دانستنی هایی درباره کلسترول

از نظر افراد عادی داشتن کلسترول خون بالا بیماری خطرناکی نیست و شخص می تواند مدت زیادی با این بیماری زنده بماند. این در حالی است که کلسترول بالا بسیار خطرناک است. اگر می خواهید اطلاعات مفید و جالبی درباره کلسترول بدانید این مطلب را ادامه دهید.

کلسترول چیست؟

دانستنی هایی درباره کلسترول
درباره کلسترول

کلسترول ماده ای طبیعی ساخته شده توسط بدن است. بیشتر حجم کلسترول  بدن در جریان خون ( حدود ۷۵٪ ) وجود دارد که توسط کبد تولید می شود. ۲۵٪ باقی مانده کلسترول بدن توسط غداهایی که می خوریم تولید می شود. همه ما می دانیم که افزایش سطح کلسترول خون، برای سلامتی شما خوب نیست، اما همین سطح کلسترول در واقع نقش حیاتی در حفظ غشای سلولی و سنتز هورمونهای بازی می کند. مراکز کنترل بیماری ها گزارش می دهد که یک سوم از بزرگسالان کلسترول بالا دارند.

علائم کلسترول بالا

معمولا، کلسترول بالا هیچ نشانه ای ندارد و شما ممکن است از کلسترول بالای خون خود اطلاع نداشته باشید. میزان زیادی کلسترول در شریان ها می تواند سبب آترواسکلروز Atherosclerosis یا سخت شدن سرخرگ ها شود. کلسترول بالا، جریان خون سرخرگ را محدود می کند و می تواند به مشکلات جدی پزشکی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی مبدل شود.

آزمایش کلسترول

دانستنی هایی درباره کلسترول
درباره کلسترول

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که همه بزرگسالان بالای ۲۰ سال باید سطوح کلسترول خود را هر چهار تا شش سال یک بار بررسی کنند. غربالگری کلسترول با یک آزمایش خون که سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) (کلسترول خوب )، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) (کلسترول بد) و تری گلیسیرید را می سنجد، تشکیل می شود.

کلسترول خوب

دانستنی هایی درباره کلسترول
درباره کلسترول

همه کلسترول ها بد نیستند. چگالی بالا لیپوپروتئین (HDL) کلسترول خوب نامیده می شود. سطح HDL از ۶۰ mg / dl و بالاتر می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. در مقابل، سطح HDL از ۴۰ mg / dl و کمتر یک عامل خطر  برای ابتلا به بیماری های قلبی است.

تری گلیسیرید

دانستنی هایی درباره کلسترول
درباره کلسترول

تری گلیسرید نوعی چربی موجود در خون می باشد. سطوح طبیعی تری گلیسیریدها ۱۵۰ mg / dl و پایین تر است. سطوح بالاتر از آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سندرم متابولیک، که یک عامل خطر برای بیماری قلبی، دیابت، و سکته مغزی است را بالا ببرد. چاقی، دیابت، سیگار کشیدن، مصرف الکل، و عدم ورزش همه می تواند منجر به سطوح بالای تری گلیسرید شود.

کلسترول تام

کلسترول تام ترکیبی از LDL و HDL است. سطح طبیعی برای کلسترول ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر یا کمتر در نظر گرفته شده است. سطح بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر می تواند به معنای این باشد که شما در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارید.

نسبت کلسترول

برای محاسبه نسبت کلسترول، شماره کلسترول کلی بدن را تقسیم تعداد کلسترول HDL خود کنید. به عنوان مثال، اگر شما نمره کلی کلسترول ۲۰۰ و نمره HDL؛ ۴۰ باشد تقسیم ۲۰۰ به ۴۰ برابر است با نسبت ۵ به ۱ این میزان حدودا نزدیک به نسبت طبیعی است و می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود. نسبت بهینه ۳٫۵ به ۱ است. در حالی که این نسبت می توان در ارزیابی خطر بیماری قلبی مفید باشد، در زمان مراجعه به پزشک از وی بخواهید نسبت کلسترول شما را اندازه گیری کند.