خواص کنگر فرنگی (آرتیشو) برای بدن به همراه ارزش غذایی این ماده

آرتیشو به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد، برای جلوگیری از بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی و سرطان، تغذیه کبد و دستگاه گوارش، توانایی کاهش التهاب در بدن و … کاربرد دارد. به همین دلیل برای بهره مندی از خواص کنگر فرنگی جدیدا محققان عصاره ای از این گیاه تهیه کرده اند.

این عصاره به دلیل مزایای مختلفی که برای سلامت قلب دارد، محبوبیت بسیاری پیدا کرده و حاوی بخش عمده ای از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در برگ این گیاه است.

خواص کنگر فرنگی

خواص کنگر فرنگی برای جلوگیری از سرطان

کنگر فرنگی دارای قدرت آنتی اکسیدانی است که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک می کند. این گیاه با برخی از آنتی اکسیدان های حیاتی و مواد مغذی مانند کورستین، روتین، اسید گالیک و سینارین غنی شده است. کنگر فرنگی به دلیل نمره بالا ORAC (ظرفیت جذب اکسیژن رادیکالی)، که قدرت گیاه را برای حذف رادیکال های آزاد آزمایش می کند، جزء ۲۰ ماده غذایی غنی از آنتی اکسیدان محسوب می شود.

کنگر فرنگی در رتبه یازدهم این لیست قرار دارد و دارای نمره ORAC بالایی است. بنابراین توانایی زیادی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن دارد.

یکی از مهم ترین مزایای مواد غذایی حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها، توانایی این مواد در جلوگیری از انواع مختلف سرطان است. سلول های سرطانی به علت اکسیداسیون و ایجاد رادیکال آزاد در بدن در زمانی که کنترل نشده می شوند، سرطان ایجاد می کنند.

آنتی اکسیدان ها دقیقا همان چیزی است که بدن ما برای مبارزه با رادیکال های آزاد نیاز دارد. این مواد روند بیماری هایی را که با افزایش سن شیوع پیدا می کنند را کند می کنند. در مطالعات مختلف مشخص شده است که آنتی اکسیدان های موجود در کنگر فرنگی مانند روتن، کورستین و اسید گالیک، باعث کاهش رشد سلول های سرطانی شده در نتیجه از تکثیر تومورهای سرطانی جلوگیری می کند.

کنگر فرنگی ماده غذایی است که توانایی مبارزه با دو نوع سرطان خاص، یعنی سرطان پستان و کارسینوم سلول های خونی را دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله Cellular Physiology and Oxidative Medicine and Cellular Longevity نشان داد که عصاره های پلی فنولیک تهیه شده از قسمت های خوراکی آرتیشو باعث ایجاد آپوپتوز و کاهش پتانسیل تهاجمی سلول های سرطان پستان MDA-MB231 می شوند.

مطالعه دیگری که توسط گروه تحقیقات مرکز ملی تحقیقات در Dokki Giza مصر انجام شد، به بررسی اثرات محافظتی روغن ماهی و آرتیشو در کارسینوم سلول ها در موش های آزمایشگاهی پرداخت. محققان پس از تقسیم موش ها به هشت گروه نتیجه گرفتند که:

“۱۰ درصد روغن ماهی و ۱ گرم عصاره برگ کنگر فرنگی، به میزان معینی در برابر ایجاد کارسینوم سلول های حنجره از بدن محافظت می کردند. علاوه بر این، این ترکیب را می توان به عنوان مواد محافظت کننده از بدن در برابر آنژیوژنز استفاده کرد.”

خواص کنگر فرنگی برای مبارزه با بیماری های قلبی عروقی

مصرف عصاره کنگر فرنگی میزان کلسترول و التهاب را کاهش می دهد و با بهبود جریان خون مرتبط است.

افرادی که سطح کلسترول بدنشان بالا است، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و اختلالات قلبی یا سکته مغزی هستند. اما خوشبختانه سینارین قدرتمند موجود در این گیاه یکی از بهترین داروهای طبیعی برای پایین آوردن کلسترول است. عمل کاهش دهنده قند خون و گلیسمی در این ماده نیز کمک می کند تا از بیماری های قلبی عروقی و اختلالات متابولیکی جلوگیری شود.

خواص کنگر فرنگی برای سم زدایی از کبد و دستگاه گوارش

کنگر فرنگی به دلیل توانایی اش در تقویت تولید آنزیم های گوارشی و سم زدایی از بدن، به طور خاص برای تقویت دستگاه گوارش و بازگرداندن سلامت به روده مناسب است.

مصرف مواد غذایی مانند آرتیشو با بهبود فلور روده، کاهش علائم مربوط به بیماری های گوارشی و افزایش ایمنی همبستگی مثبت دارد. زیرا بخش اعظمی از قدرت سیستم ایمنی در داخل روده واقع شده است. کنگر فرنگی حاوی یک فلاونوئید آنتی اکسیدانی قدرتمندی به نام سیلیمارین است که یک محافظ موثر برای کبد می باشد.

یک ماده خاص در کنگر فرنگی به نام سینارین موجب تحریک تولید صفرا، که توسط کبد تولید می شود و در نهایت مسئول هضم و جذب مواد مغذی می باشد، می شود. بدون تولید صفرا، بدن نمی تواند مواد غذایی را جذب کند. زیرا در این حالت بسیاری از مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب جذب نمی شوند.

مطالعات نشان داده اند که عصاره برگ کنگر فرنگی می تواند در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، که یکی از اختلالات گوارشی پیشرو در جهان می باشد، نقش داشته باشد. IBS بیماری است که اغلب باعث علائم دردناک مانند یبوست، اسهال، نفخ کردن و ناراحتی معده می شود.

اعتقاد بر این است که خواص کنگر فرنگی برای درمان IBS و سایر اختلالات گوارشی به میزان فیبر زیاد، توانایی کاهش التهاب و تأثیر تغذیه کننده آن بر روی دیوراه روده و کبد باز می گردد.

خواص کنگر فرنگی برای کمک به کاهش وزن

کنگر فرنگی فیبر زیادی دارد. فیبر برای انجام فعالیت های متعدد بدن لازم است. فیبر، سیستم گوارش را تقویت می کند و بیماری هایی مانند یبوست و اسهال را از بین می برد.

نقش مهم دیگر فیبر در از بین بردن ضایعات، کلسترول اضافی، قند و سموم نهفته شده است، به علاوه فیبر به تسهیل عملکرد کبد پس از خوردن غذا  کمک می کنند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد فیبر محلول، یک راه عالی برای جلوگیری از جمع شدن چربی احشائی است. چربی احشائی نوعی از چربی است که در اطراف اندام ها جمع می شود و می تواند منجر به بیماری های مختلف شود.

رژیم غذایی غنی از فیبر برای متعادل نگه داشتن وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی، از جمله سرطان روده بزرگ، بیماری قلبی و … مهم است.

فیبر از لحاظ فنی، بخشی از گیاه است که قابل هضم نمی باشد. اساسا فیبر ماده ای است که کارکردهای زیر را در بدن دارد:

  • ایجاد احساس سیری
  • درمان یبوست
  • بهبود انرژی
  • بهبود خلق و خوی
  • کاهش وزن
  • درمان نفخ

فیبر به کاهش وزن کمک می کند. زیرا توانایی افزایش احساس سیری را دارد. این ماده مایع را جذب می کند و به شما احساس پری می دهد. فیبر برای تثبیت قند خون نیز مفید است.

خواص کنگر فرنگی برای کنترل دیابت

مقدار فیبر زیاد در این گیاه توانایی حفظ سطح قند خون را به صورت پایدار دارد. این فیبر اجازه می دهد تا گلوکز در خون به آرامی جذب شود، و از آنجا که فیبر ماده ای است که نمی تواند هضم شود، به انسولین نیاز ندارد.

خواص کنگر فرنگی برای بهبود کم خونی

یک فنجان آرتیشو حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به مواد معدنی مهم را تامین می کند. در حالی که بسیاری از افراد به محصولات حیوانی مانند گوشت گاو و تخم مرغ برای درمان کم خونی فکر می کنند، اما این مواد به عنوان تنها و بهترین منابع تامین آهن محسوب نمی شوند. آرتیشو نیز منبع خوبی از این ماده معدنی است.

کمبود آهن در میان زنان، به ویژه زنانی که قبل از یائسگی قرار دارند و کودکان، رایج است. کاهش سطح آهن می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • خستگی
  • ضعف در سیستم ایمنی
  • کاهش تمرکز
  • اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده

کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند. به این ترتیب سلول های قرمز خون قادر به توزیع اکسیژن در تمام بدن نیستند. مصرف غذاهای غنی از آهن یک راه عالی برای جلوگیری از کم خونی و درمان نشانه های منفی همراه با کمبود آهن است.

خواص کنگر فرنگی برای بهبود سلامت و ظاهر پوست

غذاهایی که می خورید، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را به بدن وارد می کنند. این مواد در نهایت خود را بر روی ظاهر پوست نشان می دهند. زیرا لایه های پوست از این مواد تشکیل شده اند. آنتی اکسیدان ها، به شکل ویتامین ها و مواد معدنی، به جلوگیری از پیر شدن، خشک شدن پوست و کاهش بافت کمک می کنند.

به عنوان مثال، کلاژن ۷۰ درصد از سلول های پوست شما را تشکیل می دهد و ویتامین آنتی اکسیدانی C یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان در رشد کلاژن است. بنابراین، اجتناب از مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند باعث کاهش تولید کلاژن و ایجاد سایر بیماری های مرتبط با پوست می شود و پوست را زودتر از موعد مقرر پیر می کنند.

تقویت سیستم ایمنی برای بهبود ظاهر پوست نیز مفید است. سیستم ایمنی عمدتا بر سلامت دیواره روده و میزان مواد مغذی که به بدن وارد می شود و نحوه جذب آن ها بستگی دارد. بنابراین سیستم ایمنی بدن شما تا حدودی مسئول محافظت از پوست و جلوگیری از تولید باکتری های ناسالم است.

اثرات مثبت خواص کنگر فرنگی بر روی دستگاه گوارش و کبد به این معنی است که سیستم ایمنی بدن قادر خواهد بود که به راحتی و به سرعت زخم های که در زمان آسیب دیدگی، سوختگی یا زمان تماس با سموم و آلاینده ها ایجاد می شوند را درمان کنند.

ارزش غذایی کنگر فرنگی

یک عدد کنگر فرنگی متوسط ​​(حدود ۱۲۰ گرم) شامل مواد زیر است:

  • ۶۴ کالری
  • ۱۴٫۳ گرم کربوهیدرات
  • ۳٫۵ گرم پروتئین
  • ۰٫۴ گرم چربی
  • ۱۰٫۳ گرم فیبر
  • ۱۰٫۷ میکروگرم ویتامین B12 (حدود ۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۷٫۸ میکروگرم ویتامین K (حدود ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۸٫۹ میلی گرم ویتامین C (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۰٫۴ میلی گرم منیزیم (حدود ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۳ میلی گرم منگنز (حدود ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۴۳ میلی گرم پتاسیم (حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۸۷٫۶ میلی گرم فسفر (حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۲ میلی گرم مس (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱٫۳ میلی گرم نیاسین (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۷ میلی گرم آهن (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۳ میلی گرم اسید پانتوتنیک (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۵٫۲ میلی گرم (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۵ میلی گرم روی (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)