گل های بامیه که با نام انگلیسی Hibiscus شناخته می شوند زیبا و معطر هستند و کاشتن آن ها در باغچه زیبایی خاصی به حیاط می دهد. به غیر از زیبا بودن، گل بامیه برای تهیه چای نیز استفاده می شود. به این چای اصطلاحا “چای ترش” گفته می شود. این چای معمولا از گل ها، برگ ها و کاس برگ گل بامیه ساخته شده و رنگ آن قرمز تیره است. تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا با خواص چای گل بامیه برای بدن و روش تهیه این چای پر از خاصیت آشنا شوید.

این چای گیاهی غنی از آنتی اکسیدان ها در قالب ویتامین A و C و همچنین آنتوسیانین ها و اسید مالیک است. با وجود آنتی اکسیدان ها، این چای از ایجاد آسیب های رادیکال آزاد در سراسر بدن جلوگیری می کند و باعث کاهش التهاب می شود.

سایر مواد مغذی موجود در چای گل بامیه عبارتند از:

  • ویتامین B
  • مس
  • روی
  • آهن
  • پروتئین
  • اسیدهای چرب ضروری امگا ۳

علاوه بر این، این چای به طور طبیعی کم کالری و بدون کافئین است.

با توجه به مشخصات تغذیه ای که در بالا ذکر شد، چای گل بامیه یک مجموعه گسترده ای از مزایای را به بدن ارائه می دهد. حتی کارشناسان نوشیدن این چای گیاهی را به صورت مداوم توصیه می کنند.

روش تهیه چای گل بامیه

برای تهیه این چای از دستور زیر استفاده کنید:

  • ۲ قاشق سوپ خوری از این گل ها را به ۲ فنجان آب اضافه کنید.
  • آب را به جوش آورده و سپس ۵ دقیقه دیگر به جوشاندن آب ادامه دهید.
  • چای را صاف کرده و کمی عسل خام و آب لیمو، بسته به سلیقه خودتان به آن اضافه کنید.
  • این چای را یک یا دو بار در روز بخورید تا سلامتی خود را افزایش دهید.
  • این چای بسیار با طراوت است و طعم کمی دارد. بنابراین هم می توانید به صورت چای گرم و هم چای سرد استفاده کنید.

برای بهبود طعم، می توانید از افزودنی هایی مانند دارچین، میخک، جوز و زنجبیل نیز استفاده کنید. اگر تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید به شما خواهیم گفت که چرا باید از این چای بیشتر استفاده کنید.

خواص چای گل بامیه

خواص چای گل بامیه برای کاهش فشار خون

یکی از جالب ترین خواص چای گل بامیه توانایی آن در کاهش فشار خون است.

چای گل بامیه با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، باعث کاهش قابل ملاحظه ای در فشار خون می شود. همچنین خاصیت دیورتیک اش باعث می شود نوشیدن این چای موجب افزایش ادرار شود. افزایش دفع ادرار سبب می شود کلیه ها سدیم بیش از حد بدن را از بین ببرند، بنابراین فشار خون کاهش می یابد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Nutrition منتشر شده است نشان می دهد مصرف روزانه چای گل بامیه باعث کاهش فشار خون در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا می شود. از این رو، مصرف این چای ممکن است یک مولفه موثر از تغییرات غذایی توصیه شده توسط پزشکان برای افراد مبتلا به این بیماری باشد.

یک متا آنالیز بر روی مطالعات کنترل شده تصادفی که در سال ۲۰۱۵ در مجله Hypertension منتشر شده نشان داد که مصرف چای گل بامیه به طور قابل توجهی فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را پایین می آورد. با این حال، به آزمایش های بیشتری برای تایید این ادعا نیاز می باشد.

خواص چای گل بامیه برای بهبود حالات روحی

چای گل بامیه نه تنها برای سلامت چشم بلکه برای سلامت روان نیز مفید است. فلاونوئیدها در این گیاه به کاهش افسردگی کمک می کنند و خلق و خوی شما را بهبود می بخشند.

محققان در سال ۲۰۱۲ در مجله Indian Journal of Pharmacology، اثرات فلاونوئیدها در این گیاه را بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی در موش ها آزمایش کردند. آنها دریافتند که آنتوسیانین ها و آنتوسیانیدین های گل بامیه دارای فعالیت ضد افسردگی بالقوه هستند و در درمان اختلالات سیستم عصبی مرکزی دارای توان بالقوه ای می باشند. با این حال، این تحقیق شواهدش را در سطح تکمیلی ارائه می دهد.

هر وقت احساس خستگی و افسردگی کردید، فقط یک فنجان چای گل بامیه بخورید. به زودی احساس خوبی خواهید داشت.

خواص چای گل بامیه برای کاهش سطح کلسترول

به غیر از کاهش فشار خون، چای گل بامیه در کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL یا کلسترول بد) نیز موثر است. این چای دارای خواص ضد آترواسکلروز بوده و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به جلوگیری از اکسیداسیون LDL کمک می کند. این گیاه همچنین مانع ایجاد پلاک در شریان ها می شود، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز و بیماری های قلبی به این طریق کم می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در مجله Alternative and Complementary Medicine منتشر شده گزارش داد که بیماران مبتلا به دیابت که دو بار در روز به مدت یک ماه چای گل بامیه را مصرف می کنند، سطح HDL شان بالا و سطح LDL شان پایین می آید.

با این حال برخی مطالعات نیز نتایج متفاوتی در مورد اثربخشی این گیاه در کاهش سطح کلسترول سرم را نشان داده اند.

خواص چای گل بامیه برای بدن
خواص چای گل بامیه برای بدن

خواص چای گل بامیه برای کمک به کاهش وزن

نوشیدن این چای گیاهی از کاهش وزن نیز حمایت می کند. در واقع، گل بامیه یک عنصر رایج در بسیاری از مکمل های کاهش وزن است.

مواد مغذی زیاد در این چای وجود دارد که باعث کاهش جذب چربی ها و کربوهیدرات ها توسط بدن می شوند. این مواد تولید آمیلاز را مهار می کند. آمیلاز در جذب کربوهیدرات ها و نشاسته ها نقش دارد. بنابراین چای گل بامیه با مهار این آنزیم به شما کمک می کند وزن خود را کاهش دهید.

مصرف این چای موجب می شود متابولیسم نیز افزایش پیدا کند. افزایش متابولیسم عامل مهم دیگری برای کاهش وزن تدریجی است. همان طور که گفتیم ماهیت این گیاه دیورتیک است. بنابراین با مصرف آن وزن آب بدن کم می شود.

خواص چای گل بامیه برای تقویت سیستم ایمنی

نوشیدن چای گل بامیه به صورت روزانه می تواند کارکرد سیستم ایمنی شما را بهبود بخشد. آنتی اکسیدان های قوی در این چای گیاهی به مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد و تولید گلبول های سفید خون در بدن کمک می کنند. این عوامل برای مبارزه با عفونت ها مهم هستند.

همچنین خواص ضد التهابی و ضد میکروبی گل بامیه از ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا جلوگیری کرده و بدن را در برابر عفونت های مختلف مصون می کند. بنابراین در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، نوشیدن این چای به صورت منظم موجب جلوگیری از ابتلای شما به بیماری می شود.

خواص چای گل بامیه برای کاهش درد های قاعدگی

یک کاربردهای سنتی چای گل بامیه، جلوگیری از دردهای قاعدگی و همچنین نفخ است. وقتی چای گل بامیه را به صورت گرم می نوشید، روی بدن شما تاثیر می گذارد و باعث کاهش درد می شود. همچنین این چای کمک می کند تا تعادل هورمونی بدن بازسازی شود و علائمی مانند اختلالات خلقی، افسردگی و پرخوری کاهش پیدا کند.

بنابراین اگر درد و عوارض قاعدگی را تجربه می کنید، یک فنجان چای گل بامیه بنوشید تا مشکل شما حل شود.

نکات احتیاطی

برای به دست آوردن تمام خواص چای گل بامیه بهتر است این نوشیدنی را در حد اعتدال استفاده کنید. مصرف یک یا دو فنجان از این چای در روز توصیه می شود. همچنین به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر دیابت دارید، هنگام مصرف این چای گیاهی سطح قند خون خود را کنترل کنید.
  • در صورت مصرف داروهای فشار خون بالا، هنگام مصرف چای گل بامیه، فشار خونتان را اندازه گیری کنید.
  • اگر در شرایط زیر هستید از این چای استفاده نکنید:
  1. ابتلا به فشارخون پایین
  2. مصرف داروی کلروکین برای درمان مالاریا
  3. در زمان بارداری و شیردهی
  4. مشاهده واکنش آلرژیک بعد از نوشیدن چای