خواص کدو تنبل بر روی بخش های مختلف بدن

خواص کدو تنبل چیزی بیشتر از کاربرد آن در دکوراسیون شب هالووین و درست کردن پای است. کدو تنبل مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده و کم کالری است. دانه های کدو تنبل نیز از مزایای بسیار زیاد برخوردار هستند.

کدو تنبل شامل ویتامین ها و مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین A
  • ویتامین B کمپلکس
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • منگنز
  • آهن
  • روی
  • فسفر
  • مس
  • فولات
  • کاروتنوئیدها و دیگر آنتی اکسیدان ها

این میوه به خصوص مقدار زیادی بتاکاروتن که پیش ماده تولید ویتامین A است، می باشد. اگر چه بتا کاروتن به شکل مکمل نیز در بازار موجود است، اما بهتر است آن را از طریق غذاهای موجود در رژیم غذایی خود دریافت کنید. زیرا تحقیقات مختلف مشخص کرده اند که مصرف این مکمل با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با خواص کدو تنبل بیشتر آشنا شوید. با خواندن خواص این گیاه پر خاصیت حتما شما هم تصمیم می گیرید که از آن به اشکل مختلف، مانند سوپ، سالاد و در دستور دسرها از آن بیشتر استفاده کنید.

خواص کدو تنبل

بهبود سلامت چشم

یک فنجان کدو تنبل کنسرو شده، بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را فراهم می کند. ویتامین A به محافظت از سطح چشم (قرنیه) کمک می کند. برای حفظ سلامت پوست، بافت ها و غشاهای مخاطی نیز این ویتامین مفید می باشد.

به علاوه، کدو تنبل حاوی کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن و آلفا کاروتن می باشد. این مواد خطر دژنراسیون ماکولا مربوط به سن را کاهش می دهند و از آب مروارید جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان های قدرتمند در کدو تنبل، با خنثی سازی رادیکال های آزاد، از سلول های شبکیه محافظت می کنند.

افزایش قدرت سیستم ایمنی

کدو تنبل یک مخزن مفید از مواد مغذی مانند ویتامین A، C و E، کاروتنوئیدها، آهن، منیزیم و … است. ویتامین A به برقراری ارتباط سلولی کمک می کند. برقراری ارتباط سلولی برای محافظت از بافت هایی که در برابر عوامل بیماری زا یا همان پاتوژن ها قرار می گیرند، ضروری است. بتا کاروتن همچنین دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد.

ویتامین C به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی به مبارزه با عفونت کمک می کند. علاوه بر این، مواد معدنی مختلف در این گیاه، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضمین می کنند. دانه های کدو تنبل، دارای روی زیادی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی مفید می باشند. روی از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

بهبود هضم غذا

خواص کدو تنبل برای هضم غذا خوب است. فیبر موجود در آن به بدن شما کمک می کند که غذا را به طور موثر هضم کرده و مواد مغذی آن را جذب کند. این ماده کمک می کند حرکت غذا در دستگاه گوارش بهبود پیدا کرده و از یبوست و جذب آب مدفوع جلوگیری می کند.

علاوه بر این، آب کدو خام می تواند اسیدیته معده را بهبود دهد. شما می توانید یک فنجان آب میوه کدو تنبل را با کمی عسل مخلوط کرده و روزی ۳ بار برای بهبود فرایند جذب و هضم مصرف کنید. ترجیحا، این محلول را حدود ۳۰ دقیقه قبل از غذا مصرف کنید. خوردن این محلول می تواند به حذف کرم روده کمک کرده و به عنوان یک آرام بخش در بدن عمل کند.

پشتیبانی از کاهش وزن

کدو تنبل کم کالری و غنی از فیبر است. فیبر ماده ای است که در بدن هضم نمی شود. به همین دلیل موجب می شود که شما احساس سیری طولانی تری داشته باشید. در نتیجه مصرف کدو تنبل که غنی از فیبر است اشتها را کنترل می کند. پتاسیم زیاد در آن نمک و آب اضافه بدن را دفع کرده و به این ترتیب به کاهش وزن کمک می کند.

به علاوه، کدو تنبل دارای ضریب قند خون بالا (GI 75) است اما بار گلیسمی پایینی (GL 3) دارد. اعتقاد بر این است که رژیم غذایی کم گلیسمی بیشتر از رژیم حاوی گلیسمی بالا شما را سیر نگه می دارد. بار گلیسمی پایین، توازن انرژی را از طریق افزایش سیری و کاهش مصرف مواد غذایی برقرار می کند.

جوانسازی پوست

ویتامین A زیاد در کدو تنبل مزایای ضد پیری زیادی دارد و پوست را سالم و جوان نگه می دارد. علاوه بر این، بتا کاروتن موجود در کدو تنبل می تواند به کاهش آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید کمک کند. ویتامین C و E در این گیاه نیز سلامت پوست را بهبود می بخشند. این ویتامین ها تولید کلاژن را تشویق می کنند و موجب می شوند پوست درخشان شود.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک در این غذای فوق العاده به کاهش علائم پیری مانند لکه های پوست کمک می کند. علاوه بر خوردن کدو تنبل، شما همچنین آب کدو تنبل یا خمیر آن را روی پوست خود بمالید و از خواص جوانسازی آن بهره مند شوید.

کاهش التهاب

کاروتنوئیدها مسئول ایجاد رنگ نارنجی روشن در کدو تنبل هستند. این مواد همچنین دارای خواص ضد التهابی می باشند. آنها به کاهش التهاب کمک می کنند. همان طور که می دانید التهاب می تواند منجر به برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و آرتریت شود.

بتا کاروتن همچنین به جلوگیری از تجمع کلسترول در دیواره های شریانی کمک می کند. آلفا کاروتن روند پیری را متوقف کرده و از رشد تومور جلوگیری می کند. آنتی اکسیدانی به نام ویتامین E در این گیاه در برابر برخی از سرطان ها از بدن محافظت می کند و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

فقط ۱/۲ فنجان کدو تنبل بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن (RDA) به بتا و آلفا کاروتن را فراهم می کند.

خواص کدو تنبل بر روی بخش های مختلف بدن
خواص کدو تنبل بر روی بخش های مختلف بدن

ماده غذایی قدرت برای پیش از تولد

خود کدو تنبل و دانه کدو تنبل برای زنان باردار بسیار مناسب است. زیرا مواد مغذی متعددی را برای رشد جنین دارند. به علاوه، آنها خواص گوارشی زیادی دارند و می توانند در طول حاملگی، گرفتگی شکمی را کاهش دهند.

کدو تنبل حاوی آهن است که از کم خونی جلوگیری می کند، اکسیژن را به کودک انتقال می دهد و احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد. البته نباید این غذای فوق العاده را بیش از حد مصرف کنید. زیرا ممکن است باعث ناراحتی شکمی شود.

غذایی مناسب برای بعد از ورزش

کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و کدو جزء غذاهای عالی برای استفاده پس از ورزش هستند. این غذاها دارای نشاسته و مواد مغذی زیاد و حاوی کربوهیدرات هستند و بر خلاف میوه ها ابتدا گلیکوژن عضلانی را به جای گلیکوژن کبدی تجدید می کنند. این خاصیت به خصوص هنگامی مفید است که قصد دارید وزنتان را با ساخت عضله افزایش دهید. بنابراین افرادی که بدنسازی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند می توانند از خواص کدو تنبل برای عضله سازی استفاده کنند.

یک فنجان پوره کدو تنبل به بالا رفتن سطح پتاسیم بدن کمک کرده و به این ترتیب تعادل الکترولیت ها را در بدن پس از ورزش سخت بازسازی می کند.

کاهش فشار خون بالا

پتاسیم زیاد در کدو تنبل به کنترل فشار خون کمک می کند. ویتامین C همچنین فشار خون را کاهش می دهد. یک فنجان کدو تنبل کنسرو شده حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند.

علاوه بر این، ویتامین A زیاد در این گیاه فوق العاده باعث تقویت عملکرد مناسب قلب، ریه ها و کلیه ها می شود. فیبر آن نیز سطح کلسترول را در حد اعتدال نگه می دارد، در نتیجه موجب کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی خواهد شد.

ترویج باروری

ویتامین B کمپلکس موجود در دانه کدو تنبل و خود کدو تنبل از قدرت باروری حمایت می کند. در تحقیقات مختلف ثابت شده است که ویتامین E که یک نوع آنتی اکسیدان است باعث افزایش قدرت باروری در مردان و زنان می شود.

این ماده از غشاهای سلولی در برابر ترکیبات سمی محافظت می کند، سلامتی و حرکتی اسپرم را بهبود می بخشد و ضخامت اندومتری را در زنانی که دارای لایه نازک رحمی هستند، افزایش می دهد.

دانه کدو تنبل نیز دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ یکی از موادی است که موجب افزایش قدرت باروری می شود. این ماده همچنین باعث افزایش جریان خون به اندام های تولید مثل، تنظیم هورمون های تولید مثل و کاهش استرس خواهد شد.