علل خونریزی از آلت تناسلی مردان

مشاهده خارج شدن خون از آلت تناسلی، بسیار وحشت آور است. برای این که بتوانید سلامت آلت تناسلی خود را حفظ کنید باید علت هر گونه خونریزی از آلت تناسلی را بررسی کند. خونریزی از آلت تناسلی مردان می تواند نشانه ای از آسیب و یا بیماری جدی باشد. این نوع خونریزی گاهی به خودی خود متوقف می شود. اما اگر این نوع خونریزی از آلت تناسلی ادامه پیدا کند و بدتر شود باید برای پیدا کردن علت به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. بسیاری از مواقع خونریزی از آلت تناسلی مردان بعد از رابطه جنسی اتفاق می افتد. اگر به دنبال یافتن علل خونریزی از آلت تناسلی مردان هستید ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را از دست ندهید.

علل خونریزی از آلت تناسلی مردان

علل کلی خونریزی از آلت تناسلی

پاره شدن ورید پروستات

در این مورد، خونریزی معمولا ناشی از پارگی در یکی از رگ های شکننده در درون پروستات است. پروستات ارگانی است که پس از تحریک جنسی، مایع منی را تولید می کند. وقتی که انزال موجب منقبض شدن پروستات می شود، این موضوع ممکن است باعث پارگی یکی از ورید ها شده و خون با منی مخلوط شود. به این حالت هماتوسپرمی می گویند. اگر این خون تیره باشد به معنی ایجاد آسیب از قبل است. اما اگر خون قرمز روشن باشد، یعنی پارگی به تازگی رخ داده است. به همین دلیل ممکن است گاهی در مایع منی و هنگام ادرار کردن لخته خون را ببینید.

دیگر علل

دیگر علل عمومی که موجب خونریزی از نوک آلت تناسلی مردان می شود به جای خونریزی در وسط ادرار کردن، معمولا در ابتدا و انتهای ادرار کردن موجب خونریزی می شوند. زمانی که بر انگیختگی بدون انزال رخ می دهد یا بیش از حد غذاهای تند مصرف می کنید، ممکن است متوجه لکه های خون روی لباس خود باشید. هر چیزی که موجب تحریک غده پروستات شود می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. در موارد نادر مصرف الکل، صرف نظر کردن از انزال در حال وقوع، دوچرخه سواری و یا فعالیت های بدنی مشابه آن می تواند خطر خونریزی از آلت تناسلی مردان را افزایش دهد. گاهی نیز با عفونی شدن پروستات چنین خونریزی رخ می دهد.

درمان

معمولا برای کاهش این نشانه ها نیاز به آنتی بیوتیک می باشد. ضمن این که با بالا رفتن سن، پروستات نیز بزرگ شده و ممکن است واریس و یا رگه های بزرگ آن بیشتر مستعد پارگی شوند. در این مورد پزشک با تجویز دارو سعی می کند جلوی علائم بزرگ شدن پروستات را بگیرد. تا از این نوع خونریزی جلوگیری شود. اگر خونریزی یک بار مشاهده شده و چندین سال است که شاهد آن نبوده اید، مشکل جدی وجود ندارد. هر چند برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می شود که حتی اگر یک بار هم از آلت تناسلیتان خون آمد به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید تا مطمئن شوید خونریزی چیز جدی نیست.

خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی

علت شایع

معمولا احساس درد و خونریزی پس از انزال و یا پس از پایان آن، در مردان بالای ۴۰ سال رخ می دهد. شرایط و دلایل بسیاری برای این گونه خونریزی ها وجود دارد. در اغلب موارد این خونریزی نتیجه تحریک پروستات یا پیشابراه توسط فعالیت جنسی است. معمولا بعد از تحریک شدن پروستات، به خصوص بعد از رابطه جنسی شدید و یا انجام رابطه جنسی پس از مدت ها، چنین خونریزی هایی معمول است. برای کاهش علائم ایجاد شده بهتر است کمی استراحت کنید. استراحت بدنی و استراحت دادن به آلت تناسلی می تواند موجب فروکش کردن پروستات تحریک شده شود.

التهاب

خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی همچنین ممکن است در نتیجه التهاب پروستات، به خصوص اگر انزال همراه با درد باشد، به وجود آید. این نوع از خونریزی در مردان مسن تر شایع تر است. در این حالت برای تشخیص التهاب یا حساس شدن پروستات باید به پزشک مراجعه کنید. اگر در طی معاینه فیزیکی پزشک حساسیت به لمس یا برآمدگی در پروستات پیدا کند، برای کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب های بیشتر، دارو تجویز می کند.

خونریزی شدید بعد از رابطه جنسی

اگر بعد از انجام رابطه جنسی، خونریزی شبیه به خون دماغ دارید یعنی به خونریزی شدید پس از رابطه جنسی مبتلا هستید. مشاهده چنین خونریزی هایی معمولا افراد را نگران می کند. آن ها تصور می کنند که آلت تناسلیشان در طی رابطه جنسی خم شده یا یکی از رگ های اصلی آن پاره شده است. این موارد تنها یک احتمال است. اگر چنین مواردی علت خونریزی باشد، باید خونریزی پس از چند روز متوقف شود. اگر خونریزی متوقف یا کند نشده و یا با درد، تب یا مشکلاتی در ادرار کردن همراه است، باید یک اورولوژیست را ملاقات کنید. این حالت می تواند نشانه ای از یک عفونت مثانه، کلیه و پروستات باشد.

عفونت مجاری ادراری

چرا عفونت باعث خون ریزی از آلت تناسلی می شود؟

عفونت های دستگاه ادراری ممکن است به حالب، کلیه، مجرای خروجی مثانه و یا مثانه سرایت کند. اگر این مناطق آلوده شوند و بافت آن ها شدیدا آسیب دیده باشد، درد و حساسیت و تورم یا خونریزی وجود دارد. نشانه های دیگری که ممکن است در زمان ابتلا به عفونت دستگاه ادراری شاهد آن باشید عبارتند از:

  • درد رکتوم
  • بوی بد و قوی از ادرار
  • خروج مقدار کمی ادرار
  • تکرر ادرار
  • سوزش هنگام دفع ادرار
  • نیاز مداوم به ادرار کردن
  • ابری شدن ادرار
  • صورتی یا نوشابه ای شدن رنگ ادرار

علائم دیگر این نوع عفونت عبارتند از:

  • لرز
  • درد پهلو یا کمر
  • تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • درد پایین شکم
  • احساس فشار در لگن و در بخشی از دستگاه ادراری که آلوده شده است.

چگونه از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از عفونت های ادراری و یا عود مجددا آن ها در آینده بهتر است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بعد از اجابت مزاج، برای جلوگیری از گسترش باکتری در اطراف ناحیه تناسلی، حتما خود را با دستمال کاغذی خوب خشک کنید.
  • برای از بین بردن و شستن هر گونه باکتری، چند دقیقه بعد از رابطه جنسی مثانه خود را خالی کنید.
  • برای اطمینان از تکرر ادرار و از بین بردن باکتری ها در دستگاه ادراری، باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

در پایان باید بگوییم که به هیچ عنوان خونریزی از آلت تناسلی را نباید نادیده بگیرید و در مورد هر گونه علائمی که تجربه می کنید باید با پزشک مشورت کنید.