داروهای درمان گرفتگی عروق خونی

طبق نظر موسسه ملی قلب، خون و ریه، مواد تشکیل دهنده پلاک های مسدود کننده عروق خونی، چربی، کلسترول و کلسیم هستند؛ که در شریان های عروق کرونر که قلب با آن خون غنی از اکسیژن را تامین می کنند، تشکیل می شوند. ایجاد پلاک و تنگی عروق خونی باعث افزایش خطر ابتلا به آترواسکلروز می شود، وضعیتی که توسط شریان های باریک، لخته های خون و جریان خون محدود شده است و می تواند منجر به حمله قلبی و مرگ شود. برخی داروها می توانند پلاک های موجود در شریان را حل کنند و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهند. در این مطلب پیام سلامت به معرفی داروهای درمان گرفتی عروق خونی می پردازیم.

لیپیتور

لیپیتور یک داروی تجویزی در گروه داروهایی به نام استاتین است. آتورواستاتین دارویی فعال در لیپیتور است. برچسب محصول می گوید: لیپیتور به عنوان یک درمان اضافی در کنار رژیم غذایی برای کاهش کلسترول لیپوپروتئین با کلسترول بالا و کاهش چربی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، درد قفسه سینه و سکته مغزی در بیماران مبتلا به عوامل خطرزا تجویز می شود.

تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال ۲۰۰۴ و در مجله پزشکی آمریکایی، در سال ۲۰۰۵، گزارش کردند که درمان با کاهش شدید چربی با مصرف ۸۰ میلی گرم در روز از آتورواستاتین در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، پلاک موجود در شریان ها را کاهش می دهد. همچنین در این شرایط آتروما و پیشرفت آترواسکلروز عروق کرونر ۰٫۴ درصد است. در این تحقیق از سونوگرافی داخل عضلانی برای ارائه یک دید سه بعدی از اندازه و توزیع پلاک داخل عروق کرونر استفاده شد. علاوه بر این، سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم از ۱۵۰mg / dl به ۷۹mg / dl کاهش یافت. به زبان ساده این نتایج نشان می دهد که لیپیتور می تواند پلاک های موجود در عروق خونی را از بین ببرد و عوامل خطر مرتبط با بیماری عروق کرونر را کاهش دهد.

کرستور

کرستور یک داروی تجویزی و حاوی رزوواستاتین است. با توجه به برچسب محصول، کرستور برای بیماران با کلسترول خون و چربی های بالا و برای کاهش سرعت پیشرفت آترواسکلروز تولید شده است. تحقیقات منتشر شده در مجله دانشگاه علوم پزشکی جنوبی در سال ۲۰۱۰، نشان داد که رزوواستاتین به میزان قابل توجهی از پلاک های آرترئوسکلروز را کاهش می دهد.

مسدود کننده های بتا

محققان مایو کلینیک می گویند: مسدود کننده های بتا، که به عنوان عوامل مسدود کننده بتا آدرنرژیک نامیده می شوند؛ داروهای تجویزی از گروه داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا هستند. مسدود کننده های بتا مانند فرکتال، نبووولول، پروپرانولول و کارودیلول، با مسدود کردن اثرات اپی نفرین (یک هورمون که به نام آدرنالین نیز شناخته می شود) باعث کاهش فشار خون، بهبود جریان خون در شریان ها و کاهش پیشرفت و کاهش ریسک بیماری های عروق کرونر می شوند.

تحقیقات منتشر شده در مجله Annals of Internal Medicine در سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که بتا بلاکرها (مسدود کننده های بتا) می توانند پیشرفت بیماری آترواسکلروز کرونر را تضعیف کنند. این تحقیق نشان داده است که حجم پلاک در بیمارانی که بتا بلاکرها را دریافت می کنند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.