول برخی از مارک های بی کیفیت حاوی مقدار زیادی فلوراید هستند.

ترکیبات موجود در چای سبز می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و ذهن را دقیق تر کنند

چای سبز بیشتر از این که ذهن را بیدار نگه دارد می تواند شما را باهوش تر کند. ماده فعال اصلی موجود در این نوشیدنی که کافئین نامیده می شود یک نوع محرک است. البته کافئین چای سبز به اندازه کافئین قهوه نیست. اما برای ایجاد پاسخ در بدن کافیست.

آنچه کافئین در مغز انجام می دهد مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین است. به این ترتیب شلیک نورون ها و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد.

کافئین در گذشته به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده اند که مصرف این ماده منجر به بهبود جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله بهبود خلق و خو، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه می شود. با این حال چای سبز حاوی چیزی بیش از کافئین است. این نوشیدنی دارای اسید آمینه L-theanine است که قادر به عبور از سد خونی مغزی می باشد.

L-theanine فعالیت انتقال دهنده GABA را که دارای اثرات ضداضطرابی است؛ افزایش می دهد. همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می شود. مطالعات نشان داده اند که کافئین و L-theanine می توانند اثر هم افزایی داشته باشند. ترکیب این دو ماده در بهبود عملکرد مغز تاثیر بسزایی دارد.

خواص چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد بدنی می شود

اگر لیست مواد تشکیل دهنده مکمل های چربی سوزی را نگاه کنید؛ احتمالا کلمه چای سبز را خواهید دید. دلیل این امر این است که در آزمایشات کنترل شده مشخص شده است که چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و افزایش میزان متابولیسم بدن می شود.

در یک مطالعه که بر روی ۱۰ مرد سالم انجام شد، چای سبز ۴ درصد انرژی مصرفی را افزایش داد. یک مطالعه دیگر نشان داد که اکسیداسیون چربی با مصرف این نوشیدنی ۱۷ درصد افزایش یافته است و این موضوع نشان می دهد که چای سبز ممکن است به طور معمول باعث افزایش چربی سوزی شود.

با این حال برخی از مطالعات انجام شده روی چای سبز هیچ افزایش متابولیکی را نشان نداده اند. بنابراین اثرات این ماده بر روی بدن ممکن است به فرد بستگی داشته باشد.

خود کافئین نیز با تحریک اسیدهای چرب در بافت های چربی باعث بهبود عملکرد بدنی و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان انرژی می شود. در دو مطالعه مروری مجزا مشخص شد که کافئین به طور متوسط ​​۱۱ تا ۱۲ درصد عملکرد بدنی را افزایش می دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهند

سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این بیماری یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان داده اند که آسیب اکسیداتیو به پیشرفت سرطان کمک می کند و آنتی اکسیدان ها ممکن است اثر محافظتی در بدن داشته باشند.

چای سبز منبع عالی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است. بنابراین منطقی است که بتواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • سرطان پستان: یک بررسی متاآنالیز خاطر نشان کرد که زنانی که بیشتر چای سبز می نوشند؛ ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان که شایع ترین سرطان در زنان است؛ هستند.
  • سرطان پروستات: در یک مطالعه مشخص شد که مردانی که چای سبز می نوشند، ۴۸٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات که شایع ترین سرطان در مردان است؛ هستند.
  • سرطان کولورکتال: تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان داد که افرادی که نوشیدنی های حاوی چای سبز می نوشند تا ۴۲٪ کمتر احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را دارند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که نوشیدنی های حاوی چای سبز احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان را کاهش می دهند. با این حال برای تأیید این اثرات به تحقیقات باکیفیت بیشتری نیاز داریم.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که ریختن شیر در چای ایده خوبی نیست. زیرا برخی از مطالعات نشان داده اند که شیر آنتی اکسیدان های موجود در چای را کاهش می دهد.

چای سبز ممکن است از مغز شما در پیری محافظت کند و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد

خواص چای سبز
خواص چای سبز

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد بلکه ممکن است در برابر افزایش سن نیز از شما محافظت کند. بیماری آلزایمر شایعترین بیماری عصبی در انسان و عامل اصلی زوال عقل است. بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است و به معنی مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می توانند اثرات محافظت کننده از سلولهای عصبی داشته باشند. به این ترتیب برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می توانید روی خواص چای سبز حساب کنید.

خواص چای سبز می تواند باکتری های دهان را از بین ببرد و خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد

کاتچین موجود در چای سبز اثرات بیولوژیکی دیگری نیز بر روی بدن دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که این ترکیبات می توانند باکتری ها را از بین برده و ویروس هایی مانند ویروس آنفولانزا را مهار کنند. به این ترتیب خطر ابتلا به عفونت کم می شود.

Streptococcus mutans اصلی ترین باکتری مضر در دهان است که باعث ایجاد پلاک می شود و در ایجاد پوسیدگی دندان نقش اصلی را دارد.

مطالعات نشان داده اند که کاتچین های موجود در چای سبز می تواند رشد Streptococcus mutans را مهار کنند. مصرف چای سبز با بهبود سلامت دندان و کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی همراه است.

مطالعات متعدد همچنین نشان داده اند که چای سبز می تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.

خواص چای سبز احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد

دیابت نوع ۲ نوعی بیماری است که در چند دهه گذشته به یک اپیدمی تبدیل شده و اکنون در حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می برند.

این بیماری به دلیل مقاومت به انسولین یا عدم توانایی بدن در تولید انسولین، موجب بالا رفتن سطح قند خون می شود. مطالعات نشان داده اند که چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد.

یک مطالعه که بر روی ژاپنی ها انجام شد نشان داد افرادی که بیشتر چای سبز مصرف می کنند؛ ۴۲٪ کمتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه هستند. بررسی ۷ مطالعه که حاوی ۲۸۶،۷۰۱ شرکت کننده بودند نشان داد که مصرف کنندگان چای سبز ۱۸٪ کمتر با خطر ابتلا به دیابت مواجه هستند.

چای سبز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد

بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند. مطالعات نشان داده اند که چای سبز می تواند برخی از عوامل اصلی خطر ابتلا به این بیماری ها مانند کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را بهبود بخشد.

چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را به طرز چشمگیری افزایش می دهد و باعث می شود ذرات LDL اکسیداسیون نشوند. اسکید این ذرات بخشی از مسیر بیماری های قلبی است.

با توجه به تأثیرات مفید چای سبز بر روی عوامل خطر، جای تعجب نیست که مصرف کننده های این نوشیدنی تا ۳۱ درصد با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مواجه هستند.

مصرف چای سبز می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد

با توجه به اینکه چای سبز می تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد، منطقی است که می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. مطالعات متعددی نشان داده اند که چای سبز منجر به کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم می شود.

یکی از این مطالعات یک کارآزمایی کنترل شده ۱۲ هفته ای تصادفی بود که بر روی ۲۴۰ زن و مرد چاق انجام شد. در این مطالعه گروهی که چای سبز مصرف کرده بودند از نظر درصد چربی بدن، وزن بدن، سایز دور کمر و چربی شکم کاهش چشمگیری را شاهد بودند. با این حال برخی از مطالعات از نظر آماری افزایش معنی داری در کاهش وزن را نشان نداده اند.

مصرف چای سبز عمر را طولانی می کند

البته ، همه ما باید یک روز در نهایت این دنیا را ترک کنیم. مردن اجتناب ناپذیر است. با این حال با توجه به اینکه نوشیدن چای سبز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد، منطقی است که عمر را طولانی کند.

یک مطالعه که بر روی ۴۰۵۳۰ بزرگسال ژاپنی انجام شد نشان داد که کسانی که بیشتر چای سبز مصرف می کنند (۵ یا بیشتر از ۵ فنجان در روز) به طور قابل توجهی کمتر در طی ۱۱ سال آینده بر اثر بیماری های زیر جان خود را از دست می دهند:

  • مرگ و میر کلی: در زنان ۲۳٪ کمتر و در مردان ۱۲٪ کمتر است.
  • مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی: در زنان ۳۱٪ کمتر و در مردان ۲۲٪ کمتر است.
  • مرگ بر اثر سکته مغزی: در زنان ۴۲٪ کمتر و در مردان ۳۵٪ کمتر است.

یک مطالعه دیگر که بر روی ۱۴۰۰۱ سالمند ژاپنی انجام شد نشان داد افرادی که بیشتر چای می نوشند؛ ۷۶ درصد کمتر در طول دوره ۶ ساله مطالعه جان خود را از دست می دهند.

منابع:

  1. The neuropharmacology of L-theanine(N-ethyl-L-glutamine): a possible neuroprotective and cognitive enhancing agent
  2. L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state
  3. L-theanine and caffeine in combination affect human cognition as evidenced by oscillatory alpha-band activity and attention task performance
  4. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans
  5. Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans
  6. Caffeine use in sports, pharmacokinetics in man, and cellular mechanisms of action
  7. Effects of caffeine ingestion on exercise testing: a meta-analysis
  8. Green tea consumption and breast cancer risk or recurrence: a meta-analysis
  9. Green tea consumption and prostate cancer risk in Japanese men: a prospective study
  10. An inverse association between tea consumption and colorectal cancer risk
  11. Addition of whole, semiskimmed, and skimmed bovine milk reduces the total antioxidant capacity of black tea
  12. Neurological mechanisms of green tea polyphenols in Alzheimer’s and Parkinson’s diseases
  13. Anti-infective properties of epigallocatechin-3-gallate (EGCG), a component of green tea
  14. Antibacterial Activity of Iranian Green and Black Tea on Streptococcus Mutans: An In Vitro Study
  15. Effect of green tea on glucose control and insulin sensitivity: a meta-analysis of 17 randomized controlled trials
  16. Coffee, decaffeinated coffee, and tea consumption in relation to incident type 2 diabetes mellitus: a systematic review with meta-analysis
  17. Green and black tea for the primary prevention of cardiovascular disease
  18. Associations of Coffee, Tea, and Caffeine Intake with Coronary Artery Calcification and Cardiovascular Events
  19. Effects of catechin enriched green tea on body composition
  20. Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study
  21. Green Tea Consumption and Mortality among Japanese Elderly People: The Prospective Shizuoka Elderly Cohort