خواص گیاه گل ختمی

گل ختمی گیاهی است که نه تنها برای تزیین خانه و باغچه مورداستفاده قرار می گیرد بلکه خواص داوریی نیز دارد. از عصاره و چای این گیاه می توانید برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با خواص گیاه گل ختمی یا همان گل بامیه آشنا کنیم.

خواص گیاه گل ختمی

گیاه گل ختمی و عصاره آن می تواند در تسکین ناراحتی معده، فشار خون بالا، سرطان، عفونت های باکتریایی، کاهش وزن و پایین آوردن تب به شما کمک کند.

گل ختمی در بسیاری از رنگ موجود است. آنها می توانند قرمز، زرد، سفید و یا هلویی باشند. برگ های این گل می تواند تا ۶ اینچ عرض داشته باشند. گل ختمی قرمز اغلب برای مقاصد پزشکی کشت شده، و به عنوان مکمل های غذایی در دسترس قرار دارند.

به چای حاصل از این گیاه چای ترش می گویند. این به دلیل مزه ترشی است که در چای ایجاد می کند. این چای از مخلوطی از گل های خشک شده ختمی، برگ و کالیس قرمز تیره (مرکز گل) ساخته شده است. کالیس اغلب، مواد تشکیل دهنده اصلی در نوشیدنی های گیاهی حاوی ختمی می باشد.

از لحاظ تاریخی، ختمی توسط فرهنگ های مختلف به عنوان یک درمان برای بیماری ها استفاده می شد. مصریان چای ختمی را برای پایین آوردن دمای بدن، سلامت قلب، درمان بیماری های عصبی و به عنوان یک دیورتیک برای افزایش تولید ادرار استفاده می کردند.

در آفریقا از این چای برای درمان یبوست، سرطان، بیماری کبد و علائم سرماخوردگی استفاده می شد. خمیر ساخته شده از برگ گیاه ختمی برای التیام پوست بسیار مفید است.

در ایران نیز، از نوشیدن چای گل ختمی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

امروزه، ختمی برای داشتن پتانسیل، به منظور کاهش فشار خون بالا بسیار محبوب شده است. مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف عصاره چای گل ختمی منجر به کاهش سطوح فشار خون و کلسترول می شود. البته تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اما خبر خوب این است که ممکن است یکی از خواص خواص گیاه گل ختمی درمان بیماری های قلبی باشد.

ختمی پتانسیلی برای درمان سرطان، کاهش وزن، و موارد دیگر نیز دارد. با این حال، مطالعات زیادی در این زمینه ها وجود ندارد. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که آنتوسیانین موجود در ختمی ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد.

مطالعه دیگری که اخیرا انجام شده نشان داد که عصاره ختمی ممکن در سوخت و ساز بدن، جلوگیری از چاقی و تجمع چربی در کبد موثر باشد. این گیاه گرمسیری حتی توانسته تاثیرات موفقیت آمیزی برای درمان شپش سر از خود نشان دهد.

بهتر است در هر وعده از  ۱٫۵ گرم برگ گل ختمی جهت دم کردن چای استفاده کنید. مطالعات نشان داده که ۱۰ گرم برگ گل خشک شده این گیاه معادل ۲۵۰ گرم برگ تازه، حاوی آنتوسیانین است.

هنگامی که از این گیاه به عنوان یک چای استفاده می شود، تقریبا می توان گفت که امن است. با این حال، تحقیقات بیشتری به منظور تعیین دوز مناسب برای زنان باردار یا شیرده، کودکان و افراد مبتلا به بیماری کلیوی و کبدی مورد نیاز است.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که ختمی ممکن است بر روی فرآیندهای بدن برای جذب استامینوفن (تیلنول) تاثیر بگذارد، اما این اثر به احتمال زیاد بسیار کم است.