درباره اختلال تکلم بیشتر بدانید

تلکم یکی از پیچیده ترین فعالیت های مغزی انسان است. به عنوان مثال، تنها برای گفتن حرف “آ” هفتاد و شش ماهیچه در بدن باید با هم همکاری و هماهنگی داشه باشند. پس مشخص است که چرا این عمل پیچیده گاها دچار اختلال می شود. اختلال تکلم یعنی مشکل در یافتن سریع کلمات مورد نیاز و سخن گفتن به صورت روان.

قطعا همه افراد دارای درجاتی از این اختلال هستند مثلا وقتی شما در حین حرف زدن دنبال کلمه ای می گردید و پیدایش نمی کنید و در اصطلاح عامه می گوییم آن کلمه نوک زبانمان است در واقع دچار نوعی اختلال تکلم شده ایم. البته این نوع از اختلال تکلم مورد بسیار خفیف است و همانطور که گفتیم تا حدود زیادی طبیعی است. اما چه چیزی باعث این اتفاق می شود؟ به زبان ساده، هر چیزی که به مغز و اعصاب کنترل کننده گفتار آسیب بزند، می تواند فرد را دچار اختلال تکلم کند. به همین دلیل است که این اختلال را نشانه ای مبنی بر سکته مغزی و یا حملات گذرای مغزی که ناشی از کم خونی است می دانند. در این حالت که به آن سکته خفیف نیز می گویند رگ های خونی مغز منقبض شده و برای لحظاتی جریان خون در مرکز گویایی مغز دچار کندی می شود.

همچنین در مواردی، سردردهای میگرنی را نوع ملایم تری از سکته های خفیف مغزی می دانند. در این شرایط، فرد مبتلا، گاهی دچار یک حالت زبان پریشی کوتاه می شود و در بیان، درک و نوشتن کلمات دچار اختلال می گردد.

همچنین هر گونه ضربه، تومور و اختلالات ناتوان کننده عصبی می تواند منجر به اختلال تکلم شود. جالب است بدانید در برخی بیماری ها مثل پارکینسون شکل اختلال تکلم، به صورت بیان نا مفهوم خود را نشان می دهد.

اختلالات تکلم از تنوع بالایی برخوردار است و یا توجه به اختلالات موجود در مغز و ناحیه آن ها، اشکال متنوعی دارد. به عنوان مثال، اگر اختلال تکلم ناگهانی باشد، معمولا دلیل سکته مغزی است و اگر به صورت تدریجی افزایش یابد، باید به دنبال علتی مانند بیماری پارکینسون و یا سایر بیماری های عصبی باشید.

درباره اختلال تکلم بیشتر بدانید
درباره اختلال تکلم بیشتر بدانید

اختلال تکلم چگونه درمان می شود؟

همان طور که گفتیم اختلال تکلم ناگهانی یکی از نشانه های واضح سکته مغزی است. پس اگر دچار چنین حالتی شدید فورا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید. چرا که درمان هر چه سریعتر سکته مغزی نتایج به مراتب بهتری خواهد داشت.

اگر اختلال تکلم به صورت تدریجی در شما در حال رخ دادن است احتمال این که مبتلا به یک بیماری عصبی شده باشید زیاد است. اما در این زمینه نیز مراجعه زود هنگام به پزشک و درمان های دارویی تاثیرات مثبتی دارد. به عنوان مثال، درمان دارویی اختلال تکلم ناشی از پارکینسون به وسیله داروهایی مثل لوودوپا که از دوپامین مشتق می شود انجام خواهد شد.

دوپامین به زبان ساده ماده ای شیمیایی در مغز است که وظایف مهمی در مغز دارد و بیماری پارکینسون باعث کاهش آن می شود.

میگرن را تسکین دهید. سردردهای میگرنی می توانند در شرایط شدید به اختلال تکلم منجر شوند. در حالی که با مراجعه به پزشک و تجویز داروهایی مانند ارگوتامین این مشکل تا حدود زیادی قابل کنترل است. درباره میگرن های شدید دراوهای مسدود کننده گیرنده های بتا (کانال کلسیم) تجویز می شود.

انجام گفتار درمانی

گفتار درمانی برای افرادی که بر اثر سکته قلبی و یا مغزی و یا ضربه مغزی دچار اختلال تکلم شده اند به خصوص اگر فورا شروع شود، بسیار موثر است.