مهمترین خواص کلم کالی برای بدن و تاثیر آن در پیشگیری از سرطان

کلم کالی، کلمی محبوب با برگ های سبز تیره است که متعلق به خانواده Brassica oleracea می باشد. برگ ها این نوع کلم می توانند سبز یا بنفش بوده و یا صاف و طرح دار باشند. این گیاه عطر و طعم فوق العاده ای دارد. ضمن این نباید از خواص کلم کالی نیز به سادگی گذر کنید.

اگرچه این سبزی در تمام فصول سال در دسترس است. اما فصل رویش آن اواخر زمستان و اوایل بهار است. در طول این زمان، کلم کالی طعم شیرین تری داشته و به طور گسترده تری در دسترس است. کلم دارای ارزش غذایی عالی است. به طوری که می توان آن را در لیست سلامت ترین غذاهای جهان قرار داد. این ماده حاوی ویتامین های زیر است:

  • ویتامین A
  • ویتامین K
  • ویتامین C
  • ویتامین B6
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • ویتامین B3

سایر مواد مغذی موجود در کلم کالی عبارتند از:

  • منگنز
  • کلسیم
  • مس
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • آهن
  • فسفر
  • فیبر غذایی
  • پروتئین

علاوه بر این، این کلم حاوی چربی بسیار کمی است که اکثر آن را اسید های چرب امگا ۳ به نام ALA (اسید آلفا لینولنیک) تشکیل می دهند. علاوه بر این، کلم کالی حاوی مزایای زیر است:

  • خواص آنتی اکسیدانی
  • خواص ضد التهابی
  • خواص ضد سرطان
  • خواص محافظ قلب
  • ضد ویروسی
  • ضد افسردگی

کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند که این سبزی را ۴ یا ۵ بار در هفته مصرف کنید. میزان پیشنهاد شده از ۱/۵ تا ۲ فنجان متغییر است. اگر به دنبال اطلاع از مهمترین خواص کلم کالی هستید، حتما این مطلب مجله پیام سلامت را تا انتها مطالعه کنید.

خواص کلم کالی

مبارزه با سرطان

کلم حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است که به محافظت در برابر سرطان های مختلف مانند کولون، پروستات و تخمدان کمک می کند. علاوه بر این، ترکیبات سولفورافان در کلم در مبارزه با سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ موثرند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله Advances in Nutrition and Cancer منتشر شده نشان می دهد که سولفورافان مولکول های امیدوار کننده ای برای پیشگیری از سرطان هستند.

مقدار بالای ویتامین K و مواد مغذی موجود در کلم کالی به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند. این ماده همچنین حاوی ترکیباتی به نام ایندول-۳-کاربینول است که به جلوگیری از سرطان کمک می کند. اگر در حال حاضر مبتلا به سرطان هستید یا در معرض خطر ابتلا آن قرار دارید، می توانید از خواص کلم کالی بهره مند شوید.

کاهش التهاب

التهاب در بدن می تواند علت و نشانه بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله آرتریت، اختلالات خود ایمنی و آسم باشد. کلم حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، به ویژه ALA است که به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی برای کاهش درد و التهاب عمل می کند.

علاوه بر این، کلم کالی حاوی کاروتنوئید هایی است که به عنوان آنتی اکسیدان های کاهش دهنده التهاب عمل کرده و حاوی ویتامین E و C نیز می باشد. این مولکول ها به محافظت از بدن در برابر مولکول های پروتئینی التهابی به نام سیتوکین ها کمک می کنند. پس کلم کالی را به طور منظم برای مبارزه با التهاب و درد بخورید.

بهبود سلامت چشم

کلم یکی از غذاهای مفید برای چشم است. این ماده غنی از بسیاری از کاروتنوئید هایی است که بدن برای تولید ویتامین A به آن ها نیاز دارد. این ویتامین به محافظت از قرنیه کمک می کند و از انقباض سلول های چشم جلوگیری می کند. این خواص کلم کالی باعث می شود قدرت بینایی زیاد شود.

علاوه بر این، کلم حاوی کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین و زیگزانتین است که برای سلامت چشم مفید هستند. در حقیقت، آنها نقش محافظتی در برابر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن دارند. به علاوه، کاروتنوئید ها مانند فیلترهای عینک آفتابی عمل می کنند و مانع آسیب دیدن چشم ها پس از قرار گرفتن بیش از حد در مقابل اشعه های مضر UV می شوند.

کمک به سم زدایی

یکی از خواص کلم کالی ایجاد سیستم سم زدایی برای بدن است. در واقع، این ماده یکی از موثرترین مواد سم زدا می باشد. فیبر و گوگرد در کلم کالی به فرایند سم زدایی کمک می کنند. فیبر به سموم متصل می شود، از جذب آنها توسط بدن جلوگیری کرده و آن ها را به صورت مواد زائد دفع می کند.

علاوه بر این، ایزوتیوسیانات ساخته شده از گلوکوزینولات ها در کلم می تواند روند سم زدایی را در سطح ژنتیکی تنظیم کند.

  • یک فنجان کلم کالی خرد شده، ½ لیمو شیرین پوست کنده، ½ لیمو ترش پوست کنده، ۱ عدد موز، ½ قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده، ۱ فنجان آب و ۱ قاشق غذا خوری عسل خام را در مخلوط کن بریزید.
  • از این نوشیدنی قبل از صبحانه استفاده کنید.

افزایش سلامت قلب

یکی دیگر از خواص کلم کالی این است که می تواند در برابر بیماری های قلبی از بدن محافظت کند. این ماده حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به بدن شما کمک می کند تا از رادیکال های آزاد که سبب آسیب سلولی و مواد ژنتیکی می شوند، خلاص شود. علاوه بر این، منیزیم و پتاسیم آن، فشار خون را کنترل می کند. مصرف پتاسیم زیاد با کاهش خطر سکته مغزی همراه است.

علاوه بر این، کلم حاوی مواد است که اسید های صفراوی را برای کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) و افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) در بدن افزایش می دهد. این فرایند خطر بیماری های قلبی را به مرور زمان کاهش می دهد.

چند بار در هفته به منظور بهبود سلامت قلب و عروق، آب کلم کالی را با یک قاشق چای خوری دانه کتان پود شده یا تخم چیا مخلوط کرده و بنوشید.

کمک به مدیریت دیابت

کلم حاوی فیبر است که هم برای دیابت نوع ۱ و هم دیابت نوع ۲ مفید است. فیبر باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می شود. در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، این ماده به بهبود قند خون، چربی ها و میزان انسولین کمک می کند.

علاوه بر این، اسید چرب امگا ۳ در کلم کالی در کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و جلوگیری از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت موثر است. علاوه بر این، منیزیم این ماده برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ مفید است.

متخصصان انجمن دیابت آمریکا این سبزی غیر نشاسته ای را به عنوان غذایی با شاخص گلیسمی (GI) کم دسته بندی کرده اند.

تقویت سیستم ایمنی

محدوده چشمگیری از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها در کلم بر روی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها تاثیر می گذارد. ویتامین C در آن کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و آنتی اکسیدان های دیگر بدن را بازسازی کند. در حالی که ویتامین A در تولید انرژی برای سلول ها نقش مهمی ایفا می کند. کلم حاوی فولات و آهن، دو عنصر مهم تقویت کننده ایمنی است.

کاهش وزن

کلم حاوی خواص متعددی است. یکی از خواص کلم کالی کمک به کاهش وزن است. این ماده هم کالری و هم کربوهیدرات کمی داشته اما فیبر زیادی را در خود جای داده است. فیبر به شما کمک می کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. بنابراین کمتر در طول روز غذا می خورید.

همچنین، کلم به دلیل فیبر و آب زیاد و همچنین چربی کم باعث کاهش وزن نیز می شود. سعی کنید که به طور منظم و کم کم از خواص کلم کالی برای کاهش وزن بهره ببرید.

جلوگیری از کم خونی

سطوح پایین گلبول قرمز در بدن منجر به کم خونی شده و باعث خستگی می شود. برای ساخت گلبول های قرمز و افزایش سطح هموگلوبین، بدن شما نیاز به آهن دارد. کلم کالی منبع خوبی از آهن است و می تواند  به جلوگیری از کم خونی کمبود آهن کمک کند. این ماده همچنین حاوی ویتامین C است که در بهبود جذب آهن بدن موثر است.

علاوه بر این، کلم غنی از ویتامین B12 و اسید فولیک که مواد مغذی تقویت کننده انرژی هستند و بدن برای بهبود آنمی به آن ها نیاز دارد می باشد.

بهبود سلامت استخوان

یکی از خواص کلم کالی نقش آن در سلامت استخوان ها است. کلم کالی حاوی مقادیر کافی کلسیم، ویتامین K، اسیدهای چرب امگا ۳ و منیزیم است. تمام این مواد مغذی برای سلامتی استخوان ضروری هستند. به طور خاص، ویتامین K در پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارد. علاوه بر این، ویتامین K به حفظ کلسیم در استخوان کمک می کند. کمبود ویتامین K باعث افزایش خطر شکستگی استخوان می شود.

سایر نکات در مورد خواص کلم کالی

  • می توانید برگ یا جوانه آن را به صورت خام در سالاد اضافه کنید.
  • بهتر است برای بهره مندی از خواص کلم کالی آن را به عنوان میان وعده استفاده کنید.
  • بخار پز کردن بهترین راه برای پختن کلم می باشد. از جوشاندن آن اجتناب کنید. زیرا خواص غذایی آن را کاهش می دهد.

هشدارها

  • کلم حاوی مقدار کم اما قابل اندازه گیری اگزالات است. افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، مشکلات کیسه صفرا، نقرس و یا آرتریت روماتوئید، قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود، باید با پزشک مشورت کنند.
  • افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی نباید از سبزیجاتی مانند کالی در مقادیر زیاد استفاده کنند.