سرطان به بیماری اطلاق می شود که در آن بدن به رشد و تکثیر غیر قابل کنترل سلول ها می پردازد. این رشد سلولی غیرطبیعی، قابلیت حمله به سایر قسمت های بدن را دارد. بیش از ۲۰۰ نوع مختلف سرطان وجود دارد. هر ساله سرطان در جهان جان هزاران نفر را می گیرد. ضمن این که میلیون ها نفر در هر سال با انواع سرطان، مانند پستان، پوست، دهان، روده بزرگ، تخمدان، مثانه و دیگر سرطان ها تشخیص داده می شوند. ما قصد داریم امروز شما را با خوراکی های سرطان زا بیشتر آشنا کنیم. حتما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید.

علائم و نشانه های احتمالی سرطان عبارتند از:

  • وجود یک توده جدید در بدن
  • خونریزی غیرطبیعی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • تغییر ناگهانی در حرکات روده
  • تب ها یا عفونت مکرر
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • تنگی نفس
  • سرفه

البته این علائم اختصاصا مربوط به سرطان نیستند و ممکن است نشان دهنده بیماری های دیگری نیز باشند. شما می توانید با استفاده از اقدامات زیر خطر ابتلا به سرطان را تا حدود زیادی کاهش دهید:

  • ترک سیگار
  • ترک الکل
  • حفظ وزن بدن
  • کاهش استرس
  • خواب مناسب
  • فعالیت بدنی

علاوه بر این، خوردن غذاهای سالم و اجتناب از خوراکی های سرطان زا نیز برای پیشگیری از سرطان اهمیت زیادی دارد. در بین تمام خوراکی های سرطان زا می توان مهمترین عامل را غذاهای آماده دانست. برای آشنایی بیشتر با خوراکی های سرطان زا تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

خوراکی های سرطان زا

پاپ کورن تهیه شده در مایکروویو

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

همه ما دوست داریم که هنگام تماشای تلویزیون یک پاکت پاپ کورن داشته باشیم. با این حال، پاپ کورنی که در مایکروویو تهیه می شود، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. کیسه های پاپ کورنی که در مایکروویو تهیه می شوند معمولا حاوی یک ماده شیمیایی به نام اسید پرفلووروکاتانیک (PFOA) می باشند که ماهیت بسیاری سمی دارد.

در واقع، مطالعات متعدد نشان داده اند افرادی که در معرض PFOA قرار دارند، در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه و کلیه نیز هستند. علاوه بر این، طبق مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۹ در مجله سلامت محیط زیست، PFOA می تواند سبب کاهش باروری در زنان شود.

هنگامی که پاپ کورن در مایکروویو تهیه می شود دارای روغن سویا و نگهدارنده های مختلف مانند پروپیل گالات نیز می باشد. اگر عاشق پاپ کورن هستید، آن را در هواپز تهیه کنید.

گوجه فرنگی کنسرو شده

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

مواد غذایی کنسرو شده به شما این امکان را می دهد که در تمام طول سال سبزیجات در دسترس داشته باشید. با این حال، اگر در مورد سلامت خود نگران هستید، از مواد غذایی کنسرو شده، به ویژه گوجه فرنگی  کنسرو شده پرهیز کنید.

قوطی های مورد استفاده برای تهیه گوجه فرنگی و سایر غذاها با محصولی به نام بسفنول A تهیه می شود. این ماده یک اختلال گر در غدد درون ریز می باشد و ممکن است کارکرد هورمون ها را تقلید یا در آن اختلال ایجاد کند و خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات، بلوغ زودرس، اختلالات متابولیکی، ناباروری و چندین مشکل دیگر را افزایش دهد.

وقتی صحبت از مواد غذایی کنسروی می شود، گوجه فرنگی کنسرو شده به دلیل اسیدی بودن بیشتر مضر است. اسید در این ماده اجازه می دهد که BPA به راحتی وارد گوجه فرنگی خیس خورده شود. به جای گوجه فرنگی های کنسرو شده، سعی کنید تا حد امکان از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید یا از کنسروهای شیشه ای گوجه فرنگی استفاده کنید.

ماهی قزل آلا پرورشی

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

اکثر ما از مزایای خوردن ماهی آگاه هستیم و حتی چند بار در هفته از ماهی های چرب استفاده می کنیم. با این حال، بسیاری از افراد در مورد اینکه آیا باید ماهی قزل آلا وحشی بخورند یا پرورشی تردید دارند. ماهی قزل آلا پرورشی از نظر سلامت حتی به ماهی قزل آلا وحشی نزدیک هم نیست و خوردن ماهی قزل آلا پرورشی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

تحقیقات سال ۲۰۰۴ منتشر شده در Science Magazine نشان داد که سالمون پرورشی، نسبت به سالمون وحشی و طبیعی دارای سطوح قابل توجهی از آلاینده های سرطانی و سایر آلودگی های مرتبط با سلامت مانند بفنیل های پلی کربنات (PCBs)، دیوکسین ها و توکسافن می باشد.

این مطالعه حتی نتیجه گرفت که خوردن بیش از یک وعده ماهی قزل آلا پرورشی در ماه می تواند خطرات سرطان را به صورت غیر قابل قبولی بالا ببرد. ماهی قزل آلا پرورشی همچنین حاوی مقادیر زیادی جیوه است.

روغن هیدروژنه

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

روغن هیدروژنه به طور طبیعی و مانند روغن زیتون، سویا یا کلزا استخراج نمی شود و از این رو برای سلامتی شما مناسب نیست. این روغن برای تغییر بوی و طعم و همچنین افزایش طول عمرش با مواد شیمیایی ترکیب می شود. این نوع روغن برای حفظ مواد غذایی فرآوری شده استفاده می شود.

بدن شما برای سالم ماندن تنها به مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۶ نیاز دارد. با این حال، وجود روغن هیدروژنه بر ساختار و انعطاف پذیری غشاهای سلولی تاثیر می گذارد. این فرایند خطر ابتلا به سرطان را به ویژه برای سرطان پوست افزایش می دهد.

علاوه بر این، چربی های ترانس در روغن هیدروژنه، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کولورکتال می شود. هرگز نباید با روغن هیدروژنه غذا درست کنید. در عوض، از روغن زیتون طبیعی یا روغن نارگیل برای پخت و پز بهره ببرید.

چیپس سیب زمینی

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

چیپس سیب زمینی یک خوراکی خوشمره برای کودکان و بزرگسالان است. برای ترد کردن چیپس سیب زمینی، این ماده را در دمای بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد (۲۴۸ درجه فارنهایت) سرخ می کنند.

این فرایند باعث می شود موادی به نام آکریل آمید، که یک سرطان زا شناخته شده در سیگار است تولید شود. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله International Journal of Cancer، آکریل آمید در رژیم غذایی، شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان تخمدان، پروستات، دستگاه گوارش و سرطان سینه قرار می دهد.

چیپس سیب زمینی همچنین دارای چربی و کالری بالایی است که به افزایش وزن، کلسترول بالا، فشار خون بالا و سایر مشکلات کمک می کند. به علاوه، این خوراکی حاوی طعم دهنده های مصنوعی و مواد نگهدارنده ای می باشد که آن ها نیز جزء خوراکی های سرطان زا هستند.

به جای خرید چیپس سیب زمینی، آن را در خانه با استفاده از روغن های سالم مانند روغن زیتون تهیه کنید.

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (GMOs)

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

مواد غذایی اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) مثل ذرت، سیب زمینی و سویا برای بدن بسیار مضر هستند. چنین موادی با استفاده از مواد شیمیایی مضر رشد می کنند و وقتی مصرف می شوند، می توانند منجر به آسیب در سیستم ایمنی، مغز و کبد شوند.

در واقع، مواد شیمیایی مورد استفاده برای رشد این مواد غذایی باعث رشد سریع تومور می شوند. از آنجا که طبق اعلام اداره غذا و داروی ایالات متحده هیچ روش خانگی برای تست غذاهای GMO وجود ندارد، باید برچسب روی مواد غذایی را هنگام خرید مطالعه کنید.

شکر تصفیه شده و مصنوعی

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

شکر تصفیه شده، شیرین کننده های مصنوعی و شیرین کننده های غنی از فروکتوز مانند شربت ذرت حاوی فروکتوز، برای سلامت شما مناسب نیستند. این محصولات به سرعت سطح انسولین و رشد سلول های سرطانی را افزایش می دهند.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله American Society for Clinical Nutrition منتشر شده است، مصرف زیاد غذاهای شکری و شیرین، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد. به جای استفاده از شکر تصفیه شده و یا شیرین کننده های مصنوعی، می توانید جایگزین هایی مانند عسل، ملاس، شربت افرا یا استویا گیاهی را برای شیرین کردن امتحان کنید.

آرد سفید تصفیه شده

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

یکی از عناصر رایج در غذاهای فرآوری شده آرد سفید تصفیه شده است. آرد تصفیه شده حاوی کربوهیدرات های اضافی است که برای سلامتی شما مناسب نیستند و حتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. در طول فرآیند آسیاب کردن، آرد سفید با گاز کلر سفید می شود که برای بدن بسیار سمی است.

در واقع، مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از حد کربوهیدرات، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد. علاوه بر این، آرد سفید دارای میزان گلیسمی بالایی است که به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهد. افزایش قند خون سبب رشد و گسترش سلول های سرطانی می شود.

به جای استفاده از آرد سفید تصفیه شده، از گزینه های سالم مانند گندم، بادام، کوینو یا جو استفاده کنید. شما می توانید از این آردها برای پخت و پز یا تهیه نان نیز استفاده کنید.

گوشت قرمز و پردازش شده

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

گوشت های پردازش شده از قبیل ژامبون، سوسیس و بیکن دارای مواد شیمیایی و نگهدارنده هایی مانند نیترات سدیم هستند که باعث می شوند سلامت بدن به خطر بیفتد. علاوه بر این، گوشت های فرآوری شده حاوی نمک بیش از حد می باشند.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله Nutrition and Cancer منتشر شده است، دریافتند که گوشت فرآوری شده ممکن است در ایجاد سرطان کولورکتال دخیل باشد. همراه با گوشت های فرآوری شده باید از مصرف بیش از حد گوشت قرمز نیز خودداری کنید. زیرا این ماده نیز می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات شود.

برای جلوگیری از اثرات مضر گوشت های فرآوری شده، غذاهای خود را با گوشت بدون چربی طبخ کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آشنایی با مواد غذایی سرطان زا

معرفی و آشنایی با یکی از مهمترین غذاهای سرطان زا

[/quote]

ترشی ها و غذاهای دودی

خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید
خوراکی های سرطان زا را بهتر و بیشتر بشناسید

ترشی ها و غذاهای دودی خوشمزه هستند، اما در عین حال برای بدن بسیار ضرر دارند. در واقع، گوشت دودی که طعم خود را از فرایند دود کردن می گیرد، باعث ایجاد آسیب شدید به بدن می شود. علاوه بر این، بیشتر ترشیجات شامل نیترات هایی هستند که به N-nitros تبدیل شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

علاوه بر این، در این خوراکی ها برای افزایش طول عمرشان از مواد نگهدارنده استفاده می شود که تجمع آن ها در طولانی مدت برای بدن مضر است. این مواد می توانند موجب آسیب در سطح سلولی شده و منجر به سرطان و سایر بیماری ها شوند.

غذاهای دودی دارای چربی زیادی هستند و هنگامی که در دمای بالا پخته می شوند، نیترات آن ها به نیتریت تبدیل می شود، که حتی برای بدن مضرتر می باشد. سعی کنید از خوردن غذاهای دودی به شدت اجتناب کنید.