۷ نکته مهم درباره مکمل آهن که باید آن ها را بدانید

اگر احساس خستگی یا ضعف ناخوشایندی دارید، ممکن است به کم خونی فقر آهن مبتلا باشید. کم خونی فقر آهن وضعیتی است که در آن بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن تولید نمی کند. تجویز مکمل های آهن یک درمان شایع برای کم خونی فقر آهن هستند، اما وقت آن است که کمی درباره مکمل آهن بیشتر بدانید. گزینه های مختلف، عوارض جانبی رایج و بهترین راه برای مصرف این مکمل نکاتی هستند که درباره مکمل آهن در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خوانید.

نکاتی درباره مکمل آهن

مکمل های آهن انواع مختلفی دارند

مولتی ویتامین هایی که در بازار وجود دارند ممکن است حاوی آهن اضافی باشد، اما می توانید از انواع مکمل های آهن برای جبران کمبود آهن در بدن استفاده کنید. مکمل های حاوی سولفات آهن و آهن فریک نمکی شایع ترین انواع مکمل ها هستند. در هر صورت قبل از شروع مصرف هر مکمل یا دارو جدیدی، با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار دوز مورد نیاز هر فرد متفاوت است

بین نیاز خواهرتان به مکمل آهن و همسایه باردارتان به این ماده معدنی تفاوت وجود دارد. بعضی افراد بیشتر احتمال دارد به کمبود آهن مبتلا شوند و نیاز به آهن اضافی دارند. زنان جوان، زنان باردار و افرادی که دارای اختلالات گوارشی خاص و سایر بیماری ها هستند، از جمله افرادی می باشند که نیاز بیشتری به آهن دارند. اما دوز توصیه شده بر اساس عواملی مانند رژیم غذایی و از دست دادن حجم خون تعیین خواهد شد.

معده ممکن است با مصرف مکمل آهن دچار عوارض شود

قرص های آهن عوارض جانبی زیادی دارند. مسائل مربوط به دستگاه گوارش مانند اسهال، تهوع، استفراغ، یبوست و گرفتگی شکمی از جمله عوارض شایع مصرف این مکمل ها می باشند. با اجتناب از مصرف همزمان مکمل با غذا ممکن است بتوانید از برخی از این فشارها جلوگیری کنید.

قرص هایی که آهسته جذب می شوند ممکن است با معده مهربان تر باشند

از آنجا که شایع ترین عارضه قرص های آهن مشکلات گوارشی است، اگر چنین عوارض جانبی دارید باید فرمولاسیون های ملایم تر را امتحان کنید. این فرمولاسیون ها در دستگاه گوارش مؤثرتر هستند و باعث عوارض جانبی ناخوشایند نمی شوند.

۷ نکته مهم درباره مکمل آهن که باید آن ها را بدانید
۷ نکته مهم درباره مکمل آهن که باید آن ها را بدانید

آهن و کلسیم را با هم مصرف نکنید

ماده ای که نباید آن را با مکمل های آهن برای درمان کم خونی ترکیب کنید کلسیم است. بنابراین هرگز مکمل کلسیم را همزمان با مکمل آهن استفاده نکنید. مکمل آهن را با شیر استفاده نکنید. کلسیم می تواند در جذب آهن دخالت کند. به همین دلیل، از مصرف همزمان آهن و شربت معده ضد اسید برای جلوگیری از سوزش سر ناشی از مکمل آهن نیز باید اجتناب کنید. زیرا این شربت ها نیز با کلسیم غنی شده اند. آنتی اسیدها تمایل به کاهش اثربخشی مکمل های آهن دارند. حداقل دو ساعت پس از مصرف قرص آهن، شیر مصرف کنید.

قرص های روکش دار ممکن است کمتر موثر باشند

بسیاری از افراد قرص های بدون روکش را به دلیل این که عوارض جانبی کمتری دارند، ترجیح می دهند. متاسفانه، از آنجا که آهن در روده کوچک جذب می شود، پوشش روی قرص می تواند با توانایی بدن در جذب آهن تداخل ایجاد کند.

ویتامین C بهترین دوست مکمل آهن است

برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند از آب پرتقال غنی شده با ویتامین C همراه با قرص آهن خود استفاده کنید. ویتامین C می تواند جذب آهن موجود در مکمل ها را بهبود بخشد.