خواص چای نعناع

چای نعنا یا نعناع یک چای پر از عطر و طعم است که خواص زیادی نیز برای بدن دارد. علاوه بر طعم، نوشیدین این چای مزایای زیادی برای بدن دارد. شناختن خواص چای نعناع می تواند به شما کمک کند تا از این چای بهتر استفاده کنید و سطح سلامت بدن خود را بهبود بخشید. در ادامه بیشتر در مورد خواص چای نعناع صحبت می کنیم.

خواص چای نعناع

مشکلات معده را رفع می کند

نعناع گیاهی است که برای درمان ناراحتی های معده مفید است و می تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر، تهوع، درد معده، اسهال یا یبوست کمک کند. اغلب افراد می توانند به ارحتی چای نعناع استفاده کنند. زیرا حاوی قند نیست و وضعیت معده را تشدید نمی کند.

به هضم کمک می کند

نعناع به عنوان یک ماده خنک کننده عمل کرده و به کاهش درد در دستگاه گوارش کمک می کند. این ماده گاز تولید شده توسط دستگاه گوارش را پس از هضم کاهش می دهد. در بسیاری از فرهنگ ها، از این گیاه بعد از خوردن غذا جهت ترویج جریان صفراوی به بدن استفاده می شود. افزایش جریان صفرا باعث می شود که غذا بهتر هضم شود.

برای تسکین تهوع، تب و سرفه مفید است

طرفدار طب سنتی معتقدند که یکی از خواص چای نعناع این است که تهوع پس از خوردن غذا و تهوعی که بر اثر مسافرت با ماشین، هواپیما یا قایق احساس می شود را از بین می برد. خواص ضد اسپاسم نعناع می تواند به جلوگیری از استفراغ که اغلب با حالت تهوع یا درد معده در این شرایط همراه است، کمک کند. خواص ضد درد این چای می تواند باعث آرامش ماهیچه ها و عضلات روده ای شود و سندرم روده تحریک پذیر، اسهال یا گرفتگی معده را از بین ببرد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

بسیاری از افراد چای نعناع را زمانی که از سرماخوردگی و یا آنفولانزای رنج می برند استفاده می کنند. این چای به دلیل داشتن کلسیم، ویتامین B و پتاسیم، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. برخی معتقدند که خوردن چای نعناع می تواند به کنترل آسم کمک کند، اما متخصصان پزشکی این اطلاعات را ندارند و آن را رد می کنند. مواد تشکیل دهنده نعناع می توانند به کاهش علائم بیماری شما کمک کنند و ایجاد مجدد بیماری در آینده جلوگیری کنند.

موجب کاهش بوی بد دهان می شود

کسانی که دچار بوی بد دهان هستند، می توانند از چای نعناع برای خوشبو کردن دهان استفاده کنند. نوشیدن چای نعناع به طور منظم کمک می کند تا به طور دائم از علائم بوی بد دهان که می تواند ناراحت کننده یا شرم آور باشد، رها شوید. اما علت پشت این ادعاها تا حدودی قابل بحث است.

استرس را تسکین می دهد

طعم و مزه نعناع به کاهش استرس کمک می کند. نوشیدن چای نعناع به دلیل خواص تسکین دهنده استرس را کم می کند و باعث می شود که راحت تر بخوابید. بعضی معتقدند که این نوع تسکین استرس با خاصیت چای نعناع در تقویت سیستم ایمنی بدن مرتبط است.

سایر خواص چای نعناع

برخی ادعا می کنند که چای نعناع می تواند اشتها را کاهش دهد و برای کسانی که سعی در از دست دادن وزن دارند مفید است. برخی از افراد نیز فکر می کنند که خوراندن چای نعناع به کودکان شیرخوار می تواند کمک کند که کولیک را بهتر کنترل کنند. با این حال، برخی نیز متوجه شدند که نوشیدن چای نعناع ممکن است به کاهش ناراحتی ناشی از سردرد یا میگرن کمک کند.

خواص چای نعناع
خواص چای نعناع

هشدارها و عوارض جانبی ناشی از مصرف چای نعناع

بدتر شدن ریفلاکس اسید

افرادی که بیماری ریفلاکس معده یا GERD دارند، ممکن است با مصرف این چای شاهد تشدید علائمشان باشند. زیرا این چای عضلات شکم و عضلات اسفنکتر را شل می کند. این شل شدن عضلات می تواند اسید معده را مری وارد کند و علائم موجود را تشدید کند.

خطرات مصرف چای نعناع برای زنان باردار

نوشیدن چای نعناع در دوران بارداری باعث می شود که رحم شل شود و احتمال بروز سقط جنین افزایش پیدا کند. در حال حاضر شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد که نوشیدن چای نعناع این خطر را افزایش می دهد، اما کسانی که سابقه سقط جنین دارند باید در مصرف این ماده احتیاط کنند و از نوشیدن چای نعناع در زمانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند خودداری کنند. همچنین توصیه می شود که زنانی که شیرده هستند، از نوشیدن چای نعناع خودداری کنند، زیرا مصرف این چای ممکن است برای نوزادان و کودکان کوچک خطرناک باشد.

تداخل با داروهای دیگر

در برخی موارد یافت شده است که چای نعناع با داروهای دیگر که افراد مصرف کرده اند، تداخل منفی دارد. اگر داروی تجویزی یا داروی خارج از نسخه استفاده می کنید، باید برای تأیید ایمن بودن مصرف این چای با پزشک مشورت کنید. به خصوص اگر قصد دارید که این چای را به طور منظم مصرف کنید و آن را بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر به منتول آلرژی دارید، از نوشیدن چای نعناع خودداری کنید زیرا این چای خطر ایجاد عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر از آسم رنج می برید نیز باید از مصرف چای نعناع اجتناب کنید زیرا ممکن است علائم شما را افزایش دهد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

کاهش افسردگی و التهاب با اسانس نعناع هندی (روغن پچولی) و دیگر خواص این ماده

نحوه استفاده از عرق نعناع برای رشد مو

[/quote]

پیامدهای ناشی از مصرف بیش از حد

مصرف بیش از حد هر گونه گیاه می تواند بر روی سلامت کلی بدن تأثیرات منفی داشته باشد. این موضوع در مورد نعناع نیز صادق است. اگر بیش از حد از نعناع استفاده کنید، ممکن است شاهد علائم زیر باشید:

  • گرفتگی عضلات
  • اسهال
  • خواب آلودگی
  • درد عضلانی
  • افزایش ضربان قلب
  • لرز

مصرف بیش از حد نعناع بسیار به ندرت رخ می دهد. اما برای جلوگیری از این علائم، بهتر است هنگام مصرف چای نعناع مراقب باشید. مقدار برگ هایی که در هر فنجان مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیش از دوز توصیه شده استفاده نمی کنید. بهتر است در هر لیوان چای نعناع حدود یک گرم یا قاشق غذاخوری برگ چای نعناع وجود داشته باشد و به ازای آن ۱۵۰ میلی لیتر آب استفاده می شود. برای جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه، نباید هر روز بیش از دو تا سه لیوان چای نعناع مصرف کنید.

منبع:

newhealthguide.org