دختران نوجوان مبتلا به دیابت

دختران نوجوان مبتلا به دیابت می توانند از تنقلات مختلفی استفاده کنند. هرچند آنها باید از دستورالعمل های عمومی رژیم غذایی برای نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به دیابت برای انتخاب میان وعده های مناسب در اندازه درست، استفاده کنند.

بهترین میان وعده ها برای این افراد عبارتند از مواد مغذی، دانه های کامل و همچنین میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و پروتئین های ناب. میان وعده هایی که دارای چربی زیاد، قند یا سدیم هستند در دختران نوجوان مبتلا به دیابت باید محدود باشند؛ زیرا می توانند قند خون را تغییر دهند و سبب افزایش وزن ناخواسته و تشدید عوارض دیابت شوند.

فواید

مصرف میان وعده در طول روز می تواند به هر دو گروه نوجوانان و بزرگسالان دیابتی با محدود کردن گرسنگی، که می تواند از زیاده خواری در هنگام غذا خوردن جلوگیری کند؛ و انرژی کافی برای فعالیت های روزانه فراهم کند؛ مفید باشد.

یک میان وعده همچنین می تواند موارد بیشتری از دانه های کامل، میوه ها و سبزیجات را فراهم کند. این غذاها به طور خاص از ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده اند، اما مقدار کمی چربی و کالری دارند. به این معنی که این مواد غذایی بدون افزایش وزن، مواد ضروری را به بدن شما می رسانند.

توصیه ها

برنامه آموزش ملی دیابت، همه افراد مبتلا به دیابت را به مصرف غلات کامل، لوبیا و عدس؛ میوه های تازه و سبزیجات؛ گوشت بدون چربی، محصولات لبنی سویا و کم چرب؛ و چربی های سالم گرفته شده از آجیل، روغن های گیاهی و آوکادو، توصیه می کند.

افراد مبتلا به دیابت باید غذاهای چرب مانند کره، سس مایونز و غذاهای سرخ شده را محدود کنند. همچنین غذاهای شیرین مانند آب نبات، نوشابه های معمولی و شیرینی ها؛ و مواد غذایی با سدیم بالا مانند غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده، نیز باید محدود شود.

اندازه ها

بررسی میزان مصرف میان وعده ها و غذا مهم است. مقادیر غیرمستقیم مربوط به مصرف بیش از حد کالری است که می تواند سبب افزایش وزن ناخواسته بیماران دیابتی شود و به چاقی منجر شود.

نمونه هایی از مقادیر توصیه شده میان وعده برای کودکان و بزرگسالان دیابتی توسط انجمن دیابت آمریکا، شامل ۱ فنجان سبزیجات تازه، ۱ اونس (۲۸ گرم) پنیر، ¾ فنجان غلات خشک، یک تکه کوچک از میوه یا نیمی از میوه متوسط، ½ فنجان میوه کنسرو شده میوه یا ½ فنجان بستنی بدون قند، است.

نوشیدنی ها و شیرینی ها

بیماران دیابتی باید نوشیدنی های مانند آب، چای یا قهوه بدون قند را که بدون کالری هستند انتخاب کنند. همچنین اگر مصرف آب برایشان خسته کننده شده، بهتر است از نوشابه های رژیمی و سایر نوشیدنی های کم کالری برای میان وعده هایشان بنوشند.

اضافه کردن برش های میوه به آب تا عطر و طعم آن را افزایش دهد نیز یکی دیگر از راهکارهاست.

همچنین برای کنترل قند خون باید مصرف شیرینی ها محدود و کنترل شده باشد. در واقع در این بیماران مسئله اندازه مصرف بسیار مهم است؛ و حتی مقدار زیادی غلات کامل، لوبیا، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های ناب نیز ممکن است موجب خارج شدن قند خون از شرایط کننده شده شود.

پیشنهادات

میان وعده ها باید تبدیل به یک شیوه زندگی در نوجوانان شود. نوجوانانی که به طور مداوم در حال حرکت هستند، نیاز به میان وعده هایی با حمل و نقل آسان و راحت، مانند تخم مرغ پخته شده، ساندویچ نیمه کره بادام زمینی و نان گندم کامل، شیر سویا یا شیر بدون چربی بسته بندی شده، میوه تازه، ماست یا پنیر رشته ای بدن قند و… دارند.

همینطور نوجوانانی که دوست دارند آشپزی کنند؛ می توانند با پنیر خامه ای، نان خامه ای و تکه های موز، مخلوط میوه و گردو، میوه و ماست مخلوط یا پاپ کورن خانگی میان وعده خود را تدارک ببینند.

نکات

افراد مبتلا به دیابت می توانند برای جلوگیری از پرخوری، از قبل میزان مصرفی میان وعده را مشخص کرده و جدا کنند. همینطور بهتر است هنگام تماشای تلویزیون یا کار با رایانه، از خوردن میان وعده اجتناب کنید.

در عوض، بر آنچه که می خورید و از زمان مصرف میان وعده لذت ببرید. فراموش نکنید در خانه، مدرسه، ماشین یا در هر کجا که بخواهید وقت بگذارید تا از خوردن میان وعده های خوشمزه لذت ببرید، همیشه باید چیزی در خور توجه داشته باشید.