دانستنی های جالب در مورد قلب که ممکن است از آن ها اطلاع نداشته باشید

قلب بخشی مهمی از سیستم گردش خون بدن شما است. این عضو از دهلیزها، بطن ها، دریچه ها، شریان ها و رگ های مختلفی تشکیل شده است. کارکرد اصلی قلب این است که خونی را که پر از اکسیژن است در بدن به گردش در آورد. از آنجا که قلب، برای زنده ماندن بسیار مهم است، بنابراین رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم و همچنین رعایت چند نکته ساده مانند اجتناب از سیگار کشیدن و هر چیزی که به قلب آسیب می رساند می تواند از قلب بیشتر محافظت کند. ضمن این که اطلاع از آناتومی و نحوه کارکرد این عضو نیز می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی تاثیر گذارد باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به دانستنی های جالب در مورد قلب که ممکن است تا به حال در مورد آن ها اطلاع نداشته اید، اشاره خواهیم کرد.

در حالی که اکثر افراد از کارکرد قلب اطلاع دارند اما چند نکته ساده وجود دارد که ممکن است شما از آن ها اطلاع نداشته باشید.

دانستنی های جالب در مورد قلب

  1. متوسط اندازه قلب هر بزرگسال به اندازه یک دست مشت کرده است.
  2. قلب شما روزانه ۱۱۵۰۰۰ بار می تپد.
  3. قلب شما هر روز حدود ۲،۰۰۰ گالن خون را در بدن می چرخاند.
  4. کنترل قلب شما در اختیار یک سیستم الکتریکی می باشد. این سیستم، به عنوان سیستم هدایت قلبی نامیده می شود.
  5. قلب می تواند حتی زمانی که از بدن جدا شده است نیز تپش داشته باشد.
  6. اولین عمل جراحی قلب باز در سال ۱۸۹۳ اتفاق افتاد. این عمل را دانیل هیل ویلیامز، که در آن زمان یکی از چند متخصص قلب و عروق در ایالات متحده بود، انجام داد.
  7. اولین ضربان ساز قابل کاشت در سال ۱۹۵۸ استفاده شد. آرن لارسون، که اولین نفری است که دستگاه ضربان ساز را در بدنش کار گذاشتند، عمر بسیار طولانی پیدا کرد. لارسون در ۸۶ سالگی به دلیل بیماری دیگری که به قلب مرتبط نبود درگذشت.
  8. جوانترین فردی که عمل جراحی قلب روی او انجام شده است تنها یک دقیقه عمر داشت. او نقص قلب داشت. در حالی که  بسیاری از نوزادان مبتلا به این نقص زنده نمی مانند اما جراحی او موفق آمیز بود. اما در نهایت به پیوند قلب نیاز پیدا کرد.
  9. اولین مورد شناخته شده بیماری قلبی در بقایای مومیایی ۳۵۰۰ ساله مصری بود.
  10. مگس پریسا که نوعی حشره است، کوچکترین قلب را در میان موجودات زنده دارد.
  11. حشره‌خوار کوتوله آمریکایی کوچکترین پستاندار است. اما سریع ترین ضربان قلب را در میان پستاندارن دارد. قلب او در دقیقه ۱،۲۰۰ بار می تپد.
  12. نهنگ ها بزرگترین قلب را در بین پستانداران دارند.
  13. قلب زرافه کج است و بطن چپ آن ضخیمتر از بطن راست است. این به این دلیل است که سمت چپ باید گردن بلند زرافه را طی کرده و به مغز خون رسانی کند.
  14. بیشتر حملات قلبی در روز دوشنبه رخ می دهند.
  1. دانستنی های جالب در مورد قلب که ممکن است از آن ها اطلاع نداشته باشید
    دانستنی های جالب در مورد قلب

    روز کریسمس رایج ترین روز سال برای حملات قلبی است.

  2. قلب انسان وزنی کمتر از ۴۵۳ گرم دارد. با این حال، قلب مردان به طور متوسط ۵۶ گرم سنگین تر از قلب زنان است.
  3. قلب زنان کمی سریع تر از قلب مردان ضربان دارد.
  4. صدای ضربان قلب توسط باز و بسته شدن دریچه های آن ایجاد می شود.
  5. واژه شکستن قلب حقیقت دارد. به این حالت سندرم شکسته شدن قلب گفته می شود و می تواند نشانه های مشابه به حمله قلبی را داشته باشد. تفاوت این دو در این است که حمله قلبی ناشی از بیماری قلبی است و سندرم شکسته شدن قلب ناشی از هجوم هورمون های استرس که در یک رویداد احساسی یا فیزیکی ایجاد می شود، می باشد.
  6. شسکته شدن قلب می تواند منجر به مرگ شود. اما این اتفاق بسیار نادر است.
  7. شکل نمادین قلب که به طور سنتی به عنوان نمادی از عشق استفاده می شود، از شکل گیاه Silphium، که در قدیم برای جلوگیری از بارداری کاربرد داشت، اقتباس شده است.
  8. اگر سیستم رگ های خونی بدن را باز کنیم، بیش از ۹۶۵۶۰ کیلومتر طول دارد.
  9. سلول های قلب نیز می توانند تقسیم خود را متوقف کنند. یعنی سرطان قلب وجود دارد اما بسیار نادر است.
  10. خنده برای قلب شما خوب است این عامل باعث کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

قلب شما بر روی هر قسمتی از بدنتان تاثیر می گذارد. این بدان معنی است که رژیم غذایی، شیوه زندگی و آرامش روحی شما بر قلب تأثیر می گذارد. سلامت احساسی و جسمی برای داشتن یک قلب سالم مهم است.