درباره تغییر خلق و خو بیشتر بدانید

فرد مبتلا به مشکلات روانی مانند جاده ای نا هموار است. این فرد معمولا از عدم تعادل در رفتار رنج می برد. گاهی به شدت شاد و گاهی بیش از حد غمگین می شود. به هر صورت آن چیز که در وجود آن است تغییرات ناگهانی، غیر قابل کنترل و شدید است. تغییر خلق و خو نیز اگر غیر قابل پیش بینی و نامناسب با موقعیت موجود باشد، نوعی از اختلالات روانی شناخته می شود.

اگر تغییر خلق و خو شبیه به شرایط گفته شده در بالا باشد، همچنین اگر موجب بر هم زدن خواب منظم باشد و نیز بعد از دورها های شدید ناشی از تغییر ناگهانی خلق و خو، افسردگی های شدید دیده شود، بهتر است مشکل را با پزشک مطرح کنید. چرا که این حالات را در دسته اختلالات روانی قرار می دهند. فراموش نکنید که اختلالات روانی اگر چه در ظاهر تفاوت های جدی با بیماری های جسمی دارد اما این تفاوت ها معمولا تنها در نشانه های بیماری است و بیشتر مشکلات روانی درمان هایی مانند مشکلات جسمی داشته و حتی ناشی از اختلالات جسمانی هستند. دقیقا مثل حالاتی که در دوره پیش قاعدگی برای زنان به وجود می آید.

درباره تغییر خلق و خو بیشتر بدانید
درباره تغییر خلق و خو بیشتر بدانید

تغییر خلق و خو ناشی از چیست؟

اگر دچار تغییر خلق و خو می شوید، بررسی تغییر هورمون ها در دوره پیش قاعدگی می تواند علت را شناسایی کند. همچنین متخصصان تغذیه افزودن کلسیم و ویتامین ها B, C و E را در کنار ورزش منظم مفید می دانند. در برخی از موارد هم که به تازگی برای شما داروی جدید تجویز شد، ممکن است تغییر خلق و خو ناشی از عوارض جانبی آن باشد که بهتر است در این زمینه نیز با پزشک خود مشورت کنید.

به طور معمول پزشکان برای بیماران دچار اختلال رفتار، داروهای دارای لیتیم تجویز می کنند. کربنات لیتیم بر کاهش تغییرات رفتاری در فرد بیمار موثر است. در لیتیم درمانی، وجود مقداری از کربنات لیتیم در خون به طور دائمی بسیار مهم است. در نتیجه پزشکان معمولا درمان را با مقدار زیاد لیتیم آغاز می کنند و کم کم دوز دارو را کاهش می دهند. در نتیجه ممکن است عوارض جانبی زودگذری مانند لرزش خفیف دست ها، تهوع، تکرر ادرار و خستگی در فرد بیمار ایجاد شود. که این موارد به مرور و با کاهش مصرف دارو بهبود می یابد. فراموش نکنید که کربنات لیتیم دارویی اعتیاد آور نیست و در نتیجه مصرف طولانی آن از این نظر مشکلی ندارد.